Předplatit časopis Finmag

Mikulov má obří potenciál, věří místní patriot. Do města chce přitáhnout boháče

Michael  Durčák
Michael Durčák
24. 2. 2025
 5 253
rozhovor

Lázně, hotel i rodinný rezort. Tak zní plány podnikatele a místního patriota Mika Volaříka na rozvoj Mikulova. Obavy, že město bude s přílivem turistů bojovat, ale mírní. „Naším cílem je, aby Mikulov nebyl jen turistickou atrakcí, ale také městem, kde se dobře žije,“ vysvětluje. Ve svých projektech se snaží skloubit udržitelnost, kvalitu a místní autenticitu.

Mikulov má obří potenciál, věří místní patriot. Do města chce přitáhnout boháče
Podnikatel Mike Volařík / Zdroj: Volarik Capital
Další fotky
v galerii (10)

Turistický boom Mikulova s sebou přináší i velký podnikatelský potenciál. A Mike Volařík ho využívá. „Pro mě je důležité, aby město nebylo zaplaveno lidmi jen v létě od června do září, ale aby bylo atraktivní celoročně,“ říká podnikatel, pro něhož je Mikulov jeho slovy srdeční záležitostí.

Rychlý rozvoj jihomoravského města ale nepřináší jen samá pozitiva. „Pokud chceme pokračovat v rozvoji, je potřeba přemýšlet nad bydlením pro nové zaměstnance. Bez toho se růst zastaví,“ varuje podnikatel, který se po zvelebení Mikulova plánuje prosadit i v zahraničí. V rozhovoru pro Finmag.cz přibližuje, jak toho chce docílit.

Mike Volařík (45)

Mike VolaříkVolarik Capital

Zakladatel společnosti Volarik Capital a majitel Hotelu Volarik, který se umisťuje na předních příčkách žebříčku Amazing Places. Součástí jeho podnikání je také společnost Bottling Printing zabývající se průmyslovým značením. Prostřednictvím investičního fondu Volarik Capital SICAV chystá investice do dalších hotelů či apartmánu, které kladou důraz na ekologii a design a jejichž cílem je pozitivně přispět k rozvoji udržitelného cestovního ruchu v Mikulově.

Říkáte, že Mikulov je pro vás srdeční záležitost. Jaký k němu máte osobní vztah?

Strávil jsem tu část dětství, já a moje rodina máme v okolí pozemky a znám oblast velmi dobře. I když mě baví žít ve světě a cestovat, Mikulov je pro mě stále jeden z mých domovů. Vidím jeho potenciál a chci se podílet na jeho rozvoji.

Mikulov dneska patří mezi takzvané rising stars na Moravě. Proč si myslíte, že se stal tak atraktivním místem pro turismus?

Mikulov má výjimečnou lokalitu a zároveň je tu kombinace mnoha atraktivních prvků. Máme tu víno, Pálavu, zámek, Svatý kopeček, Dietrichsteinskou hrobku, židovský hřbitov, Turoldské jeskyně a dokonce i lom. Tento „balíček“ dělá Mikulov zajímavým místem, které dokáže přilákat lidi. K tomu se přidávají investice a práce na infrastruktuře, což společně vytvořilo z Mikulova atraktivní destinaci.

Jak se vlastně Mikulov za poslední roky změnil díky turismu?

Turismus přinesl peníze, rozvoj a nižší nezaměstnanost. Dnes zde nepracují prakticky jen ti, kteří opravdu nechtějí. Ještě před patnácti lety se na pracovní nabídky hlásilo dost lidí, zatímco dnes musíme pracovníky skoro až „lovit“. To ukazuje, jak moc se situace změnila.

Prudký rozvoj ale určitě nepřináší jen pozitiva. Co vnímáte jako jeho hlavní problém?

Hlavním problémem je právě nedostatek pracovních sil. Pokud chceme pokračovat v rozvoji, je potřeba přemýšlet nad bydlením pro nové zaměstnance. Bez toho se růst zastaví. Plánujeme proto stavět byty a domy, které umožní městu dál růst a přilákat nové lidi.

Koncem roku 2023 byla v Mikulově navýšena městská daň za ubytování. Vy jste byl jako jeden z mála místních podnikatelů pro. Jaké to mělo dopady?

Cílem bylo získat prostředky na investice do infrastruktury a společenské vybavenosti. Většina hoteliérů se obávala, že to poškodí jejich podnikání, ale já jsem přesvědčen, že to bylo správné rozhodnutí. Pokud jsou tyto peníze dobře investovány, mohou výrazně zlepšit kvalitu života v Mikulově, ale i zatraktivnit město pro turisty.

Vnímám to jako spojené nádoby: čím bude město atraktivnější pro lidi, tím bude také zajímavější pro turisty. Město musí někde získávat prostředky – podobně jako hotel, který se musí starat o své pokoje a veškeré příslušenství.

Ekologické projekty?

Jak Mike Volařík pracuje ve svých projektech s ekologickými prvky? „Snažíme se využívat lokální suroviny a dodavatele, což snižuje uhlíkovou stopu. Používáme také technologie jako fotovoltaiku, tepelná čerpadla, rekuperaci a šedou vodu,“ vypočítává. „Vždy ale sledujeme také návratnost investic, jde o to nalézt vhodný balanc mezi ekologií a ekonomikou našich projektů,“ dodává.

S tím souvisí i snaha dál využít odpad z demolice starých budov, původně takto chtěli recyklovat část materiálu. Logisticky to ale podle Volaříka nebylo možné. „Jednoduše proto, že stavební materiál vyrobený z tohoto konkrétního recyklátu bychom museli mít dlouho uskladněný, než by na jeho využití v rámci stavby přišla řada. Nyní tedy budovu rozebereme a materiál nabídneme zpracovatelům zdarma k využití. Pro nás je důležité, aby nezůstal nevyužitý,“ říká podnikatel.

Jaké kroky tedy plánujete do budoucna, aby Mikulov zůstal atraktivní?

Zaměřujeme se na celoroční turismus. Pro mě je důležité, aby Mikulov nebyl zaplaven lidmi jen v létě od června do září, ale aby byl atraktivní celoročně. Chceme méně turistů, ale rozprostřených po celý rok. Klíčové je zaměřit se na kvalitu – Mikulov má být prémiová destinace, která přitahuje prémiové projekty a náročnou klientelu.

A jak k tomu mohou přispět vaše projekty?

Mikulov díky nim může získat větší prestiž a přilákat další návštěvníky i investice. Věřím, že naše projekty zvyšují kvalitu služeb a dávají městu větší potenciál růstu, zároveň ho mezinárodně zviditelňují. Což pak prospívá nejen nám, ale i místním obyvatelům tím, že čím náročnější klientela bude jezdit do Mikulova, tím bude bohatší i město.

Inspirujete se při svých projektech zahraničím?

Ano, hodně čerpám inspiraci ze světa, často třeba z Rakouska. Plánujeme například venkovní vířivky, které jsem viděl v designovém hotelu v Rakousku. Inspiraci hledám ale i v jiných zemích, v Itálii, v Řecku, Španělsku nebo v Portugalsku. Tyto nápady přizpůsobujeme svým projektům, aby zapadly do lokálního kontextu. 

Vaše projekty zahrnují hotel, apartmány a rodinný rezort. Jaké s nimi máte plány?

Designový hotel bude zaměřen na luxus a jedinečnost. Bude mít obrovské wellness, dvakrát větší než na Hotelu Volarik, s prostornými a designově propracovanými pokoji. Využijeme materiály z vinařského prostředí, což propojí tradici s moderním designem. Apartmány zase nabídnou park, jezírka a velký počet garážových stání, aby auta nezabírala parkovací místa v okolí. Rezort pak bude zaměřen na rodinné bydlení a klidné prostředí s vysokou kvalitou života.

Plánujete i lázeňský komplex. Jak tento koncept zapadá do Mikulova?

Mikulov je místo pro odpočinek, takže lázeňský projekt do něj přirozeně zapadá. Nebudou to tradiční lázně zaměřené na léčivou vodu, protože kvalita vody zde není vhodná. Spíše půjde o wellness a relaxační centrum zaměřené na pohodu a regeneraci.

Přirozeně se nabízí otázka, jestli chcete podnikat výhradně v Mikulově, nebo jestli plánujete expanzi. Jaké jsou vaše dlouhodobé cíle?

Chceme vytvořit síť luxusních butikových rezortů nejen v České republice, ale i v zahraničí. Plánujeme expandovat do dalších evropských destinací. Naším snem je propojit lokální autentičnost se světovou kvalitou. Zároveň plánujeme vybudovat industriální divizi technologických průmyslových firem, které budou společně vytvářet synergii.

Strategie financování projektů

Pro financování svých projektů využívá Mike Volařík vlastní fond kvalifikovaných investorů (co to je?). „Nejsme klasický fond, který nakupuje a spravuje nemovitosti. My tvoříme vlastní projekty od začátku, což zahrnuje i kreativní proces návrhu a stavby,“ říká podnikatel. Podle něj investoři oceňují, že on sám do projektů vkládá peníze. „Do fondu jsem vložil 140 milionů korun a chystám se do něj vkládat další. To ukazuje naši důvěru v úspěch,“ věří s tím, že investory láká i slušné zhodnocení a regulovaný a bezpečný kapitálový trh v Česku.

Podnikatelé, kteří se snaží něco vybudovat, si často stěžují na to, že jim stát hází klacky pod nohy. Je něco, co vás během realizace těchto projektů nemile překvapilo?

Největším překvapením je míra byrokracie a celkově složitost schvalovacího procesu. Každý, kdo má zájem, se může vyjádřit k vašemu projektu, a i když to s ním nesouvisí, může ho zpomalit. To je občas absurdní a frustrující.

Jak se tedy snažíte překonávat komplikace spojené s regulacemi?

Snažíme se být transparentní a komunikovat se všemi stranami. Ale i tak jsou některé požadavky zvláštní. Naštěstí se nám pro většinu projektů daří získávat potřebná povolení bez větších komplikací, ale občas je nutné být trpělivý a připravený na zdlouhavé schvalovací procesy.

A co další překážky? Jak na vaše investiční plány dopadl covid, válka na Ukrajině nebo energetická krize?

Covid pro nás byl zvláštní období. Měl jsem víc času, protože se cestování a aktivity zastavily, takže jsem mohl intenzivně pracovat na nových projektech. Energetická krize nás také zasáhla, ale díky dobré ziskovosti to nebylo pro nás nic zásadního.

Jak vnímáte zpětnou vazbu od místních obyvatel na vaše projekty?

Vždy se najdou lidé, kteří projekt podporují, a ti, kteří jsou proti. Na Instagramu vidím, že máme mnoho fanoušků, kteří nám fandí a podporují naši vizi. Samozřejmě existují i kritici, ale snažíme se být otevření a vysvětlovat své záměry. Transparentnost a komunikace jsou klíčem k získání důvěry. Narážíme hlavně na obavy z overturismu, který se nám samozřejmě také nelíbí. Nejde nám o kvantitu, chceme přilákat kvalitní klientelu a dělat věci s ohledem na okolí. Tomu také odpovídá charakter našich projektů.

Které technologické inovace považujete za klíčové pro budoucnost vašeho podnikání?

Technologie budou hrát klíčovou roli, ať už jde o ekologické inovace, energetickou efektivitu nebo digitální řešení. U každého projektu se snažíme zavádět nejmodernější technologie, které zlepšují kvalitu života, snižují náklady a podporují udržitelnost.

Klíčem je kombinace více faktorů – podobně jako u zdravého životního stylu. Nelze se zaměřit pouze na jednu oblast. V našich projektech to znamená dobře designované budovy, kvalitní služby, vynikající personál a logické řízení provozu. Technologie jako fotovoltaika nebo šedá voda jsou samozřejmě důležité, ale vše musí fungovat dohromady jako celek.

Jaké další plány máte pro Mikulov?

Zatím se soustředím na dokončení aktuálních projektů, jako je hotel Konšele, apartmány a rodinný rezort. V budoucnu bych se rád podíval i na kulturní nebo vzdělávací aktivity, ale nyní je prioritou dokončení klíčových staveb.

Máte snad tip na podobně zajímavý či neotřelý byznysový příběh? Pošlete nám ho a my se na něj rádi podíváme!

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

UMĚNÍ JE BYZNYS

Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?

BYZNYS JE HRA

Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?

Ohodnoťte článek

-
2
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Michael  Durčák

Michael Durčák

Má rád fotbal a kočky. Kromě Finmagu píše pro magazín Reportér nebo komentáře o dění v USA pro Seznam Zprávy. Zároveň je redaktorem videoherního časopisu Score.

Související témata

hotelyJihomoravský krajpodnikáníPodnikavé Českoregionální rozvojrozhovorturismusudržitelnost

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo