Předplatit časopis Finmag

Od brigády ve fast foodu k síti školních bister. Chtěli jsme být fresh, vzpomíná podnikatel

Kateřina Kubalová
Kateřina Kubalová
26. 2. 2025
časopis

Během 45 minut zapéct co nejvíc toustů, přichystat jogurty a doplnit nápoje. Pak nasadit vlídný úsměv a deset minut kmitat za prodejním pultem. Po zazvonění na vyučovací hodinu krátký oddych a zase znovu. Tak vypadá každý všední den v největší české síti školních bister, kterou založil Marek Leffler. Přinášíme vám ochutnávku jeho příběhu z aktuálního tištěného Finmagu.

Od brigády ve fast foodu k síti školních bister. Chtěli jsme být fresh, vzpomíná podnikatel
Zatím se firma Marka Lefflera zaměřuje na budování nových poboček ve školách po celé republice. Nyní jich má přes 90. Majitel ale plánuje síť rozšířit i mimo školní budovy. / Zdroj: Daniel Hamerník

První bistro si otevřel v jednadvaceti letech. Dnes jich má Marek Leffler na českých středních i základních školách více než 90. Síť kantýn pro žáky a studenty vybudoval za sedm let. Podnikat ale začal už během středoškolských studií. Měl e-shop se sportovním oblečením a zároveň pomáhal své domovské stavební průmyslovce v pražské Dušní ulici s marketingem – i díky němu se o prestižní škole dozvídali zájemci o studium a pedagogové si z nich mohli vybírat.

Právě marketingu se chtěl ambiciózní mladík věnovat i nadále. Před maturitou ale podnikání nechal. Potřeboval čas na učení. A aby nepřišel o příjmy, brigádničil v KFC. Během několika měsíců tam prošel všemi pozicemi. Od pokladny se vypracoval na post manažera pobočky. Podílel se mimo jiné na otevření filiálky v Kolíně – což byla tehdy první, a proto velmi úspěšná, restaurace KFC v menším městě.

Čerstvě plnoletému studentovi dala práce pro mezinárodní řetězec neocenitelnou zkušenost. Dodnes je v gastru doma, a to nejen díky školním bistrům. Po maturitě založil marketingovou agenturu Designex, mezi jejíž zákazníky patří z gastro podniků právě KFC, Burger King, Pizza Hut nebo Starbucks.

O několik let později se Marku Lefflerovi ozvala ředitelka jeho někdejší střední školy. Požádala ho, zda by jí pomohl s kantýnou, kterou nemá pro studenty kdo provozovat. Během šibeničních dvou týdnů vymyslel Leffler koncept, za 100 tisíc korun adaptoval prostory a od září mohli studenti ochutnat první pokrmy. Příběh ReFresh Bister se začal psát. „Tehdy jsme chtěli být hodně ‚fresh‘ a zdraví a nabízeli jsme různé ovocné misky a saláty, spoustu zdravých věcí a k tomu nějaké tousty,“ vzpomíná.

Zatímco zdravá jídla nechávali studenti ležet, tousty šly na dračku a dodnes jsou v ReFresh Bistrech nejžádanější. Firma jich nabízí šest druhů a každá pobočka denně prodá 200 až 300 kusů. Jeden za 30 korun. Na školách, kam chodí hlavně dívky, podle Lefflera „frčí“ vegetariánské tousty, na školách, kde jsou hlavně kluci, jdou nejvíc na odbyt tousty s barbecue, slaninou a čedarem.

Tousty se připravují přímo v bistrech, kromě toho firma nabízí pět druhů tortill, čtyři druhy hamburgerů, sedm druhů jogurtů, studené wrapy a sendviče. Studenti si mohou koupit také nápoje a další doplňkový sortiment, který ale na základních školách omezuje „pamlsková vyhláška“ z roku 2016 – tedy Vyhláška o požadavcích na potraviny, pro které je přípustná reklama a které lze nabízet k prodeji a prodávat ve školách a školských zařízeních. V bistrech pro žáky devítiletek se tak může objevit jen několik druhů raw tyčinek či pochutin ze zpracovaného ovoce. Na středních školách je sortiment jiný, jsou v něm i sladkosti.

Životní projekt

Proč Marek Leffler plánuje rozšířit síť bister i mimo školy? A jak jeho podnik zvládnul covid, když byly školy zavřene? Zbytek textu najdete v aktuálním vydání Finmagu. Hlavním tématem čísla je propojení umění a byznysu. Jsme v každé dobré trafice. Nebo si nás kupte on-line.

Aktuální číslo Finmagu

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

UMĚNÍ JE BYZNYS

Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?

BYZNYS JE HRA

Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?

Ohodnoťte článek

-
1
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Kateřina Kubalová

Kateřina Kubalová

Novinářkou chtěla být už jako malá. Vystudovala žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a od roku 2005 pracuje v Českém rozhlase. Právě do rádia ji srdce vždy nejvíc táhlo. Přes... Více

Související témata

byznysčasopisfast foodFinmaggastronomiepodnikáníPodnikavé Českosuccess storyškolství

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo