Mladé ženy láká podnikání stejně jako muže. Cestu k němu mají složitější
Mladé Češky tíhnou k podnikání stejně jako jejich mužští vrstevníci. Podle průzkumu, který uskutečnila Visa ve spolupráci se společností Ipsos, má o založení vlastního podnikání zájem 54 procent českých žen ve věku 18–35 let, u mužů je číslo téměř totožné – 55 procent.

Pro ženy v této věkové skupině je největším motivátorem potenciál nezávislosti (80 % žen oproti 71 % mužů). Na druhou stranu mladé muže o něco více pohání společenské uznání (14 % mužů oproti 10 % žen) a výdělek (44 % muži vs. 36 % ženy).
Ve srovnání s českými mileniálkami (narozenými mezi lety 1981 a 1996) mají dnešní mladé ženy větší chuť založit vlastní podnikání, ale čelí podobným výzvám. Klíčový rozdíl spočívá v tom, že zatímco mileniálky měly větší přístup k tradičním finančním možnostem a zažily rozmach startupové kultury, podnikatelky z generace Z se často obracejí k alternativním zdrojům financování, jako je crowdfunding nebo podpora komunity. Kromě toho jsou mladé podnikatelky více digitálně orientované a využívají k budování svých značek sociální sítě.
Jaké bariéry ženy v souvislosti se založením podnikání nejčastěji zmiňují?
- Nejistota a strach z neúspěchu
- Slaďování podnikání s rodinným životem
- Omezený přístup ke kapitálu
- Stereotypy a společenská očekávání
Kde se mladí chtějí do podnikání pustit nejčastěji?
Nejvyšší zájem o založení vlastního podnikání je v Praze (42,9 %) a v Jihomoravském kraji (45 %). Zajímavé je, že lidé z menších měst (do 5 000 obyvatel) jsou k podnikání motivovanější (42,1 %) než ti z velkých měst (34,8 %).
Podnikatelské ambice jsou nejčastější u lidí se středoškolským vzděláním (37,6 %) nebo výučním listem (42,5 %). U absolventů vysokých škol je zájem nižší (33,8 %), pravděpodobně kvůli lepšímu přístupu ke stabilním kariérním příležitostem.

Vítězky prvního ročníku projektu Visa She6s Next
Visa ve spolupráci s ČSOB dlouhodobě podporuje ženy v podnikání prostřednictvím projektu Visa She's Next, který pomáhá podnikatelkám překonávat překážky na cestě k úspěchu. Nabízí nejen finanční podporu, ale i mentoring, vzdělávací workshopy a networkingové příležitosti. Projekt se zaměřuje na posílení podnikatelek v klíčových oblastech, jako je přístup ke kapitálu, digitální dovednosti a budování značky, a pomáhá jim tak rozvíjet své podnikání v dynamickém a konkurenceschopném prostředí.
Data pro průzkum sbírala společnost Ipsos v prosinci 2024 u reprezentativního vzorku české internetové populace ve věku 18–35 let s celkovým počtem 1000 respondentů.
O společnosti Visa
Visa (NYSE: V) je jedním z globálních lídrů v oblasti digitálních plateb, který zpracovává transakce mezi spotřebiteli, obchodníky, finančními institucemi a vládami ve více než 200 zemích. Naším posláním je propojit svět prostřednictvím inovativní, spolehlivé a bezpečné platební sítě, která umožňuje jednotlivcům, firmám a ekonomikám prosperovat. Ve Visa věříme, že inkluzivní ekonomika, která spojuje všechny a všude, prospívá všem a zajišťuje budoucnost pohybu peněz. Více na Visa.cz.
Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2
V čase, kdy se se zdá, že nic už není tím, co bývalo, neztrácejí optimismus. Chuť vymýšlet a podnikat by mohli rozdávat. Příběhy, které určitě stojí za to znát.
BYZNYS JE UMĚNÍ
Jan Nepomuk Langhans byl mladý a nezkušený venkovan, brzy ale vybudoval největší fotografický ateliér v Praze. • Ondřej Kuchař vedl největší jazykovou školu, dnes spoluvlastní pekárnu Zrno zrnko a 10 kaváren a bister v Praze. • Podnikatelské příběhy dělí 140 let, mají ale mnohé společné.
BYZNYS JE TAKY VĚDA
Žijeme v nové éře (kyber) bezpečnosti. • Jak se ubránit útokům hackerů? • Proč jsou malé firmy nejzranitelnější? • A jak se směrnice NIS2 zapíše do české legislativy i do podnikání tisíců firem?
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2