Od betonu k vlastní ekodrogerii. Tvoříme zisk, abychom sloužili světu, říká podnikatelka
Po studiích začínala řešit beton na stavebních projektech, pak se ale rozhodla pro naprostý veletoč a stala se průkopnicí ekodrogerie v Česku. „Většina současných tuzemských výrobků jsou kopie toho, co jsem v této oblasti vymyslela a vyvinula,“ říká Nataša Foltánová, která kromě Česka uspěla i ve Skandinávii, v Řecku či ve Slovinsku.

Energická šedesátnice s tyrkysovým přelivem ladícím s velkou perleťovou lasturou na krku nezapře dobrodružnou a nezdolnou povahu. Životopis Nataši Foltánové, který ona sama považuje za „poměrně fádní“, zahrnuje i emigraci do Kanady v roce 1989.
Zakladatelka firem Tierra Verde, Terra Gaia a značky Natasha, která v Česku maturovala na střední škole zahradnické, v Kanadě vystudovala mezinárodní obchod na Concordia University v Montrealu. Poté nějakou dobu pracovala jako nákupčí ve velkém africkém stavebním projektu. Nakupovala jeřáby, náklaďáky a továrny vyrábějící beton. Po návratu do rodného Brna zatoužila po vlastním podnikání.
Nataša Foltánová (60)
- rodačka z Brna vystudovala střední školu zahradnickou a mezinárodní obchod na Concordia University v kanadském Montrealu.
- v roce 2008 založila firmu Tierra Verde (v současnosti největší tuzemský výrobce ekodrogerie), do které po necelých sedmi letech přibrala dva společníky
- během roku 2020 byla kvůli neshodám o dalším směřování donucena prodat podíl a opustit firmu
- v roce 2021 založila novou firmu Terra Gaia, se kterou po tři roky kvůli konkurenční doložce budovala zahraniční trh; produkty nyní prodává do 17 evropských zemí
- loni se vrátila na český a slovenský trh, přivedla novou značku ekodrogerie, ekokosmetiky a potřeb pro ekodomácnost Natasha
- kromě samotných produktů se chce zaměřovat na vzdělávání, proč je důležité udržovat domov s minimem potenciálně toxických chemikálií, které konvenčně vyráběné produkty obsahují
- její podnikatelskou ambicí je podruhé vytvořit firmu, která bude ve svém oboru lídrem na tuzemském trhu
- mezi její koníčky patří cestování, studium a sebevzdělávání, tvoření, zvířata a vše, co souvisí s jídlem.
„Mám pocit, že jsem se narodila s genem tvořit něco ve hmotě, i když schopnost jít s kůží na trh a postavit se za svůj produkt jsem vlastně neměla po kom zdědit,“ přiznává dnes už zkušená podnikatelka.
Septik udal směr
Celé to začalo, když se s manželem přestěhovala na venkov do domku se zahradou, kde o jejím směřování překvapivě rozhodl septik. „Kdybychom měli žumpu, asi bych nepodnikala v ekodrogerii, protože bych nemusela přemýšlet o tom, co mi prosakuje do půdy,“ říká s nadsázkou Foltánová. „Vztah k ekologii a zejména k půdě jsem měla vždycky, i když v době, kdy jsem žila v Kanadě, tyhle věci ještě nikdo neřešil.“
Správně udržovaný septik produkuje odpadní vodu, která se může bez problémů vsakovat do půdy. Jen člověk nesmí bakterie sloužící k rozkladu organického odpadu zabít nevhodnou chemií.
V té době byla nabídka ekologických prostředků na praní a úklid na našem trhu slabá, a tak pátrání po tom nejlepším zavedlo budoucí podnikatelku k exotickým mýdlovým ořechům. „Seznámila mě s nimi kamarádka, která žila ve Švýcarsku. Na našem trhu v roce 2008 nebyly. Tak jsem první dávku nakoupila v Nepálu, začala je zkoušet a pak i prodávat. Postupem času bylo nicméně potřeba vymyslet, jak z nich vyrobit účinný prací prostředek,“ vysvětluje Foltánová.
Firma chce čas i lásku
Našla si technologa a společně vyvinuli řadu produktů. Manžel ze začátku pomáhal, ale rozvoj firmy Tierra Verde, založené v roce 2008, měl nakonec vliv na to, že se manželé rozvedli. „Když ženská podniká, není to většinou pro vztah dobrý,“ přiznává Foltánová.
„Táhlo mi na padesát, firmě byly čtyři roky a už mě částečně živila, i když první roky jsem si přivydělávala překlady z angličtiny, což byla práce, kterou jsem dělala před začátkem podnikání.“ Rozvoj firmy přirovnává k dítěti, do nějž je také potřeba zpočátku investovat hodně času, zájmu, lásky i peněz, než se osamostatní.
„Když firma přežije prvních pět let, je to zázrak. Dokud je mladá, musíte investovat nejen čas a peníze, ale hlavně sebe,“ vysvětluje podnikatelka. „Podle mě k tomu, aby žena uspěla, nutně nepotřebuje za zády partnera, ale neumím si představit, že bych začátek podnikání zvládla s malými dětmi. Člověk tím rodinu vždycky ochudí o pozornost.“
Potřebuju se opřít
Přestože firma měla úspěšný start, její zakladatelka se obávala, že bez praktických manažerských zkušeností růst podniku sama nezvládne. Proto v roce 2014 přibrala dva společníky. „Přesvědčili mě, že i když nepřinesou žádné investiční peníze, každý chce třetinu firmy. A já jsem potřebovala nebýt na to sama, tak jsem souhlasila,“ vzpomíná Foltánová.
Nakonec se ale i jejich cesty rozešly. „Nějakou dobu to fungovalo, ale časem jsme se neshodli v názorech, jak pokračovat. Chtěla jsem tedy podíly partnerů odkoupit, ale nebylo to reálné. Takový úvěr by firma se stamilionovým ročním obratem už nerozdýchala, tak jsem udělala nejtěžší rozhodnutí v životě a svůj podíl prodala.“


Odchod trval rok, během nějž zakladatelka firmu postupně opouštěla a uvědomovala si, jaké chyby při jejím rozvoji udělala. „Ale byla to skvělá motivace podívat se opravdu důkladně na všechna svoje slabá místa,“ rekapituluje Foltánová.
Po prodělané zkušenosti si už byla dobře vědoma, že společník musí umět mnohem víc než jen dobře hovořit. Že je především potřeba, aby byl sám podnikatelem a ne jen někým, kdo zná podnikání pouze teoreticky.
Do rozvoje nové firmy Terra Gaia investovala peníze z prodeje té předchozí, takže se obešla bez úvěrů. Napodruhé už spoustu věcí nemusela dělat metodou pokus-omyl a místo dovážených ořechů začala pro výrobu ekodrogerie využívat tuzemské kaštany. „Zákazníci nám u mýdlových ořechů vyčítali uhlíkovou stopu. Ta u kaštanů odpadá, rostou doslova všude, a navíc k nim má každý hezký vztah od dětství.“
Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie… A je toho víc, jenom všechno nejde tak snadno zaškatulkovat.
Znovu mimo republiku
Po prodeji svého podílu podepsala konkurenční doložku, že se nebude podobné činnosti na českém a slovenském území tři roky věnovat, takže nová firma Terra Gaia začala nabízet svoje výrobky pouze v zahraničí. Prodej zahájila po roce příprav na začátku roku 2022.
„Události na Ukrajině ale naráz všechno zastavily a trvalo dlouho, než se obchodníci postupně zase začali věnovat rozvoji a novým výrobkům,“ popisuje podnikatelka. Nakonec se to ale podařilo a dnes podle jejích slov frčí hlavně Skandinávie, Řecko či Slovinsko. V dalších zemích včetně Moldavska a Ukrajiny pak má pravidelné zákazníky.
Syntetika není zdravá
Terra Gaia vyrábí ekodrogerie a biokosmetiku s ekocertifikací. Všechny výrobky jsou parfemované pouze přírodními éterickými oleji.
„Snažím se zákazníkům vysvětlit, že syntetické parfémy nejsou pro tělo prospěšné. Zejména se ale považuju za průkopnici ekologického praní a úklidu – třeba sodu, bez které si dnes úklid nedovede představit mnoho hospodyněk, jsem lidi naučila používat já už někdy v roce 2010,“ tvrdí propagátorka přírodní péče o domácnost.
„Dodnes učím lidi, jak na ekologické praní. Pokud si někdo stěžuje, že po ekologickém prostředku má zaprané prádlo, zřejmě jen nedodržuje postupy. Ekologické praní není o moc pracnější než to chemické. Jen je potřeba případné skvrny co nejdříve odstranit žlučovým mýdlem, prádlo třídit, znečištěné namočit, prát na 40 °C a hlavně nepoužívat aviváž,“ dodává.
„Považuju to za úspěch, protože začínat jako neznámá značka v okrajovém segmentu pouze na zahraničním trhu je opravdu nesnadná disciplína. Ale už rok jsme znovu zpět i na tuzemském trhu a s naší novou značkou Natasha slavíme návrat domů,“ těší ji.
První firmě rozjezd do plných obrátek trval mnoho let. Tentokrát je Terra Gaia podle ní postavená s dobrým základem – když majitel ví, co dělá, a má kapitál, je to úplně jiná hra. Přesto první čtyři roky, které má firma za sebou, nebyly onou příslovečnou „procházkou v růžové zahradě“. Podnikání totiž ladí s původní zahradnickou profesí zakladatelky: nejdřív se musí hodně pracovat na přípravě půdy, koupit osivo a sazenice a teprve po určité době se může sklízet.
Za svým jménem stát
„Použít pro návrat na česko-slovenský trh moje křestní jméno jako brand v rámci firmy Terra Gaia byl nápad marketingu. Nejdřív jsem myslela, že se pomátli, ale pak mi došlo, že je to nejlepší řešení, protože za své produkty se tak dokážu ještě pevněji postavit a zejména navázat na svoji předešlou práci. Navíc tím lidem dám vědět, že nová značka není jen jednou z dalších rychlokvašek na trhu, ale že za ní stojí moje dlouholetá zkušenost,“ popisuje okolnosti vzniku nové značky podnikatelka.
V současnosti má Terra Gaia obrat kolem deseti milionů korun ročně a široké portfolio asi padesáti produktů v různých variantách a velikostech balení. Nabízí také doplňkový sortiment, například látkové pleny, ale základ tvoří čističe a aromaterapie pro domácnost. Hlavními zákazníky výrobní firmy jsou obchody a e-shopy. Pro podnikatelku je zásadní nabízet nekompromisní kvalitu, budování vztahů se zákazníky, a taky pracovat s lidmi, s nimiž ji to baví a jsou sladění s hodnotami a posláním podniku.
Firmu tvoří zhruba deset lidí, kromě provozu a výroby zahrnují i zaměstnance věnující se provozu e-shopu a marketingu. Spolupracuje s chráněnou dílnou, která zajišťuje brigádníky. Majitelka se věnuje zejména vývoji nových produktů a hledání nových dodavatelů.
Po roce na českém a slovenském trhu se Terra Gaia se značkou Natasha začíná stabilizovat a organicky roste. Pro její majitelku je důležité nadále učit lidi starat se o domácnost tak, aby to podporovalo zdraví celé rodiny.
„Naše práce je služba planetě a lidem. Tvoříme zisk proto, abychom mohli sloužit světu, ne pro zisk samý. Mám přes sedmnáct let zkušeností s vývojem, výrobou a prodejem ekodrogerie – nikdo v tuzemsku se této oblasti nevěnuje déle. Většina současných tuzemských výrobků jsou kopie toho, co jsem v této oblasti vymyslela a vyvinula, takže jsem na svoji práci opravdu hrdá,“ uzavírá spokojeně.
Máte tip na podobně zajímavý či neotřelý byznysový příběh? Pošlete nám ho, rádi se na něj podíváme.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Začalo to pádem, teď prodává už v osmi zemích. Potenciál vidím i v USA, věří šéfka Monkey Mum
Z odpadu dělají designový nábytek. Bez udržitelnosti už podnikat nepůjde, říkají
Jejich kostkované kalhoty kopírovali i v Číně. Rejoice i po 25 letech šije v Česku
Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2
V čase, kdy se se zdá, že nic už není tím, co bývalo, neztrácejí optimismus. Chuť vymýšlet a podnikat by mohli rozdávat. Příběhy, které určitě stojí za to znát.
BYZNYS JE UMĚNÍ
Jan Nepomuk Langhans byl mladý a nezkušený venkovan, brzy ale vybudoval největší fotografický ateliér v Praze. • Ondřej Kuchař vedl největší jazykovou školu, dnes spoluvlastní pekárnu Zrno zrnko a 10 kaváren a bister v Praze. • Podnikatelské příběhy dělí 140 let, mají ale mnohé společné.
BYZNYS JE TAKY VĚDA
Žijeme v nové éře (kyber) bezpečnosti. • Jak se ubránit útokům hackerů? • Proč jsou malé firmy nejzranitelnější? • A jak se směrnice NIS2 zapíše do české legislativy i do podnikání tisíců firem?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2