Od bojůvek s taxikáři po revoluční firmu. Hlavní je bavit se s klienty, radí spoluzakladatel Liftaga
Co se stane, když se člověk s marketingovým backgroundem vrhne po hlavě do světa startupů, kde soupeří s devadesátkovými taxikáři i globálními giganty typu Uber? Ondřej Krátký, spoluzakladatel Liftaga a dnes inovátor v oblasti městské logistiky, v dalším díle podcastu byznysové platformy DoToho! mluví o tom, co se naučil na cestě od „kluka z korporátu“ po startupového CEO. „Jsme unikátní v tom, co děláme,“ popisuje nový projekt.
Ondřej Krátký byl jako spoluzakladatel u vzniku přepravní služby Liftago, dnes působí ve funkci CEO technologického startupu GRID.online, který buduje infrastrukturu pro chytrou městskou logistiku. Do svého nového startupu investoval vše z předchozí firmy s vizí vytvořit efektivnější doručování ve městech po celém světě.
„Vyměnil jsem hodnotu firmy za dvanáct let za možnost startu nové,“ popisuje Krátký svůj exit z úspěšného projektu. Původní zakladatelé firmy se totiž rozhodli dál soustředit na rozvoj logistické části byznysu a oddělit ji do nové společnosti. Stoprocentní podíl v Liftagu pak získala skupina Livesport.
Evropští i světoví hráči podle Krátkého pochopili, že se v poslední době strhla mela o to, kdo bude dělat infrastrukturu budoucí městské logistiky, zásobování a e-commerce.
DoToho! by Opero
„My nehrajeme hru o úložné boxy, sklady ani o to, kdo podchytí obchodníky. Chceme být infrastrukturou, kde si tihle všichni objednají dopravu,“ přibližuje byznysový model GRID.online Krátký s tím, že buduje virtuálního operátora balíkové přepravy.
Systém Gridu funguje jako přepravní cloud. Firmy se do něj připojí a kdykoliv potřebují přepravit zásilky, mohou využít volné kurýry v jejich sdílené přepravní síti. Snižují se tím náklady a víc kurýři si podle Krátkého i víc vydělávají.
Haluzové zážitky otevřely cestu k podnikání
Všechno ale začalo Liftagem. Jak Krátký vzpomíná, v rodině ani v okolí neměl nikoho, od koho by se mohl naučit, jak podnikat. Po škole měl tedy ambici najít si práci, která ho bude bavit a kde bude užitečný. Navíc se mu podařilo být i úspěšný. Ve 28 letech získal první místo v největší světové soutěži pro mladé kreativce na festivalu Cannes Lions.
Na práci v korporátu ale Krátkého mrzelo, že když viděl nějakou příležitost, nemohl ji hned realizovat a u problémů nemohl hned navrhnout vlastní řešení.
„Přes tyhle haluzové zážitky a zkušenosti jsem se seznámil se svými budoucími společníky v Liftagu,“ vzpomíná Krátký s tím, že se dvakrát nerozmýšlel a hned se do nového projektu s chutí pustil. Z původního vypomáhání a dělání „holky pro všechno“ se vyklubala výpověď z práce a vrhnutí se do podnikání po hlavě, to vše završené šéfováním celé firmě.
„Budování menší firmy od začátku je pro mě naprosto fantastický způsob, jak si osahat to, co člověku jde, vědět, kde udělal chybu a dostat instantní feedback,“ popisuje Krátký.
Začátky Liftaga ale nebyly úplně hladké. „Dominantním faktorem začátků bylo, že energie, kterou jsem do toho dával, měla smysl z dvaceti procent. Jinak jsem si hrál na startupistu,“ říká Krátký upřímně. „Všichni jsme byli nadšení a mysleli jsme si, že víme, co děláme. Kdybychom ale věděli, do čeho jdeme, tak se do toho možná ani nepustíme,“ dodává s úsměvem.
Největší boj je podle něj vždycky ten sám se sebou. Různé bojůvky s „devadesátkovými taxikáři“ či soupeření obrovskými nadnárodními firmami tak nechce zveličovat. Zároveň ale dodává, že tlak z „devadesátkového“ byznysu byl při začátcích Liftaga opravdu hodně silný. Tyto společnosti se snažily nového konkurenta nejdřív ignorovat, následně pak odblokovat tím, že svým řidičům s ním zakázaly spolupracovat.
Bavte se s klienty
Získat schopné a spolehlivé řidiče nebylo pro rozjíždějící se firmu snadné. Snaha o vlastní referral program skončila neúspěchem a Krátký na to tak šel úplně od píky: začal s řidiči sám jezdit a povídat si s nimi.
Ačkoli se v této pozici potvrdil Krátkého background v marketingu, on sám upozorňuje, že podobně by se měli chovat všichni podnikatelé, kteří řídí firmu. „Když nevíš, co máš dělat, skáčeš zleva doprava a řešíš krizi, vždycky ti nejvíc pomůže bavit se s klienty,“ radí Krátký. Na každý problém, který firma řeší, zní první odpověď: bavte se se zákazníky.
Z Liftaga se postupně stal velký hráč na přepravním trhu, Krátký se ale nakonec rozhodl jít za další výzvou. Teď se snaží o logistickou revoluci. Při rozhodování, zda opustit rozjetý byznys, mu pomohlo, že šlo vlastně o firemní spin-off.
„Kdybych musel všechno budovat od nuly, byla by to obrovská bolest,“ přiznává. Protože ale pokračuje ve stejném odvětví a se stejnými lidmi, nebyl pro něj rozjezd nového podnikání vůbec žádným otazníkem.
A zatímco s Liftagem byli „uvězněni“ v pozici lokálního hráče, Grid míří výš. „Jsme unikátní v tom, co děláme. A nemáme konkurenci,“ nastiňuje ambiciózní globální cíle Krátký.
Co v podcastu ještě zazní?
- Co se Ondřej Krátký naučil pro podnikání při práci v korporátu
- Co by poradil podnikatelům, kteří se bojí svůj projekt pustit z ruky
- Jak vznikají nefunkční nápady a proč je důležité umět říct ne
- Proč silná mise dokáže překlenout generační rozdíly v týmu
- Jak se nezbláznit z micromanagementu a naučit se řídit tým s důvěrou
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Nikdy, nikdy nejste na vrcholu, říká zakladatelka půlmiliardového Profimedu
Chcete uspět? Buďte zapamatovatelní, až pak můžete prodávat všem, radí marketingový mág
Nedaňové náklady nevyhazujte a mějte přehled. Expertka radí, jak ušetřit na daních
Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2
V čase, kdy se se zdá, že nic už není tím, co bývalo, neztrácejí optimismus. Chuť vymýšlet a podnikat by mohli rozdávat. Příběhy, které určitě stojí za to znát.
BYZNYS JE UMĚNÍ
Jan Nepomuk Langhans byl mladý a nezkušený venkovan, brzy ale vybudoval největší fotografický ateliér v Praze. • Ondřej Kuchař vedl největší jazykovou školu, dnes spoluvlastní pekárnu Zrno zrnko a 10 kaváren a bister v Praze. • Podnikatelské příběhy dělí 140 let, mají ale mnohé společné.
BYZNYS JE TAKY VĚDA
Žijeme v nové éře (kyber) bezpečnosti. • Jak se ubránit útokům hackerů? • Proč jsou malé firmy nejzranitelnější? • A jak se směrnice NIS2 zapíše do české legislativy i do podnikání tisíců firem?
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2