Zvažovali prodej, teď by odmítli i půl miliardy. Míříme do vyšší ligy, říkají zakladatelé Goldea
Po osmi letech koketovali s myšlenkou, že Goldeu prodají. Místo toho svůj snový byznys pořádně nakopli. Michal Kempa a Ondřej Boček se s povlečením chystají dobýt Alpy i Ukrajinu a spouští další grandiózní projekt: halu v hodnotě ročního obratu, která má vyrůst u Otrokovic.

Kdyby jim teď někdo postavil půl miliardy na stůl, odolají. Ještě před pár měsíci to ale bylo jinak. „Stáli jsme na rozcestí, jestli firmu prodat, nebo se posunout do vyšší ligy. Vybrali jsme si tu náročnější cestu. My jsme velcí hráči a chceme to ukázat. Co jiného bychom v jednatřiceti taky dělali,“ glosují parťáci a vzápětí dodávají, že během několika let chtějí být lídry nejen v Česku, ale v celé Evropě.
Ať jsme konkrétní, jednatřicet je Michalovi Kempovi, Ondřeji Bočkovi o dva roky víc. Přesto není důvod jim tohle ambiciózní tvrzení jakkoliv vyvracet. Jak se hraje superliga, dobře ví. Florbalový tým tvořili v Panthers Otrokovice a společně podnikají dvanáct let, mezitím jen tvorbu webů vyměnili za povlaky a prostěradla.
Goldea
- Přední český výrobce a prodejce bytového textilu se sídlem ve Zlíně
- V roce 2016 založili firmu Michal Kempa a Ondřej Boček, dříve vlastníci webového studia MIONET
- Produkty, jako jsou ložní povlečení, prostěradla, závěsy či ubrusy, vznikají v šicích dílnách na celé Moravě, tři z nich (v Prostějově a Kroměříži) vlastní Goldea, zbývající si najímá externě
- Top produktem je ložní povlečení, kterého vloni prodala firma více než 100 tisíc kusů. Následují povlaky na polštáře s množstvím 90 tisíc kusů za rok.
- S e-shopem působí firma v pěti zemích (ČR, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Polsko), letos vstupuje na další tři trhy (Rakousko, Německo, Ukrajina).
- V roce 2024 se tržby vyšplhaly na 201 mil. Kč bez DPH, což představuje meziroční růst o 47 %.
Sport je naučil prohrávat, ale taky mistrovsky využít vlastní instinkt – kdy zaútočit anebo včas odpískat nebezpečnou hru. Což ostatně znovu prokázali před několika měsíci, kdy ze dne na den přerušili spolupráci s hlavním dodavatelem a nabídku bytového textilu zredukovali na pětinu.
„Šlo o regionálního dodavatele, který nám v začátcích hodně pomohl, ale za poslední roky zhoršil kvalitu, která je pro nás zásadní. Věděli jsme, že pokud by přibývalo nespokojených zákazníků, na tržbách by se to projevilo velmi rychle,“ reagují na negativní reakce na Googlu.
Extrémně zariskovali. A stal se pravý opak. „Každý by si řekl – obrat půjde dolů. My jsme ještě vyrostli.“
O tom, jak rychlí a obratní dokážou být, svědčí hlavně čísla. Dvousetmilionového obratu dosáhli poté, co meziročně vyrostli o 47 %. Vlastní hala u Otrokovic do jejich smělých plánů přesně zapadá. „Mám z toho nervy už teď,“ přiznává z týmu o chlup zkušenější Kempa.
Okurková sezóna? Neznáme
Stoupám po eskalátorech, které nejedou. Prodejní pasáž Terna, kde nyní najdete hlavní sídlo společnosti, zůstane do dvou let na mapě Zlína jen neviditelnou tečkou. Což ale majitele e-shopu a tří šicích dílen nijak netrápí. „Za osm let jsme se šestkrát stěhovali. Šíleně bojujeme s místem, všechno je nám malé,“ zmiňuje hned v úvodu Kempa.
„Sklad bestsellerů, kanceláře, expedice a logistika. To je vše,“ popisuje, když míjíme regály vyskládané ložním prádlem ze 100% bavlny. Jen v loňském roce tady zabalili a odeslali více než 130 tisíc zásilek. Rekord padl před Vánocemi, kdy ve Zlíně vyexpedovali 1900 objednávek za den.
Do tří do rána tehdy kmitali i Michal s Ondřejem. „Pokud je průšvih, kdy se nestíhá, i my dva za to můžeme. Nejsme dva kravaťáci v kanceláři, ale jedni z mnoha, kteří na tom pracují,“ nezapomenou zmínit.
Ondřej Boček
- Narodil se 18. ledna 1992, žije ve Zlíně.
- Vystudoval Univerzitu Tomáše Bati ve Zlíně, obor informatika v administrativě (Bc.).
- Během studia společně s Michalem založili webové studio MIONET, které se zabývalo vývojem webových stránek. Od roku 2016 začali pracovat na novém projektu - eshop Goldea.
- S manželkou Klaudií má čtyřletou dceru Izabelku.
- Dříve hrával závodně florbal, který jej spojil s Michalem, dnes volný čas věnuje převážně rodině.
Sami sebe mimochodem popisují následovně: Michal je živel, co vymyslí mraky zajímavých věcí, které pak Ondra musí učesávat, protože to Michala nebaví. Ve skutečnosti má Ondra na starost provozní část, Michal si bere za svůj kreativu a design a celou firmu de facto řídí společně. A takhle jim to funguje už dvanáct let. Tvrdí, že jejich cíle a ambice jsou tak obrovské, že by je jeden nezvládl.
Teď se zkouší znovu nadechnout. Překopali celou firmu a dva měsíce v kuse jedou na hraně. Zaměstnancům se snaží vysvětlit, že všechno, co dělají, není jejich výmysl, ale přirozený trend. „Pro naše lidi to není jednoduché, protože jim za provozu měníme podmínky, prostředí, skládáme je do jiných týmů,“ uvědomují si majitelé.
Odměnou jim má být moderní zázemí v nově postavené hale, ke které se ještě dostaneme.
Je pár týdnů před Velikonocemi a ve firmě je relativní klid. Jen pro srovnání, Vánoce tady představují trojnásobek Velikonoc a pětinásobek klasického měsíce. Zbytek roku je pro výrobce textilu konstantní.
„U nás neexistuje okurková sezona. Textil je skvělý v tom, že si ho lidé kupují ve všech ročních obdobích,“ zmiňuje Kempa. Že jde o zbytný produkt? „My neprodáváme produkt, ale prodáváme emoci. Lidé si dělají radost a v regálech to je vidět.“
Klíčový zákazník: kreativní žena
Ale je potřeba říct i B. Šedesát milionů ročně investuje firma do marketingu. Prodává ji televizní reklama i sociální sítě. „Tvoříme obsah, fotky, videa, mluvíme se švadlenkami, ukazujeme, jak produkt vyrábíme, a lidé nás chtějí podporovat, protože jsme čeští výrobci, který chtějí vlivem čínských tržišť čím dál víc,“ shodují se.
Klíčovým zákazníkem je kreativní žena mezi 35 a 50 lety, po jejímž boku často stojí dobře zajištěný muž. Na starší dámy si občas sáhnou skrz televizi, klientky pod pětatřicet loví na Instagramu. Kolem třiceti procent z nich se na e-shop pravidelně vrací.
Přijde první slunce, koupí si Dotyk jara. Květinové vzory jsou každoroční bestseller a na ně plynule navazují ovocné kolekce – jahody, citrony, borůvky, letos také melouny, meruňky a třešně. Lístky a dýně přehluší České Vánoce. A taky kolekce Beskydy, kterou přivedli v Goldea na svět loni. Jsou na ni regionální vzory, takže ji zmíněná čínská tržiště nijak neohrozí.
Michal Kempa
- Narodil se 23. července 1993, žije v Napajedlích.
- Vystudoval Univerzitu Tomáše Bati ve Zlíně, obor ekonomika a management (Bc.).
- Podnikat začal už v 18 letech, kdy spustil svůj první e-shop.
- V roce 2013 společně s Ondřejem Bočkem založil webové studio MIONET.
- Dnes oba společně provozují e-shop s bytovým textilem Goldea v pěti zemích
- Závodně hraje florbal za Panthers Otrokovice, kde se podílí i na vedení klubu. Mezi jeho oblíbený sport patří také tenis.
Chytré materiály je zatím nelákají. Věrni zůstávají tradičním tkaninám. Len, který mne v rukou Kempa, přivezli ze Španělska. „Jasmín se šalvějově zelenou v kombinaci se zelenou z druhé strany, to je můj favorit. Jinak už ta povlečení upřímně nemůžu ani vidět,“ přiznává se smíchem.
Co nejvíc frčí právě teď? Srdíčka na jakémkoliv podkladu, pod nimiž je podepsaná stovka švadlen z celé Moravy. Šijeme radost domova, zní jejich claim.
Nezažili pokles, ani pád
Nižší marže a brutální točky. Tahle strategie se majitelům dlouhodobě vyplácí. Šijí na míru, na skladě si drží jen bestsellery a kontejnery z Asie v jejich dodavatelském portfoliu nenajdete.
Tímto způsobem otočí firma sedmdesát kilometrů látek za měsíc, vyrobit z nich dokáže osmnáct tisíc povlečení. Za rok je to dvě stě tisíc povlečení – což je množství, které Goldea letos překročí poprvé v historii.
Firma má nula ležáků na skladě a být nejrychlejší, po tom netouží. Prodejna? I ta je to poslední, co by oba podnikatele aktuálně trápilo.
Timing našeho rozhovoru jsme si nemohli naplánovat líp. Goldea právě vstupuje na rakouský a německý trh a aby toho nebylo málo, do konce roku chce expandovat na Ukrajinu. „Mnohokrát děláme odvážné rozhodnutí, tohle je jedno z nich,“ sebevědomě prohlásí Kempa.
Proč ne, do karet jim hraje zkušenost. Goldea už výrazně překročila hranice Česka, působí také na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku a Polsku. Jenom tam stoupla poptávka po jejích produktech meziročně téměř o 300 procent. „Od Polska nás všichni odrazovali, ale dnes je pro nás v zahraničí trh číslo jedna . Česko zřejmě brzy předběhne,“ vychází z dat.
Poláci a Rumuni poptávají velké ubrusy, protože se tam rodiny často scházejí ve velkém. Rakušani zase preferují extra kvalitu a lokální značky – právě u jižních sousedů se bude firma podle majitelů prosazovat mnohem hůř.
Jak to vypadá v šicí dílně? Podívejte se:


Jestli je barva roku moka nebo broskev? To tihle dva absolutně neřeší. Rádi vybočují z davu a když ostatní sázejí na divoké vzory, Goldea jde cestou minimalismu. I to je prý důvod, proč čísla v zahraničí neustále rostou. „Říkáme si, že tohle se přece musí někde pos*at… Ale nikdy jsme nezažili pokles, ani pád. Každý rok jdeme po schodech nahoru,“ ohlíží se zpět.
Když přijde řeč na fuckupy, dlouho váhají. Moc jich prý nebylo a všechny už odvál čas. Jeden přesto stojí za zmínku. Když odešla do světa vánoční látka, která barvila lidem pračky, pyžama, dokonce i sedačky na míru. Tehdy se stihli parťáci docela slušně zapotit.
Ta největší výzva je ale teprve před nimi. Stavba vlastní haly za 120 až 150 milionů korun je pro firmu zásadní krok. Mezi Otrokovicemi a Tlumačovem už kopli do země, výběr dodavatele je na pořadu dne.
„Pokud se rozhodneme, že do tohoto šíleného projektu půjdeme, do konce roku máme stavební povolení a příští rok musíme začít stavět,“ zmiňují a je přitom znát, že oba mají z tak obřího projektu obrovský respekt.
Nejsou žádní megalomani, na tom si trvají. Byznys budují postupně a jediné, na co mají úvěr, jsou pozemky, zbytek zatím financují ze svého. Rychlost v rozhodování a selský rozum, v tom je jejich síla.
K tomu, než se stanou dalším českým jednorožcem, vede ještě předlouhá cesta. Ale jak říká Michal Kempa: „Tady jsme ještě neřekli poslední slovo.“
Máte tip na podobně zajímavý či neotřelý byznysový příběh? Pošlete nám ho, rádi se na něj podíváme.
Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2
V čase, kdy se se zdá, že nic už není tím, co bývalo, neztrácejí optimismus. Chuť vymýšlet a podnikat by mohli rozdávat. Příběhy, které určitě stojí za to znát.
BYZNYS JE UMĚNÍ
Jan Nepomuk Langhans byl mladý a nezkušený venkovan, brzy ale vybudoval největší fotografický ateliér v Praze. • Ondřej Kuchař vedl největší jazykovou školu, dnes spoluvlastní pekárnu Zrno zrnko a 10 kaváren a bister v Praze. • Podnikatelské příběhy dělí 140 let, mají ale mnohé společné.
BYZNYS JE TAKY VĚDA
Žijeme v nové éře (kyber) bezpečnosti. • Jak se ubránit útokům hackerů? • Proč jsou malé firmy nejzranitelnější? • A jak se směrnice NIS2 zapíše do české legislativy i do podnikání tisíců firem?
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2