Předplatit časopis Finmag

Jak uspět v podnikání? Unikátní analýza desítek příběhů našla odpověď

Michal Hron
Michal Hron
1. 5. 2025
analýza
Součást projektu: Logo projektu Jak začít podnikat

Co stojí za úspěchem českých podnikatelů? V rámci projektu Podnikavé Česko, které mapuje malé a střední firmy napříč republikou, jsme jich za víc než dva roky vyzpovídali desítky. A jejich příběhy předhodili umělé inteligenci, aby identifikovala společné rysy. Výsledek možná nepřekvapí, je ale slušným návodem pro každého, kdo to s podnikáním myslí vážně.

Jak uspět v podnikání? Unikátní analýza desítek příběhů našla odpověď
Jak si zajistit úspěch v podnikání? Identifikovali jsme za pomoci umělé inteligence ty nejtypičtější rysy českých podnikatelů (ilustrační foto) / Zdroj: Michal Hron / ChatGPT

Od Aše až po Hrčavu, od Lobendavy po Vyšší Brod. Všude tam už přes dva roky hledáme příběhy malých a středních firem, které dnes a denně dokazují, že Česko není jen nějaká montovna. Popsali jsme jich za tu dobu desítky a v příbězích firem i rozhovorech se zakladateli jsme pravidelně zkoumali nejen jejich cesty k úspěchu, ale i to, co je na podnikání v Česku pálí (projekt Podnikavé Česko zde).

Po dvou letech a několika stovkách textů, které v rámci projektu vyšly, tak máme slušné penzum informací a zdrojů. A taky máme umělou inteligenci, která nám za stejnou dobu vyrostla z nenápadné popelky v robustní nástroj. Tak proč toho nevyužít a nezanalyzovat, co přesně stojí za úspěchy českých podnikatelů? A nebo: co je většinově pálí?

Dlouhodobým cílem celé téhle naší snahy, která mimo jiné stála i za významnou proměnou původně společensko-ekonomického magazínu na podnikatelský portál, je poukázat na to, že Česko je plné podnikavých a šikovných lidí. A svou prací je podpořit. Proč přesně to děláme, jsme popsali při startu projektu v roce 2023: Montovna? Průmyslová země? Kdeže! Ekonomiku Česka budují šikovní lidé.

Dvojice samostatných analýz, které z posbíraných příběhů vznikly, pak může být vítaným návodem nejen pro začínající podnikatele, ale i ty stávající. A samozřejmě také pro stát a vysoce postavené úředníky, jimž často chybí dostatečný kontakt s podnikatelskou realitou. O tom ale až příště.

Jak uspět v podnikání

Dnes se zaměřme na tu pozitivnější stránku věci: společné rysy úspěšných podnikatelských příběhů. Na našem portálu je najdete pod klíčovým slovem Success story, což je mezinárodně zažitý výraz zastřešující příklady (velkého) úspěchu dosaženého přes zjevné obtíže. Jen těchto příběhů na našem webu najdete už bezmála 130 a další neustále přibývají.

Všechny tyhle příběhy úspěšného podnikání jsme předhodili k analýze Perplexity AI, která kombinuje schopnosti nejnovějších AI modelů různých společností. Poprosili jsme ji, aby si příběhy detailně prošla a identifikovala v nich nejčastější společné rysy úspěšného podnikání. Výsledkem je užitečný přehled plný inspirace, my už mu jen dali řád a formu:

1. Odolnost vůči krizím a schopnost transformovat selhání v příležitost

2. Inovace a identifikace mezer na trhu

3. Důraz na udržitelnost a etické podnikání

4. Regionální ukotvení a komunitní přístup

Jak na podnikání

Informace

Finmag.cz přináší seriál Jak na podnikání. Věnujeme se v něm tématům, která podnikatele trápí: od vývoje produktu přes marketing až po byrokratické berličky typu ESG, NIS2 nebo tolik potřebné CSR. Neopomineme samozřejmě ani daně, otázky personalistiky a samotný obchod. Rozebereme například i možnosti expanze do zahraničí. Pokud ještě nepodnikáte, máme pro vás jinou sérii nazvanou Jak začít podnikat. A nebo rovnou celý speciál, který vás začátky podnikání detailně provede.

5. Flexibilita a diverzifikace podnikání

6. Dlouhodobá vytrvalost místo rychlého zisku

7. Budování značky skrze osobní příběh a autenticitu

Recept na úspěšné podnikání

Analýza AI je jedna věc, ta druhá, hůře odhalitelná, je jistá dávka štěstí; ať už leží ve správném načasování, odhalení dosud nenaplněné poptávky zákazníků či jen odkazu a přerodu úspěšného podnikání rodičů.

Z výše uvedeného také jasně nevyplývá ještě jedná zásadní věc: že prakticky všechny tyhle příběhy nejsou v oněch škatulkách dokonale izolované, ale každý jeden z nich byste dokázali zařadit i pod víc než jeden společný rys.

Nad rámec uvedeného to může být třeba příběh Hanibalu bratrů Lázničkových, ve kterém se snoubí nejen schopnost poučit se z neúspěchu, ale třeba i důraz na osobní přístup či dlouhodobou vytrvalost. Nebo Cyrilovy brambůrky, jejichž růst paradoxně nastal až poté, co první provoz v Luhačovicích vyhořel. Jen v tomhle příběhu lze nalézt celou řadu výše uvedených podnikatelských rysů a i celou řadu dalších. 

Jinými slovy: úspěch českých malých a středních firem nejčastěji stojí na kombinaci pragmatismu, autenticity a schopnosti s nadhledem reagovat na výzvy. A ne všechno jde tak snadno zaškatulkovat. Ostatně, máme tu i hluboké příběhy, které se vymykají všem: Asi jsem vymyslela produkt. Simona Kijonková otevřeně o svých začátcích.

Pokud bychom tak měli nad rámec umělou inteligencí vypíchnutých vlastností českých podnikatelů vybrat jednu, kterou cítíme prakticky od všech, byla by to houževnatost. Ta totiž zahrnuje vše od schopnosti poprat se s výzvami, přes vytrvalost až po jistý druh zarputilosti to nevzdat, ať se děje cokoli.

A že těch překážek v podnikání v Česku máme! Jaké jsou ty největší? Tuhle část analýzy si necháme na příště.

Jak začít podnikat? Návody, rady, inspiraceFinmag.cz

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2

V čase, kdy se se zdá, že nic už není tím, co bývalo, neztrácejí optimismus. Chuť vymýšlet a podnikat by mohli rozdávat. Příběhy, které určitě stojí za to znát.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

BYZNYS JE UMĚNÍ

Jan Nepomuk Langhans byl mladý a nezkušený venkovan, brzy ale vybudoval největší fotografický ateliér v Praze. • Ondřej Kuchař vedl největší jazykovou školu, dnes spoluvlastní pekárnu Zrno zrnko a 10 kaváren a bister v Praze. • Podnikatelské příběhy dělí 140 let, mají ale mnohé společné.

BYZNYS JE TAKY VĚDA

Žijeme v nové éře (kyber) bezpečnosti. • Jak se ubránit útokům hackerů? • Proč jsou malé firmy nejzranitelnější? • A jak se směrnice NIS2 zapíše do české legislativy i do podnikání tisíců firem?

Ohodnoťte článek

-
1
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Michal Hron

Michal Hron

Šéfredaktor webu Finmag.cz. Novinář s dlouholetou praxí z největších českých médií, milovník moderních technologií i přístupů, ale i čisté nedotčené přírody. Po krachu vydavatelství Mladá fronta přešel... Více

Související témata

analýzaČerné labutěJak na podnikáníJak začít podnikatkrizemalé a střední firmyodvahapodnikáníPodnikavé Českosuccess storyúspěch
Jak začít podnikat banner

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2

Koupit nejnovější číslo