Jak uspět v podnikání? Unikátní analýza desítek příběhů našla odpověď
Co stojí za úspěchem českých podnikatelů? V rámci projektu Podnikavé Česko, které mapuje malé a střední firmy napříč republikou, jsme jich za víc než dva roky vyzpovídali desítky. A jejich příběhy předhodili umělé inteligenci, aby identifikovala společné rysy. Výsledek možná nepřekvapí, je ale slušným návodem pro každého, kdo to s podnikáním myslí vážně.

Od Aše až po Hrčavu, od Lobendavy po Vyšší Brod. Všude tam už přes dva roky hledáme příběhy malých a středních firem, které dnes a denně dokazují, že Česko není jen nějaká montovna. Popsali jsme jich za tu dobu desítky a v příbězích firem i rozhovorech se zakladateli jsme pravidelně zkoumali nejen jejich cesty k úspěchu, ale i to, co je na podnikání v Česku pálí (projekt Podnikavé Česko zde).
Po dvou letech a několika stovkách textů, které v rámci projektu vyšly, tak máme slušné penzum informací a zdrojů. A taky máme umělou inteligenci, která nám za stejnou dobu vyrostla z nenápadné popelky v robustní nástroj. Tak proč toho nevyužít a nezanalyzovat, co přesně stojí za úspěchy českých podnikatelů? A nebo: co je většinově pálí?
Dlouhodobým cílem celé téhle naší snahy, která mimo jiné stála i za významnou proměnou původně společensko-ekonomického magazínu na podnikatelský portál, je poukázat na to, že Česko je plné podnikavých a šikovných lidí. A svou prací je podpořit. Proč přesně to děláme, jsme popsali při startu projektu v roce 2023: Montovna? Průmyslová země? Kdeže! Ekonomiku Česka budují šikovní lidé.
Dvojice samostatných analýz, které z posbíraných příběhů vznikly, pak může být vítaným návodem nejen pro začínající podnikatele, ale i ty stávající. A samozřejmě také pro stát a vysoce postavené úředníky, jimž často chybí dostatečný kontakt s podnikatelskou realitou. O tom ale až příště.
Jak uspět v podnikání
Dnes se zaměřme na tu pozitivnější stránku věci: společné rysy úspěšných podnikatelských příběhů. Na našem portálu je najdete pod klíčovým slovem Success story, což je mezinárodně zažitý výraz zastřešující příklady (velkého) úspěchu dosaženého přes zjevné obtíže. Jen těchto příběhů na našem webu najdete už bezmála 130 a další neustále přibývají.
Všechny tyhle příběhy úspěšného podnikání jsme předhodili k analýze Perplexity AI, která kombinuje schopnosti nejnovějších AI modelů různých společností. Poprosili jsme ji, aby si příběhy detailně prošla a identifikovala v nich nejčastější společné rysy úspěšného podnikání. Výsledkem je užitečný přehled plný inspirace, my už mu jen dali řád a formu:
1. Odolnost vůči krizím a schopnost transformovat selhání v příležitost
Příklad 1: Brněnští architekti z Visualove čelili vánočnímu průšvihu s nedodanými zakázkami, ale krizi využili k restrukturalizaci firmy a expanzi do zahraničí. „Ukázalo se, že když se vám ze stovek projektů nepovede jeden a jinak jste dobře zapsaní, lidé si pamatují spíš to dobré a odpustí vám.“
Celý příběh Visualove čtěte zde: Vánoční průšvih je nepoložil. Brněnští architekti světla dál sní o zahájení olympijských herPříklad 2: Zakladatelka Monkey Mum Lucie Janauer proměnila pád dítěte z postele v byznysový nápad. „Většinou byznys pádem končí. Lucii Janauer spadlo miminko z postele, a když hledala něco, co by ho chránilo před dalším pádem, našla jen – díru na trhu.“
Celý příběh Monkey Mum čtěte zde: Začalo to pádem, teď prodává už v osmi zemích. Potenciál vidím i v USA, věří šéfka Monkey Mum
2. Inovace a identifikace mezer na trhu
Příklad 1: Společnost Tierra Verde vznikla jako reakce na absenci ekologických drogerijních produktů v Česku. „Kdybychom měli žumpu, asi bych nepodnikala v ekodrogerii, protože bych nemusela přemýšlet o tom, co mi prosakuje do půdy.“
Celý příběh Tierra Verde čtěte zde: Od betonu k vlastní ekodrogerii. Tvoříme zisk, abychom sloužili světu, říká podnikatelkaPříklad 2: Aplikace Elredo reflektuje čtenářské potřeby zakladatelů, kteří do té doby museli kombinovat několik separátních řešení. „Že bychom si mohli postavit vlastní řešení, vzniklo vlastně z naší frustrace, že jsme s ničím, co jsme do té doby používali, nebyli spokojeni.“
Celý rozhovor s Matějem Schmalzem (Elredo) čtěte zde: Učíme lidi více číst, věří co-founder Elreda. Po pár měsících se stali jedničkou na App Store
3. Důraz na udržitelnost a etické podnikání
Příklad 1: Čejkovický Sonnentor vědomě odmítá dotace a cíleně směřuje k uhlíkové neutralitě. „Bio není jen moderním výkřikem, ale nutným návratem ke kořenům.“
Celý příběh Sonnentoru čtěte zde: Neždímá stát, ani nevzdychá. O své podnikání se musíte postarat sami, říká šéf SonnentoruPříklad 2: Při svém podnikání se snaží zachránit, co se dá; tesař František Ungr vyspravuje staleté roubenky od Šumavy po Krkonoše. „Z každé opravy se snažím vytěžit maximum a to maximum tam zase zachovat.“
Celý příběh tesaře Františka Ungra čtěte zde: Zachránit, co se dá. Se sekerou se dají dělat kouzla, říká tesař a opravář historických staveb
4. Regionální ukotvení a komunitní přístup
Příklad 1: Manželé Harrerovi vybudovali světově uznávaný kadeřnický salon v malé obci Čížkovice. „Museli jsme se rozhodnout, jestli najdeme levnější prostory k pronájmu v blízkých Litoměřicích, nebo to riskneme a zkusíme přesvědčit klientelu, že bude stát za to k nám dojíždět.“
Celý příběh Harrer’s fashion hair čtěte zde: Z ložnice ke světovému renomé. Vlasový salon z Čížkovic maže představy o nezvratném osudu
Příklad 2: Ski a Bike Centrum Radotín staví na osobním přístupu už 35 let. Své úspěchy navíc vrací obci i sportovní komunitě. „Nejsme samoobsluha, ve které bychom chtěli jenom něco rychle prodat, abychom vydělali. Jde nám o osobní přístup a dlouhodobé vztahy.“
Celý příběh Ski a Bike Cetrum Radotín čtěte zde: Vindyšova továrna ožila díky patriotům. Chceme být inspirací, říkají podnikatelé
Jak na podnikání

Finmag.cz přináší seriál Jak na podnikání. Věnujeme se v něm tématům, která podnikatele trápí: od vývoje produktu přes marketing až po byrokratické berličky typu ESG, NIS2 nebo tolik potřebné CSR. Neopomineme samozřejmě ani daně, otázky personalistiky a samotný obchod. Rozebereme například i možnosti expanze do zahraničí. Pokud ještě nepodnikáte, máme pro vás jinou sérii nazvanou Jak začít podnikat. A nebo rovnou celý speciál, který vás začátky podnikání detailně provede.
5. Flexibilita a diverzifikace podnikání
Příklad 1: Uvědomil si, že závoděním na snowboardu či na kole rodinu nezabezpečí. Proto Roman Blažek přešel k výrobě lehkých dětských kol Beany a slaví úspěch. „Prodáváme kola po Evropě, kterou máme pokrytou víceméně celou. Ale já moc neposedím a říkal jsem si, že by bylo dobré z toho udělat globálnější byznys.“
Celý příběh Beany (Creative play) čtěte zde: Ve dvou budují globální firmu. Chystáme výrobu v Bangládeši a jdeme do USA, hlásí šéf Beany
Příklad 2: Na prahu šedesátky se pustil do velkého dobrodružství a postavil Kapka resort, v němž propojil hokejovou halu s hotelem a wellness. „Vzal jsem to jako věc, díky které vrátím něco regionu. Navíc je to smysluplná investice a vklad do budoucnosti naší rodiny.“
Celý příběh Kapka resort (Kotrla a. s.) čtěte zde: Pilu dětem nepředáte. A tak vsetínský patriot postavil hokejovou halu s hotelem a wellness
6. Dlouhodobá vytrvalost místo rychlého zisku
Příklad 1: Zakladatelé Goldea zvažovali prodej firmy, nakonec by odmítli i půl miliardy. Svůj snový byznys místo toho pořádně nakopli. „Stáli jsme na rozcestí, jestli firmu prodat, nebo se posunout do vyšší ligy. Vybrali jsme si tu náročnější cestu. My jsme velcí hráči a chceme to ukázat. Co jiného bychom v jednatřiceti taky dělali.“
Celý příběh Goldea (MIONET s. r. o.) čtěte zde: Zvažovali prodej, teď by odmítli i půl miliardy. Míříme do vyšší ligy, říkají zakladatelé Goldea
Příklad 2: Alexandra Kala vede svůj Profimed už přes 28 let a přesto stále inovuje. Právě hledání nových možností a samotné budování firmy ji prý baví a žene dopředu víc než vidina zisku. „Když máte firmu, tak nikdy, nikdy nejste na vrcholu. Vždycky je co zlepšovat a pořád jde tu firmu rozvíjet – otázka jenom je, jak má kdo velké cíle.“
Celý příběh Profimed si poslechněte zde: Nikdy, nikdy nejste na vrcholu, říká zakladatelka půlmiliardového Profimedu
7. Budování značky skrze osobní příběh a autenticitu
Příklad 1: Jejich kostkované kalhoty kopírovali i v Číně, přesto konkurenční tlak ustáli a i po 25 letech šijí oblečení v Česku. „Konkurence je obrovská, nás naštěstí hodně prodává náš příběh“.
Celý příběh Rejoice čtěte zde: Jejich kostkované kalhoty kopírovali i v Číně. Rejoice i po 25 letech šije v ČeskuPříklad 2: Krejčová Martina Klimešová staví na důvěře a řemeslné preciznosti. Ve své dílně v šestnáctém patře bohnického paneláku šije pro slavné celebrity. „Je to velký dar, za který jsem vděčná, když si představím, kolik lidí dělá práci jenom kvůli penězům.“
Celý příběh krejčové Martiny Klimešové čtěte zde: Krejčová, která to nevzdala. Pro slavné šije, protože jejich svatby nepropálí
Recept na úspěšné podnikání
Analýza AI je jedna věc, ta druhá, hůře odhalitelná, je jistá dávka štěstí; ať už leží ve správném načasování, odhalení dosud nenaplněné poptávky zákazníků či jen odkazu a přerodu úspěšného podnikání rodičů.
Z výše uvedeného také jasně nevyplývá ještě jedná zásadní věc: že prakticky všechny tyhle příběhy nejsou v oněch škatulkách dokonale izolované, ale každý jeden z nich byste dokázali zařadit i pod víc než jeden společný rys.
Nad rámec uvedeného to může být třeba příběh Hanibalu bratrů Lázničkových, ve kterém se snoubí nejen schopnost poučit se z neúspěchu, ale třeba i důraz na osobní přístup či dlouhodobou vytrvalost. Nebo Cyrilovy brambůrky, jejichž růst paradoxně nastal až poté, co první provoz v Luhačovicích vyhořel. Jen v tomhle příběhu lze nalézt celou řadu výše uvedených podnikatelských rysů a i celou řadu dalších.
Jinými slovy: úspěch českých malých a středních firem nejčastěji stojí na kombinaci pragmatismu, autenticity a schopnosti s nadhledem reagovat na výzvy. A ne všechno jde tak snadno zaškatulkovat. Ostatně, máme tu i hluboké příběhy, které se vymykají všem: Asi jsem vymyslela produkt. Simona Kijonková otevřeně o svých začátcích.
Pokud bychom tak měli nad rámec umělou inteligencí vypíchnutých vlastností českých podnikatelů vybrat jednu, kterou cítíme prakticky od všech, byla by to houževnatost. Ta totiž zahrnuje vše od schopnosti poprat se s výzvami, přes vytrvalost až po jistý druh zarputilosti to nevzdat, ať se děje cokoli.
A že těch překážek v podnikání v Česku máme! Jaké jsou ty největší? Tuhle část analýzy si necháme na příště.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Otestujte se, jestli na to máte. Jak začít podnikat ve velkém kvízu
Jak začít podnikat? Nový projekt Finmag.cz vás provede cestou ke svobodě
Dobrá zpráva pro Česko, mladí lidé podnikat chtějí. Průzkum ukázal, čeho se bojí
Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2
V čase, kdy se se zdá, že nic už není tím, co bývalo, neztrácejí optimismus. Chuť vymýšlet a podnikat by mohli rozdávat. Příběhy, které určitě stojí za to znát.
BYZNYS JE UMĚNÍ
Jan Nepomuk Langhans byl mladý a nezkušený venkovan, brzy ale vybudoval největší fotografický ateliér v Praze. • Ondřej Kuchař vedl největší jazykovou školu, dnes spoluvlastní pekárnu Zrno zrnko a 10 kaváren a bister v Praze. • Podnikatelské příběhy dělí 140 let, mají ale mnohé společné.
BYZNYS JE TAKY VĚDA
Žijeme v nové éře (kyber) bezpečnosti. • Jak se ubránit útokům hackerů? • Proč jsou malé firmy nejzranitelnější? • A jak se směrnice NIS2 zapíše do české legislativy i do podnikání tisíců firem?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2