Z „trapného“ tématu velký byznys. Podnikatelka vymyslela balonek, který mění porodní příběhy
Když Renata Zichová čekala své první dítě, bála se porodu a hledala cestu, jak ho zvládnout bez bolesti a poranění. Osobní zkušenost ji dovedla až k vytvoření Aniballu – pomůcky, která za 11 let pomohla desetitisícům žen připravit se na porod fyzicky i psychicky. Za úspěchem stojí odvaha mluvit o tabu a překonat legislativní překážky i krize, které málem ukončily celý byznys.

Pánové prominou, tohle bude hodně holčičí. Ale bude jen dobře, když se neleknete a necháte se inspirovat jedním hodně specifickým podnikatelským příběhem. Řeč je o Aniballu, nafukovacím balonku, který pomáhá ženám připravit se na porod.
Majitelka značky a autorka myšlenky Renata Zichová má za sebou už snad všechno, na co v podnikání můžete narazit: bourání tabu a přinášení témat, „o kterých se nemluví“, boj s nedůvěrou, velký úspěch, peripetie způsobené novou legislativou a zásadní poučení o tom, jak a s kým chci svůj byznys dělat.
Abychom mohli příběh Aniballu vylíčit v patřičných barvách, je potřeba se vrátit asi 15 let zpět. Tehdy čekala Renata Zichová dceru a s blížícím se porodem si musela přiznat, že se bojí čím dál víc. „Bylo mi 27, byla jsem ve svém okolí jedna z prvních, kdo měl rodit, a nejdřív jsem nic moc neřešila. Žádná předporodní příprava, žádné duly. Ve srovnání s dneškem byla jiná doba – informací a povědomí moc nebylo a já sama se styděla ptát a nebyla moc v kontaktu s vlastním tělem,“ vzpomíná. Výsledkem ale nebylo, že by si řekla „to nějak dopadne“. Obavy naopak rostly.
„Jak se mi zvětšovalo bříško, došlo mi, že něco tak velkého bude muset jít nějak ven a cesta, kudy půjde, rozhodně tak velká není. Paradoxně jsem se ani tolik nebála o malou, ale sama o sebe. Jak z tohohle vyjde moje tělo. Chtěla jsem, abych zůstala fit a neodnesla si šrámy navěky,“ líčí energická žena, na kterou padaly z internetu různě hrozivé příběhy. Těm se ale snažila vyhnout a hledala spíš něco, co by jí pomohlo.
„Jediné, co mi tehdy bliklo na internetu, byla rada od jedné ženy, která cvičila s černým análním kolíkem. Ano, vážně. Černá, příšerná, nechutná věc. Mám ho doma doteď schovaný. Ale tím to vlastně všechno začalo,“ povídá Zichová s úsměvem a dnes už úplně beze studu (o tom bude ještě řeč). Právě díky tomu si sama nacvičila, jaké to je cítit „tam dole“ tlak, který člověk běžně nezažije, a naučit se ovládat svaly a části těla, o kterých člověk často ani neví, že je má.
„Jak to dokázala?“
Zichová nakonec prožila porod, který by jí záviděla každá žena. Bez poranění, s rychlým zahojením, bez jakéhokoliv traumatu. „Sestřičky i personál se na mě chodili dívat, že to není možné, že tohle se u prvorodičky neděje. Až jsem se styděla vůči ostatním, protože jedna žena vedle mě nemohla ani chodit a sedala si jen za pomoci nafukovacího kruhu. Hned mi bliklo hlavou, že tohle musím zprostředkovat i ostatním,“ líčí zapáleně.
Když si ji zavolal lékař, aby se zeptal, jak se jí hladký porod podařil, jemu jedinému přiznala, že cvičila za pomoci sexuální pomůcky. „Řekl mi, ať mu to přinesu ukázat, ale to už jsem samozřejmě neudělala. Strašně jsme se styděla, ještě jsem o tom nedokázala s nikým mluvit.“
Hned po návratu domů ale začaly práce na budoucím produktu – Aniballu – balonku pojmenovaném po dceři Anně. Zichovou hnala ohromná chuť a zápal i pomoc dnes už bývalého manžela. Sama říká, že bez něj by výrobek nikdy světlo světa nespatřil – léta udržoval obchodní vztahy s asijskými producenty (než začala výroba v Česku), takže byl zvyklý hledat materiály a konstrukční řešení. Měsíce pak doma kreslili, nechávali si posílat vzorky, vyhazovali ty nepoužitelné – a že jich bylo hodně – a ladili ty, které šly správnou cestou.
„Hned jsme zjistili, že existuje zdánlivě podobný výrobek v Německu, který ale funguje na úplně jiné filozofii roztažení pochvy, což se mi doteď příčí. Pomohl nám ale s tím, abychom splnili české legislativní požadavky. Tehdy nás schvalovalo ministerstvo zdravotnictví, ale vůbec nevěděli, kam nás zařadit. Německému produktu už vypršel patent a legislativa tehdy umožňovala uvést na trh nový na základě srovnání s jiným, tak jsme to udělali a povolení jsme dostali,“ přibližuje roční schvalovací peripetie žena, která o sobě říká, že ji odmala bavilo zlepšovat věci.
Radost z razítka ale brzy vystřídal úlek. Od německé firmy přišla předžalobní výzva. „Už jsme byli nastartovaní, jak půjdeme na trh, a teď tohle. Úplně mě to porazilo, připadala jsem si, jako bych spáchala nějaký zločin. V ten moment bych se neobešla bez podpory bývalého manžela, který se svojí byznysovou zkušeností řekl, ať jsem v klidu, že to dobře dopadne,“ vzpomíná Zichová.
Díky vítězství v soudním sporu a podpoře dalších lidí nakonec cvičební balonek vzniknul. Funguje tak, že žena si ho vloží do pochvy a pomocí pumpičky mírně nafoukne, což přivodí pocit tlaku podobný tomu při porodu. Žena se učí tento pocit vnímat a aktivně pracovat se svaly v okolí balonku, protože to potřebuje i při porodu. Učí se také uklidnit a uvolnit, což je pro hladký porod klíčové.
„Nejde o žádný výkon nebo měření centimetrů, každá žena to má jinak. Důležité je vytvořit si dráhu o ovládání daných svalů a práce s dechem,“ zdůrazňuje lékařka Lucie Horáčková, kterou má Zichová už řadu let v týmu a která se stará o klinické studie, dodávání dat a komunikaci s odborníky.
„No tak se ukažte“
To bylo totiž od začátku extrémně potřeba. Aniballu se dařilo od prvních dní, rodičky si mezi sebou rychle šířily pozitivní zkušenosti. I když „vnější“ svět o ničem takovém nemluvil, stejné obavy jako kdysi jeho tvůrkyně řeší každá těhotná žena a každá hledá něco, co by jí ulevilo, což se jako téma vine všemi mateřskými internetovými fóry.
Právě díky nim se z Aniballu stal fenomén. Renata Zichová měla spočítáno, že v době, kdy Česko vykazovalo 110 tisíc porodů ročně, používalo Aniball až 15 procent rodiček. Aby se firma dostala na vysněnou metu 30 procent, bylo potřeba pracovat s nedůvěrou lékařů a porodních asistentek.
„Skepse nebo odmítání byly na začátku velké. Ze zahraničí totiž byly známé případy, kdy ženy používaly pomůcky na principu roztažení pochvy a došlo tím i k poraněním. Dlouho jsme musely vysvětlovat, že u nás o nic takového nejde, naše metodika je odlišná,“ povídá energicky tvůrkyně pomůcky.
Dobré zkušenosti ale nakonec drtivou většinu lidí přesvědčily. Příkladem budiž jedna z hlavních porodních asistentek z brněnské porodnice na Obilním trhu, která produktu také nejdřív nevěřila, ale protože si vedla podrobné statistiky o tom, jak její pacientky rodily, data ukázala, že ty s Aniballem jsou na tom lépe.
„Když si nás později zavolal i hlavní lékař porodnice s tím, že ho zajímá, jak to funguje, a vyslechnul si nás, byla to velká satisfakce,“ shodují se obě ženy, jejichž produkt je z principu objektem nezávislých klinických studií a vyšel o něm článek například v britském odborném žurnálu.
„Tohle nemůžete. A tohle taky ne“
Vyhráno, řeklo by se. Obchod jede a prodané objemy rostou, daří se pronikat i do zahraničí. Pocit úspěchu ale zničila nečekaná rána před čtyřmi lety. Nová legislativa týkající se zdravotnických prostředků totiž zakázala zveřejňování uživatelských recenzí a o produktu už nově nemohli mluvit ani lékaři.
„Úplně mě to srazilo. Měli jsme spoustu pozitivních ohlasů a dojemných příběhů, ale nesměli jsme s nimi ven. Týdny jsme s tím bojovala a postupně mě to od firmy úplně odvrátilo, měla jsem k tomu najednou ohromnou nechuť,“ vzpomíná Zichová na složité období. Dokonce chvíli přemýšlela, že firmu, která vykazovala v nejlepším období obrat 25 milionů korun, prodá. Jak už to někdy bývá, přidaly se k tomu spory v týmu a bylo jasné, že takhle to dál nepůjde.
„Někdy před rokem jsem odjela na Madeiru a přemýšlela, co dál. Došlo mi, že jednu dobu už jsem si zvykla, že všechno jede i beze mě, a trochu zpohodlněla. Líbilo se mi, že už nemusím jet jako stroj každý den osm hodin. Aby to mohlo fungovat dál, musela jsem se vrátit a zase do toho šlápnout naplno a možná ještě víc než předtím,“ zpovídá se podnikatelka, která teď plánuje zvednout prodeje na předchozí úroveň i v době nižší porodnosti a také prorazit za hranice. Problémy, na které má Aniball řešení, totiž trápí ženy po celém světě.
Právě otázky ženského zdraví, vnímání vlastního těla nebo to, co porod dělá s tělem ženy a se vztahem v páru, jsou důvody, proč by teď svoje téma a produkt nepustila. Generace dnešních čtyřicátnic je podle ní asi tou první, která odmítla myšlenku, že se to celé „má nějak přetrpět – a trpěly i ty před námi“ nebo o tom, jak si chtějí ženy zachovat pocit vlády nad svým tělem i po porodu. V první řadě samy pro sebe, ale hodně je bohužel i případů, kdy na jejich co nejrychlejší zotavení po přivedení dítěte na svět tlačí partneři, kteří chtějí pokračovat v sexuálním životě…
„Jako společnost máme někdy pocit, že už je všechno jasné, vyřešené a popsané, ale není to pravda ani náhodu. Chápeme, že mluvíme o intimním tématu, ale porod a jeho průběh mají ohromný vliv na ženu i dítě, a i kdyby to mělo být jen mezi ženami, máme se o něm bavit ještě víc. To sdílené ženství je na tom přesně to, co nás žene dál,“ shodují se Renata i Lucie.
Máte tip na podobně zajímavý či neotřelý byznysový příběh? Pošlete nám ho, rádi se na něj podíváme.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Od buřtguláše do bodu G: kavárna z autobusové zastávky dělá milionové obraty
Z ložnice ke světovému renomé. Vlasový salon z Čížkovic maže představy o nezvratném osudu
Jak buddhistka s doktorátem vyrábí mýdlo. Dokážu vytáhnout souvislosti, říká
Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu
Jsme stále štědřejší a objem dobročinných darů vytrvale roste. A když přijdou povodně, tornádo, nebo jiná humanitární krize? Rozdali bychom se.
FILANTROPIE JE UMĚNÍ
Martin a Danka Kúšikovi směřují peníze z nadační činnosti do školních tříd. • Štěpánka a Karel Komárkovi podporují životní prostředí a kulturu, i vstupní lobby firemního sídla tak proměnili v neobvyklou galerii. • Kde všude pomáhají čeští miliardáři? A co jim vzkazuje magnát Jorge M. Pérez?
BYZNYS JE HRA
Ale když hackeři vyhrožují, že zveřejní vaše firemní data, jdou hrátky stranou. Ustojíte útok? • Ustojí také evropští zbrojaři lavinu objednávek? • ReArm Europe je ambiciózní plán, bude účinný?
Související témata
Související články
Nejčtenější články