Co je to dubajská čokoláda a kde se vzala? Fascinující byznysový příběh ve velkém kvízu
Fenomén dubajské čokolády obletěl celý svět. Dnes byste jen těžko hledali někoho, kdo o zelené křupavé pochoutce plné zdánlivě nesourodých chutí neslyšel. Její příběh dokonale ukazuje, jak málo dnes stačí, aby originální nápad zaujal masy. Vznikl přitom zcela lidsky: jako touha po uspokojení těhotenských chutí jedné ženy.

„Dubajská čokoláda“, jak ji pravděpodobně znáte i vy, přitom není její originální název. Toto označení získala původní tabulka, označovaná jako dezertní čokoláda, až po svém virálním úspěchu na sociálních sítích. Stačilo k tomu jediné video influencerky Marii Vehery, jak netradiční křupavý dezert procítěně ochutnává ve svém autě.
Na první pohled nenápadné video byl zlom. Psal se rok 2023 a od té chvíle se světem začalo šířit doslova šílenství. Hlad po „dubajské čokoládě“ – jinak ji od té doby nikdo neřekl – zbořil snad veškeré rekordy v oboru. Každý chtěl ochutnat svůj kousek tajemné zelené pochoutky…
Obrovská poptávka ovšem brzy narazila: původní výrobek je dodnes dostupný pouze ve Spojených arabských emirátech. A co víc, jen v určitou hodinu, jen přes aplikaci na rozvoz jídla, a jen pár minut – to než se vyprodá denní zásoba. Kdo to nestihne, musí si počkat.
Touha spotřebitelů po ochutnání populární cukrovinky ale byla (a stále je) tak obrovská, že vznikl zcela nový trh. Trh, který postupně začali zalepovat nejen konkurenční řemeslní cukráři, ale i nadnárodní firmy jako Lindt či Ülker. Fenomén dubajské čokolády se díky nim rozšířil i do běžných obchodních řetězců po celém světě.
Úspěch je to fenomenální. Prakticky všude, kde se čokoláda s jemnou zelenou pistáciovou náplní objeví, zaznamenává obrovský ohlas u zákazníků. „Je to jedna z těch příchutí, kterých se zákazníci prostě nemohou nabažit,“ říká pro BBC Ollie Morris, jeden z drobných cukrářů, kteří se trendu rychle chytli.
Dubajská čokoláda, těhotenský sen
Co je na ní tak zvláštního, říkáte si? Vždyť pistáciovou tyčinku Deli tu máme už desítky let a že by po ní někdo v takové míře toužil…? Ten hlavní rozdíl je už v samotném pojetí: původní „dubajská čokoláda“ totiž není čokoládou, jak si ji pravděpodobně představujete. Je to spíše dezert ukrytý v čokoládové krustě, jakkoli jeho vzhled nadnárodní firmy kopiemi běžné tabulce nakonec přiblížili.
To, jak „dubajská čokoláda“ vypadá, má navíc své ryze pragmatické důvody: zakladatelé dubajské cukrářské firmy, která s originálním výrobkem přišla, bojovali – stejně jako celý cukrářský obor – s neustále rostoucími cenami kakaa. A hledali způsob, jak jeho spotřebu ve výrobě omezit. Jaký paradox, když uvážíme, že úspěch jejich tabulky nakonec vedl k nedostatku jiné komodity: pistácií.
Tím hlavním klíčem k úspěchu ale byla jiná věc: naprosto nevídaná kombinace chutí. Dubajská čokoláda v sobě vedle už zmíněného pistáciového krému snoubí také tahini (pasta z mletých sezamových semínek) a především křupavé kousky těsta z tradičního blízkovýchodního dezertu knafeh (těstovinová vlákna plněná sýrem a přelitá sladkým sirupem).
Zdánlivě naprosto nesourodé chutě, které spolu ale vytvářejí podobnou harmonii jako slaný karamel. Poměrně nepřekvapivě navíc vznikly jako důsledek touhy jedné těhotné ženy – britsko-egyptské podnikatelky Sáry Hammúdy. S manželem Jazanem al-Áním už jen koncept dotáhli k finálnímu produktu.
Cena dubajské čokolády šokuje
Původně tedy dubajská čokoláda nevznikla pro masy, ale jako specialita pro vybrané gurmány. Dnes je ovšem dostupná téměř po celém světě. Poptávka po ní navíc neupadá, naopak. A to přesto, že originální výrobek dubajské značky není vůbec levný: za jednu tabulku zaplatíte bezmála 19 dolarů, tedy víc než čtyři stovky. Denní produkce se ovšem i tak vyprodá za pár minut.
Příběh dezertu, který přepsal zažité zvyklosti v celém oboru, tím ale zdaleka nekončí. Fenomenální úspěch daný kombinací originální receptury a síly sociálních sítí ukrývá ještě řadu více či méně známých zajímavostí. Neustále díky ní také vznikají nové značky inspirované originálem a z trendu profitují i nejrůznější drobné čokoládovny a cukráři.
Co dalšího příběh o tom, jak se z lokální speciality stal globální byznys s miliardovými obraty, ukrývá? Jak autoři původní receptury nahlížejí na všudypřítomné kopie? A jak konkrétně dubajská čokoláda ovlivnila světový byznys? Tím (a nejen tím) vás provede náš dnešní kvíz:
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Cukrářství je chemie, vaření filozofie, říká šéfkuchař Knedla
Nakliknout si kremroli. Cukrářka z Jeseníků jich za třicet let prodala už miliony
Velká čokoládová jízda. Restart kutnohorské Lidky začal v kuchyni
Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu
Jsme stále štědřejší a objem dobročinných darů vytrvale roste. A když přijdou povodně, tornádo, nebo jiná humanitární krize? Rozdali bychom se.
FILANTROPIE JE UMĚNÍ
Martin a Danka Kúšikovi směřují peníze z nadační činnosti do školních tříd. • Štěpánka a Karel Komárkovi podporují životní prostředí a kulturu, i vstupní lobby firemního sídla tak proměnili v neobvyklou galerii. • Kde všude pomáhají čeští miliardáři? A co jim vzkazuje magnát Jorge M. Pérez?
BYZNYS JE HRA
Ale když hackeři vyhrožují, že zveřejní vaše firemní data, jdou hrátky stranou. Ustojíte útok? • Ustojí také evropští zbrojaři lavinu objednávek? • ReArm Europe je ambiciózní plán, bude účinný?
Související témata
Související články
Nejčtenější články