Česko, outdoorová velmoc. Tradici šití vlastní výbavy rozjel už Rakoncaj
Loga Tilak, Sir Joseph, Warmpeace, Ocún či Direct Alpine často zahlédnete na snímcích z nejdrsnějších horských expedic. Výbavu či oblečení těchto značek nosí horolezci z celého světa, ušito, anebo alespoň vymyšleno, přitom bylo v Česku. Přinášíme další ochutnávku z tištěného Finmagu.

Vysoká koncentrace firem, které vyrábějí špičkovou outdoorovou výbavu, dělá z Česka svým způsobem horskou velmoc, byť tu nejsou žádné velehory. Spacáky, batohy, stany i membránové bundy ze zdejších manufaktur už dobyly nejeden zahraniční trh a jejich kvalita je pověstná.
Příběhy tuzemských outdoorových firem často začaly před sametovou revolucí, kdy se v komunistickém bloku horolezecká a vůbec horská výbava skoro nedala sehnat. Tak si ji horalové šili sami. A někteří z nich začali postupně vyrábět i pro kamarády a potom pro další zákazníky.
Peří na osmitisícovky
Byl to třeba případ horolezce Josefa Rakoncaje, jehož péřová výbava značky Sir Joseph už nejspíš vystoupala na všechny myslitelné světové osmitisícovky. On sám byl ve vlastnoručně šitém oblečení prvním pozemšťanem, který dvakrát vylezl impozantní karákóramský vrchol K2 do výšky 8611 metrů nad mořem.
„Nikdy jsem nespoléhal na nezaručenou kvalitu, a tak jsem si v roce 1971 začal šít vlastní horolezecké oblečení. Než jsem se do toho pustil, nosili jsme vlněné svetry z králičí angory, flanelky a kalhoty z kašmíru, který se dával do pián,“ líčil Josef Rakoncaj v roce 2018 ve své firmě Sir Joseph v Přepeřích u Turnova.
Na expedice to chtělo ale něco odolnějšího. „Nejdřív jsem šil pro sebe, později pro své spolulezce a kamarády. Zkušenosti z expedic mi pomáhaly líp a líp upravovat střihy a vymýšlet praktické detaily usnadňující pohyb v náročných terénech. Našil jsem nějakých tři sta čtyři sta spacáků vlastníma rukama, až jsem si z toho vypěstoval alergii na peří,“ vzpomínal.
V Rakoncajově areálu nedaleko řeky Jizery vznikají huňaté modely expedičních spacáků, které vrstvami peří zahřejí i na nejvyšších himálajských sedlech a přitom nepromoknou. A samozřejmě taky bundy v typické zářivě červené a tyrkysové, kterým tuzemští lezci přezdívají rakoncajky a které jsou populární i ve Skandinávii nebo Německu.
Do stejné doby, kdy vznikl Sir Joseph, sahají také kořeny značky Rock Empire. Tu založila parta mladých lezců od česko-saských hranic. „V osmdesátých letech tady v okolí Labských pískovců vzniklo několik manufakturek, kde vždycky jeden člověk vyráběl čtyřicet padesát lezeckých úvazků za rok. Já jsem byl jeden z nich. Nakoupil jsem popruhy, obarvil je doma v hrncích na plotně a pak jsem to na veritasce ušil,“ vyprávěl o začátku příběhu Rock Empire jeden z jeho spoluzakladatelů, Jindřich Hudeček, který je i majitelem sítě outdoorových prodejen Hudy.
Zmíněné garážové dílny se na začátku devadesátých let spojily a vytvořily základ značky, která dnes vyváží do čtyřiceti zemí světa včetně Chile, Nového Zélandu či Kanady a má obrat kolem sedmdesáti milionů korun. „Momentálně mezi nejprodávanější patří segment ferratového vybavení,“ dodává k číslům výkonný ředitel Rock Empire a další ze zakladatelů Jiří Chaloupka. Lezecké úvazky a další výbavu od Rock Empire kromě horolezců používají taky záchranáři a lidé, kteří se živí výškovými pracemi a stromolezením.
Hvězdy českého outdooru
Čím je tahle neskutečná koncentrace skvělých outdoorových firem způsobená, když za českými humny netrčí žádný Mont Blanc ani Dhaulá girí? Zbytek textu o podivuhodném fenoménu české outdoorové velmoci najdete v aktuálním čísle tištěného Finmagu. Jsme v každé dobré trafice. Nebo si nás kupte on-line.
Aktuální číslo FinmaguZaujali jsme vás? Pokračujte...
Krejčová, která to nevzdala. Pro slavné šije, protože jejich svatby nepropálí
Jejich kostkované kalhoty kopírovali i v Číně. Rejoice i po 25 letech šije v Česku
Prodali jazykovku, pak se vrhli na pekařinu. Šli jsme do oboru, který je nezbytný, říká Kuchař
Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu
Jsme stále štědřejší a objem dobročinných darů vytrvale roste. A když přijdou povodně, tornádo, nebo jiná humanitární krize? Rozdali bychom se.
FILANTROPIE JE UMĚNÍ
Martin a Danka Kúšikovi směřují peníze z nadační činnosti do školních tříd. • Štěpánka a Karel Komárkovi podporují životní prostředí a kulturu, i vstupní lobby firemního sídla tak proměnili v neobvyklou galerii. • Kde všude pomáhají čeští miliardáři? A co jim vzkazuje magnát Jorge M. Pérez?
BYZNYS JE HRA
Ale když hackeři vyhrožují, že zveřejní vaše firemní data, jdou hrátky stranou. Ustojíte útok? • Ustojí také evropští zbrojaři lavinu objednávek? • ReArm Europe je ambiciózní plán, bude účinný?
Související články
Nejčtenější články