Předplatit časopis Finmag

Česko, outdoorová velmoc. Tradici šití vlastní výbavy rozjel už Rakoncaj

Petra Tajovský Pospěchová
Petra Tajovský Pospěchová
30. 5. 2025
 14 750
časopis

Loga Tilak, Sir Joseph, Warmpeace, Ocún či Direct Alpine často zahlédnete na snímcích z nejdrsnějších horských expedic. Výbavu či oblečení těchto značek nosí horolezci z celého světa, ušito, anebo alespoň vymyšleno, přitom bylo v Česku. Přinášíme další ochutnávku z tištěného Finmagu.

Česko, outdoorová velmoc. Tradici šití vlastní výbavy rozjel už Rakoncaj
Na spolehlivosti lezeckých úvazků závisí životy, proto jsou několikanásob ně prošité sérií stehů a testovány speciálními simulačními technikami. Při testech ve firmě Rock Empire musí vydržet násobně větší zátěž, než jaké jsou vystaveny při skutečném používání. / Zdroj: Rock Empire
Další fotky
v galerii (4)

Vysoká koncentrace firem, které vyrábějí špičkovou outdoorovou výbavu, dělá z Česka svým způsobem horskou velmoc, byť tu nejsou žádné velehory. Spacáky, batohy, stany i membránové bundy ze zdejších manufaktur už dobyly nejeden zahraniční trh a jejich kvalita je pověstná.

Příběhy tuzemských outdoorových firem často začaly před sametovou revolucí, kdy se v komunistickém bloku horolezecká a vůbec horská výbava skoro nedala sehnat. Tak si ji horalové šili sami. A někteří z nich začali postupně vyrábět i pro kamarády a potom pro další zákazníky.

Peří na osmitisícovky

Byl to třeba případ horolezce Josefa Rakoncaje, jehož péřová výbava značky Sir Joseph už nejspíš vystoupala na všechny myslitelné světové osmitisícovky. On sám byl ve vlastnoručně šitém oblečení prvním pozemšťanem, který dvakrát vylezl impozantní karákóramský vrchol K2 do výšky 8611 metrů nad mořem.

„Nikdy jsem nespoléhal na nezaručenou kvalitu, a tak jsem si v roce 1971 začal šít vlastní horolezecké oblečení. Než jsem se do toho pustil, nosili jsme vlněné svetry z králičí angory, flanelky a kalhoty z kašmíru, který se dával do pián,“ líčil Josef Rakoncaj v roce 2018 ve své firmě Sir Joseph v Přepeřích u Turnova.

Na expedice to chtělo ale něco odolnějšího. „Nejdřív jsem šil pro sebe, později pro své spolulezce a kamarády. Zkušenosti z expedic mi pomáhaly líp a líp upravovat střihy a vymýšlet praktické detaily usnadňující pohyb v náročných terénech. Našil jsem nějakých tři sta čtyři sta spacáků vlastníma rukama, až jsem si z toho vypěstoval alergii na peří,“ vzpomínal.

V Rakoncajově areálu nedaleko řeky Jizery vznikají huňaté modely expedičních spacáků, které vrstvami peří zahřejí i na nejvyšších himálajských sedlech a přitom nepromoknou. A samozřejmě taky bundy v typické zářivě červené a tyrkysové, kterým tuzemští lezci přezdívají rakoncajky a které jsou populární i ve Skandinávii nebo Německu.

Do stejné doby, kdy vznikl Sir Joseph, sahají také kořeny značky Rock Empire. Tu založila parta mladých lezců od česko-saských hranic. „V osmdesátých letech tady v okolí Labských pískovců vzniklo několik manufakturek, kde vždycky jeden člověk vyráběl čtyřicet padesát lezeckých úvazků za rok. Já jsem byl jeden z nich. Nakoupil jsem popruhy, obarvil je doma v hrncích na plotně a pak jsem to na veritasce ušil,“ vyprávěl o začátku příběhu Rock Empire jeden z jeho spoluzakladatelů, Jindřich Hudeček, který je i majitelem sítě outdoorových prodejen Hudy.

Zmíněné garážové dílny se na začátku devadesátých let spojily a vytvořily základ značky, která dnes vyváží do čtyřiceti zemí světa včetně Chile, Nového Zélandu či Kanady a má obrat kolem sedmdesáti milionů korun. „Momentálně mezi nejprodávanější patří segment ferratového vybavení,“ dodává k číslům výkonný ředitel Rock Empire a další ze zakladatelů Jiří Chaloupka. Lezecké úvazky a další výbavu od Rock Empire kromě horolezců používají taky záchranáři a lidé, kteří se živí výškovými pracemi a stromolezením.

Hvězdy českého outdooru

Čím je tahle neskutečná koncentrace skvělých outdoorových firem způsobená, když za českými humny netrčí žádný Mont Blanc ani Dhaulá girí? Zbytek textu o podivuhodném fenoménu české outdoorové velmoci najdete v aktuálním čísle tištěného Finmagu. Jsme v každé dobré trafice. Nebo si nás kupte on-line.

Aktuální číslo Finmagu

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu

Jsme stále štědřejší a objem dobročinných darů vytrvale roste. A když přijdou povodně, tornádo, nebo jiná humanitární krize? Rozdali bychom se.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

FILANTROPIE JE UMĚNÍ

Martin a Danka Kúšikovi směřují peníze z nadační činnosti do školních tříd. • Štěpánka a Karel Komárkovi podporují životní prostředí a kulturu, i vstupní lobby firemního sídla tak proměnili v neobvyklou galerii. • Kde všude pomáhají čeští miliardáři? A co jim vzkazuje magnát Jorge M. Pérez?

BYZNYS JE HRA

Ale když hackeři vyhrožují, že zveřejní vaše firemní data, jdou hrátky stranou. Ustojíte útok? • Ustojí také evropští zbrojaři lavinu objednávek? • ReArm Europe je ambiciózní plán, bude účinný?

Ohodnoťte článek

-
6
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Petra Tajovský Pospěchová

Petra Tajovský Pospěchová

V novinách psala o kultuře, domácí politice, až nakonec zakotvila u rozhovorů, kulinární žurnalistiky a psaní o horolezcích. Její články najdete v Respektu, Dolce Vitě, Heroine či Zpravodaji Veselého Žďáru.... Více

Související témata

byznysčasopisFinmagfirmyoutdoorpodnikáníPodnikavé Českosportvolný časznačky

Letní příběh

CESTOVNÍ SET PÉČE

CESTOVNÍ SET PÉČE

1400 Kč

Více nabídek

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo