Předplatit časopis Finmag

Stát přece neexistuje, to my vše platíme, říká miliardář Vohánka. Apeluje na etiku a slušnost

Michal Hron
Michal Hron
24. 10. 2025
 11 515
inspirace

Vybudoval miliardovou firmu, kterou z živnosti dovedl až na londýnskou burzu. Přezdívá se mu „miliardář z Mostu“. Dnes Martin Vohánka, zakladatel a majitel Eurowagu, mluví hlavně o smyslu, etice a lidskosti v podnikání. „Etika a slušnost je v podnikání základní pracovní nástroj,“ vyslal jasné poselství ke stovkám malých a středních podnikatelů na letošním DoToho! Festu.

Stát přece neexistuje, to my vše platíme, říká miliardář Vohánka. Apeluje na etiku a slušnost
Zakladatel a dodnes i generální ředitel společnosti Eurowag Martin Vohánka při zahajovací řeči na letošním DoToho! Festu v Libčicích nad Vltavou (15. října 2025) / Zdroj: Fest DoToho!

Martin Vohánka vyrůstal v Mostě. První pracovní zkušenosti získal při prodeji životního pojištění. Eurowag zakládal v roce 1995 jako firmu, která prodávala produkty z nedaleké rafinerie. Až o pět let později přidal klíčový produkt: platební palivové karty. Tehdy to byla novinka a cenná pomoc při řízení a financování nákladní dopravy.

Později firma začala nabízet i další služby, například sledování vozidel, vyřizování daňových záležitostí nebo integraci s dalšími systémy. Její působnost se rozšířila do 18 evropských zemí, zaměstnává na dva tisíce lidí. Služeb Eurowagu pravidelně využívá přes 300 tisíc kamionů. Dnes Eurowag rozvíjí koncept „Uberu pro kamiony“.

V říjnu 2021 Vohánka dovedl svou firmu až na prémiový trh londýnské burzy (LSE). „Jsem jediný v České republice – a možná jeden z mála ve střední a východní Evropě –, kdo svoji firmu dotáhl v roli generálního ředitele od živnosti až na burzu,“ vypíchl v úvodním slově unikátnost svého příběhu podnikatel, filantrop a akademik v jedné osobě.

Právě ona unikátní podnikatelská a životní cesta prý Vohánkovi pomohla si „zvědomit pár opravdu klíčových věcí pro úspěch podnikání“. „Začínal jsem v Mostě, bez kapitálu, bez podnikatelských rodičů, bez zázemí. Dnes je to třicet let. Chtěl bych proto mluvit o tom nejzákladnějším – o tom, co je skutečným zdrojem úspěchu,“ uvedl letošní DoToho! Fest v Libčicích nad Vltavou.

„Je to skvělá příležitost bavit se o opravdu důležitých věcech.“

Stát? Stát přece neexistuje

Hned po svých úvodních slovech „miliardář z Mostu“ zapojil i publikum tvořené stovkami malých podnikatelů. Vyzval je, aby na začátek definovali, co je produktem podnikání. Zaznívaly různé věci: od služby přes inovace, svobodu, vztahy až po tvrdé ekonomické ukazatele, jako je zisk.

Martin Vohánka (49)

  • Český podnikatel, filantrop a zakladatel společnosti W.A.G. payment solutions, a.s., známé pod značkou Eurowag. Patří mezi nejúspěšnější self‑made podnikatele střední Evropy a stovku nejbohatších Čechů.
  • Vyrůstal v Mostě, první pracovní zkušenosti získal ve skladu zeleniny a při prodeji životního pojištění.
  • Je držitelem titulů MBA (University of Pittsburgh) a OPM (Harvard Business School), přednáší na Vysoké škole ekonomické v Praze.
  • V roce 2014 získal titul EY Podnikatel roku Středočeského kraje.
  • Stál u zrodu Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, je investorem Deníku N. V listopadu 2016 založil Nadaci Blíž k sobě, která podporuje demokratické hodnoty, svobodu a transformaci českého školství.

„Zisk je samozřejmě správná odpověď, dávají mi ji i studenti, když přednáším na ekonomce. Vždyť podnikání je přece opakovaná činnost za účelem zisku,“ reagoval Vohánka na jednu z mnoha odpovědí publika. „Nezazněla tady ale jedna zajímavá věc – co třeba daně…?“

„Kdo vám platí školu? Kdo platí toho špičkového doktora, který pečuje o vaši babičku? Stát? Stát přece neexistuje – alespoň já jsem ho neviděl,“ rozvíjel Vohánka dál svou myšlenku. „Stát je společenská smlouva, dohoda mezi námi, jak budeme organizováni. Jediný, kdo vytváří nějakou hodnotu, jste ale vy a vaše týmy,“ dodal.

Jako příklad uvedl truhláře, který vezme prkno a udělá z něj stůl. Programátora, který za stolem vyvine aplikaci a prodá ji někam na druhou stranu světa. „To je ten zdroj přidané hodnoty.“

A placení daní? „To je vaše obrovská kontribuce tomuto státu. Nesmírně důležitá – čím úspěšnější vy budete, tím větší koláč na ty učitele, ředitele, doktory či nové dálnice bude.“

Apeloval i na to, aby podnikatelé místo nadávání na stát převzali iniciativu. „Pokud máte pocit, že stát nehospodaří dobře, odpověď není neplatit daně. Odpověď je být aktivní — jít do zastupitelstva, do neziskovky, nebo prostě dát vědět, že vám na tom záleží.“

Jak uspět v podnikání

Podnikání následně na festivalovém pódiu popsal jako „zrychlenou laboratoř života“. Ve firmě se podle něj odehrává všechno, co jinak v životě prožíváme jen pomalu: vzestupy, pády, i komplexní proměna osobnosti.

„Kdybych nikdy nepodnikal, rozhodně bych byl jiným člověkem, jinou bytostí. To poznání, seberozvoj, je ten největší dar, který mi podnikání dalo,“ uvedl a plynule přešel k výčtu tří základních pilířů, které podle něj stojí za úspěchem jeho podnikání. „Jsou to základní zdroje, které stojí za to následovat a kde najdete odpovědi úplně na všechno, vyřešíte tím každý individuální problém. Je to naprosto univerzální.“

FEST DoToho!

FEST DoToho! je nejpraktičtější český podnikatelský festival pro majitele malých a středních firem. Letos se konal už jeho druhý ročník za účasti téměř 500 podnikatelů. Akce nabízí praktické rady, mentoring a networking zaměřený na digitalizaci, finance a leadership. Organizuje ji byznys hub Opero s podporou partnerů jako Mastercard. Dílčí festivaly se letos uskutečnily i v Olomouci a Hradci Králové. Víc informací najdete na webu akce.

„Bez jakékoli nadsázky lze říct, že byznys je tak úspěšný, jak silní jste vy. Vaše síla i slabosti se přímo přenášejí do vašeho byznysu,“ vyslal první jasný vzkaz. Sám to prý vidí i na sobě – tam, kde sám exceluje, je silná i jeho firma, a naopak u svých slabých stránek stále vnímá rezervy.

Za hlavní zdroj úspěchu označil otevřenost. „Otevřenost poznání, otevřenost učení v tom nejširším slova smyslu.“ Třeba jako schopnost vidět svět očima tvůrce, ne spotřebitele. „Hledat vzorce. Proč kupuju zrovna tenhle výrobek, proč od téhle firmy…? Vnímat příběhy...“

„Na Harvardu nám říkali, že 95 procent startupů nevymyslelo nic nového. Jen se lépe dívali a něco vylepšili. A je to naprosto legitimní,“ dodal.

Následně Vohánka jmenoval i otevřenost k lidem samotným. „Z každého setkání si můžete něco vzít, i od vrátného nebo třeba obsluhy čerpací stanice,“ poradil hostům festivalu. Ostatně, i ten klíčový nápad na zavedení platebních palivových karet prý ve své době dostal díky jednomu ze zákázníků.

A třetí zdroj úspěchu? Za ten označil postoj k životu, k přijímání světa. A k negativním věcem, které se přirozeně dějí. „V momentě, kdy je přestanete vnímat jako nějaké příkoří, když z toho odstraníte negativitu, jsou to fakticky jen informace. Informace, které mi pomáhají pochopit, kde jsem udělal chybu,“ vysvětlil, kde bere i po třiceti letech energii na řízení tak velké a úspěšné firmy.

Slušnost jako základ

V závěru svého projevu se ale zakladatel Eurowagu dostal k tomu nejdůležitějšímu, co chtěl publiku předat: k etice. Etika podle něj není nadstavba byznysu, ale pracovní nástroj. „Byznys není o číslech, je o lidech. A slušnost se vyplácí. Pomáhá vám, aby se k vám přidávali lidé, kteří chtějí, abyste uspěli — od bankéřů po zákazníky,“ řekl Vohánka.

Je pro vás slušnost základní hodnota v podnikání?

„Vy přece chcete alej lidí, kteří vás budou podporovat. Bankéře, který ví, že jste slušní, protože o vás neslyšel nic negativního. Zákazníka, který se chce vracet a nakupovat. Zaměstnance, který je loajální a který pracuje s vámi, ne proti vám. Přece se nechceme neustále ohlížet, že jsme někomu nezaplatili nebo že jsme tomu zaměstnanci, kterého jsme vyhodili, nedali adekvátní odstupné…“

Základem přemýšlení každého podnikatele by proto mělo být známé „zlaté“ pravidlo, že co nechcete, aby někdo dělal vám, nedělejte vy jemu. „Slušné chování je něco, co se extrémně vyplácí. A já musím říct, že mě to hrozně baví, protože vím, že když se budu chovat slušně, tak nejenže budu mít kolem sebe lidi, kteří mě podporujou, ale současně se s tím i skvěle žije,“ dodal.

V závěru pak českým podnikatelům vyslal jednoduché, ale zásadní poselství: změn se není třeba bát. „Každá změna je příležitost. Digitální transformace, umělá inteligence, dekarbonizace – to vše jsou nová hřiště, kde jsme na stejné startovní čáře jako zbytek světa.“

„Na těch starých hřištích už západní firmy dávno hrají. Teď se ale tvoří nová. A to je naše šance.“

Jak začít podnikat? Návody, rady, inspiraceFinmag.cz

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Budou startupy motorem české ekonomiky?

Když je byznys rodu ženského… čtěte v novém Finmagu

Podnikatelek a manažerek přibývá. Jenže pomalu. Na vině jsou stále předsudky. To potvrzují i ženy, jež se na špici světového byznysu přece jen prodraly.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

BYZNYS JE VĚDA

Julia Sveet je šéfkou obří společnosti Accenture, ale o spolupráci s někdejšími kolegy - muži stále nevypráví ráda. • Ana Botín zase roky musela dokazovat, že v čele banky Santander není jen kvůli svému původu. • A Mary Barra? Předsudků okusila sama tolik, až v sídle General Motors rozjela projekt, který pomáhá ženám prosadit se v IT.

BYZNYS JE HRA

Když jste vědkyně a přihlásíte se do akcelerátoru pro začínající podnikatele, musíte mít fakt hodně kuráže. Aspoň jako Kateřina Komrsková. • Do smělé hry se pustila také Šárka Hayna Fuchsová, dnes řídí Volvo Czech Republic. • A kdo musí mít odvahy na rozdávání? Každý startupista, který to nezabalí po prvním nezdaru.

Ohodnoťte článek

-
16
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Michal Hron

Michal Hron

Šéfredaktor webu Finmag.cz. Novinář s dlouholetou praxí z největších českých médií, milovník moderních technologií i přístupů, ale i čisté nedotčené přírody. Po krachu vydavatelství Mladá fronta přešel... Více

Související témata

byznysdanědotoho!etikaFinanční trhinspiraceJak na podnikánímiliardářipodnikáníPodnikavé Českostřední Evropaživotní hodnoty

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Když je byznys rodu ženského… čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo