Předplatit časopis Finmag

Říká se, že za zkoušku nic nedáš. U podnikání to platí dvojnásob. Najít odvahu do toho jít, překonat přirozený strach z neúspěchu či finanční zátěže patří k prvním zkouškám každého, kdo se na cestu podnikání vydá. Až pak jsou tu praktické věci, jako kde a jak si zařídit živnost, na co nezapomenout, jak na podnikatelský plán… A od toho jsme tu my, abychom s tím pomohli. (proč to děláme?)

Vyberte, co vás zajímá:

Jak začít podnikat - první kroky na cestě ke svobodě

Základ je podnikatelský plán

Horká hlava do podnikání nepatří, vedle samotného nápadu to chce taky plán. Podnikatelský plán. Pomůže vám jasně definovat, co chcete dělat, co očekáváte nebo jaké má váš produkt výhody či nedostatky, a také vám umožní zjistit, zda je projekt dlouhodobě udržitelný. Podnikatelský plán po vás budou chtít vidět i banky nebo investoři.

Součástí dobrého podnikatelského plánu je vedle představení projektu či firmy také popis produktu, analýza trhu a konkurence, definice cílové zákaznické skupiny, pojmenování hrozeb a rizik, ale i popis realizace a plán financování. Opírá se o řadu analýz, které by si měl každý podnikatel před vstupem na trh vytvořit.

Co má obsahovat podnikatelský plán?

Souhrn
Krátký přehled plánu zahrnující účel podnikání, cíle a klíčové body…

Popis podnikání
Informace o společnosti, její mise, vize, právní forma, odvětví a konkurenční výhody…

Analýza trhu
Zhodnocení trhu, cílové skupiny, konkurence, trendů a potenciálních výzev...

Produkty a služby
Detailní popis produktů či služeb, jejich jedinečnost, výhody pro zákazníky, případně plány na rozvoj…

Marketingová a prodejní strategie
Jak oslovit zákazníky, cenová politika, distribuční kanály a marketingové aktivity…

Organizační struktura a management
Lidé, kteří tvoří tým, jejich role, zkušenosti a odpovědnosti…

Finanční plán
Předpokládané příjmy, náklady, cash-flow, ziskovost, rozpočty a případně i financování (například předpokládané půjčky nebo investice)…

Rizika a strategie jejich zvládání
Identifikace klíčových rizik a plány, jak je řídit nebo minimalizovat (SWOT analýza)…

Vzor podnikatelského plánu snadno seženete na internetu, velmi kvalitně ho zpracovala například ČSOB. Jeho vypracování sice není lehké, na druhou stranu slouží nejen k získání financí od investorů, ale i jako nástroj pro interní řízení a sledování růstu. A pokud si chcete třeba „jen“ otevřít kavárnu, stačí mnohem střídmější pojetí. Důležité je ale mít vše promyšleno, nic neskrývat a umět si jednotlivé kroky obhájit. A mít to vše černé na bílém.

TIP: Jak vytvořit podnikatelský plán snadno a rychle? Seznamte se s metodou Lean Canvas.

Jak založit firmu snadno a rychle

Jakmile máte vše dobře rozmyšleno, je potřeba dát podnikání oficiální formu. Potřebovat budete především IČO, identifikační číslo osoby. Osoby buď právnické, nebo fyzické. Pokud jste opravdu začínající podnikatel, nejspíš vám bude stačit, když zůstanete fyzickou osobou a stanete se živnostníkem. S trochou nadsázky se stanete firmou. Možná ale budete mít důvod povýšit na právnickou osobu a pak pravděpodobně zvolíte právní formu společnosti s ručením omezeným čili eseróčka (s. r. o.).

Ať už chcete podnikat jako OSVČ (kromě živnostníků jsou osobami samostatně výdělečně činnými ještě samotatně hospodařící zemědělci, umělci a další), nebo jako s. r. o., budete k tomu potřebovat živnostenské oprávnění. To vydává živnostenský úřad, jehož funkci plní zejména živnostenské odbory městských úřadů (obecních úřadů obcí s rozšířenou působností). Není nutné se na úřad vydávat osobně, pokud máte datovou schránku nebo některou z uznávaných elektronických identit (bankovní identita stačí), dostanete se na úřad pohodlně Portálem živnostenského podnikání, tedy virtuálně.

Dokument, který všichni budoucí živnostníci na úřadě vyplňují, se jmenuje jednotný registrační formulář (JRF). Tím ohlašují zároveň živnost živnostenskému úřadu, registrují se jako podnikatelé na správě sociálního zabezpečení, u zdravotní pojišťovny i u finanční správy.

Pozor na rejstříkové podvodníky

Informace

Oblíbený podvod, se kterým nedokážou úřady a policie nic zmoct celé roky. Někdo sleduje firmy, jak přibývají v oficiálních rejstřících. A poštou nebo dnes i datovou schránkou jim pošle něco, co vypadá jako úřední lejstro. Že je potřeba zapsat se do rejstříku a zaplatit za to. Nenechte se zmást, v rejstřících, kde být máte, už jste. Do nějakého rejstříku vás zapíšou, ale je to bezvýznamný seznam firem někde na internetu, nemá pro nikoho žádnou hodnotu. Víc o téhle i dalších pastech na podnikatele: Šmejdi číhají všude. Pět nejčastějších podvodů na podnikatele.

Na co dál nezapomenout?

TIP: Kromě toho, že můžete firmu nově založit, se dá s podnikáním začít i jinak. Můžete třeba koupit firmu rozjetou. Podrobněji tady: Chcete rozjet podnikání? Výhody a nevýhody jednotlivých cest k byznysu.

Aktuální články k tématu:

Klíčové otázky v začátcích podnikání

Nenašli jste, co hledáte? Pomůžeme!

Projekt Jak na podnikání podporují

Společně s Presto Ventures a českým startupem Behavio jsme si v srpnu 2024 ověřili, že zhruba čtvrtina lidí v Česku by ráda rozjela vlastní byznys. Mezi lidmi do 24 let o podnikání uvažuje dokonce 45 procent lidí. Často je ale odrazuje strach z neúspěchu, finanční zátěže – zadlužení nebo z byrokracie. Společně jsme se proto rozhodli začínajícím podnikatelům pomoct.

FinmagPresto Ventures

Projekt Jak začít podnikat vznikl s cílem dát stále nerozhodnutým lidem jasný návod, jak na podnikání. Pokud vás tato myšlenka oslovuje a chcete se stát partnery i vy, ozvěte se nám! V byznysu jde společně vše líp.

V čem podnikat

Volba vhodného oboru podnikání není atomová věda. Stačí dobře zvážit klíčové otázky, prozkoumat trh, zhodnotit své osobní nadšení pro věc a v neposlední řadě se zajímat i o to, jakými předpisy a regulacemi je případně zvolené odvětví omezováno.

Volba oboru podnikání je pro budoucí úspěch vašeho podniku zásadní. Není vhodné pouštět se do oborů, kterým nerozumíte, nemáte pro ně odbornost nebo vám pro ně chybí osobní zaujetí. Naopak nadšení pro dané odvětví vám to celé usnadní; pro člověka, který má zkušenosti s technologiemi a rád zkouší novinky, zní třeba obor zaměřený na digitální inovace jako docela logická volba.

Jestli stále nemáte jasno, v čem začít podnikat, zkuste nejdřív náš test osobnosti v rámci projektu Podnikavé Česko. Hravou formou v něm snadno zjistíte své silné stránky a bude pro vás snazší odpovědět si na klíčové otázky, které přetavíte v podnikatelský plán:

  1. Existuje na trhu poptávka po mém produktu nebo službě?
    Zvažte, zda vámi zvolený trh je dostatečně velký a zda roste. Zkuste vysledovat, jaké v něm panují trendy a zkuste odhadnout i ty budoucí. A především si definujte, kdo jsou vaši potenciální zákazníci a jaké jsou jejich potřeby.

  2. Jaká je moje odbornost a vášeň pro obor?
    Každý obor má svá specifika, která je třeba zvážit. Racionálně zhodnoťte úroveň svých znalostí a zkušeností a sílu své motivace. Pamatujte, že překážek vás může potkat celá řada a jen dobře motivovaný člověk najde sílu výzvy překonávat.

  3. Jaké jsou finanční a provozní nároky tohoto podnikání?
    Jedna z nejpalčivějších otázek snad pro každého začínajícího podnikatele jsou finance. Dobře si propočítejte, kolik kapitálu projekt potřebuje, prozkoumejte možnosti získání financí na trhu a nezapomeňte zohlednit předpokládané náklady na provoz oproti očekávanému zisku, a to v krátkodobém i dlouhodobém horizontu.

  4. Jaké zákony, předpisy a další regulace ovlivňují obor?
    Některé obory jsou svázány i na první pohled ne zcela zřetelnými regulacemi. Dobře si zjistěte, zda musíte mít nějaké licence či povolení a co vše pro jejich získání potřebujete. Na místě je zvážit případné regulační změny, které by mohly ohrozit podnikání v budoucnu.

TIP: Chcete vědět, jak se v Česku skutečně podniká? Jak překonat překážky s tím spojené? Poslechněte si zkušenosti těch, kteří už mají začátky za sebou:

Kde na to vzít

Máte vymyšlený podnikatelský plán, jasně nastavenou vizi a teď už „jen“ řešíte, kde na to vzít peníze? Nedostatek kapitálu patří k největším překážkám rozjezdu podnikání. Pro firmy a OSVČ proto vedle zavedených vznikají na trhu i nové finanční produkty (poptávka dělá nabídku!), není potřeba spoléhat jen na vlastní úspory. Než se ale do zkoumání půjček, úvěrů a alternativního financování jako crowdfunding vrhnete, ujasněte si pár důležitých otázek:

  • Kolik peněz bude potřeba do startu?
    Na některé typy podnikání stačí notebook a připojení k internetu, jindy musíte vybavit celou kuchyň, restauraci, výrobní provoz, koupit auto (nebo dokonce několik)… Vše si sepište na papír nebo do tabulek a vyčíslete.

  • Kolik peněz bude potřeba na provoz?
    Jedna z nejčastějších chyb, kterých se podnikatelé dopouštějí, je nedostatečná rezerva na provoz, než se podnik dostane do zisku. Často se stane, že peníze dojdou dřív, než je produkt uveden na trh, nebo se podnik neudrží dost dlouho, aby se našel dostatek zákazníků.

  • Jak dlouho vydržím, než mě podnik začne živit?
    Dostat se do uspokojivého zisku nějakou dobu trvá, ale jíst a platit nájem se musí. Neměli byste se proto vydat ze všech peněz. Je nezbytné nechat si finanční polštář na uspokojení vlastních potřeb, protože jste to nakonec právě vy, kdo je pro podnik klíčový.

  • Kolik peněz můžu do podnikání investovat?
    Přehled o vlastních finančních zdrojích je základ pro hledání dalších alternativ. Žádný investor také nevloží peníze do byznysu, do kterého nic neinvestoval jeho zakladatel. Kouzlo není v tom utratit vše, ale vyvážit rizika a nechat si rezervu.

Nevíte, kam pro pomoc? Začněte třeba u nás:

TIP: Za všech okolností je potřeba vyvažovat rizika, nezapomínejte proto na vhodná pojištění. Tím základním je nemocenské pojištění pro OSVČ. Vyplatí se? Máme na to kalkulačku.

Jak financovat podnikání?

Nastavení správného financování podnikání je disciplína sama o sobě. Vedle vlastního kapitálu se nejčastěji využívají provozní úvěry pro pokrytí okamžitých potřeb, řadě firem může přijít vhod i faktoring, mladé rychle rostoucí (a nejčastěji technologické) firmy – startupy – zas spoléhají hlavně na investory. Na správný mix zdrojů musíte ale přijít sami.

  • Bankovní úvěry a půjčky
    Je to asi první věc, která vás napadne. Banky jsou ale v při poskytování podnikatelských úvěrů, zejména začínajícím podnikatelům, velmi obezřetné. Připravte se proto na složitá schvalovací kritéria; důkladnou kontrolu podnikatelského plánu či osobní záruky (třeba zástavu nemovitosti) nevyjímaje. Výhodou je, že si zachováte plnou kontrolu nad podnikem.

  • Investoři (venture kapitál a angel investoři)
    Získat finance můžete zkusit i skrze investory, nespornou výhodou je to, že k penězům můžete navíc získat i know-how, kontakty i odborné znalosti – fondy rizikového (venture) kapitálu i jednotlivci (takzvaní angel investoři) – se o svou investici, v tomto případě vaši firmu, rádi a pečlivě starají. Nezapomeňte ale na to, že to nedělají zadarmo: vzdát se musíte části podílu, což může ovlivnit váš vliv na rozhodování o firmě a kontrolu nad ní.

  • Crowdfunding
    Lidé lidem, známe to z reklamy. Kapitál získáváte od široké veřejnosti přes online platformy (Kickstarter, Indiegogo, HitHit a další) výměnou za rané dodání produktu či jiné bonusy a benefity. Výhodou je, že se tím nevzdáváte podílu ve firmě a je to i skvělý marketingový nástroj, míra úspěchu ovšem závisí na schopnosti zaujmout veřejnost.

  • Dotace a granty
    Na dotace (a granty) se hodně lidí dívá jako na něco, co „se nenosí“. Chápeme. Radíme ale řídit se pořekadlem „hloupý, kdo dává – hloupější, kdo nebere“. Pokud vám nějaká vládní, evropská či jiná organizace nabízí peníze a vám se hodí a stojí za administrativu, která k tomu patří, jděte do toho. Když to klapne, firma i peníze vám zůstanou.

  • Peer-to-peer a peer-to-business půjčky
    Jistou alternativu poskytují i takzvané peer-to-peer (p2p) a peer-to-business (p2b) půjčky, které lze většinou získat přes různé online platformy. Peníze zde půjčují (nejen) podnikatelům jednotlivci, kteří mezi sebou soutěží nabídkou úrokových sazeb. Platforma si bere provizi za zprostředkování. Takové půjčky sice získáte snadněji a rychleji než v bance, ale opět je plně na vašem uvážení a potřebách, zda se vyplatí.

  • Mikropůjčky
    Mikropůjčky jsou mikro – úvěry v řádech tisícovek, maximálně nejnižších desetitisíců. Za zdroj peněz pro podnikání je považuje málokdo, ale v začátcích podnikání se může na konci měsíce, nebo když odběratel neplatí včas, stát, že se podnikatel chytí i tohoto stébla. Mikropůjčky jsou sice velice rychle dostupné, ale jejich úroky taky velice vysoké. Dobře zvažujte, jestli se vám rychlé peníze opravdu vyplatí.

Jak na finance v podnikání, rozebíráme v dalších textech:

Kam pro inspiraci

Česko je země šikovných a chytrých lidí. Řada českých firem se dokázala prosadit ve světě, vznikají tu nápady s potenciálem měnit celá odvětví. Udržet krok se světovou špičkou dokážeme v některých sektorech i ve vědě a výzkumu. I proto jsme už před několika lety rozhodli detailně popsat segment malých a středních podniků (SME), který je plný firem a inspirativních lidí, jejichž příběh či vize by neměly zapadnout.

Firem a drobných živností, které si zaslouží pozornost, je v naší zemi tolik, že ani zdaleka nekončíme; projekt Podnikavé Česko tenhle pestrý svět stále mapuje a poukazuje na potenciál živnostníků a firem pozitivně měnit své okolí, města i celé regiony. Pročtěte si příběhy podnikatelů, kteří už něco dokázali, a načerpejte cennou inspiraci.

Kdo ví, třeba tu jednou budeme psát i o té vaší firmě!

Přihlaste se k newsletteru Finmagu

Nechcete přijít o žádný nový text na Finmag.cz? S naším newsletterem vám neunikne:

Hledáte konkrétní pomoc? Napište nám

Nenašli jste, co hledáte? Řešíte konkrétní problém, se kterým potřebujete pomoct? Napište nám a zkusíme společně najít řešení, ať už v podobě nového servisního textu, nebo nasměrování a propojení s experty v oboru. Jsme tu pro vás!

Zadáním údajů vyjadřuji zájem o oslovení partnerem projektu Jak začít podnikat. Provozní podmínky a další informace o zpracování osobních údajů jsou uvedeny zde.

Užitečné otázky a odpovědi

  • Začít podnikat v Česku fakticky není nic složitého, jen je potřeba si vše důkladně promyslet. Než začnete, je důležité mít jasnou představu o tom, co chcete dělat a jaké máte cíle. Následně si skrze podnikatelský plán ověřte, zda je váš nápad životaschopný. Právě podnikatelský plán je klíčovým dokumentem, který vám pomůže jasně definovat celý podnikatelský záměr, analyzovat trh, konkurenci a finanční potřeby. Až poté řešte založení samotné živnosti či přímo firmy, zjistěte si, zda (a jaká) potřebujete oprávnění či registrace, a obraťte se na živnostenský úřad. Zde vám rádi poradí a po úspěšné registraci také přidělí identifikační číslo (IČO). Díky jednotnému registračnímu formuláři vás zde zaregistrují také u správy sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovny a finanční správy.

  • Podnikatelský plán je dokument, který slouží jako komplexní návod pro založení a řízení podnikání. Obsahuje klíčové informace o vašem podnikatelském záměru, jako jsou cíle, strategie, finanční plány a analýzy trhu. Podnikatelský plán vám pomáhá jasně definovat, čeho chcete dosáhnout a jak toho dosáhnete. Pro více informací a vzory podnikatelských plánů můžete navštívit weby jako Finmag.cz nebo využít zdroje od bank a finančních institucí, například ČSOB.

  • Zakládání živnosti v Česku může na první pohled vypadat složitě, opak je ale pravdou. Na začátku je jen potřeba si dobře rozmyslet typ živnosti a zvolit tu, která nejlépe odpovídá vašemu oboru podnikání či nabyté odbornosti. Jakmile máte rozmyšleno, zajděte na místně příslušný živnostenský úřad (většinou je to odbor v rámci obecního úřadu), kde vám s registrací pomohou. Až poté, co vám přidělí indentifikační číslo (IČO), začněte řešit další věci, jako je založení podnikatelského účtu či potřebná oprávnění a registrace. Nebojte se využít bezplatných rad na webech jako Finmag.cz či u institucí typu Hospodářská komora či Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Podstatné informace o podnikání lze nalézt i na stránkách ministerstva průmyslu a obchodu.

  • Možnosti financování mladého byznysu jsou široké, v praxi se nejčastěji využívá kombinace tradičních produktů jako jsou bankovní úvěry a alternativních způsobů typu faktoring. Rychle rostoucí mladé firmy, takzvané startupy, nejčastěji spoléhají na investory z řad venture fondů či andělských investorů. Ti jsou ochotni jít do vyššího risku než například banky, v obou případech se ovšem neobejte bez kvalitně zpracovaného podnikatelského plánu. U marketingově zajímavých produktů a služeb lze využít i takzvaný crowdfunding, kde se na rozjezd podnikání skládá velká skupina lidí výměnou za příslib časného dodání novinky či jiné benefity. Porozhlédnout se určitě vyplatí i po grantech a dotačních podporách, ať už od státu, či od soukromých společností. Správný mix finančních nástrojů si musí najít každý sám, určitě se ale vyplatí je kombinovat.

  • Získání živnostenského oprávnění online je v dnešní době poměrně jednoduché. Jakmile máte nějakou formu elektronické identifikace (elektronický podmis, bankovní identita, identita občana), stačí si jen připravit potřebné dokumenty, jako je občanský průkaz nebo jiný doklad totožnosti, mít jasno o předmětu podnikání (oboru živnosti) a navštívit Portál živnostenského podnikání (https://www.rzp.cz/). Tento portál vám umožní vyplnit a odeslat potřebné formuláře online, a to včetně jednotného registračního formuláře (JRF), který vás zaregistruje i u dalších úřadů jako je správa sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovna a finanční správa. po úhradě správního poplatku (aktuální výše je 1 000 Kč) odešlete svou žádost ke zpracování a schválení. Tento proces může trvat i několik dní. Pokud je vše v pořádku, obdržíte živnostenské oprávnění elektronicky.