Předplatit časopis Finmag

Když to není komu předat. Jak na nerodinný management v rodinné firmě

Jiří Hnilica
Jiří Hnilica
1. 1. 2025
 5 609
nástupnictví

V České republice právě probíhá významná vlna nástupnictví. Zakladatelé firem z 90. let se postupně dostávají do důchodového věku a přirozeně uvažují o budoucnosti svých podniků. Pokud chtějí, aby firma zůstala v rodině, hledají nástupce na manažerské pozice mezi svými příbuznými. Co když však vhodného kandidáta nenajdou? Řešením nemusí být jen prodej firmy, ale i externí management.

Rodinné firmy v Česku – základní koncepty podnikání

Rodinné firmy tvoří v Česku významnou část všech podnikajících subjektů, podle různých studií tvoří kolem 70 procent všech firem a zaměstnávají až polovinu pracovníků. Většinu z nich podle výzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP) vlastní jejich zakladatelé či jejich rodinní příslušníci (56 %) a čtvrtina rodinných firem má více vlastníků (ve 22 % případů se jedná pouze o rodinné příslušníky, v 6 % i o vlastníky mimo rodinu).

Ještě větší detail nabízí výzkum Centra pro rodinné firmy VŠE (CRF), podle něhož je v rodinných firmách stále dominantní první generace zakladatelů (60 %), druhá generace je zastoupena 35% podílem, třetí čtyřprocentním a čtvrtá pouhým procentem. Pouze sedm procent respondentů tohoto průzkumu uvedlo, že nemají žádné potomky, kterým by firmu předali, nebo žádný z potomků v nechce v jejich byznysu pokračovat.

Rodinné firmy jsou tak v Česku poměrně tradiční, většinu z nich (68 %) tvoří společnosti s ručením omezeným (s. r. o.), jen čtvrtina připadá na individuální živnost – OSVČ. A tradiční je i přístup k jejich vlastnění a řízení: přes 40 % rodinných firem se podle AMSP udržuje v jedné rodině přes dvacet let. V průměru v rodinných firmách pracují čtyři členové rodiny (4,1).

Z výzkumu AMSP dále vyplývá, že ve většině rodinných firem už dnes působí první generace nástupců zakladatelů; generační obměna, alespoň jednou během fungování firmy, proběhla u 64 % rodinných firem. Do necelé pětiny firem pak vstoupili noví vlastníci mimo zakládající rodinu.

Mezi rodinnými firmami tak lze identifikovat čtyři základní koncepční modely a přístupy k řízení rodinného podnikání. V principu jsou to tyto:

  • rodinnou firmu ze 100 % vlastní a řídí jednotlivec, většinou stále zakladatel
  • rodinnou firmu společně vlastní a manažersky vede více rodinných příslušníků
  • členové rodiny jsou pouze vlastníky a na přímé řízení firmy si najímají externí management (jeden manažer či více manažerů)
  • z rodinné firmy se stane spíše investorská rodina, kdy členové rodiny mají podíly, ale podíly ve firmách mohou mít i nečlenové rodiny. Rodina pak rozhoduje, kam investovat.

My se dnes zaměříme právě na princip externího managementu, na jeho výhody, ale i výzvy s ním spojené.

Kdy uvažovat o externím managementu (CEO)?

Není pochyb o tom, že nerodinný (externí) CEO představuje pro rodinnou firmu významný krok. Aby rodina mohla zvážit pro i proti, která plynou z najmutí nerodinného CEO, je důležité, aby se nejdříve předem shodla na koncepčním modelu řízení rodinného podnikání. Jinými slovy: úspěch tohoto rozhodnutí závisí na jasné představě, jak by mělo rodinné podnikání fungovat.

Nelze přitom jednoznačně určit, který model je lepší – závisí na konkrétních potřebách a struktuře rodiny i jejího podnikání. Externí management by ovšem měl přibýt v myšlenkách každého podnikatele, který nemá firmu komu předat, namísto toho, aby hned zvažoval prodej firmy.

Pokud tedy neexistují konkrétní důvody, proč se firmy zbavit, model řízení, kdy rodina je pouze rodinou vlastnickou a nepodílí se přímo na řízení podniku, se přímo nabízí. A to přesto, že je z historických důvodů zatím spíše přehlížený; pro mnoho zakladatelů firem je stále obtížné představit si jiný model řízení než ten jejich. Tedy ten, který je přivedl k úspěchu.

Důvodů je pro to hned několik. Se svěřením rodinných firem externímu managementu u nás neexistuje žádná větší zkušenost, a nebo – v některých případech – dokonce existuje zkušenost negativní. Správně si vybrat externí management by přitom mělo patřit mezi klíčové dovednosti vlastníka firmy, jenže ty se zatím prakticky nikde nevyučují.

I v České republice tak stále převažuje názor, že pokud vlastnictví (podíly, akcie) není přímo propojeno s vrcholovým managementem firmy, je podnikání tohoto managementu odsouzeno k neúspěchu. Kdo ale tento mýtus překoná, může se vrhnout do hledání externího CEO.

Co musí splňovat externí CEO

Správný výběr externího CEO neklade vysoké nároky jen na vás – majitele rodinné firmy. Řadu výzev tato pozice přináší i samotnému managementu.

Jedním z největších úkolů, kterému externí CEO čelí, je budování důvěry mezi ním a vlastnickou rodinou. Ta se musí zakládat na společně sdílených hodnotách a principech, což vyžaduje nejen intenzivní komunikaci, ale také dostatek času stráveného spoluprací se současnými vlastníky i jejich potenciálními nástupci.

Úspěšná spolupráce mezi externím CEO a rodinou tak musí být postavena na dosahování dlouhodobých cílů, které přesahují (jinak samozřejmě důležité) ekonomické ukazatele jako jsou tržby, náklady či zisk.

Sama rodina by měla být připravena na to, že externí CEO přinese nový způsob řízení firmy. Tento přístup může zahrnovat změny, které by zakladatel firmy nepředpokládal, což může být pro rodinu zpočátku obtížně akceptovatelné.

Důležité je však mít na paměti, že přijetí nových myšlenek a metod může firmě přinést potřebnou inovaci a růst – pokud nejdou proti rodinou sdíleným hodnotám a principům.

Kde hledat externí management

Z výše uvedeného přirozeně vyplývá, že by rodinné firmy měly věnovat zvýšenou pozornost talent managementu – tedy hledání talentů uvnitř firmy. Právě interní talenty mohou vyrůst do manažerských pozic, což může být výhodou při hledání nového CEO; identifikace a rozvoj těchto talentů může ušetřit čas i energii spojenou s budováním důvěry a sladěním osobních cílů mezi externím CEO a rodinou.

V případě, že firma očekává v další generaci více spoluvlastníků, je také nezbytné vybudovat složitější strukturu řízení. Do této struktury by měla být zahrnuta dozorčí rada, správní rada a exekutiva, což pomůže udržet kontinuitu a stabilitu firmy při přechodu na další generaci.

S tím souvisí i potřeba vzdělávání současných i budoucích vlastníků v tom, jak být odpovědnými vlastníky. Kromě dovednosti umět číst ve finančních výkazech je naprosto klíčovou dovedností vlastníka firmy schopnost vybrat si správné zástupce do správní/dozorčí rady či představenstva.

Jak nastavit odměňování externího CEO

Poslední věcí, ovšem neméně důležitou, je rozhodnout o systému odměňování nového managementu. Externí CEO je z logiky věci osoba s vysokou přidanou hodnotou, což s sebou nese riziko, že by ho mohla přetáhnout jiná firma. Proto je důležité, aby rodina zvažovala vhodná opatření k minimalizaci tohoto rizika.

Kromě různých nefinančních benefitů se samozřejmě nabízí i jasná vazba mezi výší odměny a dosaženými výsledky. Obecně však platí, že by externí management neměl automaticky získávat i vlastnické podíly, přestože odměny odrážející dosažený zisk firmy jsou zcela klíčové.

Princip odměňování externího managementu je tak třeba důkladně promyslet a vzájemně si ho i transparentně nastavit. Ideálně tak, aby ony odměny byly na zisku přímo závislé. Namísto nabídky vlastnického podílu je ale lepší je řešit například smlouvou o spolupráci.

Správně nastavená kompenzace, která odráží průběžné dosahování krátkodobých i dlouhodobých cílů, je klíčem k tomu, aby byl externí CEO dostatečně motivován k dalšímu růstu firmy.


Text původně vznikl pro Centrum pro rodinné firmy (CRF), které propojuje know-how rodinných firem s výzkumy odborníků na management rodinných podniků. Díky poradenské praxi, spolupráci se zahraničními univerzitami a akademickému výzkumu pomáhá rodinným firmám úspěšně fungovat jako rodina i jako firma. Pořádá kurzy, sestavuje vzdělávací programy na míru a individuálně provází podnikající rodiny k vytvoření rodinné ústavy. CRF je součástí Fakulty podnikohospodářské na VŠE v Praze.

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

UMĚNÍ JE BYZNYS

Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?

BYZNYS JE HRA

Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?

Ohodnoťte článek

-
2
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Jiří Hnilica

Jiří Hnilica

Děkan Fakulty podnikohospodářské VŠE a vedoucí Centra pro rodinné firmy VŠE. Expert na firemní strategie, rodinné firmy a správu společností. Věnuje se také systemickému individuálnímu a skupinovému koučování.... Více

Související témata

byznysČeská republikainvesticemalé a střední firmymanagementnástupnictvípersonalistikapodnikáníPodnikavé Českorodinné firmySME

Nejčtenější články

Babiš zase povládne, Trump bude vrtat a máslo zdraží. Křišťálová koule Pavla Jégla 2025
Babiš zase povládne, Trump bude vrtat a máslo zdraží. Křišťálová koule Pavla Jégla 2025
Jak dosáhnout německých platů? Španělsko na to dost možná káplo
Jak dosáhnout německých platů? Španělsko na to dost možná káplo
Bydlení jako investice – hitem je Karlín i povodí Vltavy
Bydlení jako investice – hitem je Karlín i povodí Vltavy
Brusel do Česka doručí genderovou revoluci. Bude dalším hřebíčkem do rakve byznysu?
Brusel do Česka doručí genderovou revoluci. Bude dalším hřebíčkem do rakve byznysu?
Zlevní konečně hypotéky? Kam zamíří úrokové sazby v roce 2025 očima expertů
Zlevní konečně hypotéky? Kam zamíří úrokové sazby v roce 2025 očima expertů

Zimní příběh

Kniha

Kniha

369 Kč

Více nabídek

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo