Kdy jste naposledy sledovali porno? U náboru lidi překvapte, jen tak je poznáte, radí expertka
Říká se, že áčkoví lidé dělají áčkovou firmu, béčkoví lidé céčkovou firmu. Jak ale vybrat ty správné zaměstnance? Za nesprávný výběr zaplatíte jen za zkušební dobu třeba čtvrt milionu, varuje v dalším díle podcastu platformy DoToho! Simona Vacková, šéfka personálního oddělení společnosti Czech Promotion.
Malá firma si nemůže dovolit „brzdiče”. Představte si, že najmete zaměstnance, do kterého investujete čas, energii a několik platů. Místo toho, aby firmu posunul, přinese konflikty, odradí klienty nebo svým chováním rozloží tým – až začnete přemýšlet, jestli to celé za to vůbec stojí. Jak se takové situacím vyhnout, radí v podcastu DoToho! odbornice na personalistiku Simona Vacková.
Proč je vlastně personalistika tak strašně důležitá? Podle Vackové jednak už proto, že když se dělá špatně, stojí firmu velké peníze.
Produktivita, motivace, loajálnost
A hned uvádí odstrašující příklad. Za inzerát dáte několik tisíc, musíte zaplatit personalistu (případně manažera, který se výběru účastní), stojí vás to čas. A pak přijmete člověka, kterého musíte zaučit a máte tři měsíce na jeho vyzkoušení.
DoToho! by Opero
„V Praze může být průměrný plat padesát tisíc, s odvody jsme na sedmdesáti. Celkově na nějakém čtvrt milionu. A do toho můžeme ještě započíst, co ten člověk způsobí,“ vypočítává Vacková s tím, že tohle může být ještě ten lepší případ: často se nevhodný zaměstnanec „odhalí“ až po letech. Opakovaný neúspěch při náboru nových zaměstnanců může v krajním případě vést i ke ztrátě naděje a ukončení podnikání.
Jak se tedy takovému černému scénáři vyhnout? Základ je zaměřit se na lidi, kteří nechtějí jen dělat, ale i vytvářet a něčeho dosahovat, upozorňuje Vacková. Fotbalovým příměrem: lepší než brilantní technik je hráč, který prostě a jednoduše dává góly.
Produktivita je jedna věc, důležité je ale zaměřit se i na motivaci a loajálnost. „Chceme člověka, který bude spojený s firmou. Děláme malé a střední firmy úspěšnějšími. Lidé u nás se s tím ztotožňují a kvůli tomu svou práci dělají. Ne kvůli tomu, že dostali o pět tisíc víc než v předchozí firmě,“ přibližuje Vacková nastavení v agentuře Czech Promotion.
Nepodceňujte reference
Své hodnoty by podle Vackové měla firma o sobě dávat navenek a ideálně je zakomponovat i do náborových inzerátů. Kromě jiného to funguje i jako síto na lidi, kteří spíš než na hodnoty firmy hledí na benefity.
I tak se ale na pohovor dostanou lidé, kteří hledí jen na peníze. Jak je od ostatních odlišit? „Je to o tom poznat se. Jsou na to určité otázky. Bavíme se třeba o jejich hodnotách, nebo o tom, co jim firma může nabídnout, aby byli spokojení,“ vypočítává Vacková.
Důležité je podle ní hlavně doptávat se, doptávat se, doptávat se. Zkrátka jít při pohovoru u výběrového řízení opravdu do hloubky. Nevhodní kandidáti se při takovém pohovoru nakonec „odkopou“.
„Často je to až detektivní práce,“ popisuje Vacková. „Je dobré mít i nějaké překvapivé otázky, které pomohou ‚shodit masku‘ u uchazeče.“ Jedna z takových otázek vás překvapí určitě: ‚Kdy naposledy jste sledoval porno?‘ Účelem takové otázky není zjistit odpověď, ale jak na ni člověk zareaguje.
Další krok je ověřit si odpovědi uchazečů o práci na referencích, dodává. Ačkoli se ve své praxi už setkala s tím, že kontrolu odpovědí u pohovoru považoval jeden dotazovaný majitel firmy za estébácké praktiky, většina lidí už dnes reaguje pozitivně.
„Manažeři to mají nastavené tak, že když už vedou lidi, tak vědí, jak důležitý je feedback. Tomu člověku nechtějí ublížit, ale dají reálný pohled na něj a na to, jak u nich fungoval,“ říká expertka na personalistiku.
To není všechno. Co dalšího v podcastu uslyšíte?
- Příběh, kdy špatná volba zaměstnance firmu stála půl milionu
- Jak napsat inzerát, který přitáhne ty správné uchazeče?
- Kdy a jak se zbavit toxického zaměstnance bez ohrožení firmy?
- Jak ukončit pohovor, když už je jasné, že uchazeče nepřijmeme?
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Nejsou rozmazlení a vydrží i nocovku. Proč neignorovat starší zaměstnance
Z prodejního stánku k miliardové firmě. Musíte pochopit, co děláte, radí zakladatel Ovečkárny
Nesbírejte vizitky, tvořte vztahy. Expertka na networking radí, jak na byznysové kontakty
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu