Předplatit časopis Finmag

Aby se u vás zaměstnanci cítili dobře. Co je onboarding a proč do něj investovat

Alena Šafrová Drášilová
Alena Šafrová Drášilová
22. 1. 2025
Jak na podnikání

Nábor nových zaměstnanců je pro každou společnost důležitá událost. Ale co následuje potom, co nový kolega podepíše pracovní smlouvu? Jedna z nejdůležitějších fází přijímání kolegy do firmy je onboarding – systematický způsob, jak zaměstnanci představit společnost, jeho tým, roli a firemní kulturu. Dnes se na něj zaměříme v seriálu Jak na podnikání.

Dobře nastavený onboarding není jen administrativní formalita. Je to strategický nástroj, který může přímo ovlivnit efektivitu, loajalitu i spokojenost zaměstnanců. V neposlední řadě šetří peníze za nábor, zaškolení a vybavení, které jsou nenávratně pryč, když se nový zaměstnanec rozhodne, že mu místo nebo firma nesedí, přestože pro ně měl nejlepší předpoklady.

Co je onboarding a k čemu slouží?

Onboarding je proces, který pomáhá novým zaměstnancům hladce přejít do jejich nové role ve firmě. Zahrnuje širokou škálu aktivit – od prvotní administrativy po hloubkové seznámení s firemní kulturou, hodnotami a procesy. Cílem je zrychlit adaptaci zaměstnance a zajistit, že se bude co nejdřív cítit jako plnohodnotný člen týmu.

Jak na podnikání

Finmag.cz přináší seriál Jak na podnikání. Věnujeme se v něm tématům, která podnikatele trápí: od vývoje produktu přes marketing až po byrokratické berličky typu ESG, NIS2 nebo tolik potřebné CSR. Neopomineme samozřejmě ani daně, otázky personalistiky a samotný obchod. Rozebereme například i možnosti expanze do zahraničí. Pokud ještě nepodnikáte, máme pro vás jinou sérii nazvanou Jak začít podnikat. A nebo rovnou celý speciál, který vás začátky podnikání detailně provede.

Efektivní onboarding poskytuje zaměstnanci jasné vedení a podporu, což pomáhá snížit stres z nového začátku a minimalizovat chyby způsobené nedostatkem informací. Zároveň pomáhá firmě rychleji získat hodnotu z nové posily a předcházet fluktuaci zaměstnanců.

Nový zaměstnanec obvykle nepracuje hned od prvního dne na úrovni optimálního výkonu. Naopak. Nejenže mu musíme hradit mzdu a výkon neodvádí, ale ještě se mu musí věnovat někdo další při zaškolování. Někdo, kdo v té době nedělá svoji práci. Čím kratší a efektivnější tedy zaškolení je, tím nižší náklady firmě přináší a tím dřív nový zaměstnanec začne generovat přínos svému týmu a zaměstnavateli. I v této fázi tedy onboarding šetří peníze.

Proč investovat do onboardingu?

Investice do kvalitního onboardingu se tedy firmám vyplácí hned v několika ohledech:

  • Vyšší produktivita: Zaměstnanci, kteří rychle pochopí své role a povinnosti, jsou schopni dřív přispívat k cílům společnosti. Tím šetří náklady na mentoring a průběžnou podporu, méně chybují a současně dřív přispívají ke komerční úspěšnosti firmy.
  • Nižší fluktuace: Studie ukazují, že kvalitně zaškolení zaměstnanci lépe rozumí důležitosti své práce v procesech firmy, snadněji se začlení do týmu, a díky tomu jsou loajálnější. Mají nižší tendenci odcházet za konkurenční nabídkou a pociťují vyšší míru odpovědnosti vůči zaměstnavateli.
  • Silnější firemní kultura: Díky onboardingu nový zaměstnanec lépe chápe firemní kulturu, hodnoty a misi společnosti, což podporuje soudržnost týmu a vztah k celé firmě. Takový zaměstnanec firemní kulturu lépe přijímá a dál ji podporuje.
  • Lepší reputace: Společnosti s dobře organizovaným onboardingem jsou atraktivnější pro potenciální talenty. Zejména v oborech, kde si spíš vybírají zaměstnanci své zaměstnavatele než obráceně, může dobrá pověst a skvěle propracované začlenění do procesů přitáhnout pozornost těch nejlepších kandidátů.

Naopak slabý nebo chaotický onboarding může přímo přispět ke stresu a pocitu frustrace nových zaměstnanců, což zvyšuje riziko jejich odchodu nejen během prvních měsíců.

Přehled hlavních nástrojů onboardingu

Firmy mohou k optimalizaci onboardingu využít různé nástroje a metody. Těmi nejčastěji používanými jsou:

  • Uvítací balíček: Jeho součástí může být příručka pro nové zaměstnance, informace o společnosti, firemní merch nebo i drobné dárky, které novým kolegům ukážou, že jsou ve firmě vítáni. Balíček by měl být osobní, hravý, užitečný a promyšlený.
  • Plán zaškolení: Jasně definovaný harmonogram aktivit, které nový zaměstnanec v průběhu prvních dnů a týdnů absolvuje, většinou zahrnuje soubor školení, způsob předávání know-how, seznámení s prací, s lidmi, ale i s místními zvyklostmi a fungováním kávovaru.
  • Digitální platformy: Nástroje jako LMS (Learning Management System) mohou usnadnit vzdělávání a sledování pokroku nových zaměstnanců. Dají se v nich přehledně prezentovat online kurzy, školicí materiály, testy nebo videa, které se přidělují novým zaměstnancům podle jejich pozice a potřeb.
  • Mentoring a buddy programy: Cílem přidělení zkušeného kolegy jako mentora nebo „buddyho“ je podpora nového zaměstnance v prvních měsících v zaměstnání. Mentor odpovídá na praktické dotazy, pomáhá s orientací v procesech i vztazích a může být pro nováčka i psychickou oporou, když se něco nedaří.
  • Pravidelná zpětná vazba: Průběžné hodnotící schůzky pomáhají identifikovat případné problémy a poskytnout zaměstnanci zpětnou vazbu na jeho dosavadní adaptaci. Lidé jsou různí a mají odlišné potřeby. Díky průběžným schůzkám je možné nasměrovat pomoc a podporu tam, kde je to v danou chvíli nejdůležitější.

Sečteno a podtrženo, chtít po novém zaměstnanci aby dobře pracoval bez kvalitního onboardingu je asi jako chtít po novém autě, aby jezdilo bez natankování, ojele a seřízeného motoru.

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

UMĚNÍ JE BYZNYS

Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?

BYZNYS JE HRA

Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?

Ohodnoťte článek

-
1
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Alena Šafrová Drášilová

Alena Šafrová Drášilová

Vystudovala podnikovou ekonomiku a management na Masarykově univerzitě v Brně (MU), kde si rovněž doplnila specializaci z oblasti mezinárodního práva. Na Ekonomicko-správní fakultě MU se věnuje problematice... Více

Související témata

firemní kulturaJak na podnikánímentoringpersonalistikatrh prácezaměstnancizaměstnání

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo