Z Komety do NHL. Adam Šoukal prodává Roger Britům a jde s ním
Založil startup. Vybudoval úspěšnou faktoringovou firmu, která získala solidní klientelu i solidní partnery včetně Komerční banky. Teď Rogera prodává britské konkurenci. Značka ale z trhu nemizí a ani Šoukal se nestahuje. Naopak získává místo ve vedení Orbianu, společnosti, která jeho firmu koupila. O tom, jak se dělá deal, kde vyhrávají všichni, mluví v dnešním Finmag podcastu.
Adam Šoukal spoluzaložil faktoringovou společnost Roger před třinácti lety. Nápad na fintechovou společnost, která bude pomáhat firmám k likviditě vykupováním jejich neproplacených faktur, dostal v Británii. Přesněji v londýnském City, světovém finančním centru, kam se vydal na zkušenou.
Roger získal v Česku nezanedbatelnou část trhu s fakturami a také silné partnery, zejména Komerční banku, která ve firmě vlastní 25 procent.
Ovšem vlastnit je bude už jen nedlouho. V prosinci se totiž završilo 15 měsíců vyjednávání s britskou faktoringovou společností Orbian, kterou kdysi společně zakládal softwarový obr SAP a Citibank.
„Je to jako přestup z extraligy do NHL,“ popisuje Šoukal rozdíl mezi svým českým startupem a pětadvacetkrát větší anglickou firmou.
Až dají na transakci svůj palec regulátoři, zejména tedy Česká národní banka, stane se Roger součástí Orbianu. Zachová si ale identitu a značku. „Máme shodu na tom, že Roger zůstane Rogerem,“ říká Šoukal ve Finmag podcastu.
Podcasty na Finmagu

Nebaví číst? Co oči nebaví, to uši napraví! Finmag podcast, to je široký výběr témat i zajímavých hostů. Uvařte si kafe, usaďte se, zaposlouchejte se.
Britská společnost si podle Šoukala Rogera sama vyhlídla. Líbilo se jí online prostředí, které klientům nabízí, oceňovala vlastní tým vývojářů a především ji zaujalo, že „umí“ e-commerce.
Kromě internetových obchodníků tvoří podstatnou část klientského portfolila Rogera logistika a služby, ale v e-commerce financuje Roger většinu velkých dodavatelů na trhu.
Komerční banka a někteří další investoři si nechají vyplatit peníze, spoluzakladatelé Adam Šoukal a Tomáš Slobodník (společně mají 51 procent Rogera) a někteří další spoluvlastnici výměnou získají akcie Orbianu.
„Všem investorům dával deal smysl a podařilo se ho nastavit tak, aby vyhovoval každému zúčastněnému,“ říká Šoukal s tím, že Komerční banka sice nebude mít v Rogeru podíl, spolupráce s bankovním domem tím ale nekončí.
Adam Šoukal navíc získá křeslo ve vedení Orbianu – takže jednou nohou bude zase pořád v Londýně.
Ovšem jenom jednou nohou.
Centrálou Rogera zůstává Brno a Šoukal se bude starat o rozvoj společnosti v Česku a v regionu střední a východní Evropy. „Asi budu častěji létat do Londýna, kde je centrála Orbianu, ale jinak se pro mě pracovně moc nemění,“ říká Šoukal a s úsměvem podotýká, že do Londýna létá z brněnského letiště a v kancelářích Orbianu je z domova leckdy rychleji, než když jede pracovně do Prahy.
Co se v podcastu dál dozvíte
- Jak akvizice ovlivní české klienty Rogera?
- Kolikrát je faktoringový trh v česku menší v porovnání se zahraničím, a jaký je tedy potenciál růstu?
- Jaká je splatnost faktur v Česku, proč roste a jak je to za hranicemi?
Finmag BrandVoice: Partnerem článku je Roger
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Faktoring může být cool, i proto stojí za fintechovou revolucí, říká Stroukal
Šoukal: Náš byznys má obří potenciál, zájem o zkrácení splatnosti faktur roste
Nedostupné finance pro malé a střední firmy? Private credit to změní, věří zakladatel Rogeru
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu