Předplatit časopis Finmag

Cash je v krizi žádanější, říká CEO Rogeru. Česko má podle něj obrovskou příležitost

Anna Kubešková
Anna Kubešková
19. 6. 2025
 5 350
BrandInsight

Zvyšování cel, války a nejistá politická situace – to vše se promítá do strategie firem a nutí je vymýšlet nové postupy. Společnosti se tak častěji obracejí k lokálním trhům a hlídají si cash flow. O deglobalizaci i nadcházejících českých volbách jsme si povídali s Adamem Šoukalem, spoluzakladatelem a CEO platební instituce Roger.

Česká fintechová společnost Roger se specializuje na moderní formy financování pro firmy a podnikatele. Nabízí takzvaný faktoring, kdy firmám umožňuje získat peníze z vystavených faktur do tří dnů. „Každá krize nebo nejistota na trzích vede k tomu, že je ‚cash‘ žádanější. Než aby měly firmy uzamčené peníze ve fakturách s dlouhou splatností, tyto faktury prodají a mají peníze na účtu,“ říká Adam Šoukal.

V roce 2025 byla společnost Roger akvizována britskou finanční skupinou Orbian, což je globálně největší provozovatel platforem financování dodavatelských řetězců. Mezi jejich mezinárodní klienty patří třeba Tesco nebo Siemens a všichni jejich dodavatelé. „Díky jejich globálnímu vhledu vidíme, že dochází ke snižování financování transakcí mezi kontinenty a tento počet se naopak zvyšuje třeba v rámci Evropské unie.“

Podcasty na Finmagu

Podcast

Nebaví číst? Co oči nebaví, to uši napraví! Finmag podcast, to je široký výběr témat i zajímavých hostů. Uvařte si kafe, usaďte se, zaposlouchejte se.

Ukažte, co tam máte!

Lokální dodavatelé jsou pro firmy atraktivnější právě kvůli rozkolísané situaci na trzích a nejistotě. „To, co se dělo na trzích, když začal covid nebo válka na Ukrajině, se téměř nedá srovnat se současností. Oznamování cel prezidentem Trumpem, následné odvolávání cel. Lidé nemají jistotu, kolik dovážené zboží bude stát, a proto se obrací k lokálním dodavatelům. Ceny u nich mohou být vyšší, ale máte tu jistotu, že nedojde k prudkým změnám nebo případnému výpadku dodávek zboží.“

Ano i ne

Může to být šance pro Česko? „Na západ od nás je velmi drahá pracovní síla, takže pokud opravdu bude pokračovat tento trend deglobalizace, firmy se jistě budou dívat směrem k východní Evropě. Můžeme to být i my, protože máme velmi kvalifikovanou pracovní sílu.“

Problém však podle Šoukala může nastat v momentě, kdy si tu firmy budou chtít postavit továrnu. „Pokud potřebuji rychle přesunout svoji výrobu, musí mít co nejrychleji vyřízené papírování. Bohužel, délka našeho stavebního řízení tomu nenahrává. Jestliže v Polsku trvá řízení stejně dlouho jako u nás, ale v měsících, nikoli v letech, je to zásadní problém.“ Další překážkou může být i česká neúčast v eurozóně.

Jsou naši politici připraveni na tyto změny na trzích a dokážou využít šance, která se otevírá pro české firmy? Podle Adama Šoukala je právě teď nutné vést dialog mezi veřejným a soukromým sektorem, aby Česko svou šanci nepromarnilo.

(...)

Ještě nekončíme. Co v podcastu ještě zazní?

  • Jaké trendy v Rogeru aktuálně vidí a jak k nim přistupují?
  • Co to znamená pro Česko: je to hrozba, nebo příležitost?
  • Do čeho měla vláda „říznout“, ale neudělala to?
  • Jak se do smýšlení firem promítají blížící se volby?
  • A proč chce, aby se českému byznysu dařilo?

Finmag BrandVoice: Partnerem článku je Roger

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu

Jsme stále štědřejší a objem dobročinných darů vytrvale roste. A když přijdou povodně, tornádo, nebo jiná humanitární krize? Rozdali bychom se.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

FILANTROPIE JE UMĚNÍ

Martin a Danka Kúšikovi směřují peníze z nadační činnosti do školních tříd. • Štěpánka a Karel Komárkovi podporují životní prostředí a kulturu, i vstupní lobby firemního sídla tak proměnili v neobvyklou galerii. • Kde všude pomáhají čeští miliardáři? A co jim vzkazuje magnát Jorge M. Pérez?

BYZNYS JE HRA

Ale když hackeři vyhrožují, že zveřejní vaše firemní data, jdou hrátky stranou. Ustojíte útok? • Ustojí také evropští zbrojaři lavinu objednávek? • ReArm Europe je ambiciózní plán, bude účinný?

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Anna Kubešková

Anna Kubešková

Vystudovala mezinárodní vztahy a po škole se stala redaktorkou České televize. Dlouhodobě se zabývá PR, sociálními sítěmi a střihem. Ve své redaktorské a editorské činnosti se zaměřuje především na ekonomiku... Více

Související témata

BrandInsightCash flowdomácí politikaeurozónafakturyfinanční trhyfintechypodcastRogersplatnoststavební řízení

Letní příběh

MICHAEL KORS pro něj

MICHAEL KORS pro něj

2200 Kč

Více nabídek

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo