Předplatit časopis Finmag

Firmy nabírají správný kurz i díky dostupnějším technologiím, říká šéf B2B divize Smarty

Jan Záluský
Jan Záluský
3. 7. 2024
BrandInsight

„Abychom dokázali podnikům poradit s informačními technologiemi – od návrhu vhodného firemního ICT přes prodej a servis až po následnou recyklaci –, musíme být jako jejich osobní lékaři. Čím více o nich víme, tím lepší službu jim poskytujeme,“ říká Radek Jonák, šéf B2B divize společnosti Smarty Brands.

Firmy nabírají správný kurz i díky dostupnějším technologiím, říká šéf B2B divize Smarty
Technologie šetří čas a práci v místech, která byla dosud vůči inovacím rezistentní / Zdroj: Smarty

Digitalizace. Slovo, které lidé ze Smarty Brands používají při setkáních se zákazníky nejčastěji. Zjišťují, co firmy nejvíce trápí, jak by jim mohla lepší práce s daty a zavedení bezpapírové kanceláře pomoci ke zkvalitnění služeb zákazníkům, k ušetření času a také lepším tržbám. Inovace jsou dostupné napříč trhem – vhodná řešení hledají experti ze Smarty v průmyslu, automotive nebo logistice.

Radoslav Jonák

Radoslav Jonák, Smarty
Se souhlasem Radoslava Jonáka

Head of Sales B2B ve společnosti Smarty Brands, ve které působí od roku 2006 a kde se nejprve věnoval rozvoji obchodu. O deset let později se společnost rozhodla vstoupit do segmentu firemní klientely, kterou Jonák od samého začátku vede. Už v roce 2017 dosáhli na stomilionový obrat za B2B a začali budovat tým čítající dnes patnáct obchodních konzultantů po celé ČR, pětičlenné call centrum a silné oddělení péče o zákazníka.

„Ještě nedávno museli skladníci pobíhat po skladech s pistolí na čtení čárových kódů. Dnes už mohou mít aplikaci uloženou v mobilním telefonu a skenovat zboží prstýnkem, který mají na ruce,“ popisuje technologický posun Radek Jonák, šéf segmentu B2B ve Smarty Brands.

Technologie šetří čas a práci v místech, která byla léta vůči inovacím rezistentní. Zatímco v mnoha skladových areálech dosud sedí vrátný, který zapisuje přijíždějící kamiony, řada firem už používá čtečky poznávacích značek napojené na velkoplošné displeje. Když do firmy dorazí nákladní vůz, na displeji se automaticky zobrazí čas jeho příjezdu, jméno dodavatele či další údaje.

Nejenže to zabraňuje případným skladovým podvodům, ale pomáhá třeba při zásobování „just in time“ – komponenty tedy přijíždějí do podniku ve chvíli, kdy je továrna potřebuje použít.

„Snažíme se zákazníkům ukazovat nové možnosti, které jim usnadní život. Potěší mě, když přijedu do autoservisu a vidím, že servisní technik používá při přijímání vozu automaticky iPad. Před pár lety to byla hudba budoucnosti, dnes už je to běžná realita,“ říká Jonák.

Nemusí jít ani primárně o potřebu navýšit tržby nebo ušetřit čas. Na Smarty Brands se obracejí i školy, které chtějí zavést elektronickou výuku.

„Poradíme jim, jaká aplikace pro ně bude nejvhodnější. Doporučíme vhodná zařízení, přístroje nasadíme do provozu a pak je vzdáleně spravujeme. Školy se tak nemusí o nic starat. Kromě výuky se moderní technologie osvědčují třeba u zkoušek. Pedagog rozdá iPady, studenti udělají test a učitel vše v příslušné aplikaci vyhodnotí,“ popisuje Jonák.

iPhone? To bude drahý!

Před osmi lety se prodejce elektroniky a chytrých technologií Smarty začal věnovat i firemním zákazníkům a nabídnul jim mimo jiné produkty Apple. Zpočátku bylo náročné je přesvědčit, že má smysl investovat do kvalitních designových zařízení, která jsou ale dražší. Firmy nakonec přesvědčila větší výkonnost strojů z kalifornského Cupertina a jejich delší životní cyklus – jednoduše tolik nezastarávají.

„Roli také sehrála jistá výjimečnost značky, která tehdy nebyla v Česku tolik dostupná. Firmy, které zaměstnancům dopřály firemní elektroniku od Apple, se na trhu odlišily a nabídly zajímavý HR benefit. U manažerů pak bylo otázkou prestiže používat krásnou designovou věc,“ říká Jonák.

Dnes jsou firemní zákazníci stále náročnější. Poptávají dostatek počítačového výkonu, solidní výdrž baterií a uživatelský komfort spočívající v nízké hmotnosti zařízení. S větším rozšířením cloudových technologií pak přibyly požadavky na velkokapacitní datová úložiště a rychlejší servery. Nedávná pandemie také urychlila požadavky na bezpečný přenos a uložení firemních dat.

„V pandemii se firmy musely rychle technologicky vybavit, braly vše, co bylo zrovna na skladě. V současnosti zjišťují, že to byl trochu unáhlený nákup, technologie jim zastarávají a šéfové hledají cesty, jak firemní IT zmodernizovat,“ popisuje Radek Jonák s tím, že životní cyklus telefonů se dnes pohybuje kolem dvou až tří let, u počítačů jsou to čtyři roky až pět let.

Zatímco na začátku Smarty prodávalo nejvíc samotné přístroje, dnes zákazníci často poptávají celá firemní řešení – od dodávky zařízení, nalepení ochranných fólií, instalace firemní tapety na displeje mobilů a počítačů po slaďování se systémy zákazníka, inventarizaci a servisní péči. V případě potřeby se Smarty postará i o zajištění síťové infrastruktury, tedy serverů, datových úložišť či zdrojů.

„Dodání samotné krabičky je fajn, ale ta krabička dostává dnes hodnotu až ve chvíli, kdy umíte zákazníkovi vysvětlit, jak mu tahle věc zefektivní práci a procesy ve firmě,“ říká Jonák.

Ten si zároveň všímá, že stále více firem poptává udržitelné zacházení s elektronikou. „Klientům nabízíme výkup použitých zařízení či jejich ekologickou likvidaci. Staráme se o naše produkty v rámci celého jejich životního cyklu,“ říká Jonák.

Pozdrav ze stožáru

Do světa firemní elektroniky také stále více proniká používání virtuální reality (VR) či využití kapacit umělé inteligence. Jeden ze zákazníků Smarty používá VR na efektivní plánování operací v nemocnici, jiný nasazuje brýle s virtuální realitou uchazečům o práci. „Jde o firmu, která se zabývá opravami stožárů. Uchazečům chtěli ukázat, jak to vypadá nahoře na stožáru, aby si mohli rozmyslet, zda tuhle práci opravdu chtějí dělat,“ usmívá se Jonák. Další klient používá VR k tomu, aby ukázal svým zákazníkům, jak správně provádět fyzioterapii.

Využíváte ve firmě technologické novinky?

S větším rozšířením možností umělé inteligence přibývá firem hledajících způsoby, jak ochránit svá data a zaměstnance před hackerskými útoky. Hranice mezi realitou a fikcí totiž mnohdy přestává být dobře rozeznatelná. Video a hlas vašeho šéfa působí sice naprosto realisticky, může ho ale posílat někdo, kdo chce vysát firemní účty.

„Potřeba se chránit stále roste a domnívám se, že ještě výrazně poroste. Proto se snažíme zákazníky vzdělávat a ukazovat jim, jak pracovat s aplikacemi, aby to bylo bezpečné. Valí se na nás čím dál tím více dat a informací a je nutné umět tyto informace třídit a zpracovávat. V tom vidím i naši úlohu dál – už dávno nejsme jen prodejce chytrých krabiček, ale přinášíme komplexní řešení a vzděláváme. Nejen vlastní zákazníky, ale také mladou generaci, pro kterou je digitální gramotnost naprosto klíčová do budoucna,“ říká Radek Jonák ze Smarty.

Finmag BrandVoice: Partnerem článku je Smarty Brands

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu

Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

SPORTEM K BYZNYSU

Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem

BYZNYS JE HRA

„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Jan Záluský

Jan Záluský

Začínal jako reportér Hospodářských novin, později měl na starosti řadu let magazín Podnikání, který se zaměřoval na rady malým a středním podnikatelům a byznysové příběhy. Sedm let byl zodpovědný za veškerý... Více

Související témata

aplikacebezpečnostBrandInsightdigitalizaceinformační technologieinovaceinvestovánílogistikaprůmyslsítětechnologieumělá inteligencevelká data

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne?

Koupit nejnovější číslo