Jak na vlastní e-shop? A vyplatí se tržiště? Experti radí, jak uspět v online světě
Prodáváte online vlastní produkt nebo jen přeprodáváte produkty jiných značek? Pak právě pro vás byl určen druhý blok prvního eventu magazínu Finmag, který rozebíral cesty, jak uspět v online světě. Vyplatí se vyvíjet vlastní e-shop, je lepší sáhnout po hotových řešeních, nebo se vyplatí vstup na stále populárnější online tržiště? To vše jsme pro vás rozebrali společně se čtveřicí expertů.
Online tržiště jsou jasným trendem poslední doby. A to nejen „ta hodná“, do kterých se přerodil například i Mall, dnes spadající pod polské Allegro, která musí dodržovat evropskou legislativu, ale i „ta zlá“, která legislativní podmínky úspěšně obcházejí; hojně se v poslední době diskutovalo například o dravých čínských hráčích typu Temu či Shein.
Proč „zlá“? Problémům kolem podnikání těchto nadnárodních molochů jsme se detailně na Finmag.cz věnovali už dřív (vše o kauze Temu najdete zde), ale samozřejmě je třeba si přiznat, že pohled na ně je dvojí: pohled podnikatelů v e-commerce, pro které jsou neférovou konkurencí a překážkou v soutěži o reklamní prostor, a pak ten zákaznický, který může být odlišný.
„Když se zeptáte lidí, kteří na nich nakupují a kteří je využívají, řeknou, že je to super. Koupil jsem si tam produkt desetkrát levněji a za pár dní mi došel domů. Proč by si pak vlastně měli stěžovat?“ nastolil v debatě řečnickou otázku spoluzakladatel společnosti Digismoothie Tomáš Janů, jehož firma využívá při budování e-shopů na klíč celosvětové platformy Shopify.
Janů ovšem současně dodává, že pro férovou soutěž je také potřeba férově nastavit podmínky „pro všechny“. „Což momentálně nejsou. Na druhou stranu, v tržní ekonomice to vždycky vyřeší trh sám,“ poukázal na trend minulých let, kdy po masivním nástupu postupně chladl mezi spotřebiteli zájem o jiného čínského giganta: Aliexpress.
„Tím chci říct, že Temu, Shein, Trendyoll a další tržiště musí změnit přístup a nabídku produktů, protože jinak je pravděpodobně čeká stejný osud jako Aliexpress,“ dodal Janů.
Vyplatí se online tržiště?
Debata o online tržištích se ale zdaleka netočila jen kolem nezdravé čínské konkurence. Naopak. Na úvod druhého panelu vystoupil s prezentací o největším online tržišti světa, americkém Amazonu, spoluzakladatel společnosti Expando Vojtěch Zogata. Hostům v ní představil neznámé nástrahy tohoto světa a základní principy jeho fungování. A taky prozradil, komu se Amazon vyplatí.
„Marketplace určitě není pro všechny. Na druhou stranu, pokud máte jednoduchý produkt, který dokážete dobře zabalit, nepotřebujete ho nějak zvlášť personalizovat a je běžně dostupný nebo to není nic složitého, na marketplace ho dokážete prodávat,“ načrtl hlavní myšlenkovou mapu pro vstup na celosvětový trh skrze online tržiště. Sám například začínal prodejem jednoho trička.
Během prezentace Zogata na grafu celosvětových obratů upozornil, že zmíněná čínská tržiště jsou proti Amazonu jen „malé rybky v oceánu“. Jejich „síla“ se skrývá v opravdu extrémním marketingu, v němž pálí miliardy bez reálné potřeby profitovat. „Pokud jste [po vstupu Temu na český trh] hledali jakýkoliv produkt na Googlu, málokdy se tam objevil nějaký reálný český e-shop,“ pojmenoval hlavní problém s čínskými dravci Zogata.
Výhoda Amazonu je podle něj i v tom, že jsou snadno dostupná data pro ověření, zda má daný produkt na tržišti vůbec šanci. „Na 99 procent už někdo v Evropě nebo Americe ten nápad měl a stačí se podívat, jestli se na marketplacech prodává. Pokud ano, dokážeme zjistit jeho prodejnost, jestli ho zákazníci hledají, jestli ho nakupují, jaké má hodnocení,“ prozradil.
Občas se ale podle něj stane, že ani tvrdá data neodhalí, jak si produkt fakticky povede. Příkladem takové situace byl prý doplněk stravy, který v České republice sice funguje, ale na Amazonu propadl. „Hodnocení toho produktu byla extrémně špatná: nechutná mi, smrdí, už to nikdy nepozřu… Tohle nám data na začátku neodhalila.“
K debatě na toto téma přispěl i představitel „velkých e-shopů“. V panelu je zastoupil Michal Perlík, Head of International Sourcing ve společnosti Rohlik Group. „Ochutnat to je naprosto zásadní,“ reagoval. Jako příklad uvedl bezlaktózovou čokoládu. „Ta je sice strašně fajn, ale když je hnusná, tak to lidi nekoupí. Čokoláda má být zkrátka něco, z čeho budete mít radost.“
Naopak úspěšný je podle Zogaty na Amazonu například český výrobce skládacích dřevěných metrů, který je tu prodává po baleních deseti a více kusů. „Když zadáte skládací dřevěný metr, tento český výrobce vyskočí jako první, protože má produkt za super cenu, kvalitně odprezentovaný, má super recenze…“ Co tedy na tržištích uspěje, záleží podle něj „produkt od produktu“.
Kolik stojí úspěch na Amazonu?
Jedna z otázek z publika mířila na cenu za úspěch na Amazonu, konkrétně pak na provizní systém společnosti Expando. Její spoluzakladatel Vojtěch Zogata sice nebyl konkrétní, ale přiblížil, co o ceně rozhoduje. „Naše provize je dvojího typu. Bereme si fixní poplatek za to, že se o vás staráme, v čemž máte aplikaci na synchronizaci dat a podobně, plus zákaznický support, pokud odpovídáme na dotazy vašich zákazníků. Cena našich služeb se ale odvíjí podle toho, zda se jedná o prodejce typu brand (vlastní značka) nebo resell (přeprodejce),“ uvedl.
V prvním případě je podle něj třeba na tržišti vytvořit a etablovat značku, s čímž je spojena brandová komunikace, marketing a podobně. „Tenhle setup je poměrně náročný na start. Pokud se ale jedná o resell, ta cena může být nižší, protože už od začátku dokážeme dělat větší objemy,“ uvedl. „Máme například klienta, který platí na PPC kampaních i dvacet tisíc eur měsíčně (přes půl milionu Kč) a dává mu to smysl, protože PNOčko (podíl nákladů na obratu) držíme tak, jak si přeje,“ dodal ilustrační příklad. „Na druhou stranu, máme několik klientů, kteří neinvestují do marketingu nic, ale ty produkty jsou tak zajímavé, že si zákazníky najdou,“ dodal Zogata.
E-shopová platforma, nebo vlastní e-shop?
Debata ale neměla sloužit jen jako nastavení zrcadla online tržištím, především hledala i výhody a nevýhody stavby vlastního e-shopu oproti využití hotových řešení. Na toto téma promluvila Petra Šindlerová, zakladatelka a „srdce i hlava“ české módní značky Buga. Ta právě prochází změnou. Po letech fungování na e-shopové platformě českého Shoptetu se rozhodla vyvinout vlastní řešení, protože jim to „hotové“ přestalo dostačovat.
Kdo by ale čekal, že vývoj vlastního shopu bude Šindlerová bezmezně hájit, mýlil by se. „Zůstaňte u hotového řešení, co nejdéle to půjde, co vám to vaše podnikání umožní, protože tyhle systémy jsou super,“ překvapila publikum. „Na Shoptetu fungujeme jedenáct dvanáct let, a až nyní procházíme testováním vlastního řešení,“ dodala s tím, že by vzhledem k času investovanému do úvah nad výhodami a nevýhodami obou modelů mohla s manželem „sepsat knihu“.
„Pokud se rozhodnete pro vlastní řešení, najměte si firemního terapeuta, možná si i rovnou dejte každé ráno dva lexauriny, protože je to opravdu nářez. Znova bych do toho už nešla,“ přiznala otevřeně. Za nespornou výhodou hotových řešení pak označila jejich rychlý vývoj vpřed.„Kdybychom pro naše zákaznice nechtěli vyvinout možnost skládat si outfity z kolekcí, což nám Shoptet momentálně neumožňuje, tak bychom u hotového řešení zůstali dál,“ dodala.
Shoptet, nebo Shopify?
Další otázka z publika: kdy se vyplatí český Shoptet a kdy radši sáhnout po globálním Shopify? Slovo si vzal Tomáš Janů, spoluzakladatel společnosti Digismoothie. „Takové základní dělení za mě je, jestli chci prodávat i za hranice Česka a Slovenska. Pokud si odpovím, že ano, a to v nějakém relativně krátkém horizontu, dává smysl Shopify, protože člověk těží z jednoduché lokalizace, expanze, z toho, že je to globální platforma a lze ji snadno škálovat. Pokud ale naopak – a je to taky validní strategie – chci obsluhovat jen český a slovenský trh, Shoptet nebo jiná lokální alternativa bude lepší.“
Jiný pohled pak nabídl Michal Perlík: „V Rohlíku už dlouhou dobu víme, že vlastní řešení bylo jediné možné, protože potraviny jsou natolik specifické, že žádné jiné řešení pro nás nebylo optimální; vždycky by to byl nějaký kompromis.“ Jak později přiznal, dovedla je k tomu i první zkušenost s hotovým řešením, se kterým narychlo začínali za covidu. „Lidi tehdy pomalu neměli co jíst, takže jsme sáhli po rychlém a krizovém řešení. Byl tam ale jen velmi omezený sortiment.“
A jak se malé e-shopy dívají na zapojení se do světa online tržišť? „Přemýšleli jsme o tom, ale velmi rychle jsme tuhle možnost zavrhli, protože chceme sledovat celou cestu produktu. A co si budeme – úplně se nám nechce dělit se o marži. Chceme pečovat o zákazníka do nákupu i po něm, a to nám zatím žádné tržiště neumožnilo,“ otevřeně přiznala Schindlerová.
Nekončíme, záznam debaty najdete ve videu u článku. Co v ní ještě zazní?
- Co je podle řečníků naprosto klíčová věc pro úspěšné podnikání online
- Jak a na co využívá velký e-shop „big data“ o chování zákazníků
- Co musí člověk splnit, aby se stal dodavatelem velkého e-shopu
- Jak nástup čínských tržišť ovlivnil/neovlivnil český byznys
- Které trendy v posledních letech nejvíc mění online prostředí
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Internetová tržiště drtí malé e-shopy. Jak přežít v éře gigantů
Jak financovat provoz a uspět v online světě? Podnikatelé dostali odpovědi na Finmag eventu
Kde banky končí, jiní začínají. Experti radí, jak financovat provoz a růst podnikání
Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu
Je čas upravit slavný slogan Komenského. Alternativní formy vzdělávání v Česku bodují a soukromé školy často udávají směr i veřejným školám.
ŠKOLA JE BYZNYS
Do montessori škol Duhovka investovali manželé Janečkovi přes 300 milionů. • Jan Kala do škol Heuréka vložil zase peníze ze svého podílu v eBance. • Proč jsou přesvědčeni, že to bylo to nejlepší, co mohli udělat?
BYZNYS JE HRA
Kdy odejít? ptá se dnes celá generace podnikatelů. • Jak se povedlo Jaroslavě Valové předat SIKO dětem? • Kdy se Zbyněk Frolík rozhodl svěřit Linet manažerům? • A proč v Dino Toys převzali vedení vnuci zakladatele?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu