Instantní průzkumy ještě jednodušší. Český Lakmoos hlásí novou éru, přidává AI agenty
Začali jsme dřív, než to bylo sexy. Tak by šlo shrnout úterní neformální představení evoluce nadějného českého startupu Lakmoos. Mladá firma zakladatelů Kamily Zahradníčkové a Honzy Polišenského obohatila svůj model pro instantní průzkumy trhu o AI agenty.

Sehnat dostatečně velkou skupinu lidí, kteří vám odpovědí na otázky v průzkumu trhu, je drahé a časově náročné. Startup Lakmoos takovou skupinu dokáže s pomocí umělé inteligence nasimulovat. A odpovědi, jak potvrzují pilotní projekty v českých firmách, jsou relevantní.
Jedna věc je ale „klonovat lidi“, jak ráda Zahradníčková datový model s digitálními respondenty zjednodušeně vysvětluje, druhá správně průzkum zadat a vyhodnocovat. Tedy ještě předtím, než začnu získávat správné odpovědi, mít správné otázky. Právě s tím má pomoct Lakmoos 2.0, který průzkum – tedy položení dotazů digitálním respondentům – pomůže správně zadat i vyhodnotit.
„Uvědomili jsme si, že proces průzkumu začíná daleko před samotnými AI respondenty a končí daleko za nimi,“ říká Zahradníčková s tím, že testování ve firmách jen potvrdilo, že je třeba ošetřit i tyto fáze. „Díky AI agentům jsme to mohli zlepšit a posunout zas o kus dál. Nově se tak můžeme nejen zeptat kohokoliv na cokoliv, ale navíc máme k ruce i experty, kteří pomůžou průzkum připravit tak, abychom se zeptali správně,“ popisuje hlavní inovaci.
Postarat se o to má AI agent nazvaný Lakmoos Copilot. Uživatelé mu jen vlastními slovy zadají, co chtějí zkoumat, a agent za ně už navrhne a předvyplní otázky či hypotézy – vytvoří takzvaný brief. Pak už jen stačí zadání zkontrolovat, případně copilota požádat o úpravu, a průzkum může začít; za pár minut má pak firma potřebná data včetně jejich interpretace.
„Stále to ale kombinujeme s člověkem, protože člověk je pořád ten, kdo sleduje nějaký strategický záměr nebo úkol, který potřebuje vyřešit v práci,“ dodává Zahradníčková.
Internetu se taky báli
Rozdíl je přesto veliký. Zatímco v pilotní fázi, do které se zapojila mladoboleslavská Škoda Auto či Raiffeisenbank, bylo často nutné zadání konzultovat přímo s experty z Lakmoosu a výsledky i správně uchopit a vyhodnotit, nově s tím člověku pomůže expertně zaměřená umělá inteligence. „To. co začalo jako lenost na jedné či druhé straně, nám vlastně pomohlo proces zefektivnit,“ říká s nadsázkou spoluzakladatelka a CEO českého startupu.
Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.
Nasazení AI agentů tak šetří čas, šetří peníze a především dále demokratizuje přístup k výzkumné expertíze. Pokud se zakladatelům podaří produkt dotáhnout do zdárného konce, v praxi to znamená, že i malé firmy mohou získat stejné strategické poradenství jako velké korporace.
Polišenský i Zahradníčková se shodují, že tržní průzkumy s příchodem umělé inteligence procházejí podobnou disrupcí, jakou zhruba před dvaceti lety způsobil masivní nástup internetu. Dříve se prováděly jen za pomocí offline dotazování, posléze přišly online průzkumy a dnes se opírají právě o umělou inteligenci. „Nové technologie nám pomáhají dělat průzkumy ještě dostupnější,“ tvrdí.
„Stojíme před naprosto přirozenou evolucí; někde jsem četla, že ignorovat v dnešní době AI je jako ignorovat před dvaceti lety internet. Tehdy firmy řešily velmi podobné věci, které řešíme my dnes. Je to zajímavá paralela,“ dodává Zahradníčková s tím, že umělá inteligence fakticky pomáhá lidem především stíhat stále se zrychlující svět.
Lukrativní byznys
Kromě doplnění platformy o AI agenty firma také zahrnula do svých datových modelů německý trh. Expandovat hodlá i nadále. „Teď řešíme například Honduras,“ překvapuje dalšími plány mladá podnikatelka, která stihla posbírat i řadu ocenění: první získala už v 17 letech za výzkum v behaviorálních vědách.
Lakmoos je český startup, který mění pohled na lukrativní byznys tržních průzkumů. Na základě unikátního datového modelu digitálních respondentů umožňuje dynamický a kontinuální výzkum, což znamená, že firmy se mohou své cílové skupiny kdykoli na cokoli zeptat a během několika sekund získat přesnou odpověď. Názory zákazníků díky tomu navíc mohou být zohledněny při každém zásadním rozhodnutí.
Potenciálu firmy, která se snaží prosadit na trhu s odhadovanou globální hodnotou téměř 90 miliard dolarů (přes dva biliony Kč), si všímají i investoři; naposledy získala téměř osm milionů korun od českého venture fondu Presto Ventures. O tom, jak to celé začalo, vypráví Kamila Zahradníčková ve velkém rozhovoru pro Finmag.cz v rámci speciálu Jak začít podnikat.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Jak dosáhnout německých platů? Španělsko na to dost možná káplo
Začalo to pádem, teď prodává už v osmi zemích. Potenciál vidím i v USA, věří šéfka Monkey Mum
Táhne jim na 40 a podnikají ve dvou. Šest zajímavostí o úspěšných českých startupistech
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu