Předplatit časopis Finmag

Instantní průzkumy ještě jednodušší. Český Lakmoos hlásí novou éru, přidává AI agenty

Michal Hron
Michal Hron
26. 2. 2025
startupy

Začali jsme dřív, než to bylo sexy. Tak by šlo shrnout úterní neformální představení evoluce nadějného českého startupu Lakmoos. Mladá firma zakladatelů Kamily Zahradníčkové a Honzy Polišenského obohatila svůj model pro instantní průzkumy trhu o AI agenty.

Instantní průzkumy ještě jednodušší. Český Lakmoos hlásí novou éru, přidává AI agenty
Spoluzakladatelka a CEO českého startupu Lakmoos během představování novinek (Praha, 25. února 2025) / Zdroj: Sára Polášková, Lakmoos

Sehnat dostatečně velkou skupinu lidí, kteří vám odpovědí na otázky v průzkumu trhu, je drahé a časově náročné. Startup Lakmoos takovou skupinu dokáže s pomocí umělé inteligence nasimulovat. A odpovědi, jak potvrzují pilotní projekty v českých firmách, jsou relevantní. 

Jedna věc je ale „klonovat lidi“, jak ráda Zahradníčková datový model s digitálními respondenty zjednodušeně vysvětluje, druhá správně průzkum zadat a vyhodnocovat. Tedy ještě předtím, než začnu získávat správné odpovědi, mít správné otázky. Právě s tím má pomoct Lakmoos 2.0, který průzkum – tedy položení dotazů digitálním respondentům – pomůže správně zadat i vyhodnotit.

„Uvědomili jsme si, že proces průzkumu začíná daleko před samotnými AI respondenty a končí daleko za nimi,“ říká Zahradníčková s tím, že testování ve firmách jen potvrdilo, že je třeba ošetřit i tyto fáze. „Díky AI agentům jsme to mohli zlepšit a posunout zas o kus dál. Nově se tak můžeme nejen zeptat kohokoliv na cokoliv, ale navíc máme k ruce i experty, kteří pomůžou průzkum připravit tak, abychom se zeptali správně,“ popisuje hlavní inovaci.

Postarat se o to má AI agent nazvaný Lakmoos Copilot. Uživatelé mu jen vlastními slovy zadají, co chtějí zkoumat, a agent za ně už navrhne a předvyplní otázky či hypotézy – vytvoří takzvaný brief. Pak už jen stačí zadání zkontrolovat, případně copilota požádat o úpravu, a průzkum může začít; za pár minut má pak firma potřebná data včetně jejich interpretace.

„Stále to ale kombinujeme s člověkem, protože člověk je pořád ten, kdo sleduje nějaký strategický záměr nebo úkol, který potřebuje vyřešit v práci,“ dodává Zahradníčková.

Internetu se taky báli

Rozdíl je přesto veliký. Zatímco v pilotní fázi, do které se zapojila mladoboleslavská Škoda Auto či Raiffeisenbank, bylo často nutné zadání konzultovat přímo s experty z Lakmoosu a výsledky i správně uchopit a vyhodnotit, nově s tím člověku pomůže expertně zaměřená umělá inteligence. „To. co začalo jako lenost na jedné či druhé straně, nám vlastně pomohlo proces zefektivnit,“ říká s nadsázkou spoluzakladatelka a CEO českého startupu.

Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Otazník

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.

Pokud navíc sami přemýšlíte, do čeho se vrhnout, máme pro vás jedno milé překvapení: zkuste náš test osobnosti. Stačí vyplnit dvacet otázek a okamžitě zjistíte, jaký obor by vám sedl nejvíc. Tak směle do toho!

Nasazení AI agentů tak šetří čas, šetří peníze a především dále demokratizuje přístup k výzkumné expertíze. Pokud se zakladatelům podaří produkt dotáhnout do zdárného konce, v praxi to znamená, že i malé firmy mohou získat stejné strategické poradenství jako velké korporace.

Polišenský i Zahradníčková se shodují, že tržní průzkumy s příchodem umělé inteligence procházejí podobnou disrupcí, jakou zhruba před dvaceti lety způsobil masivní nástup internetu. Dříve se prováděly jen za pomocí offline dotazování, posléze přišly online průzkumy a dnes se opírají právě o umělou inteligenci. „Nové technologie nám pomáhají dělat průzkumy ještě dostupnější,“ tvrdí.

„Stojíme před naprosto přirozenou evolucí; někde jsem četla, že ignorovat v dnešní době AI je jako ignorovat před dvaceti lety internet. Tehdy firmy řešily velmi podobné věci, které řešíme my dnes. Je to zajímavá paralela,“ dodává Zahradníčková s tím, že umělá inteligence fakticky pomáhá lidem především stíhat stále se zrychlující svět.

Lukrativní byznys

Kromě doplnění platformy o AI agenty firma také zahrnula do svých datových modelů německý trh. Expandovat hodlá i nadále. „Teď řešíme například Honduras,“ překvapuje dalšími plány mladá podnikatelka, která stihla posbírat i řadu ocenění: první získala už v 17 letech za výzkum v behaviorálních vědách.

Lakmoos je český startup, který mění pohled na lukrativní byznys tržních průzkumů. Na základě unikátního datového modelu digitálních respondentů umožňuje dynamický a kontinuální výzkum, což znamená, že firmy se mohou své cílové skupiny kdykoli na cokoli zeptat a během několika sekund získat přesnou odpověď. Názory zákazníků díky tomu navíc mohou být zohledněny při každém zásadním rozhodnutí.

Potenciálu firmy, která se snaží prosadit na trhu s odhadovanou globální hodnotou téměř 90 miliard dolarů (přes dva biliony Kč), si všímají i investoři; naposledy získala téměř osm milionů korun od českého venture fondu Presto Ventures. O tom, jak to celé začalo, vypráví Kamila Zahradníčková ve velkém rozhovoru pro Finmag.cz v rámci speciálu Jak začít podnikat.

Jak začít podnikat? Návody, rady, inspiraceFinmag.cz

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

UMĚNÍ JE BYZNYS

Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?

BYZNYS JE HRA

Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?

Ohodnoťte článek

-
2
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Michal Hron

Michal Hron

Šéfredaktor webu Finmag.cz. Novinář s dlouholetou praxí z největších českých médií, milovník moderních technologií i přístupů, ale i čisté nedotčené přírody. Po krachu vydavatelství Mladá fronta přešel... Více

Související témata

19395108byznysinvesticekamila zahradníčkoválakmoospodnikáníPodnikavé Českoprůzkum trhustartupstartupyumělá inteligence

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo