Sedm miliard. Tatra Trucks se chystá na největší utrácení za 40 let
Kopřivnická Tatrovka reaguje na silnou poptávku po civilních i vojenských vozidlech a chystá se modernizovat. Obří investici bude financovat z úvěrů a dotací, o tři miliardy si ale řekne i akcionářům.
Tatra Trucks chystá největší investici od osmdesátých let, kdy rozjížděla masovou výrobu modelu T 815. Do konce dekády plánuje firma z Kopřivnice vložit přes 7 miliard korun do rozšíření výroby, digitalizace a ekologizace celého areálu. Cílem je mimo jiné zdvojnásobit produkci nákladních vozidel na tři tisíce kusů ročně.
Z celkové částky půjde 4,9 miliardy přímo do automobilky Tatra Trucks a 2,5 miliardy do její dceřiné firmy Tatra Metalurgie. Tam se společnost zaměří na ekologizaci slévárny a kovárny.
„Naším cílem je přeměnit Tatru v moderní továrnu, která bude schopna uspokojit rostoucí poptávku po našich vozidlech na západních trzích i po celém světě, a zároveň splnit přísné požadavky na udržitelnost,“ říká generální ředitel Kristijan Fiket. Firma zároveň plánuje snížit závislost na ruční práci a lépe propojit digitální systémy s dodavateli i zákazníky.
Investice bude podnik financovat z různých zdrojů, má jít o kombinaci bankovních úvěrů, státních dotací, vlastních zdrojů a peněz akcionářů. Přes tři miliardy pokryjí úvěry a vlastní zdroje, 1,3 miliardy přijdou ve formě státních dotací. Zbytek má zajistit navýšení základního kapitálu, o kterém bude rozhodovat blížící se valná hromada.
Podle ekonomického ředitele Daniela Bekeše je právě posílení kapitálu klíčové, aby firma mohla pokračovat v investicích i po roce 2030 bez výrazného zadlužení.
Společnost Tatra Trucks v roce 2024 vyrobila přes 1500 vozidel. Nový plán má ambici zvýšit produkci na dvojnásobek, a lepší má být i výnosnost. Automobilka zaměstnává více než 1800 lidí a dalších 500 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie. Akcionáři automobilky Tatra Trucks jsou průmyslově-technologický holding Czechoslovak Group a strojírenská skupina Promet Group.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Tatra, Velorex, vejtřaska, Favorit. Vyznáte se v historii českého autoprůmyslu?
Itálie nebo Německo. CSG má chuť na další investice
EGAP spouští nový program na podporu českého obranného průmyslu. O pojištění lze žádat ode dneška
Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu
Jsme stále štědřejší a objem dobročinných darů vytrvale roste. A když přijdou povodně, tornádo, nebo jiná humanitární krize? Rozdali bychom se.
FILANTROPIE JE UMĚNÍ
Martin a Danka Kúšikovi směřují peníze z nadační činnosti do školních tříd. • Štěpánka a Karel Komárkovi podporují životní prostředí a kulturu, i vstupní lobby firemního sídla tak proměnili v neobvyklou galerii. • Kde všude pomáhají čeští miliardáři? A co jim vzkazuje magnát Jorge M. Pérez?
BYZNYS JE HRA
Ale když hackeři vyhrožují, že zveřejní vaše firemní data, jdou hrátky stranou. Ustojíte útok? • Ustojí také evropští zbrojaři lavinu objednávek? • ReArm Europe je ambiciózní plán, bude účinný?
Související témata
Související články
Nejčtenější články