Výhody (a nevýhody) vlastního webu
Chcete vlastní webové stránky? Tady je vše, co byste měli vědět předem.
Úvod
Výhody:
- Zviditelnění značky
- Důvěryhodnost
- Pohodlí pro zákazníky
- Marketing a budování image
- Konkurenční výhoda
- Spotřebitelská data
Nevýhody:
Úvod
Máte svůj malý byznys a přemýšlíte o vlastním webu? Jenže je vám jasné, že (jako téměř všechno spojené s podnikáním) to nebude jen tak.
Mít vlastní webovou stránku může mít pro vaši firmu řadu jednoznačných výhod, ale přináší to také pár starostí navíc.
V tomto článku se podíváme na hlavní plusy i mínusy vlastního webu, abyste se mohli co nejlépe rozhodnout, jestli do něj investovat čas, peníze a energii. Jdeme na to!
Výhody:
1) Zviditelnění značky
Když máte webovou stránku, tak si vás zákazníci mohou najít kdykoliv a odkudkoliv. Je to jako kdybyste měli otevřeno 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Navíc se o vás mohou dozvědět také lidé z druhého konce města, republiky nebo světa.
Potenciální zákazníci si mohou pohodlně prohlédnout, co nabízíte, aniž by museli někam chodit nebo se cítili pod tlakem, že si musí něco koupit.
Navíc, vlastní webová stránka už je v současnosti považovaná za standard. Je tedy možné, že bez ní budete přicházet nejen o zákazníky, ale i o důvěryhodnodnost nebo konkurenční výhodu.
2) Důvěryhodnost
V dnešním digitálním prostředí se od seriózních firem očekává, že budou mít svůj vlastní web nebo nějakou podobnou prezentaci na internetu. Některé firmy si vystačí s profilem na sociální síti, některé potřebují e-shop.
Když nejste dohledatelní online a nemáte e-mail, působí to na potenciální zákazníky stejně podezřele, jako kdybyste neměli adresu nebo telefonní číslo. Proto dobře navržené webové stránky dodají vaší firmě na důvěryhodnosti a profesionalitě.
Důvěryhodnost můžete umocnit ještě tím, že se na svém webu zmíníte o historii firmy, vaší odbornosti a certifikacích, nebo se pochlubíte pozitivními ohlasy svých zákazníků.
Webové stránky vám jednoduše umožní předat zákazníkům důležité informace o vaší firmě a odpovědět jim na nejrůznější otázky.
Kvalitní a snadno použitelný web udělá na vaše zákazníky dobrý dojem. Budou pak předpokládat, že stejně pozitivní zkušenost mohou očekávat i ve vašem kamenném obchodě nebo jiných oblastech vašeho podnikání.
3) Pohodlí pro zákazníky
Jak už jsme nakousli výše, webové stránky nabízejí potenciálním zákazníkům pohodlnou platformu k prozkoumání informací o firmě nebo nákupu produktů/služeb odkudkoli a kdykoli.
Lidé si mohou na webu jednoduše zjistit vaši otevírací dobu, kontaktní informace a najít prodejnu na mapě. Dejte jim možnost prohlédnout si, jak to u vás vypadá nebo procházet fotografie produktů.
V neposlední řadě by měly vaše stránky poskytovat alespoň minimální zákaznickou podporu (chatbota, kontaktní formulář nebo telefonní číslo) a odpovědi na často kladené dotazy (FAQ).
Výhodou FAQ nebo online poradny je to, že návštěvníkům webu nabídnou okamžitou odpověď i mimo pracovní dobu zákaznického servisu a všem zúčastněným stranám šetří čas.
To opět pomáhá dlouhodobě budovat pozitivní vztahy se zákazníky a zlepšovat uživatelskou zkušenost (UX).
4) Marketing a budování značky
Vaše vlastní webové stránky jsou také výkonným marketingovým nástrojem. Můžete díky nim představit světu svou nabídku, budovat nebo propagovat svou značku a komunikovat se zákazníky.
Nastavte si jasné cíle, kterých chcete jako firma online dosáhnout, například oslovit více zákazníků nebo zvýšit povědomí o značce. Využijte k tomu strategie digitálního marketingu, jako je optimalizace pro vyhledávače (SEO), obsahový marketing nebo e-mailové kampaně.
Nástroje jako Google Ads nebo reklama na platformách Meta vám umožní oslovit nové zákazníky s větší přesností a spolehlivostí než tradiční offline reklamy. SEO a online reklama jsou zase skvělé na budování povědomí o značce a zvýšení návštěvnosti webu.
Když svůj web ještě nakombinujete s firemními profily na sociálních sítích, máte našlápnuto k budování zákaznické komunity. To samozřejmě za předpokladu, že se budete o profily schopní starat a pravidelně je plnit kvalitním obsahem.
5) Konkurenční výhoda
I když vy webové stránky právě teď nemáte, je dost pravděpodobné, že je má vaše konkurence.
To znamená, že přicházíte o nové zákazníky a možná také nebudete jejich první volbou, až se budou rozhodovat, kde nakoupit.
Nenahrávejte zbytečně konkurenci a nemarněte příležitost dostat se do povědomí svých potenciálních zákazníků.
6) Spotřebitelská data
Vlastní webové stránky vám také umožní shromažďovat cenná data o chování zákazníků, jejich preferencích a interakcích. Analýzou těchto informací získáte přehled o tom, jak si vedou vaše produkty, služby nebo marketingové strategie.
Nástroje, jako například Google Analytics, vám také pomohou zjistit, kdo jsou vaši typičtí zákazníci, jak vás našli a co na ně zabírá. Když se podle těchto informací zařídíte, máte velkou šanci zvýšit prodeje.
Záběr dat, která lze zkoumat, je opravdu široký a můžete se zaměřit jen na to, co vás zrovna zajímá. Například, jestli je potřeba upravit aktuální cenovou nabídku, nebo jak ovlivňují image vaší značky firemní profily na sociálních sítích.
Nevýhody:
1) Finanční náklady
Vlastní webové stránky vás samozřejmě budou něco stát. Počáteční náklady budou nejspíš zahrnovat návrh, vývoj a design webu, doménu a webhosting.
TIP: Pořiďte si doménu u Webglobe za skvělou cenu a získejte k ní zdarma SSL certifikát, WebEditor a spoustu dalších výhod.
Kromě toho byste měli počítat také s údržbou, pravidelnými aktualizacemi a bezpečnostními opatřeními, aby váš web zůstal funkční a bezpečný.
Další možné výdaje pak připadnou na digitální marketing – SEO, PPC kampaně nebo reklamy na sociálních sítích.
2) Technické znalosti a výzvy
Tvorba a správa webových stránek vyžaduje dost specifické technické znalosti, což může být problém. Řešením je buď zaplatit profesionální webové vývojáře a designéry nebo zkusit web postavit pomocí systému pro správu obsahu (CMS).
Na platformách jako je WordPress, WebEditor, Shoptet nebo Webflow si můžete web poskládat pomocí předpřipravených bloků aniž byste museli umět programovat. Technická náročnost, cena i rozsah nabízených služeb se liší produkt od produktu.
Myslete také na to, že webové stránky mohou čelit technickým závadám, výpadkům nebo problémům s kompatibilitou s některými zařízeními nebo prohlížeči. Tyto problémy budou frustrovat nejen vás, protože je budete muset vyřešit, ale i návštěvníky vašeho webu.
Pokud se tedy rozhodněte postavit svůj web sami, zvažte možnost spravovaného hostingu, který se o technické aspekty pravidelné údržby webu postará za vás. Nefunkční web by vás zbytečně připravoval o zákazníky.
3) Bezpečnost
Je potřeba se připravit i na to, že se vaše webové stránky mohou stát terčem hackerského útoku nebo může dojít k úniku dat.
Musíte jim předcházet a svůj web dostatečně zabezpečit. Nejde totiž jen o ochranu samotného webu, ale také o ochranu citlivých údajů vašich zákazníků a jejich důvěru.
4) Časová náročnost
Na to, abyste vytvořili webové stránky, které jsou vizuálně přitažlivé, uživatelsky přívětivé a informativní, potřebujete spoustu času.
Tvorba webu zahrnuje nejen rozvržení stránek, design a zajištění kompatibility napříč zařízeními a prohlížeči, ale i optimalizaci pro vyhledávače, tvorbu obsahu, nafocení produktů a podobně.
TIP: Zjistěte, co mají všechny úspěšné weby společného a jaké stránky musí mít každý firemní web.
Neměli byste podcenit ani přípravu – udělat si spotřebitelský průzkum, omrknout weby konkurence a zjistit, jaké jsou aktuální trendy. Pro každou stránku webu byste si měli určit konkrétní cíl.
Nakonec hotový web ještě otestujte a upravte nedokonalosti, které vyplavou na povrch.
Závěr
Celkově se dá říct, že výhody vlastního webu většinou převažují nad nevýhodami. Je důležité se na chvíli zastavit a zvážit, co přesně potřebujete a jaké máte možnosti.
Investice do webu může být skvělým krokem k růstu vaší firmy, ale jen pokud máte jasno v tom, co od něj očekáváte a jste připraveni investovat čas, energii a peníze.
A pokud se pro vlastní web nakonec rozhodnete, jsme tu pro vás.
„Články označené PROTEXT přebíráme ze stejnojmenné služby agentury ČTK, nejsou součástí redakčního obsahu webu Peníze.cz. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a nese odpovědnost za její obsah. ČTK v podmínkách služby uvádí, že nezveřejní informace, které by byly v rozporu se zákonem nebo by mohly být způsobilé porušit práva třetích osob na ochranu osobnosti, případně jiná zákonem chráněná práva třetích osob.“
Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu
Je čas upravit slavný slogan Komenského. Alternativní formy vzdělávání v Česku bodují a soukromé školy často udávají směr i veřejným školám.
ŠKOLA JE BYZNYS
Do montessori škol Duhovka investovali manželé Janečkovi přes 300 milionů. • Jan Kala do škol Heuréka vložil zase peníze ze svého podílu v eBance. • Proč jsou přesvědčeni, že to bylo to nejlepší, co mohli udělat?
BYZNYS JE HRA
Kdy odejít? ptá se dnes celá generace podnikatelů. • Jak se povedlo Jaroslavě Valové předat SIKO dětem? • Kdy se Zbyněk Frolík rozhodl svěřit Linet manažerům? • A proč v Dino Toys převzali vedení vnuci zakladatele?
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu