Předplatit časopis Finmag

Jak se připravit na přechod z DPP na IČ a co očekávat od nových změn

PR článek
PR článek
20. 11. 2023

Novela zákoníku práce přinesla změny u zaměstnanců pracujících na dohody o provedení práce (DPP). Na jedné straně se situace pro dohodáře zlepšila, na druhé se stala nepřehlednější. Pro zaměstnance i zaměstnavatele. Jak se na změny připravit?

Jak se připravit na přechod z DPP na IČ a co očekávat od nových změn
Zdroj: Envato Elements

Změny v zákoníku: Nikdo ještě neví, kam povedou

Od října 2023 došlo k tvrdému zpřísnění pracovního práva. Zejména lidem, kteří využívali dohody o provedení práce, se nyní zkomplikují podmínky z důvodu vyšší administrativní zátěže a hůře kontrolovatelného zdanění příjmů. Pokud zaměstnanec podepíše dohodu o provedení práce současně u více zaměstnavatelů, nepohlídá si výši limitu a dosáhne výdělkem na více jak 40 procent průměrné mzdy, čeká ho povinný odvod vyšší částky. Ani odborníci zatím přesně netuší, jakým směrem se výsledky novelizace budou ubírat a jak nařídit oznamování více pracovních úvazků na dohodu.

Změna pracovního vztahu nebo podnikání

Změna pracovních podmínek pro „dohodáře“ patrně dost často povede k přechodu na jiný typ pracovního vztahu nebo rovnou k podnikání, přičemž pracovní poměr i živnostenský list zahrnují odvody sociálního a zdravotního pojištění. Ve srovnání s novým nastavením „dohodářských“ pracovních podmínek je však přechod na živnostenský list, popřípadě na jinou formu podnikání, flexibilnější. Člověk se rozhoduje podle sebe, vybírá si pracovní podmínky, fakturuje si zisk za odvedenou práci a má přehled o výši odvodů.

Možnosti podnikání na IČO

Pokud chcete podnikat vlastním jménem a neplánujete velký obchodní záměr, postačí vám živnostenský list. Zřídíte ho jednoduše s občanským průkazem na příslušném registru. Obchodníci s vyššími podnikatelskými ambicemi si jako nejčastější formu podnikání volí společnost s ručením omezeným. Při založení s.r.o. je potřeba zvolit zakladatele a název společnosti, ustanovit smlouvy, splatit základní kapitál a registrovat podnik v obchodním rejstříku. Od časové zátěže spojené s rozsáhlou administrativou vám však pomohou pomoci specializované firmy.

Rychlý start s ready made společností

Podnikatelé, kteří nechtějí ztrácet čas se zakládacím procesem, si mohou vybrat z již hotových ready made společností. Podnikatelskou činnost mohou následně zahájit do čtyřiadvaceti hodin od zaplacení pořizovacích poplatků.  

Virtuální sídlo: Zvolte si adresu svého podnikání

Pokud nechcete v podnikání zmiňovat soukromou adresu a zároveň nepotřebujete docházet do kanceláře, zařiďte si virtuální sídlo. Jednou z firem, jež vám pomůže se zařízením služby, je Simply Office. Za měsíční či roční poplatek si můžete pronajmout konkrétní adresu zapsanou v obchodním rejstříku s označením sídla vaší firmy. 

Výhody virtuálního sídla

Kromě možnosti výběru prestižní adresy zvyšující atraktivitu a důvěryhodnost vašeho podniku také ušetříte za výdaje spojené s pronájmem skutečných kancelářských prostor. Některá virtuální sídla navíc poskytují i možnost využití zasedacích místností s potřebným zázemím a nezbytnou elektrotechnikou pro firemní jednání či schůzky s klienty. V neposlední řadě se vám postarají o příchozí poštu a také si můžete v daném místě sjednat parkovací kartu.

Ohodnoťte článek

-
1
+

Sdílejte

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo