Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Dotace na elektromobily 2024: Kam pro ně a kolik lze získat? Velký přehled

Michal Hron
Michal Hron
19. 1. 2024
 13 282
Vše o...

S lednem 2024 nepřicházejí jen komplexní změny daňového řádu, ale i dlouho očekávaná dotační výzva pro podnikatele na podporu elektromobility. Jejím cílem je podpořit nákup elektromobilů a výstavbu dobíjecí infrastruktury a určena je pro podnikatele bez rozdílu velikosti. Jak o dotaci požádat a kolik lze získat? Tady je přehled.

Základní informace o dotacích na elektromobily

Nejdřív si shrňme, kde se aktuální výzva vzala a o čem vlastně je. Vypůjčíme si k tomu pro začátek špetku úředničiny, bez které se ale neobejdeme ani v dalších částech textu.

Aktuální dotační výzva se jmenuje „Záruka Elektromobilita – I. výzva“ a je součástí Národního plánu obnovy (NPO). Cílí na malé a střední podniky (MSP/SME) a velké firmy a vypsalo ji ministerstvo průmyslu a obchodu.

Cílem výzvy je podpořit nákup bezemisních vozidel (bateriových a vodíkových elektrických vozidel) pro podnikatele, akcelerovat výstavbu dobíjecích stanic a tím zvýšit penetraci trhu vozidly na alternativní paliva.

Výzva je to průběžná s jednokolovým modelem hodnocení, což slibuje nižší byrokratickou zátěž. Administrace celého programu spadá pod Národní rozvojovou banku (NRB), což má svou logiku: podpora se skládá ze záruk za úvěry poskytnuté partnery NRB a samotného finančního příspěvku na nákup bezemisního vozidla či výstavbu dobíjecí stanice.

Konkrétní výši podpory, kterou lze získat, rozebíráme v dalších bodech dnešního přehledu. Celkově je na podporu nákupu elektromobilů a výstavbu dobíjecích stanic alokováno 1,95 miliardy Kč, z toho 1,65 miliardy je určeno na podporu nákupu bezemisních vozidel a 300 milionů Kč na dobíjecí infrastrukturu.

Výzva byla zveřejněna 1. ledna 2024 na webových stránkách NRB a příjem žádostí má začít ve druhé polovině března 2024. Program potrvá nejméně do 30. 9. 2025, nejzazší datum pro ukončení fyzické realizace projektu je pak 31. 12. 2025.

Na co lze (a nelze) dotace na elektromobily čerpat

Aktuální dotace na elektromobily se vztahují na elektrické (bateriové – BEV či vodíkové na palivový článek – FCEV) vozy kategorie M1 (osobní) a N1 a N2 (nákladní do 4,25 tuny). Vozidlo musí být nové či zánovní (bylo dodáno do šesti měsíců ode dne prvního uvedení do provozu a má najeto méně než 6 000 km) a jeho cena nesmí u kategorie M1 překročit 1,5 milionu bez DPH.

Podpora se naopak nevztahuje například na plug-in hybridní (PHEV) nebo hybridní (HEV) vozy. Dále výzva vyjímá z podpory i následující kategorie, jejichž přesnou definici si vypůjčíme přímo z úředního dokumentu:

  • zemědělská prvovýroba (CZ-NACE A 01, A 02, A 03)
  • nabývání vozidel pro silniční nákladní dopravu poskytovanou podnikům provozujícím silniční nákladní dopravu pro cizí potřebu
  • výzkumné, vývojové projekty

Podporu lze současně čerpat i na vybudování potřebné neveřejné dobíjecí infrastruktury. Ono slovíčko „neveřejné“ je zde velmi důležité, jelikož platí, že po dobu trvání vázací doby nelze danou stanici komerčně využívat. Úřední hantýrkou se tato doba nazývá „doba udržitelnosti projektu“ a u obou podpor (dobíjecí stanice i nákup elektromobilu) je 24 měsíců. Po dobu dvou let tedy nesmíte danou stanici komerčně využívat, anebo podpořený elektromobil prodat.

Podstatná je také podmínka, že v rámci dotace nelze samostatně pořídit jen dobíjecí stanici bez bezemisního vozidla. Naopak bezemisní vozidlo bez dobíjecí stanice si pořídit můžete. Už dnes se objevují marketingové akce dealerství různých značek, které s aktuální podporou nákupu elektromobilů přímo kalkulují. S čerpáním dotace tak jistě i sami pomohou.

Kdo může žádat o dotace na pořízení elektromobilu

Podpora elektromobility v rámci aktuální výzvy je určena pro malé a střední podniky (MSP či SME) a velké podniky se sídlem v České republice. Vyňaty z ní jsou firmy, které jsou vlastněné územně správními celky (tedy například dopravní podniky měst), firmy mladé (musíte být schopni dodat alespoň dvě účetní závěrky) a takové, které jsou v dluzích, insolvenci či exekuci či nemají zapsány skutečné majitele podle příslušných zákonů. Vše se dokládá čestným prohlášením.

Firemní flotila
Shutterstock

Vybíráme ideální manažerský vůz. Je lepší nafta, benzin, nebo elektřina?

O elektromobilitě se často mluví jako o ekologickém řešení. Může ale dávat smysl i pro vašeho účetního nebo manažera flotily? Na to potřebujeme stejné auto se všemi nejoblíbenějšími druhy pohonu. Dobrý příklad najdeme třeba u BMW čtyřkové řady. Dává smysl elektrické, nebo byste měli zůstat u dieselu? A co benzin, stojí jeho dynamika za to?

Konkrétní podmínky se kladou i na samotný podpořený projekt, který musí naplňovat zásadu „významně nepoškozovat“ (do not significant harm – DNSH), tedy v maximální možné míře naplňovat cíle takzvané Zelené dohody (Green Deal), a samozřejmě musí být v souladu s příslušnými právními předpisy EU a vnitrostátními právními předpisy. Dále jsou vyňata i některá odvětví, pro jejichž definici si opět vypůjčíme originální znění výzvy:

  • projekt nesmí být zaměřen na činnosti v odvětvích: výroba zbraní a střeliva (CZ-NACE 25.4)
  • činnost heren, kasin a sázkových kanceláří (CZ-NACE 92)
  • činnost organizací sdružujících osoby za účelem prosazování společných zájmů (CZ-NACE 94)

Podmínkou také je, že daný projekt musí být realizován na území České republiky, nicméně v tomto duchu se přihlíží jen k adrese sídla či provozovny příjemce podpory. Na dotaci nemají nárok ani ti, kteří už podobnou veřejnou podporu čerpají, ať už ze státních, nebo evropských fondů. Samozřejmě pak projekt musí plnit principy rovných příležitostí a udržitelného rozvoje z hlediska ochrany životního prostředí. Platí také, že podporu nelze čerpat zpětně na projekty dokončené před podáním žádosti.

Poslední zásadní podmínkou je plnění maximálního limitu de minimis (vyplývá z evropského nařízení č 1407/2013). To se týká hlavně velkých firem a ve zkratce říká, že celková suma čerpaných dotací za libovolná tři po sobě jdoucí jednoletá účetní období nesmí překročit 200 000 eur (4,93 milionu Kč). Pokud tedy čerpáte dotace ve velkém, důkladně si vše propočítejte.

Kolik lze na dotacích na elektromobily získat?

Jak už jsme si řekli, podporu v rámci aktuální dotační výzvy lze získat na pořízení bezemisního vozidla s alternativním pohonem (bateriové a vodíkové elektrické vozidlo) a dobíjecí stanice. V obou případech musí jít o dlouhodobý hmotný majetek, podporu nelze využít například na splacení dříve poskytnuté půjčky nebo úvěru, leasing, nákup pozemků a budov a další.

Podpora je poskytována formou portfoliové bankovní záruky za komerční úvěr od leasingové společnosti/komerční banky spolu v kombinaci s finančním příspěvkem (dotační složkou). Nejdřív se podívejme na maximální výše možných záruk:

1. na pořízení bezemisního vozidla lze získat záruku:

  • od 300 tisíc do 1,5 milionu Kč pro kategorii M1 (osobní automobil)
  • od 300 tisíc do 2 miliony Kč pro kategorii N1 (nákladní automobil do 3,5 tuny)
  • od 300 tisíc do 2,5 milionu Kč pro kategorii N2 (do 4,25 tuny) a vodíková auta (FCEV)

2. na výstavbu (nekomerční) dobíjecí stanice lze získat záruku:

  • maximálně 100 tisíc Kč pro AC stanici
  • maximálně 250 tisíc pro DC stanici do 40 kW
  • maximálně 400 tisíc pro DC stanici nad 40 kW

V rámci jednoho projektu, tedy na jeden úvěr, lze pořídit i více než jedno vozidlo (flotilu vozidel) či více dobíjecích stanic, to vše od jednoho dodavatele a až do onoho limitu de minimis. Úvěr je poskytován jen skrze spolupracující partnery NRB do výše 70 % jistiny zaručovaného úvěru. Jakožto příjemce podpory za něj neplatíte žádné poplatky krom úroků, které závisí na nabídce konkrétního partnera NRB.

Čerpat lze i finanční příspěvek na pořízení elektromobilu, a to současně s výše neznačenou zárukou za úvěr. Konkrétně lze získat:

1. na pořízení bezemisního vozidla:

  • maximálně 200 tisíc Kč u kategorie M1 (osobní automobil)
  • maximálně 250 tisíc Kč u kategorie N1 (nákladní automobil do 3,5 tuny)
  • maximálně 300 tisíc Kč pro kategorii N2 a vodíková vozidla FCEV

2. na výstavbu (nekomerční) dobíjecí stanice:

  • maximálně 50 tisíc Kč na dobíjecí stanice AC
  • maximálně 100 tisíc Kč na dobíjecí stanice DC do 40 kW
  • maximálně 150 tisíc Kč na dobíjecí stanice DC nad 40 kW

Tyto příspěvky vyplácí stát po splnění všech podmínek (dodání kupní smlouvy, doklad o uhrazení kupní ceny, registrace vozidla...) přímo na účet příjemce podpory. Maximální finanční příspěvek na dobíjecí stanici nesmí přesáhnout její faktickou pořizovací cenu (bez DPH).

Jaké sankce hrozí?

Výzva definuje i sankce, a to v podobě smluvní pokuty ve výši 5 % z výše záruky spolu s povinností vrátit vyplacený finanční příspěvek a ztrátou nároku na výplatu nevyplacené části. NRB si v rámci podmínek výzvy vymezuje i možnost smluvně stanovit další sankce za neplnění povinností ze smlouvy o záruce.

A v jakých případech toto hrozí? Vypůjčme si opět originální znění výzvy. Sankce hrozí tomu, kdo:

  • uvede v žádosti o podporu či jiných dokumentech nepravdivé údaje o sobě jako příjemci podpory, naplnění podmínek přijatelnosti projektu, způsobilosti výdajů projektu nebo podmínek poskytnutí podpory,
  • neplní podmínky stanovené touto výzvou; neposkytnutí informace či dokladu o naplnění podmínky (je-li NRB vyžadován) je považováno za porušení dané podmínky
  • a v případě zjištění střetu zájmů (definovaného v čl. 61 Finančního nařízení ve Sdělení Komise č. 2021/C 121/01), nebo v případě závažného porušení smlouvy o poskytnutí bankovní záruky

Jinými slovy, kdo nemá nekalé úmysly a hodlá podporu využít zcela v souladu s jejím záměrem, nebude mít problém. Vykuci, kteří v nabízení podpoře spatřují zkratku ke zbohatnutí, by se ovšem měli mít na pozoru. Což je obecně platné pravidlo, jen je ho třeba v úředních dokumentech mnohem lépe definovat a ošetřit.

Kde žádat o dotaci na elektromobily

Jak jsme si řekli výše, administraci celého dotačního programu má na starosti NRB. Právě u ní je třeba o podporu požádat. Příslušné dokumenty včetně detailního popisu podmínek výzvy najdete na jejím webu zde. Banka posléze žádost vyhodnotí a rozhodne o udělení (či naopak neudělení) dotace. Na podporu není právní nárok.

Žádosti o podporu přijímají všechny pobočky i regionální pracoviště NRB. Za podanou se považují v okamžiku, kdy příjemce podpory předloží NRB formulář žádosti o poskytnutí podpory řádně vyplněný ve všech jeho bodech. Přílohy a související dokumentaci musí příjemce podpory doplnit v přiměřené lhůtě stanovené NRB před posouzením žádosti o podporu.

Žádost o podporu musí obsahovat:

  • řádně vyplněný formulář žádosti o poskytnutí podpory
  • řádně vyplněnou přílohu Projekt žádosti o podporu
  • kopii Smlouvy o úvěru, ve které je uvedeno poskytnutí bankovní záruky NRB jako požadované zajištění a předložení Záruční listiny jako podmínka čerpání úvěru

Vedle podmínek naznačených v bodě Kdo může žádat o dotace na pořízení elektromobilu rozhoduje NRB o poskytnutí podpory i na základě míry úvěrového rizika příjemce podpory a projektu.

Povinnosti spojené s dotacemi na elektromobily

Na závěr připomeňme, že s dotací je spojena i řada povinností. Vedle těch už zmíněných – že vůz není možné po dobu dvou let prodat, či že vystavěnou nabíjecí stanici nesmíte minimálně po stejnou dobu komerčně provozovat – počítejte i s tím, že jakožto příjemce podpory jste po dobu platnosti smlouvy o poskytnutí záruky povinni kdykoliv umožnit přístup na místo (či místa) realizace projektu.

Jinými slovy buďte připraveni na to, že průběh projektu mohou přijít úředníci kdykoli zkontrolovat. Přístup jim přitom musíte umožnit i přímo do svého sídla. A to nejen pracovníkům NRB, ale i ministerstva průmyslu a obchodu, ministerstva financí a orgánů Evropské komise i dalších subjektů určených NRB či resortem průmyslu a obchodu.

Příjemce podpory je také povinen zveřejnit na své internetové stránce (pokud ji má) stručný popis operace, včetně jejích cílů a výsledků. A samozřejmě zdůraznit, že je daná operace podpořena z finančních prostředků EU.

Daňové přiznání online

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
3
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Michal Hron

Michal Hron

Šéfredaktor webu Finmag.cz. Novinář s dlouholetou praxí z největších českých médií, milovník moderních technologií i přístupů, ale i čisté nedotčené přírody. Po krachu vydavatelství Mladá fronta přešel... Více

Související témata

automobilismusdotaceelektromobilitaevropské dotacefiremní autapodnikáníVše o...
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo