Praskne fotbalová bublina?

S ekonomickou krizí lze bojovat všelijak. Hitem současnosti je nekontrolované utrácení. Nejdříve s ním přišly národní ekonomiky. Od nich infekci chytily domácnosti, které se těší, jak radostně sešrotují své úspory. Teď se vir rozšířil i do sportu. Jeho nejagresivnější mutace ovládla staronového prezidenta Realu Madrid Florentina Pereze.

V době, kdy se třetina klubů v severoamerické NBA topí ve dluzích, Formule 1 uvažuje o zavedení rozpočtového stropu a golfové turnaje škrtí odměny, přepsal šéf Galacticos dvakrát během dvou dnů tabulku nejdražších přestupů fotbalové historie. Nejdříve to „odnesl“ Brazilec Kaká. AC Milán za něj od Pereze vyinkasuje sympatických 65,7 milionů euro, v přepočtu zhruba 1,76 miliardy korun. Kaká se tak stane nejdražším fotbalistou všech dob. Své prvenství si ale dlouho neužil. O dva dny později ho vystřídal Cristiano Ronaldo. Portugalský „čutálista“ přišel na rovných 94 milionů euro, více než 2,5 miliardy korun. Shodou okolností jde stejnou sumu, jakou plánuje Eduard Janota podpořit šrotovné v České republice.

Jen pro srovnání: do začátku týdne byl nejdražším fotbalistou historie Zinedine Zidane. V roce 2001 za něj Real Madrid, „shodou okolností“ vedený také Perzem, zaplatil 53,5 milionu euro, při současném kurzu přibližně 1,4 miliardy korun. Už tehdy se přitom hovořilo o přemrštěné ceně. Když před čtvrtstoletím v roce 1984 přestupoval Diego Armando Maradona z Barcelony do Neapole, stál nicotných 6 milionů euro (viz. Graf BBC napravo, který ze všeho nejvíce připomíná graf zadlužení Spojených států).

Šéf Realu Madrid tak za tři dny utratil více než čtyři miliardy korun. Kde vzal španělský stavební magnát peníze, ale nikdo neví. Sám Perez totiž nedávno připustil, že se díky krizi topí v dluzích.
 
„Pokud si myslí, že na oba hráče vydělá prodejem jejich dresů, šeredně se plete. Musel by jich totiž prodat 30 milionů,“ nechal se slyšet Xavier Sala-i-Martin, hlava Ekonomické komise druhého španělského giganta FC Barcelony. Je zřejmé, že Perezovi musí na nákup někdo půjčit. Jaký bankovní dům si za současných podmínek dovolí financovat takovou nejistou investici, zůstává záhadou.

Podle zákulisních fám má ale Perez na nákupy k dispozici dokonce 300 milionů euro a roční rozpočet Realu je ještě o sto milionů vyšší. Pro srovnání rozpočet pražské Sparty je 300 milionů, jenže korun, a třeba Bohemka si ročně musí vystačit jen s 25 miliony, částkou 300násobně menší.

Analytici se shodují, že – krize, nekrize – Perezovo rozhazování vyvolá přestupové šílenství. Alex Ferguson, manažer Manchesteru United, totiž dostane celou částku za Ronalda k dispozici na nákup nových posil. Do hry navíc jistojistě vstoupí také nový majitel Manchesteru City šejk Mansour Bin Zayed Al Nahyan, jehož ropný kohoutek je prakticky bezedný.

Ceny hráčů na trhu tak okamžitě poletí vzhůru. Všechny bubliny ale jednou prasknou a s každým dalším utraceným milionem navíc bude následný dopad o to tvrdší…

Možná se ani nenadějeme a éru bailoutů bank vystřídá éra oddlužování fotbalových klubů.
 
Jejich přežití je přece také v národním zájmu.

Sdílejte článek:


 

Odeslat článek mailem

Nejnovější komentáře

Vlad Ender nesouhlasí s Tomas Pieter

Dovolim si nesouhlasit, ze dvou duvodu. Specialne v PL je dost tymu ... Zobrazit

Dovolim si nesouhlasit, ze dvou duvodu. Specialne v PL je dost tymu opravdu trofejni zalezitost (viz Chelsea, Man City), ktere jsou ztratove a tahaji je vlastnici. Tusim neco kolem 60-75% klubu patri sem.
Nalozeni dluhu na tymy bylo casto s podobnym teoretickym zakladem jako private equity buyouts. Ze to vzdy nefunguje je videt na PE svete. Navic jsou prevody dluhu/jisteni majetkem klubu/firmy misto vlastnim dobrym zpusobem jak legalne spolecnost vytunelovat (viz Liverpool).
I u tech ostatnich je to
Spanelskou ligu nemuzu komentovat, neb i PL znam vice z ekonomickeho hlediska nez fotbaloveho :).

datum: 15.6.2009 21:30

Reagovat

Reakce na:

Tomas Pieter: ja myslim, ze to spocitane maji. to ze maji dluhy je vec jina. to prece neznamena, ze v dlouhem obdobi na tom nevydelaji. takze moc dobre vedi co delaji. a ze rok nehrajou? kdyz uz to preroste urcitou miru, tak je to jeden z nastroju jak na hrace. takze si porad myslim, ze vedi co delaji.

Vlad Ender reaguje na Petr Síla

Arsenal je na to podstatne lepe nez ostatni (ted se nebavim o fotbale ... Zobrazit

Arsenal je na to podstatne lepe nez ostatni (ted se nebavim o fotbale ale o hospodareni :)), protoze mi prijde ze Wegner to chce provozovat jako opravdu podnik, ne trofejni klub ala Abramovich.
Duvody dluhu jsou nekdy fascinujici - napr. u Liverpoolu tam prevedli spoustu dluhu novi majitele ze svych jinych operaci, takze ze ziskove spolecnosti udelali ztratovou :). Clovek si rika proc asi..

datum: 15.6.2009 21:23

Reagovat

Reakce na:

Petr Síla: Ten odkaz mi sice nefungoval, ale hledal jsem jinde a zjistil, že máme pravdu oba. Já jsem uváděl zisk pouze z fotbalových aktivit, Vy ztrátu mateřské společnosti. Téměř celý rozdíl je způsoben náklady na dluh. Odkud ten dluh pochází a čím dalším se mateřská společnost zabývá jsem již nepátral. U Arsenalu by ten údaj měl souhlasit.

Petr Síla souhlasí s Vlad Ender

Ten odkaz mi sice nefungoval, ale hledal jsem jinde a zjistil, že ... Zobrazit

Ten odkaz mi sice nefungoval, ale hledal jsem jinde a zjistil, že máme pravdu oba. Já jsem uváděl zisk pouze z fotbalových aktivit, Vy ztrátu mateřské společnosti. Téměř celý rozdíl je způsoben náklady na dluh. Odkud ten dluh pochází a čím dalším se mateřská společnost zabývá jsem již nepátral. U Arsenalu by ten údaj měl souhlasit.

datum: 15.6.2009 21:09

Reagovat

Reakce na:

Vlad Ender: Zajimave, muj udaj je za Man mel ztratu 44.8m (kvuli urokum na svych skoro 700mil dluhu) Viz http://www.guardian.co.uk/football/2009/jun/02/premier-league-clubs-debt

Petr Síla nesouhlasí s Ondra Zárubaém

Nepomátl jsem se. Úroveň diskuze většiny sázkařů je zcela ... Zobrazit

Nepomátl jsem se. Úroveň diskuze většiny sázkařů je zcela zanedbatelná (a totéž se dá říci i o jejich sázkách). Bohužel, i úroveň sportovních novinářů je velmi nízká. Každý z nich tvrdí něco jiného, každý si vezme jen kousek reality a zbytek si domyslí. Deník Sport je obyčejný bulvár a časopis Hatrick je brak, kde jsou povětšinou amatéři. Věrte mi, fotbalem jsem se dříve velmi detailně a intenzivně zabýval a i když se teď většinou věnuji jiným věcem, přehled si pořád udržuji.

datum: 15.6.2009 21:04

Reagovat

Reakce na:

Ondra Zárubaém: 1)Pánové,proberte se.Vždyť je to přece nesmysl tady rozebírat přestupovou politiku Realu.Kdybysme se o nem bavili jako o verejne obchdovatelne firme,tak ok,ale takhle to nemá s naším oborem nic společného.
2)Nevím nevím pane Sílo.Vy jste se asi dočista pomátl.Myslíte si,že snad obstojíte v konkurenci investigativních sportovních novinářů,kteří jsou v kontaktu s klubovými funkcionáři,hráčskými agenty nebo samotnými hráč po celý rok?Fotbal chodím hrát 3x týdně,dívám se na Premier league,Ligu mistrů a representaci,ale je přece jasný,že tomu rozumím jako koza petrželi.Úroveň naší diskuse je pravděpodobně nižší než obvyklá diskuse mezi sázkaři ve Fortuně
3)A proč lidi nemají rádi bankéře a právníky?Jestli to nebude i díky těmto diskusím,kde dáváme okázale světu najevo,že rozumíme všemu.
Poslední kapka by byla,kdyby se do diskuse zapojil Honza Traxler a připojil své obvyklé zakončení FINEZ Investment management.To už by to snad došlo všem:-)

Martin Vlnas reaguje na Ivan Adamovič

Úplně s tebou souhlasím! Jen jedna úsměvná: ještě větší ... Zobrazit

Úplně s tebou souhlasím! Jen jedna úsměvná: ještě větší diskuse tady byla ohledně bulvarizace finmagu :-)

datum: 15.6.2009 18:33

Reagovat

Reakce na:

Ivan Adamovič: Dovolil bych si jednu "technickou" ohledně diskusí. Já bych diskutující takto neusazoval. 1) kdo o tom číst nechce, nemusí diskusi vůbec rozbalovat. 2) mrkněte někdy na opravdu veřejná diskusní fóra, abyste viděl, jak vypadá diskuse o ničem. 3) s počtem 20 příspěvků je o tuto diskusi největší zájem za poslední měsíce. 4) i z diskuse mezi laiky může vzejít zajímavá myšlenka, nebo aspoň argumentační finta. 5) ne, nemyslím si, že by zrovna diskuse o fotbale přispívala k neoblibě bankéřů a právníků :-))

Ivan Adamovič reaguje na Ondra Zárubaém

Dovolil bych si jednu "technickou" ohledně diskusí. Já bych ... Zobrazit

Dovolil bych si jednu "technickou" ohledně diskusí. Já bych diskutující takto neusazoval. 1) kdo o tom číst nechce, nemusí diskusi vůbec rozbalovat. 2) mrkněte někdy na opravdu veřejná diskusní fóra, abyste viděl, jak vypadá diskuse o ničem. 3) s počtem 20 příspěvků je o tuto diskusi největší zájem za poslední měsíce. 4) i z diskuse mezi laiky může vzejít zajímavá myšlenka, nebo aspoň argumentační finta. 5) ne, nemyslím si, že by zrovna diskuse o fotbale přispívala k neoblibě bankéřů a právníků :-))

datum: 15.6.2009 18:28

Reagovat

Reakce na:

Ondra Zárubaém: 1)Pánové,proberte se.Vždyť je to přece nesmysl tady rozebírat přestupovou politiku Realu.Kdybysme se o nem bavili jako o verejne obchdovatelne firme,tak ok,ale takhle to nemá s naším oborem nic společného.
2)Nevím nevím pane Sílo.Vy jste se asi dočista pomátl.Myslíte si,že snad obstojíte v konkurenci investigativních sportovních novinářů,kteří jsou v kontaktu s klubovými funkcionáři,hráčskými agenty nebo samotnými hráč po celý rok?Fotbal chodím hrát 3x týdně,dívám se na Premier league,Ligu mistrů a representaci,ale je přece jasný,že tomu rozumím jako koza petrželi.Úroveň naší diskuse je pravděpodobně nižší než obvyklá diskuse mezi sázkaři ve Fortuně
3)A proč lidi nemají rádi bankéře a právníky?Jestli to nebude i díky těmto diskusím,kde dáváme okázale světu najevo,že rozumíme všemu.
Poslední kapka by byla,kdyby se do diskuse zapojil Honza Traxler a připojil své obvyklé zakončení FINEZ Investment management.To už by to snad došlo všem:-)

Tomas Pieter reaguje na Martin Vlnas

ja myslim, ze to spocitane maji. to ze maji dluhy je vec jina. to ... Zobrazit

ja myslim, ze to spocitane maji. to ze maji dluhy je vec jina. to prece neznamena, ze v dlouhem obdobi na tom nevydelaji. takze moc dobre vedi co delaji. a ze rok nehrajou? kdyz uz to preroste urcitou miru, tak je to jeden z nastroju jak na hrace. takze si porad myslim, ze vedi co delaji.

datum: 15.6.2009 18:02

Reagovat

Reakce na:

Martin Vlnas: ono to tvrzení, že "to mají spočítané" podle mě není úplně pravda. Klasický případ je byla dřív NHL, teď se to samé děje v NBA. Většina klubů z obou soutěží je silně prodělečných a největší (více než 50 %) výdaje jdou právě na platy hráčů.
NHL už proto platový strop má, NBA ho teď plánuje zásadním způsobem snížit a zprůhlednit.
Kdyby to kluby měly "spočítané", do takových ztrát se přece nedostanou.
Pamatujete si, jak se NHL kvůli hádkám hráčské asociace s majiteli rok nehrála? To samé teď nejspíš čeká NBA, hráči se svých těžce nabitých peněz nechtějí vzdát... Jenže problém je tentokrát v tom, že řadě klubů by stávka za současné situace prospěla. Nemusely by hráčům platit, přečkaly by tak krizi a zabily by dvě mouchy jednou ranou. Jsem moc zvědavý, jak to dopadne.

Vlad Ender reaguje na Petr Síla

Zajimave, muj udaj je za Man mel ztratu 44.8m (kvuli urokum na svych ... Zobrazit

Zajimave, muj udaj je za Man mel ztratu 44.8m (kvuli urokum na svych skoro 700mil dluhu) Viz www.guardian.co.uk ...

datum: 15.6.2009 14:55

Reagovat

Reakce na:

Petr Síla: Nedalo mi to a našel jsem si zisky velké čtyřky anglického fotbalu (viz např. /www.footballeconomy.com)
Čistý zisk před zdaněním:
Chelsea -70,4 mil. GBP
Liverpool -21,7 mil. GBP
Man Utd +23,2 mil. GBP
Arsenal +48,3 mil. GBP (!)
Takže je vidět, že ve fotbale lze dosáhnout zisku.

Ondra Zárubaém nesouhlasí s Petr Síla

1)Pánové,proberte se.Vždyť je to přece nesmysl tady rozebírat ... Zobrazit

1)Pánové,proberte se.Vždyť je to přece nesmysl tady rozebírat přestupovou politiku Realu.Kdybysme se o nem bavili jako o verejne obchdovatelne firme,tak ok,ale takhle to nemá s naším oborem nic společného.
2)Nevím nevím pane Sílo.Vy jste se asi dočista pomátl.Myslíte si,že snad obstojíte v konkurenci investigativních sportovních novinářů,kteří jsou v kontaktu s klubovými funkcionáři,hráčskými agenty nebo samotnými hráč po celý rok?Fotbal chodím hrát 3x týdně,dívám se na Premier league,Ligu mistrů a representaci,ale je přece jasný,že tomu rozumím jako koza petrželi.Úroveň naší diskuse je pravděpodobně nižší než obvyklá diskuse mezi sázkaři ve Fortuně
3)A proč lidi nemají rádi bankéře a právníky?Jestli to nebude i díky těmto diskusím,kde dáváme okázale světu najevo,že rozumíme všemu.
Poslední kapka by byla,kdyby se do diskuse zapojil Honza Traxler a připojil své obvyklé zakončení FINEZ Investment management.To už by to snad došlo všem:-)

datum: 15.6.2009 14:01

Reagovat

Reakce na:

Petr Síla: Vlad Ender: Ještě zajímavější mi přijde, že na úrovni průměrného platu jsou v Anglii 16letí junioři.
Martin Vlnas: Jenomže Man Utd není jen fotbalový klub, ale má i spoustu jiných komerčních aktivit. Díky tomu je nejvýdělečnějším klubem na světě, takže ten dluh nemusí být velkou zátěží a může (alespoň částečně) pocházet z nefotbalových investic.
Ondřej Záruba: To, že zde někteří trochu rozumí financím přece neznamená, že nikdo nerozumí fotbalu.
Vlad Ender: Arsenal je ziskový, dluh ze stavby stadionu je jeho jediným závazkem. Navíc, když přestavěli skoro celou čtvrť, tak to levnější o moc nebude.

Všechny komentáře (26)