Zakladní rozdíl mezi podnikatelem a politikem spočívá v tom, že podnikatel hospodaří se svým kapitálem. Má tedy snahu ho rozmnožit a zachovat pro své potomky. Politik hospodaří s cizím kapitálem, který mu byl svěřen na 4 roky a často i méně, ale nepatří mu. Snaží se tedy přeměnit co nejvetší část svěřeného kapitálu na kapitál svůj vlastní. Se státními úředníky je to podobné. Netvrdím, že nejsou výjimky, ale opravdu těžko se mně hledají.
Nahlásit
-
0
+
Martin Jochec|24. 8. 2013 11:32| reakce na Martin Brezina - 24. 8. 2013 09:21
V tom, že stát a firma jsou trochu rozdílné věci máte pravdu. Ale i stát potřebuje schopné manažery a jasná pravidla. Jakmile manažeři státu začínají brát "provize" za nestandardy, tak je to horší, jak tvrdý přístup firmy. A bohužel celková situace začíná nahrávat spíše nutnosti krizového manažera. Přestože zcela nesouhlasím s původní vládou a Kalouskem, tak jeho kroky po dlouhé době vedly ke zlepšení kondice státních financí (a s tím související budoucností důchodů, dávek apod.). Bývalé dvě vlády soc.dem.jen prodrbaly hospodářský růst a možnost zásadních reforem bez velkých sociálních dopadů (čemuž se divím - o to jim přeci jde). Škoda, že se lidem stále neopakuje případ Maďarska, kde až nynější skoro totalitář musí napravovat díry po socdemácích. A jen pro informaci TOP09 jsem nevolil...
Prvně - za jakou stranu kope autor článku? Mezi námi - pokud tu šanci nedostane, tak nemůžete posoudit zda 2.Baťou je nebo není. Když dáte hlas komukoli, kdo je teď v politice, tak je výsledek jasný - zase si rozdělí koryta jen se nebudou tak moc muset ohlížet při většinové vládě. A dva prezidenti (minulý a současný), kteří tiše a plně podporovali tunelářské období a nyní si hrají na svatoušky.... Obraz politiky je v ČR jasný a jen radikální zásah může změnit směr země.
Nahlásit
-
0
+
Martin Risik|24. 8. 2013 10:50| reakce na Martin Brezina - 23. 8. 2013 10:20
Pokial si riadne a legalne kupim pozemok na uzemi CR a postavim si tam dom, na koho uzemi som? Pokial si firma odkupi od suseda pozemok a postavi tam firmu, na koho uzemi sa nachadza? A preco musim ja ako napr zamestnanec tej firmy platit dan z prijmu statu, alebo napr ako zakaznit platit dan z kazdej transakcie? Co, okrem moci, opravnuje stat k takejto kradezi?
Martin Risik|24. 8. 2013 10:39| reakce na Martin Brezina - 24. 8. 2013 09:21
"Pokud tedy stát nastavíte jako firmu, bude sloužit prospěchu těch, co jsou u moci." A preco by to tak malo byt? V naozaj volnotrhovom usporiadani, bez nezmyselnych regulacii a zakonov,ktore sluzia len na ochranu velkych firiem, lebo tieto si to tak u vlady vylobovali, by zakaznik nemal absolutne ziadny problem prejst k inej firme, ktora by mu danu sluzbu/tovar poskytla vyhodnejsie. A to sa tyka aj firiem, ktore by poskytovali sluzby, ktore dnes stat poskytuje v ubohej kvalite a za premrstene ceny. A deje sa to tak prave vdaka tomu, ze stat ma na tieto sluzby nasilim vynuteny monopol.
Martin Brezina|24. 8. 2013 09:21| reakce na Jiří Novotný - 23. 8. 2013 13:30
Stát se od firmy liší v řadě momentů. Firma slouží solventním zákazníkům, stát slouží všem občanům. Firma dostává peníze od zákazníků dobrovolně, stát daně vymáhá. Firma slouží pro zisk svých majitelů, stát by měl sloužit prospěchu občanů. Pokud tedy stát nastavíte jako firmu, bude sloužit prospěchu těch, co jsou u moci. To se ostatně již nyní skrytě děje a je to často reálným obsahem různých megaprojektů (zakázek, privatizací a restitucí) a reforem.
Vaše argumenty mě nepřesvědčili. To co tvrdí Andrej Babiš nepostrádá logiku. Stát může fungovat jako prosperující firma.
Prosperující firma - Státní správa
Vnitřní předpisy - Zákony Stanovení cílů státní správy (hospodárnost, efektivita) Výběr kvalitních pracovníků Finanční řízení (šetření) Hodnocení pracovníků podle plnění cílů Propouštění těch kteří se neosvědčili
Prosperujíc ífirma - Stát
Jaké funkce nutně musí a bude plnit stát (má budovat a provozovat dálnice, spravovat lesy apod.?) co bude outsourcovat? Přijímání zákonů, které jsou prospěěšné pro občany Zeštíhlení státu Ochrana slabých a potřebných Vnitřní a vnější bezpečnost
apod.
Nahlásit
-
0
+
Tom Novak|23. 8. 2013 11:51| reakce na Jan Daniel - 23. 8. 2013 10:18
Výborný komentář. Moc pěkně napsáno a 100 % souhlas. Děkuji. P.S.: Nebyl odstraněn pouze Bárta, Rath je také jen další nešikovná mediální loutka, kterou bylo třeba obětovat pro zdánlivé uspokojení davů.
Martin Brezina|23. 8. 2013 10:20| reakce na Michal Weinfurtner - 23. 8. 2013 09:43
Máte samozřejmě pravdu. Akorát nesmíte vypadat jako ne-zákazník (bezdomovce a jim podobné ochranka vyvede nemilosrdně pryč) a nedovolí vám setrvat přes noc.
Představitelé velkokapitálu nejsou samozřejmě typově pravičáci, to je pouze pohádka pro prostoduché voliče. Velkokapitál na státním intervencionismu, protekcionismu a regulaci vydělává miliardy, proč by měl horovat pro nějaký laissez faire? Laissez faire je zajímavý pro malé a střední podnikatele a pro daňové soumary ze střední třídy. Babišovo impérium by laissez faire spolehlivě zlikvidoval. Politici, kteří prosazujílaissez faire jsou diskvalifikovaní mj.tím, že nejsou absolutně schopni konkurovat levicovým politickým silám ve fundraisingu na volební kampaň. Velkokapitalisti si kupují levičáky a ti jim na oplátku pro jejich potřeby formulují státní průmyslovou politiku. Co jim může nabídnout libertarián? To jsou dávno známé skutečnosti. Nevím jak jsou na tom „pravicoví omezenci“, ale řekl bych, že běžný pravicový volič to dávno ví a pan Kašpárek brečí na špatném webu. Podobnou osvětu by měl dělat mezi voliči levice, kteří jsou indoktrinováni paleomarxistickými schematy boháč=pravičák. Politika a business skutečně vyžadují typově odlišné druhy lidí. Zatímco v businessu vítězí šťastnější a do určité míry také lepší, v politice definičně vítězí ti nejhorší. Skutečně schopný a slušný člověk nemá mnoho motivů, aby se v té žumpě špinil. Příklady z českého rybníku bych do toho netahal vůbec. Takový Bárta byl odstraněn na objednávku kmotrů, když ohrozil jejich penězovody.To není o schopnostech či o lidských kvalitách, ale o tom, jak jsou rozdány karty a kteří hoši spolu mluví. Ty ksichty na billboardech většinou ani nejsou plnohodnotnými politickými podnikateli, ale pouhými loutkami. Mimochodem, ještě dnes se směji médiodebilizační kampani o tom, kterak hrozilo, že Bártova parta nočních vrátných a soukromých oček sledujících nevěrné manželky, s tržbami na úrovni zlomku procenta obratu Metrostavu či Skansky, ovládne stát.
Nahlásit
-
0
+
Michal Weinfurtner|23. 8. 2013 09:43| reakce na Martin Brezina - 23. 8. 2013 09:10
Kterékoli nákupní centrum ;) Lze využívat jejich služby, jako je teplo, světlo, wifi a přesto nemusíte koupit ani ň. Jen vstoupíte, procházíte se, sednete si na lavičku, prostě pobudete, vyřídíte si pracovní schůzky, emaily, telefony a zase jdete pryč aniž byste se stal jejich zákazníkem, zaměstnancem nebo akcionářem.
Martin Brezina|23. 8. 2013 09:10| reakce na Martin Risik - 23. 8. 2013 00:58
Vy jste slyšel o nějaké firmě, v níž nebudete ani zaměstnancem, ani akcionářem, ani klientem, a přitom si budete na jejím uzemí klidně setrvávat po libovolnou dobu?
Dovolil bych si trošku polemizovat s článkem a to zejména s jeho obecnou rovinou, která na selektivních příkladech /mimochodem Bernard nikdy senátorem nebyl/ generalizuje nevhodnost byznysu pro vstup do politiky.
Chce snad autor říct, že politik, který přímo ze školy vstoupil do politiky aby ovlivňoval životy lidí má větší kvalifikaci ? Nebo snad odoborář filozofického typu "pěst dělnické třídy" ?Nebo celoživotní profesionální úředník ?
Proč obecně diskvalifikovat lidi, kteří mají životní zkušenosti s tím, že se nebáli postavit na vlastní nohy, vsadili svou existenci na zákaznících a jejich ochotě platit za nabízené služby ? Leckdy zastavili své majetky a mnohdy nesou i jistou odpovědnost za existenci sých zaměstnanců a svou společnou činností plní státní rozpočty a musejí se dívat co se s daněmi pak děje. To jsou lidé, kteří život vidí z úplně jiné perspektivy a myslím,že by měli v politice co říct. Tím netvrdím, že se musí jednat o v článku jmenované podnikatele.
Ale vím, že podnikající lidé, namísto aby se jim dostalo společenského uznání a aby mohli své životní zkušenosti uplatnit (protože podnikání není jen "má dáti - dal"), dnes spíše uvažují, že se bude lépe stáhnout z veřejného i podnikatelského prostoru, protože pro ně začíná být přespříliš nebezpečno.
Chcete špendlíkem hledat vhodné byznysmeny ? Je jich jak máku, jen nemají čas, chuť a odvahu riskovat své existence tím, že vstoupí do veřejného prostoru, protože dobře ví, že se na ně všichni vrhnou jak vosy . není-liž pravda ?
Nahlásit
-
0
+
Martin Risik|23. 8. 2013 00:58
Autor je dost vedla s Margaret Thatcher, vraj nevedela o com je biznis. Nic nie je vzdialenejsie pravde, treba si to znovu nastudovat a prejst aj jej dospievanie. A ze ceska vlada ma 10mil klientov a akcionarov? Byt klientom alebo akcionarom znamena slobodne sa rozhodnut, ktorej firme/organizacii budem alebo nebudem klientom/akcionarom. Neviem o tom, ze by ceski obcania takuto moznost (slobodne sa rozhodnut napr. nebyt klientom ceskej vlady) mali a zaroven mohli slobodne ostat na uzemi Ceskej Rebubliky.
Diskuze: Nečekejte na Baťu. Úspěšní byznysmeni politiku nespasí
Přihlášení do diskuze
Diskuze
František Řehák|29. 8. 2013 18:29
Nahlásit
Martin Jochec|24. 8. 2013 11:32| reakce na Martin Brezina - 24. 8. 2013 09:21
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Jochec|24. 8. 2013 11:20
Nahlásit
Martin Risik|24. 8. 2013 10:50| reakce na Martin Brezina - 23. 8. 2013 10:20
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Risik|24. 8. 2013 10:39| reakce na Martin Brezina - 24. 8. 2013 09:21
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Brezina|24. 8. 2013 09:21| reakce na Jiří Novotný - 23. 8. 2013 13:30
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jiří Novotný|23. 8. 2013 13:30
Nahlásit
Tom Novak|23. 8. 2013 11:51| reakce na Jan Daniel - 23. 8. 2013 10:18
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Daniel|23. 8. 2013 11:41| reakce na Martin Brezina - 23. 8. 2013 09:10
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Brezina|23. 8. 2013 10:20| reakce na Michal Weinfurtner - 23. 8. 2013 09:43
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Daniel|23. 8. 2013 10:18
Nahlásit
Michal Weinfurtner|23. 8. 2013 09:43| reakce na Martin Brezina - 23. 8. 2013 09:10
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Brezina|23. 8. 2013 09:10| reakce na Martin Risik - 23. 8. 2013 00:58
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Luděk Zdražil|23. 8. 2013 04:56
Nahlásit
Martin Risik|23. 8. 2013 00:58
Nahlásit