Předplatit časopis Finmag

Benefity mohou rozhodovat v boji o kvalifikované zaměstnance

PR článek
PR článek
29. 5. 2023

Tak jako láska i sympatie k zaměstnavateli může procházet žaludkem. Udržet kvalitní lidi a přitáhnout uchazeče o práci není jen otázka mezd. Rozhodovat mohou i benefity. Wolt for Work nabízí unikátní alternativu firemního stravování s širokou paletou možností.

Benefity mohou rozhodovat v boji o kvalifikované zaměstnance
Zdroj: Wolt

Co vlastně představuje služba Wolt for Work?

Je to služba pro firmy, které chtějí dopřát svým zaměstnancům benefit ve formě dováženého jídla nebo nákupu potravin či drogerie. Vlastně všechno, co si dnes jako běžný zákazník Woltu můžete přes naši platformu objednat, se dá koupit na firemní účet. Pro zaměstnance to pak znamená, že jako formu úhrady místo své karty zvolí platbu na firemní fakturu. Zaměstnavatel si sám určí budget, který jednotliví zaměstnanci mohou utratit. Ale to není zdaleka všechno.

Kdo odpovídá

Hana Kučerová

Hana KučerováZdroj: Wolt

Vystudovala obor mediální a komunikační studia na Metropolitní Univerzitě v Praze.

U Woltu je přes dva roky a v současnosti má na starosti vedení firemního odvětví Wolt for Work na pozici Business Development Manager pro ČR. V soukromí se nejraději věnuje sportu všeho druhu, cestování a saunování. Moc ráda peče.

Jaké další možnosti firmy využívají?

Běžné jsou objednávky cateringu při schůzkách a jiných firemních akcích. Firmy nakupují také zásoby do kuchyňky pro zaměstnance, třeba kávové kapsle a jiné občerstvení. Dlouhodobě přes Wolt for Work frčí základní potraviny jako rohlíky, banány nebo mandarinky. Často přes nás objednávají i dárkové balíčky pro partnery, klienty nebo zaměstnance. Dnes už spolupracujeme dokonce i s lékárnami, takže není problém přes Wolt vybavit a doplnit firemní lékárničku. Velkou výhodou je, že vše může jít rovnou na jednu fakturu.

To nejvíce ocení office manažeři a HR oddělení, které má na starost péči o zaměstnance. Wolt for Work jim obecně dost zjednodušuje a urychluje práci. Na Woltu najdou cateringovou nabídku, mohou hromadně objednávat jídlo pro zaměstnance nebo zajišťovat občerstvení přímo během mítinků. Funguje to tak, že všem účastníkům schůzky přijde na telefon, tablet či počítač nabídka oběda z restaurací. Každý si na pár kliknutí objedná, co má rád, stejně jako při běžném objednávání na Wolt, jen platbu zajišťuje firma. V případě, že firma nechává objednávat přímo své zaměstnance, tak jim může nastavit pravidla pro měsíční útratu, rozřadit je do skupin nebo podmínit jen určitou lokalitou pro objednávky. Uživatelské rozhraní Wolt for Work je velmi intuitivní a dává manažerům firem mnoho možností.

Jak dlouho už Wolt for Work u nás funguje?

Začínali jsme tady v roce 2019 a všechno jsme budovali od nuly. Momentálně máme stovky firemních zákazníků a jsme pátou nejúspěšnější zemí z celkových patnácti, kde tato služba funguje. V navazování partnerství a hledání klientů nám hodně pomohlo to, že jsme ve Woltu mezinárodně propojeni. Cesta do velkých korporátů, které měly s Wolt for Work zkušenosti v jiných zemích, byla snazší, protože nás mohly zahraniční pobočky doporučit těm místním. Celá služba se celkově vyvíjí v mezinárodním kontextu, snaží se co nejvíce těžit ze zkušeností v jednotlivých zemích a tam, kde je to možné, přenáší tyto zkušenosti na ostatní trhy. To vše se ale neobejde bez podpory lokálního týmu, který nám asistuje v marketingových aktivitách a pomáhá se speciální nabídkou pro partnery.

Trh práce, péče o zaměstnance, nákupní chování a nakonec i stravovací návyky se ale v jednotlivých zemích do značné míry liší. Jak to aplikace zohledňuje?

Máte pravdu, aplikace se musí přizpůsobit zvyklostem v jednotlivých regionech. Třeba v Dánsku jsou populární overtime meals. Jde o to, že když zaměstnanci zůstávají v práci přesčas, automaticky se jim v určitou hodinu otevírá přístup do aplikace Wolt a oni si mohou objednat večeři na účet firmy. Jinde jsou zase velmi populární vouchery, jako forma jednorázové odměny zaměstnanců nebo klientů. U nás byla tato forma velmi využívaná během covidu. Základní myšlenka Wolt for Work je ale stejná ve všech zemích. Lidem, kteří například v rámci korporátu hodně cestují, se snaží poskytnout stejnou skladbu portfolia restaurací, na jakou jsou zvyklí ve všech zemích, kde působíme. Dokážeme propojovat jak výhody globálního působení naší služby, tak znalost lokálního prostředí v jednotlivých zemích.

Jaké trendy ve využívání služby firmami pozorujete?

Během koronakrize to byl obrovský boom voucherů. Nejvíce jsme to pocítili na Vánoce 2021. Firmy je nakupovaly jako dárky pro zaměstnance, partnery, klienty. Jedna společnost zakoupila vouchery dokonce v hodnotě přes dvě stě tisíc. Firmy nemohly uspořádat večeře pro klienty, potkávat se s nimi osobně, a tak klientům poskytovaly kredit na Woltu. Lidé si pak sami rozhodli, jestli ho chtějí utratit za pizzu, nebo třeba za kosmetiku. O rok později už takový zájem o vouchery nebyl. Bylo znát, že lidé se chtějí potkávat osobně. Naopak větší zájem byl o dárkové balíčky. Hodně se objednávala kosmetika Yves Rocher nebo LUSH, ale třeba i alkohol, který lze skrze Wolt Market zakoupit i ve výhodných balíčcích po více kusech.

V současnosti je Wolt for Work nejvíce využíván k objednávkám cateringu a také na objednávání obědů, které mají zaměstnanci jako benefit. Některé firmy tuto možnost poskytují svým zaměstnancům od pondělí do pátku, jiné zase jen jednou či dvakrát v týdnu. Je to způsob, jak udržet zaměstnance v kanceláři i na konci týdne, kdy si lidé rádi berou home office. Firma je motivuje k tomu, aby přišli osobně a rozvíjeli sociální vazby s kolegy. Jasně viditelný trend v poslední době je právě razantní zvýšení objednávek ke konci pracovního týdne.

Máte zmapována i období během roku, kdy rostou objemy objednávek?

Nejsilnější objednávkový měsíc v rámci Wolt for Work je listopad, kdy firmy nakupují velké množství dárků pro zaměstnance a klienty. Kromě období před vánočními svátky to bylo letos také na začátku března, kdy se slaví MDŽ. Ve velkém se objednávaly květiny a čokoláda. Jsme rádi, že Wolt už není vnímán jen jako dovážka jídla z restaurací a potravin z obchodů. Dnes přes naši aplikaci můžete nakoupit téměř veškeré spotřební zboží.

Liší se nějak objednávka běžného klienta Woltu a toho, kdo objednává přes službu Wolt for Work?

Firemní klienti mají obecně objednávky ve vyšších hodnotách. Když mají lidé od zaměstnavatele možnost objednat si jídlo nebo zboží v určité hodnotě, chtějí ji využít celou. Když nakupují za své peníze, více šetří. Když to za ně platí firma, dopřejí si. Jiný zásadní rozdíl v objednávkách není. Některé restaurace velmi rychle zareagovaly možnost dodávat jídlo do firem a vytvořily speciální nabídky, které jsou určeny pouze pro Wolt for Work. Velmi dobře takto funguje spolupráce s Bageterií Boulevard, oblíbené jsou také nabídky asijské kuchyně Banh-mi-ba, po kterých zákazníci volali. Nově jsme spustili také speciální rozhraní v aplikaci speciálně pro Wolt for Work zákazníky. Najdou tam nabídku na míru svým potřebám, což se pak také promítá do lukrativity služby a velikosti košíků. 

Ekonomika není v dobré kondici, všude se šetří. Vnímáte to i na straně firem? Šetří na benefitech?

Zaznamenali jsme pár případů, kdy firmy omezily budgety, ale není jich mnoho. V České republice je nízká nezaměstnanost a zvlášť ve velkých městech, jako je Praha, je doslova boj o zaměstnance. Sáhnout lidem na benefity a zvlášť na jídlo, se firmy obávají. Takže jsme žádný úbytek klientů nepocítili. Naopak, stále rosteme a přidáváme nové klienty. Meziročně rosteme na objednávkách o desítky procent. Počet firemních zákazníků se nám za stejné období prakticky zdvojnásobil. 

Ohodnoťte článek

-
3
+

Sdílejte

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo