Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Budujte svůj sociální kapitál. Jak sehnat cenné kontakty?

PR článek
PR článek
5. 2. 2024

Každý podnikatel potřebuje klienty, spolupracovníky, investory a především nové příležitosti. Díky sociálnímu kapitálu tyto příležitosti nemusíte pracně hledat, ale mohou se před vámi objevit samy. Jak na to?

Budujte svůj sociální kapitál. Jak sehnat cenné kontakty?
Zdroj: Opero

Sociální kapitál je jakési nehmotné bohatství spočívající ve vzájemných vztazích, kontaktech a společenských interakcích, které každý z nás buduje v průběhu svého života. Je to síť přátelství, známostí a dalších kontaktů, které mohou být klíčem k osobnímu i profesnímu úspěchu. Ovlivňuje naše finanční možnosti, kulturní povědomí a sociální postavení.

Jedním z klíčových aspektů sociálního kapitálu je schopnost mobilizovat tyto zdroje ve svůj prospěch. 

V praxi to znamená, že když budete aktivně budovat a udržovat své sociální vazby, můžete se těšit nejen na spokojenější osobní život, ale také na rozvoj své kariéry. Kontakty, které si vybudujete, mohou otevřít dveře k novým příležitostem, spolupráci na projektech a také mohou poskytovat cennou podporu v obtížnějších obdobích.

Jak tedy sociální kapitál budovat? Někdo nové kontakty aktivně sám vyhledává a pravidelně oslovuje, seznamuje se přes známé nebo rozšiřuje svou síť na LinkedInu. Můžete také chodit na různé konference, byznysové snídaně apod. Jedna z hlavních a osvědčených metod je pravidelný networking, ať už řízený, tak i neformální. Networking typicky nabízí byznysové kluby či coworkingy, kde máte i možnost seznámit se při běžném pracovním dni či využít přímé propojení přes komunitní manažery. 

Jedním z poskytovatelů těchto služeb je i pražský byznys hub Opero, který se propojování věnuje již více jak sedm let a za tu dobu vybudoval silnou komunitu profesionálů z celé České republiky.

„To, jak je komunita a budování osobních vztahů důležitá, jsem si uvědomil i v době covidu. Obsahem, který se šíří online, zasáhnete určité množství lidí, na akci zlomek, ale kvalita toho vztahu, přestože v té místnosti nemusí být nikdo vaším potenciálním klientem, je mnohonásobně vyšší,“ říká Adam Ondráček, zakladatel disruptive studia KONTRA a Institutu PULS. „Setkávání na větších akcích mi ale bylo jako poměrně silnému introvertovi nepříjemné, neuměl jsem oslovovat lidi. Tady jsem poprvé zažil akce, kde mi to nevadilo. Chodím na ně rád, jsou pro mě přínosné. Je to zásadní a nemyslím si, že má Opero v tomhle v Praze, možná v celém Česku, konkurenci.“

Networking v OperuZdroj: Opero

Networking v Operu

Existují různé přístupy k networkingu, přičemž dva hlavní typy jsou řízený a neformální networking. Řízený networking je jasně strukturovaný a organizovaný. Například na tzv. business speed networkingu se potkáváte s jednotlivými účastníky v rychlém sledu, a efektivně tedy využijete svůj čas k nabrání mnoha kontaktů během jednoho večera. Naopak neformální networking je spontánnější a méně strukturovaný. Probíhá přirozeně, například v kavárně se sklenkou prosecca. 

Na networkingu najdete zpravidla široké spektrum různých profesí, ať už kreativce, advokáty, architekty, nebo členy neziskových organizací i korporátních týmů. Například i průvodkyně Tereza Molková chodí čerpat inspiraci do byznys hubu. „Při své práci, podobně i jako jiní lidé na volné noze, solitéři, jsem kolem sebe neměla další podnikatele, se kterými bych se mohla pobavit. Poznala jsem spoustu zajímavých lidí, které bych neměla jinak šanci potkat. Baví mě, že si procházeli nebo procházejí stejnými fázemi podnikání a můžeme to spolu sdílet.“

Vzájemného sdílení know-how si cení i Milan Němeček, zakladatel Chapiteau a Abonma, který má zkušenost i s účastí ve zdejším mentoringovém programu. „Jednak jsem zde získal klienty, ale také jsou tu lidé z různých oborů, na které se můžu obrátit. Například jsem si nechal pomoct s webem. Na akce chodím hodně, ať už na networking, kulaté stoly, nebo třeba vernisáže. Ten společenský aspekt je super, potkávám lidi své krevní skupiny.“ 

Vedle inspirace a sdílení zkušeností je důležitým aspektem také navázání vztahů s potenciálními investory. „I když už máme s firmou kanceláře jinde, stále mám v Operu členství. Občas sem chodím na schůzky, potkávat se se známými z řad členů nebo využívám zasedačku, když potřebuji reprezentativnější místo. V minulosti jsem zde potkal i některé naše investory,“ zmiňuje Vojtěch Nosek, zakladatel a CEO firmy UNICO. „Pavel (Přikryl, jeden ze zakladatelů Opera, pozn. red.) kdysi UNICO doporučil na velkou zakázku pro World Bank. Klaplo to a spolupracujeme s pobočkami z různých koutů světa doteď. Je to důležitá část našeho byznysu.“ 

Nemusíte být extrovert nebo networkingový guru, abyste si vytvořili silný sociální kapitál. Stačí být otevřený novým příležitostem, naslouchat druhým, neprodávat, ale inspirovat a pečlivě budovat vztahy kolem sebe. Začněte se seznamováním třeba právě na jednom z networkingů a otevřete si dveře k různým byznysovým možnostem, o kterých jste možná ani netušili. Kdo ví, třeba navážete spolupráci, která razantně promění váš byznys k lepšímu. 

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo