https://www.finmag.cz/inspirace/443393-byt-cool-za-kazdou-cenu-nema-smysl-marketing-neni-punk-radi-expertka
Být cool za každou cenu nemá smysl, marketing není punk, radí expertka
Kateřina Tygl je specialistkou na marketing. Vytváří strategie, které klientům pomáhají splnit jejich obchodní nebo interní cíle. „Firmy chtějí být cool a zapomínají na ‚staré dobré‘ věci, například média, outdoorovou reklamu a reklamu offline obecně,“ vyjmenovává největší marketingové chyby malých a středních podniků v podcastu mentoringového programu DoToho!
Online prostředí a marketingu se Kateřina Tygl věnuje od roku 2011. Během dvanácti let prošla firmami jako je L’Oréal či softwarovou firmou Digimind, kde z Paříže vedla marketingové oddělení s pobočkami v USA, Singapuru, Francii a Maroku.
Následně byla jako spoluzakladatelka u zrodu digitální agentury Stario a působila v pozici ředitelky celé agentury, než z ní po narození dětí vystoupila.
Nyní pracuje na volné noze a pomáhá budovat funkční online marketingové projekty.
„V současné době firmy hlavně mentoruji,“ říká odbornice na marketing s tím, že je to vhodné především pro malé a střední podniky. Průvodce totiž může učit marketing i firmy, které na něj nemají velký rozpočet.
Strategie je pro každou firmu unikátní a musí se odmakat od začátku.
Vize nad strategií
„Malé a střední podniky jsou specifické v tom, že nemají tak velké marketingové a obchodní oddělení, což je pro ně na jednu stranu nevýhoda, na tu druhou ale i výhoda v tom, že mezi sebou můžou líp komunikovat. Často jim ale chybí základ, nějaká vize, kterou naopak mají velké podniky,“ vyjmenovává Tygl hlavní rozdíly mezi menšími a velkými firmami.
Na začátku všeho by podle ní měla být mise společnosti, což je cíl, kam směřuje. Pod ní je vize, kam by se měla dostat v řádu pár let. Až poté nastupuje strategie, tedy jakými kroky toho chce docílit. Právě firmy v oblasti SME podle Tygl často přeskakují až ke zmíněné strategii.
„Klienti za mnou často chodí s tím, že potřebují strategii na sociální sítě, protože někde slyšeli, že firmě jejich kamaráda dobře funguje Instagram. Takhle to ale nejde,“ upozorňuje odbornice na marketing. „Strategie je pro každou firmu unikátní a musí se odmakat od začátku.“
DoToho! by Opero
Zásadní pro SME podniky je tedy otázka kde začít? Tygl přiznává, že právě tohle je na celém procesu tvorby strategie to nejtěžší. „Vždycky je dobré mít průvodce, který firmě pomůže,“ říká s tím, že nemusí jít nutně o nikoho zvenčí. Zásadní je pak podívat se do interních dat a na základě rady odborníka si udělat průzkum mezi zákazníky.
Dalším problémem malých a středních podniků je i to, že jejich šéfové často zaměňují marketing a reklamu. „Tuhle nevýhodu ale mohou přetavit ve výhodu. Marketing totiž může mluvit i do cenotvorby, vývoje produktů či inovací, protože ví, co funguje,“ říká Tygl.
Nejdražší jsou opravy a dobře nastavenou strategií se jim předejde.
Marketing nemůže být punk
Kde tedy malé a střední firmy dělají v marketingu největší chyby? „Hlavně v tom, že věci dělají ad-hoc a strašně chtějí chytat trendy, zároveň to ale nemají napsané na papíře,“ vypočítává Tygl.
„Zároveň zapomínají i na ‚staré dobré‘ věci, například média, outdoorovou reklamu a reklamu offline obecně. Chtějí být hrozně cool, ale zapomínají, že to všechno potřebují našroubovat na něco, co jim bude fungovat,“ dodává a jako pozitivní příklad udává marketingovou kampaň pro IT firmu, která byla úspěšná svým zacílením na venkovní reklamu na konkrétní tramvajové lince.
Mít vlastní marketingovou strategii je podle Tygl dobré i pro firmy, kterým se daří a vydělávají a zdánlivě ji nepotřebují.
„Čím víc firma roste, tím víc se v ní musejí procesy strukturovat, už to nemůže být takový punk. Je to důležité i v tom, že i když se ve firmě mění lidé, tak znalost v ní zůstává a marketingová strategie tam stále visí,“ říká s tím, že firmy tím zároveň ušetří peníze, protože nemusejí chytat trendy a řešit strategii ad-hoc.
Marketing totiž podle ní ve většině firem drží hodně peněz. „Nejdražší jsou opravy a dobře nastavenou strategií se jim předejde,“ dodává.
Na co v podcastu ještě přijde řeč?
- Jak lze v průzkumech aplikovat takzvané Paretovo pravidlo?
- V čem jsou důležité firemní workshopy?
- Co Kateřinu Tygl na marketingu nejvíc baví?
Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:
- Staré ruiny mění na domovy pro seniory. Mělník nebyla náhoda, věří v Senlife
- Pěkně ostrý byznys. Pilové pásy ze Sazovic znají až za velkou louží
- Vinař Fabig otevřeně o kolapsu i byznysu: Tělo mě vypnulo, ale buduju dál
- Tradice, vášeň, slast i byznys. Neapolská pizza láká i Čechy
- Světový úspěch českého startupu. Průhledné střechy Nebesys získaly zlato
Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu
Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.
MEDICÍNA A BYZNYS
Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.
BYZNYS JE HRA
„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.
Nejnovější podcasty