Předplatit časopis Finmag

Na kole rozvážejí zásilky i pro DHL. Chceme z Brna udělat Kodaň Česka, hlásí Švihé synku

Hynek Just
Hynek Just
7. 5. 2024
BrandInsight

Firmu na cyklopřepravu Švihé synku založili sourozenci Veronika Čápová a Erik Nálepka v dobrý čas. V době, kdy se nákladní dodávky do centra Brna už skoro nedostanou, pociťují po kurýrních službách na cargo kolech čím dál větší zájem. A prý se s nákladním kolem dá jezdit i na rodinné výlety, tvrdí Nálepka.

Na kole rozvážejí zásilky i pro DHL. Chceme z Brna udělat Kodaň Česka, hlásí Švihé synku
Zdroj: Shutterstock

Jak se člověk rozhodne, že začne prodávat nákladní kola?

Já jsem dělal původně truhlařinu a stolařinu. Ale jak přišel covid, zlomilo mi to vaz. Tak jsem začal v Brně prodávat cargo kola, jelikož jsem ke kolům měl vždy blízko. Když jsem mluvil s velkými kurýrními službami jako je PPL nebo DHL, jestli by neměly o kola zájem, tak ho sice projevily, ale vypadalo to, že všechno bude trvat strašně dlouho. Tak jsme kola nakoupili a rozjeli kurýrní službu. Dnes pro tyto velké firmy rozvážíme zakázky. Švihé synku je kurýrní služba, a pak také prodává kola koncovým zákazníkům, firmám i soukromníkům.

Proč Švihé synku?

Inspiraci jsme hledali v zahraničí, ale chtěli jsme najít něco, co bude našemu srdci bližší. Švihé synku vychází z brněnského hantecu a vzniklo náhodou na pivě v hostinci U Dána.

Veronika Čápová a Erik Nálepka

Zdroj: Švihé synku

Erik a Veronika jsou sourozenci, ale také majitelé brněnské firmy Švihé synku, které využívá nákladní kola k flexibilní a ekologické dopravě zásilek v Brně. Erik Nálepka je technik, který se už před lety začal vážně zajímat o nákladní kola, Veronika Čápová je obchodnice, která se cítí dobře zavalená papíry a tabulkami. „Jsme cyklo duše, které spojily síly, aby udělaly z města lepší místo pro nás všechny."

Do Prahy se nechystáte? Jak byste tam řešili jméno firmy?

V Praze máme teď ambasadora. Když bychom tam šli, tak ještě nevíme, pod jakým jménem.

Design a konstrukci kol jste vymysleli vy?

To ne, převzali jsme modely, které už jsou ozkoušené v mekce cyklistiky v Kodani. Máme hlavně kola Larry vs. Harry Bullitt, ti jsou braní jako pionýři novodobých cargo kol, jsou to nejpoužívanější a nejkvalitnější nákladní kola na světě. Když jsme s nimi dohadovali, že budeme prodávat jejich kola v Česku, velmi jsme si sedli. V chuti vracet veřejný prostor ve městě lidem, i lidsky. Rádi bychom jednou pomohli tomu, aby se Brno stalo takovou Kodaní Česka.

Je možné mít město bez autodopravy?

Dodávky určitě nevymizí. S tím ale nemáme problém, pořád bude třeba převážet i těžké věci.

Kde jsou limity přepravy zboží na nákladních kolech?

Při váze 30 kil uveze cargo kolo 300 kilo nákladu. Kurýr je limitovaný pouze boxem, ve kterém zásilky vozí, takže přepravní společnosti nám vydávají balíčky určených rozměrů a váhy. Myslíme samozřejmě také na to, aby to bylo pořád příjemné i pro kurýry. Jinak ale limitovaní nejsme. Lidi si od nás půjčují i kola s vlečkou na větší náklady. Když si třeba potřebují odvézt gauč z Ikey nebo se stěhují. Jsou to často právě naši kurýři, kteří jsou zvyklí na kolech dělat všechno.

Zhruba půlku našich zákazníků ale tvoří lidi, kteří využívají kola soukromě, na rodinné výlety, na převoz dětí do školky a podobně. Moje manželka například nemá auto a kolo používá místo něj.

Třicetikilové kolo není úplně lehké, to i horské kolo váží méně než polovinu.

Já osobně už ani normální kolo nemám, většinu ostatních cyklistů se svým cargem „ušlapu“, jezdím v zimě v létě. Komu ale kolo přijde moc těžké, tak si může pořídit elektro variantu.

Promo

Partner článku

Logo Roger

Partnerem seriálu je Platební instituce Roger, která zkracuje splatnost faktur na tři dny a pomáhá tak podnikatelům s optimalizací provozních financí. Roger funguje na principu P2P financování –⁠ propojuje nezávislé investory a podnikatele bojující s dlouhou splatností faktur. Podnikatelé sami rozhodují o tom, u kterých faktur si nechají zkrátit splatnost a nemusí se zavazovat k profinancování určitého objemu. Za službu platí jenom když ji využívají. Průměrná cena za financování je 1,93 % z hodnoty faktury.

Kolik takové nákladní kolo stojí?

Manuální varianta stojí 70 tisíc korun, elektrokolo je za 130 až 150 tisíc, záleží na tom, jakou si vymyslíte nástavbu.

Co je větší byznys, kurýrní služba, nebo prodej kol?

Kurýrní služba. Tu řešíme především. V kontextu celého Česka jsme nyní největší kurýrní služba, která využívá jen nákladní kola. Prodej kol je však na vzestupu, společně s firmou Kolonaoperák se snažíme cargo kola zpřístupnit všem v našem novém projektu cbcs.bike.

Co znamená největší kurýrní služba s cargo koly v číslech?

Za měsíc rozvezeme kolem 2 500 balíčků, po Brně nám rozváží zásilky tři až šest kurýrů, ideální by bylo mít jich tak deset. Ale děláme také nárazové akce, třeba expresní zavážení barů na velkých festivalech jako Rock For People nebo brněnském Pop Messe. Já sám bych nejradši také jen rozvážel, ale na to bohužel není čas. Jsem ale rád, že jsem vytvořil pracovní pozici snů, kterou bych chtěl sám dělat.

Jste pořád relativně malá firma, vše řídíte ve dvou lidech, zároveň obchodujete s poměrně drahým zbožím. Nedostáváte se někdy do úzkých s cash-flow?

Je pravda, že třeba narážíme na to, že náš hlavní partner DHL je velký zahraniční korporát a má dvouměsíční splatnost faktur. To pro nás byl zvlášť v počátcích spolupráce problém, protože jsme veškeré peníze, co jsme měli, dali do kol. Našli jsme ale šikovný způsob, a sice faktoring od firmy Roger. Za poplatek nám proplatí faktury dřív a pak si to s DHL vyřídí, což je právě pro firemní cash-flow dost klíčové. Dnes zajišťujeme pro DHL také servis kol, ale i ten nám proplácejí s dvouměsíčním zpožděním. Zatímco po nás třeba výrobci náhradních dílů chtějí proplatit faktury hned. Takže možnosti faktoringu stále využíváme.

Co máte v plánu dál? Budete expandovat do dalších měst?

Ozývají se nám lidi z různých měst, například z Pardubic, Prahy, Olomouce nebo třeba z Ostravy. Uvidíme, co budoucnost přinese, určitě jsme tomu otevřeni. Chceme se více věnovat edukaci, dělat třeba přednášky pro cyklisty, jak se chovat v provozu. Chceme kolem sebe vytvořit komunitu lidí, kteří rádi jezdí a chtěli by to třeba i spojit s prací.

Finmag BrandVoice: Partnerem článku je Roger

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Partner sekce

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
2
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Hynek Just

Hynek Just

Vystudoval teorii kultury na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, což se na jeho profesní kariéře nijak nepodepsalo. Věnoval se hudební publicistice, jeho recenze a rozhovory lze dohledat třeba v archivu... Více

Související témata

BrandInsightdopravafinanceJihomoravský krajpodnikáníPodnikavé ČeskoRogersuccess story

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo