Předplatit časopis Finmag

Nejdřív Sparta, teď i hokejový šampionát. Dresy a šály na MS v hokeji 2024 zajišťuje česká firma

Michal Hron
Michal Hron
14. 5. 2024
Podnikavé Česko

Skálopevní fotbaloví fanoušci ji pravděpodobně znají, ti hokejoví už méně. Přitom právě s hokejem se aktuálně pojí její poslední výzva: správa oficiální licence pro prodej merche v rámci aktuálního hokejového šampionátu v Česku. „Sparta je stále náš největší zákazník, ale hokejový šampionát je velká prestiž. U toho jsme nesměli chybět,“ říká šéf společnosti Footballmania Vojtěch Šišma.

Nejdřív Sparta, teď i hokejový šampionát. Dresy a šály na MS v hokeji 2024 zajišťuje česká firma
Vojtěch Šišma, CEO a předseda představenstva společnosti Footballmania, která zajišťuje oficiální merch MS 2024 v ledním hokeji, při rozhovoru pro Finmag.cz / Zdroj: Michal Hron/Finmag.cz
MS hokej 2024MS hokej 2024MS hokej 2024MS hokej 2024MS hokej 2024MS hokej 2024
Další fotky
v galerii (12)

Footballmania je známá především ve spojitosti s pražským fotbalovým klubem z Letné, Spartě už léta zajišťuje kompletní oficiální merchandising, tedy prodej upomínkových předmětů klubu. Vedle toho ale spolupracuje například i s českou fotbalovou reprezentací či 1. FC Slovácko.

A není to jen o fotbale. „Ačkoliv se jmenujeme Footballmania, máme záběr i mezi ostatní sporty. Spravujeme například merchandising Komety Brno a od letošní sezony jsme v této oblasti také partnerem pro Českou obec Sokolskou,“ říká CEO společnosti a předseda představenstva Šišma.

V čele firmy Šišma stojí od roku 2019, kdy se její akcionáři rozhodli pro změnu. Původně totiž vedle oficiálního merche nabízela i běžné sportovní vybavení. „Řekněme, že v té mé pětiletce se to zúžilo už pouze na sportovní merchandising. Opustili jsme oblast sportovního retailu a zaměřili se na to, že náš zákazník je sportovní fanoušek.“

Dnes tak společnost stojí na takzvaném licenčním byznysu. „Značky nám podstupují licenci na své ochranné známky a my se jim staráme o celý řetězec: designujeme produkty, zadáváme výrobu či produkci, řešíme veškerou logistiku, skladování a procesy kolem propagace, marketingu i samotného prodeje,“ vysvětluje Šišma.

Na jedné straně tím firma získává na trhu obrovskou konkurenční výhodu, na té druhé přebírá také notnou dávku zodpovědnosti. Zejména za to, že licencované značky nikdo jiný komerčně nenabízí. „Většinou je to tím, že na trhu panuje – co se ochranných známek a duševního vlastnictví týče – jistá neznalost. Neřekl bych tedy, že s tím vyloženě bojujeme, ale snažíme se o edukaci.“

Sázku na licencovaný merchandising považuje Šišma za správné rozhodnutí; maloobchod se sportovním vybavením prý nedával smysl, protože „je to poměrná náročná oblast s nízkou marží“. Zúžené zaměření je navíc dovedlo až k letošnímu milníku: participaci na oficiálním merchandisingu pro celý aktuální hokejový šampionát. To ale značně předbíháme…

Proč je merch tak drahý?

Často se fanoušci diví, proč jsou věci označené logem jejich oblíbeného klubu tak drahé. Šála, u níž lze výrobní náklady odhadnout na řád desetikorun, stojí stokoruny, podobně je to pak s dresy. „U technického partnera to vychází z celosvětových ceníků. Co se týká zbytku, vzhledem k české realitě nedosahujeme doposud takového množství jako třeba zahraniční celky. Tam se produkce počítá v desítkách až stovkách tisíc kusů,“ poukazuje Šišma na nemožnost uplatnění úspor z rozsahu. I proto se podle něj snaží využít synergií v rámci celého portfolia spravovaných značek.

Merch nejsou jen šály

Historie společnosti Footballmania sahá až do nultých let 21. století, tehdy se v obchodním rejstříku zapsala jako poskytovatel hostinských služeb. Následně několikrát změnila majitele i strukturu, až se dostala skrze hlavního akcionáře do holdingu Daniela Křetínského, mimo jiné vlastníka Sparty. Na trhu však podle Šišmy působí jako jakýkoli jiný malý či střední podnik.

„Od akcionářské struktury jsme relativně nezávislí. Samozřejmě zástupci akcionáře se potom zeptají na nějaké výsledky, ale co se týká směřování a nějaké vize, mise společnosti, tak to je na mně a mém týmu,“ vysvětluje. Současně však nezastírá, že být součástí širšího holdingu se občas hodí: predikovat objem prodejů a tedy i stabilní cash-flow v tomto oboru dost dobře nejde.

„V posledních letech se s tím potýkáme zejména u Sparty, kdy jsme si mysleli, že už jsme na nějakém stropu potenciálu značky. Nakonec jsme toho ale minulý rok objednali víc a ani tak to nestačilo. S kolegy z jiných zemí jsme se nedávno shodli, že forecastovat poptávku v našem oboru je to nejtěžší, ovlivňuje ji celá řada faktorů,“ dodává Šišma kontext s tím, že vedle vývoje ekonomiky do poptávky promlouvají případné úspěchy týmu či to, jak s brandem pracuje klub.

A není to jen o dresu či šále, které si většina lidí ve spojení se sportovním merchem vybaví. „Jde to až přes oblast fashion a lifestylu, což je pro nás směr, který se snažíme více rozvíjet – aby to nebyl jen nějaký upomínkový nebo reklamní předmět, ale značka sportovního subjektu, která se dostane mezi širokou veřejnost,“ poukazuje Šišma na prorůstání merche i do šatníků světových celebrit.

„Je celosvětový trend, že se z dresů stává módní doplněk. Naší ambicí pak je spojovat se s dalšími značkami, českými textilkami, a jít za hranice toho, že to fanoušek nosí jen na stadion.“ Jediné, co je v téhle cestě lehce omezuje, je závislost na „technických partnerech“ klubů. „V případě Sparty je to Adidas, v případě Sokola Alpine Pro, u fotbalové reprezentace zas Puma… A my pak nesmíme vyrábět produkty označené jakoukoliv jinou značkou,“ vysvětluje.

Jak vypadá oficiální merch MS v hokeji 2024? Nahlédněte do galerie

MS hokej 2024Footballmania
MS hokej 2024Footballmania
Další obrázky v galerii (12)

Přestože jsou navíc šály a dresy stále nejprodávanějšími artikly (jen pod hlavičkou Sparty se prodají desítky tisíc dresů ročně), v sortimentu lze občas potkat i velmi netradiční věci. „Přes klíčenky třeba až k vybavení do domácnosti – na Kometě máme dokonce i postel,“ vypichuje jednu z mnoha zajímavostí šéf Footballmanie.

Oficiální merch IIHF

Že se zúžení záběru firmě vyplácí, ukazují ostatně i její ekonomické výsledky. Šišma se prý do jejího čela dostal v návaznosti na „všeobecnou nespokojenost s fungováním společnosti“. „Patřil jsem tehdy mezi jedny z kritiků, zejména co se merchandisingu Sparty týče; nenaplňoval podle mě potenciál, který měl. Když jsem nastoupil, tržby z něj byly nějakých čtyřicet milionů, letošní rok míříme na víc než 165 milionů,“ ilustruje pozitivní změnu Šišma.

Sílící jméno firmy v oboru je navíc dovedlo i k už zmíněnému aktuálnímu úspěchu: podílení se na oficiálním merchandisingu letošního hokejového šampionátu, které se koná v Česku. Šanci podílet se na šampionátu prý vycítili zhruba před dvěma lety, kdy v reakci na vpád Ruska na Ukrajinu převládal na trhu sentiment kompletně se odstřihnout od čehokoli ruského. A Mezinárodní federací ledního hokeje (IIHF) dříve spolupracovala právě s ruskou firmou.

Černé labutě jako cesta k růstu

Zatímco většinu firem, které na Finmag.cz představujeme, takzvané černé labutě (neočekávatelné ekonomické šoky) přímo či nepřímo poškodily, Footballmania měla v posledních letech spíše štěstí. Nejenže ji sentiment po vpádu Ruska na Ukrajina dopomohla k zisku spolupráce s IIHF, ale pomohl jí i covid; Šišma do firmy přicházel právě v počátcích pandemie a klíčové změny proto pomohla netradiční situace rozpohybovat. „Ať už to bylo zmíněné opuštění části byznysu či rozvoj digitálních prodejních kanálů. Bylo to něco, co naopak Footballmanii nakoplo.“ A kromě nutnosti zdražovat či výpadku oblíbených „podsedáků“ prý firmu nijak nepoškodila ani energetická krize.

„Přes různé kontakty jsem kontaktoval lidi kolem federace, až jsme se dostali k samotnému jednání o spolupráci,“ popisuje Šišma. Že bylo nakonec úspěšné, už netřeba zmiňovat. Nejde ale o výhradní zastoupení, to si ponechává agentura Infront společně s další švýcarskou společností Ochsner Hockey, které s IIHF dlouhodobě úzce spolupracují. Přesto je to velká prestiž.

„Oni mají na starosti produkci veškerého merchandisingu, tedy designování, výrobu a tak dále. V průběhu toho procesu to ale s námi konzultují, aby dohlédli na specifika dané země. Na místní úrovni to pak už je ale komplet na nás,“ vysvětluje Šišma. Federace podle něj také řeší případné porušení licence, Footballmania slouží jen jako lokální dozor.

Česká firma pak stojí například i za proclením merche, jeho uskladněním i následnou logistikou, optimalizací mezi prodejními místy, jejich vytvořením a zajištěním hladkého chodu. Ve fanzónách v Praze a Ostravě pak vybudoval dva „megastory“. „Naší odpovědností je zajistit i celou prodejní infrastrukturu, tedy kasy, terminály, personál…,“ dodává Šišma.

Vedle toho, že jen za stavbou a organizací fanouškovských obchodů stojí měsíce jednání, poukazuje šéf Footballmanie i na jednu časovou překážku. „Květen je na organizaci čehokoliv tím nejhorším měsícem, protože krom mistrovství se blíží fotbalové Euro, je tu spousta festivalů a koncertů, a pořídit si či pronajmout některé vybavení není v tomto měsíci vůbec snadné.“

Při zajištění prodejních míst firma navíc často bojuje s obstaráním zkušeného a především jazykově dostatečně vybaveného personálu. „A důležitá je i rychlost, proto je prodej v režimu cashless, aby byli fanoušci co nejrychleji odbaveni. Už to není ten starý pultový prodej.“

Český hokej bez licence

Celý oficiální merch pro hokejový šampionát se navíc dělí mezi dvě různorodé kolekce: první je takzvaná „eventová“ a nese symboliku šampionátu. „Tu nemůže prodávat nikdo jiný než my či oficiální prodejní kanály hokejové federace,“ říká Šišma. A pak jsou tu národní kolekce s oficiální symbolikou daného národního hokejového svazu, které si spravují hokejové svazy dané země.

I tady ovšem existují v posledních letech výjimky, kdy se národní kolekce nabízejí v omezené míře i v oficiálních prodejních kanálech IIHF. „Je to asi pět produktů od každé země – dres, mikina, tričko, kšiltovka, šála. V Ostravě tak například budeme cílit i na polské nebo slovenské fanoušky,“ doplňuje Šišma.

Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Otazník

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.

Pokud navíc sami přemýšlíte, do čeho se vrhnout, máme pro vás jedno milé překvapení: zkuste náš test osobnosti. Stačí vyplnit dvacet otázek a okamžitě zjistíte, jaký obor by vám sedl nejvíc. Tak směle do toho!

Problém podle něj nastává u národního týmu, protože český hokej v minulosti přišel s vlastním logem, které však následně opustil a dal tak „všanc“ využití velkého státního znaku i na neoficiálních dresech. „Realitou nadcházejících dnů a týdnů tak bude, že na spoustě míst se bude objevovat mechandising českého hokeje, který není chráněn jakoukoliv ochrannou známkou a může si ho vyrábět kdokoliv.“

Na druhou stranu Šišma věří, že se vyřešila situace posledních let s nedostatkem upomínkových puků na jednotlivých mistrovstvích. „Kdo na šampionát v minulých letech nepřijel včas, neměl šanci si puk koupit. To se nám snad společně s partnery pro letošní ročník podařilo vyřešit; těch Bobů a Bobků a puků jsme připravili takové množství, že se dostane na všechny zájemce.“

Kupujete si oficiální merch oblíbených klubů či akcí?

Aktuální spolupráci s IIHF považuje Footballmania především za velkou prestiž. A vlastně i jakýsi odrazový můstek k dalšímu možnému růstu. „Říkali jsme si, že pokud chceme být největší společností v oboru, nesmíme u toho chybět.“ A plány do budoucna? „Být účasten všech podobných událostí na českém území a jít i za hranice. A třeba se ucházet i o šampionáty UEFA či FIFA.“

„Z úcty ke sportovnímu prostředí ale asi nikdy nepůjdeme do nějaké velké rivality,“ vyjímá však z výčtu možných budoucích spoluprací některé kluby, které si přímo konkurují třeba právě s pražskou Spartou. „Sportovní fanoušek je významně jiný zákazník, promítá do toho své emoce. Je to pro něj otázkou cti, hrdosti,“ uvědomuje si Šišma náročnost a citlivost jejich cílové skupiny.

Podnikání v Česku

Jak se vám v Česku podniká?

Nemám zkušenost ze zahraničí ani mimo sportovní oblast, ale v mém oboru se podniká velmi dobře. Je to oblast, do které přicházejí správně motivovaní lidi. Na druhou stranu sportovní prostředí je často velmi politické a náročné z pohledu nějakých dotačních kauz a podobně.

Byrokracie, nesmyslné požadavky státu… Nic takového vás netrápí?

Dokázal bych si představit, že to bude jednodušší. Zejména pak z pohledu skladového hospodářství, kolem kterého je mnohdy taková administrativa, že nám to zamezuje nabízet služby, které lidé berou ale jako samozřejmost. Hledáme pak samozřejmě cesty, jak najít vhodný balanc mezi tím dělat to správně a přesto nabídnout odpovídající zákaznickou zkušenost pro fanoušky.

Je něco, co přímo na podnikatelském prostředí v Česku štve a co byste rád změnil?

Takhle v rychlosti mě nic nenapadá.

Máte snad tip na podobně zajímavý či neotřelý byznysový příběh? Pošlete nám ho a my se na něj rádi podíváme!

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
1
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Michal Hron

Michal Hron

Šéfredaktor webu Finmag.cz. Novinář s dlouholetou praxí z největších českých médií, milovník moderních technologií i přístupů, ale i čisté nedotčené přírody. Po krachu vydavatelství Mladá fronta přešel... Více

Související témata

byznyshokejhokejový šampionátmódaoblečenípodnikáníPodnikavé ČeskoPrahasportsuccess story

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo