Petr Síla|8. 2. 2010 11:38| reakce na Marek - 7. 2. 2010 11:55
Souhlasím, že zapomínání je schopnost užitečná, ale trvám na tom, že je to způsobeno na straně vybavování. Nejsem psycholog a tak Vám odpovím jen příkladem ze života. Tím jsou staří lidé, kteří si postupně začínají vzpomínat na věci, které se staly před padesáti, šedesáti lety. A nejsou to žádné význačné události - drobné postřehy, říkanky, popěvky ... Zažil jsem to se svou babičkou, která sice zapomněla, že dala brambory na sporák, ale odříkala mi všechny básničky z první třídy. (-;
Marek|7. 2. 2010 11:55| reakce na Aleš Valesek - 6. 2. 2010 23:41
Ale ano, vyjimky existuji (ad ten clovek, mozna to byl Solomon Shereshevsky (viz wiki)? V cestine o nem vysla uzasna knizka od ruskeho neuropsychologa Luriji, jmenuje se Mala knizka o velke pameti, doporucuji, je to na jedno nedelni odpoledne). To nicmene nikterak nerozporuje to, ze naprosta vetsina lidi si jednoduse vsechno nepamatuje (uz proto, ze LTP nevydrzi vecne). A popravde se zda, ze je to tak dobre, zapominani je velmi uzitecne.
Marek|5. 2. 2010 22:44| reakce na Petr Síla - 5. 2. 2010 11:41
Ne, mylite se, clovek si skutecne nepamatuje vse co zazil; pamatuje si maximalne radu vyjimecnych udalosti (ve smyslu vymykajicich se beznemu kolobehu dne), ale to je tak zhruba vse. Predstava vse-si-pamatujiciho cloveka, stejne jako cloveka, ktery vyuziva (jak funkcne tak strukturne) jenom frakci sveho mozku je mylna. Koneckoncu jednim ze zasadnich problemu dnesnich neuroved je zodpovezeni prave teto otazky - "co mozek dela, kdyz vime, ze neco dela (napriklad zmenou na fMRI/PET), ale nijak se to navenek neprojevuje"? Pokud by Vas to snad zajimalo, tak googlete "default mode network"
Václav Valášek|5. 2. 2010 11:56| reakce na Petr Síla - 5. 2. 2010 11:45
:) to zajímavý úkaz: "Navíc při pamatování dochází ke zpracování pozorovaných vjemů způsobem, který zatím dalece přesahuje naše chápání."Něco jako že mozek je tak nedokonale dokonalý, že nedokáže pochopit sám sebe. Protože chápání je přeci funkce mozku, že?
Mozek nepotřebuje ulevit, jeho kapacita je obrovská. Vědomě z něj používáme jen zlomek. Navíc při pamatování dochází ke zpracování pozorovaných vjemů způsobem, který zatím dalece přesahuje naše chápání. Zaznamenáváním vzpomínek na digitální médium by se z nás stal počátač - vybavíme si cokoliv z minulosti, ale nebudeme schopni z toho vydedukovat nic nového. Navíc se nebudeme schopni nic naučit!
Nahlásit
-
0
+
Petr Síla|5. 2. 2010 11:41| reakce na Václav Valášek - 5. 2. 2010 09:48
Ano, člověk si pamatuje vše a navždy. Pouze u méně používaných záznamů slábne jejich vazba a stěžuje se jejich vybavení. Dokonce existují lidé, kteří jsou schopni si libovolnou událost vybavit.
Četl jsem, že člověk si pamatuje vše co zažil. Není prý problém si věc zapamatovat, ale problém je vzpomínku vyvolat.Rád si s přáteli vyprávím vtipy a sám nemůžu uvěřit, že třeba po půl hodině už vyprávím roky "zapomenuté&quo t;.Najednou si na něj prostě vzpomenu. Znáte pocit, že toho člověka už jste někdy viděli, že tady už jste někdy byli a tohle už jste někdy slyšeli?Já jsem zastáncem myšlenky, že paměť člověka je naprosto geniální a neomezená. Omezené jsou naše schopnosti v paměti hledat, protože takovou vlastnost netrénujeme a radši si to vygooglujem znova :)
Diskuze: Lifelogging: totální paměť
Přihlášení do diskuze
Diskuze
Petr Síla|8. 2. 2010 11:38| reakce na Marek - 7. 2. 2010 11:55
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Marek|7. 2. 2010 11:55| reakce na Aleš Valesek - 6. 2. 2010 23:41
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Aleš Valesek|6. 2. 2010 23:41| reakce na Marek - 5. 2. 2010 22:44
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Marek|5. 2. 2010 22:44| reakce na Petr Síla - 5. 2. 2010 11:41
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Václav Valášek|5. 2. 2010 11:56| reakce na Petr Síla - 5. 2. 2010 11:45
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Síla|5. 2. 2010 11:45
Nahlásit
Petr Síla|5. 2. 2010 11:41| reakce na Václav Valášek - 5. 2. 2010 09:48
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Václav Valášek|5. 2. 2010 09:48
Nahlásit