Předplatit časopis Finmag

Články na téma: ekologie

Ekologie je věda o vzájemném působení organismů a jejich prostředí. Zabývá se popisem, analýzou a studiem vztahů mezi těmito organismy, ale i například jejich interakcí s neživou částí prostředí. Jde o interdisciplinární obor, který je klíčový pro pochopení fungování přírody, jejího vlivu na lidské zdraví a také to, jak můžeme chránit životní prostředí.

Ekologie má mnoho odvětví, například populační ekologii (studuje faktory ovlivňující velikost, růst a vývoj organismů, jejich distribuci a dynamiku), společenstevní ekologii (studuje interakce mezi organismy v různých společenstvích a ekosystémech), ekosystémovou ekologii (studuje energii a látky v ekosystémech a interakci mezi živým a neživým prostředím) a ekologii, zabývající se studiem vztahů mezi ekosystémy ve větších měřítcích.

Podnikatelé by o ekologii měli dbát a využívat co nejvíc obnovitelných zdrojů a ekologicky vhodných postupů při výrobě i balení zboží. Mohou využívat úsporná opatření, recyklovat odpad a minimalizovat spotřebu neobnovitelných zdrojů. Kromě toho by měli investovat do ekologičtější dopravy a snížit emise pocházející z dopravy.

Také mohou spolupracovat s dodavateli a výrobci, kteří na ekologii a udržitelnost kladou důraz. Například balení objednávek z e-shopu do recyklovaných materiálů nebo do ekologických materiálů může přispět ke snížení množství odpadu. Opakovaně recyklovatelné materiály se také mohou dostat zpátky do oběhu a není potřeba na ně zpracovávat další zdroje. Ekologické obalové materiály také mohou mít nižší uhlíkovou stopu, jejich výroba vyžaduje použití nižšího množství energie a vody.

Používání k přírodě šetrných obalových materiálů a také snaha o celkovou nižší ekologickou zátěž firmy může u zákazníků posílit pozitivní povědomí o značce.

Další články na téma ekologie najdete na Peníze.cz.

Od zpoceného trička k úspěšnému startupu. Prací papírky mění svět zavedných značekBrandInsight
 8 357

Od zpoceného trička k úspěšnému startupu. Prací papírky mění svět zavedných značek

Dobrý nápad může mít občas každý, ne všichni ho ale dokážou přivést k životu a navíc z něj udělat byznys. Podnikatelský příběh Petry Doubkové a její značky EcoHaus vyrábějící prací papírky by mohl být učebnicovým příkladem toho, jak ze studentského nápadu vznikne úspěšný startup.

Jitka Šorfová17. 9. 2024
ESG skepticky: Proč měříme dobro skrze tuny amorfního textu?komentář

ESG skepticky: Proč měříme dobro skrze tuny amorfního textu?

Odkud se vzalo ESG a co je jeho úkolem? Co měří ESG skóre a které firmy nám díky němu ukazují správný směr? Ve zkratce se pod zkratkou ESG skrývá záchrana světa. Pro dotvoření představy můžete využít některý z mnoha veřejně dostupných zdrojů. V tomto článku se ale zaměříme na to, co vám propagační materiály neřeknou.

Jan Veselý26. 7. 2024
Jak vůně ovlivňují mozek. V boji proti blbé náladě spoléhá česká firma na příroduBrandInsight

Jak vůně ovlivňují mozek. V boji proti blbé náladě spoléhá česká firma na přírodu

Podnikatelské začátky mívají podobný průběh. Člověk dostane nápad a potřebuje peníze na jeho realizaci. To však není případ značky AOMU, která na jaře vstoupila na trh s ekologickými inhalačními tyčinkami. Ty mají schopnost působit na lidskou psychiku a ve výsledku třeba zlepšit náladu.

Lucie Weissová24. 6. 2024
Za reklamní letáky se bude platit. Zničí to seniory a tiskárny?letáky
 66 568

Za reklamní letáky se bude platit. Zničí to seniory a tiskárny?

Kdo je pošle do světa, ať platí za jejich likvidaci. Zásada, kterou chce ministerstvo životního prostředí uplatňovat na reklamní letáky, se určitě nelíbí všem. Seniorům to zavře cestu k nákupům ve slevách nebo budou letáky dražší – a zaplatíme to všichni, argumentují odpůrci.

Gabriel Pleska19. 6. 2024
Česká firma Green Future triumfuje s inovativní recyklací plastůaktuality

Česká firma Green Future triumfuje s inovativní recyklací plastů

Ovšem zatím triumfuje zejména v soutěži, opravdový křest ohněm byrokracie a konkurenčního boje teprve vyhrát musí. Jestli se jí to opravdu povede a podaří se jí na originální technologii vybudovat funkční byznys, bude to velké.

Redakce Finmag.cz4. 6. 2024
Obchodování s emisními povolenkami dál drhne. Konejte, tlačí průmyslníci na vláduaktuality

Obchodování s emisními povolenkami dál drhne. Konejte, tlačí průmyslníci na vládu

Vláda v březnu už poněkolikáté neschválila novelu zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů. Podle Svazu průmyslu a dopravy to ohrožuje efektivní čerpání financí z výnosů z obchodování, ale i implementaci systému EU ETS 2 (Systém EU pro obchodování s emisemi).

Redakce Finmag.cz15. 4. 2024
Zaměstnanci jsou nejlepším indikátorem úspěchu, říká generální ředitelka HPBrandInsight

Zaměstnanci jsou nejlepším indikátorem úspěchu, říká generální ředitelka HP

Hodně sází na lidi, které má kolem sebe. „Naprostá většina úspěchů je v mém případě dílem týmové práce,“ tvrdí Kateřina Barbier, která se loni v létě stala generální ředitelkou HP pro Česko, Slovensko a Maďarsko.

Hynek Just28. 3. 2024
Creative Business Cup 2024 vyhrál český výrobce elektrokol, své síly poměří se světem

Creative Business Cup 2024 vyhrál český výrobce elektrokol, své síly poměří se světem

Národní kolo soutěže Creative Business Cup 2024 podporující kreativní startupy opanoval český startup E-cafe bike. Pražský výrobce netradičních městských elektrokol, za kterým stojí manželé Jan a Zuzana Malinovi, zaujal porotu svými inovativními nákladními vozíky. Nyní český startup poměří své síly ve světovém finále v Kodani.

Redakce Finmag.cz15. 3. 2024
Jdeme si pro tebe, igelite! Česká firma chce recyklovat desetinu evropského plastového odpadustartupy
 8 754

Jdeme si pro tebe, igelite! Česká firma chce recyklovat desetinu evropského plastového odpadu

Evropa chce spotřebovávat míň ropy a recyklovat plasty. Jenže to neumí. Česká společnost Green Future má prý řešení. Letos do komerčního provozu překlopí zatím experimentální recyklační jednotku, která bude funkční ekologicky i ekonomicky. A chystá stavbu dalších tří v Česku i za hranicemi.

Redakce Finmag.cz29. 2. 2024
Dopravci zaplatí víc. Vláda řekla, o kolik zdraží mýtnéaktuality

Dopravci zaplatí víc. Vláda řekla, o kolik zdraží mýtné

Už od března zdraží mýtné na dálnicích a silnicích první třídy. Nyní se v mýtném platí za užití pozemní komunikace, poplatek za hluk a poplatek za znečištění ovzduší. Novou čtvrtou složkou mýtného bude poplatek za emise oxidu uhličitého.

Redakce Finmag.cz14. 2. 2024
Peníze a možnost osladit to Evropě. Začíná soutěž pro zelené firmyaktuality

Peníze a možnost osladit to Evropě. Začíná soutěž pro zelené firmy

Nový ročník soutěže SME EnterPRIZE určené malým a středním podnikům a startupům vyhlásila Generali Česká pojišťovna. Soutěž má podpořit takzvané „udržitelné podnikání v oblasti životního prostředí“.

Redakce Finmag.cz5. 2. 2024
Hříšný tanec s uhlíkem. Jak snížit jeho stopu a nenaletět?komentář

Hříšný tanec s uhlíkem. Jak snížit jeho stopu a nenaletět?

Jednou z cest, jak se vyrovnat s čím dál přísnějšími limity na uhlíkovou stopu, jsou takzvané offsety. Ty pomáhají především podnikům, které nemají negativní dopady své činnosti šanci snížit jiným způsobem. Principem je zaplatit za to, že daná firma sníží stopu CO2 jinde.

Tomáš Kabeláč10. 1. 2024
Instatní polévka je instantní polévka. Klient ocení hlavně upřímnost, říká expertka na značkyBrandInsight

Instatní polévka je instantní polévka. Klient ocení hlavně upřímnost, říká expertka na značky

V minulosti český design pokulhával za západními trendy, dnes už to neplatí. Podle Any Maselli, generální ředitelky brandingové agentury Unity, si lidé už nenechají reklamou jen tak něco namluvit. Ve světě propagace mají stále silnější slovo otevřenost a čest. A aktuálně i retro vlna.

Jitka Šorfová21. 12. 2023
Aby se z ochrany klimatu nestalo prázdné PR. Jak na offsetový projekt?

Aby se z ochrany klimatu nestalo prázdné PR. Jak na offsetový projekt?

Jmenuje se to offsetové projekty. Aktuálně velmi diskutované téma. Pro někoho jednoduchý a účinný nástroj na ochranu klimatu, pro jiného pouhý greenwashing za účelem zisku. Jak se v tom zorientovat a rozeznat od sebe dobrý záměr od pouhého PR firmy?

Petr Pavelčík, Jana Smolíková4. 4. 2023
Udržitelnost není nic nového, prosazoval ji už Aristotelés

Udržitelnost není nic nového, prosazoval ji už Aristotelés

Pokud chceme zachovat Zemi pro další generace alespoň takovou, jakou ji známe dnes, je třeba zapomenout na lineární model spotřeby a přejít k oběhové ekonomice. Že je takové podnikání možné, ukazují finalisté soutěže SME EnterPRIZE.

Petra Nová24. 3. 2023
„Jsme Češi, očuráme všechno.“ Firmy marně strkají před ESG hlavu do písku
 24 814

„Jsme Češi, očuráme všechno.“ Firmy marně strkají před ESG hlavu do písku

Co je to ESG? Ještě nedávno to byla volba. Firma se zkrátka mohla etablovat jako „zelená“ a udržitelná, a jít tak vstříc určitému typu zákazníků, nebo jí to mohlo být jedno. Možnost volby ale pomalu končí. „Část podnikatelů před tím strká hlavu do písku, což je chyba,“ varuje Ondřej Vaněk ze společnosti PKV.

Martina Fojtů18. 1. 2023
Jak ztratit tři sta miliard za den? Elon Musk zase jednou střelil vedle
 22 812

Jak ztratit tři sta miliard za den? Elon Musk zase jednou střelil vedle

Nejbohatší člověk světa ve své obraně „čisté“ Tesly neříká vše. Jak je to s ESG ratingem doopravdy? ptá se v komentáři pro aktuální tištěný Finmag ekonomická novinářka Martina Patočková.

Martina Patočková11. 11. 2022
Emisní paradox. Jak zmírnění normy Euro 7 pomůže životnímu prostředí
 14 986

Emisní paradox. Jak zmírnění normy Euro 7 pomůže životnímu prostředí

Po tvrdém lobbingu automobilek bude pravděpodobně zmírněna nebo zcela zrušena emisní norma Euro 7. Můžeme očekávat další ekologické aktivisty přilepené k autům. Přesto se pro životní prostředí nemohlo stát nic lepšího. Emisní normy totiž občas napáchají víc škody než užitku. A Euro 7 by bylo jednou z nich.

Vojtěch Dobeš31. 10. 2022
Fialova vláda má další problém. Proč důl Turów dál okrádá Česko o vodu?
 33 649

Fialova vláda má další problém. Proč důl Turów dál okrádá Česko o vodu?

Spor o těžbu v příhraničním polském dole Turów se vrací vládě jako bumerang. Voda na české straně dál mizí ze studní, a místní si stěžují u Evropské komise. Proč, když česko-polská smlouva měla všechny problémy vyřešit? Možná proto, že to byla víc smlouva mezi dvěma spřátelenými stranami. A bohužel to vypadá, že v Česku dostaly stranické zájmy přednost před ochranou občanů.

Petr Fischer27. 10. 2022
Když marketing vítězí nad staromilstvím. Je elektrický mustang vážně tak dobrý?
 8 205

Když marketing vítězí nad staromilstvím. Je elektrický mustang vážně tak dobrý?

Svět se mění, nejprodávanější mustang je elektrický. Ford Mustang Mach E dosahuje i přes nářky tradicionalistů vyšších prodejů než jeho benzinový sourozenec. Je to vítězství marketingu nad hmotou, nebo je rodinné SUV na elektřinu vážně tím správným mustangem pro dnešní dobu? Abychom to zjistili, vyrazili jsme s ním do Berlína.

Vojtěch Dobeš26. 10. 2022
Lomborg: Svět se zbláznil, čeká nás chaos. Zelený diktát vítězí nad rozumem
 35 103

Lomborg: Svět se zbláznil, čeká nás chaos. Zelený diktát vítězí nad rozumem

Nůžky mezi světovou elitou a reálným světem se rozevírají čím dál víc. Zatímco většina lidí se stále vyrovnává s následky pandemie a řeší všeobecnou inflaci – především zvyšování cen potravin a energií – a obávají se recese, elita si štěbetá na konferencích v Davosu či Aspenu o dosažení uhlíkové neutrality, píše exkluzivně pro Finmag.cz dánský statistik Bjørn Lomborg.

Bjørn Lomborg5. 10. 2022
1/3