https://www.finmag.cz/finance/452019-dopravci-zaplati-vic-vlada-rekla-o-kolik-zdrazi-mytne
Dopravci zaplatí víc. Vláda řekla, o kolik zdraží mýtné
Už od března zdraží mýtné na dálnicích a silnicích první třídy. Nyní se v mýtném platí za užití pozemní komunikace, poplatek za hluk a poplatek za znečištění ovzduší. Novou čtvrtou složkou mýtného bude poplatek za emise oxidu uhličitého.
Vláda ve svém nařízení fakticky jen potvrzuje, co už je obsaženo ve změně zákona o pozemních komunikacích, novelizovaném v konsolidačním balíčku. Změna je implementací evropské směrnice.
V některých kategoriích mýtné podraží několikanásobně. Pokud například vezmeme dodávky mezi 3,5 a 7,5 tunami s emisní normou horší než EURO 5, které přirozeně budou mít i nejhorší normu CO₂ 1, ty nově za projetí kilometru dálnice zaplatí 0,7882 koruny místo 0,056 (0,057 v noci) koruny. To je víc než 14násobné zdražení.
Pro nejtěžší stroje s EURO nižší než EURO 5 a v nejhorší třídě CO₂ 1 se ale mýtné zvýší ze 6,295 (6,324 v noci) koruny jen na 6,5442 koruny. V průměru by se mýtné mělo zvednout o 10 až 15 procent. Stát očekává, že ročně zvýšení mýtného přinese rozpočtu zhruba o dvě miliardy korun víc než dosavadních 13 až 14 miliard za rok.
Otevřená otázka je, jestli a jak dopravci promítnou zdražení poplatků do svých cen – a co všechno pak případně zdraží sekundárně.
Zavedeno bude pět emisních tříd, které se budou lišit výší poplatku. Nejvyšší bude ve třídě CO₂ 1, třída CO₂ 5 je určena pro takzvaná bezemisní vozidla.
Do třídy CO₂ 1 budou trvale zařazena všechna vozidla registrovaná před 1. červencem 2019 a vozidla kategorie M2 a M3, tedy autobusy. Leda by šlo o vozidla výhradně na elektřinu nebo na vodík. Ta mají nárok na třídu CO₂ 5.
Vládní nařízení naopak ruší zvýhodnění aut na zemní plyn nebo biometan.
Hledáte spolehlivé povinné ručení? Poradíme!
Vašemu autu najdeme nejvýhodnější pojištění na míru, co nezatíží rodinný rozpočet.
Zahrnuta do třídy CO₂ 1 ale budou zpočátku automaticky všechna vozidla. Jejich majitelé by si tedy měli prověřit, do jaké třídy patří, aby zbytečně neplatili víc. Základní informace by měli najít v dokumentaci od výrobce (COC, CIF), pokud ji nemají, výrobce by ji měl na požádání dodat; spuštěna taky byla kalkulačka emisní třídy. Pokud má vozidlo nárok na lepší emisní třídy CO₂, o její přiznání si majitel může elektronicky zažádat.
„Dopravcům, kteří provozují vozidla s datem první registrace po 1. červenci 2019, doporučujeme zkontrolovat dokumentaci vozidla od výrobce a následně ověřit s pomocí vyhledávače na stránce www.mytocz.eu/CO₂, zda nemají nárok na přeregistraci do vyšší emisní třídy CO₂ s nižší mýtnou sazbou,“ upozornil Petr Chvátal, generální ředitel společnosti CzechToll, které provozuje český systém mýtných bran.
Podle správce mýtných bran většině vozidel zůstane první třída. „Podle analýzy CzechToll splní nárok na zařazení do vyšší emisní třídy CO₂ jen 5 až 10 procent z vozidel, která jsou dnes do Systému elektronického mýtného zaregistrována. Ze zkušeností ve státech, kde již systém emisních tříd CO₂ byl spuštěn, se v drtivé většině případů objevují vozidla splňující parametry pro vyšší emisní třídu než CO₂ 1 až u prvních registrací v roce 2022.“ uvádí web společnosti.
Majitel, který bude chtít přeřadit vozidlo do lepší emisní třídy než CO₂ 1, si musí podat žádost a doložit svůj nárok certifikáty COC a CIF. Udělat se to dá v zákaznické samoobsluze na webu myto.cz – je potřeba se registrovat nebo přistupovat s pomocí identity občana. Jiná možnost je poslat dokumentaci e-mailem.
Co rozhoduje od 1. března o výši mýta
- kategorie pozemní komunikace (dálnice; silnice I. třídy)
- kategorie vozidla (vozidla v systému elektronického mýtného vyjma vozidel kategorie M2 a M3; vozidla kategorie M2 a M3)
- emisní třídy vozidla (do třídy EURO IV; třídy EURO V a EEV; třída EURO VI; třída CNG-BIO EURO VI)
- největší povolené hmotnosti vozidla nebo jízdní soupravy (více než 3,5 tuny a méně než 7,5 tuny; nejméně 7,5 tuny a méně než 12 tun; nejméně 12 tun)
- počtu náprav vozidla nebo jízdní soupravy (2 nápravy; 3 nápravy; 4 nápravy; 5 nebo více náprav)
- emise CO₂ (třídy CO₂ 1– CO₂ 5)
Nadále už se nebude zohledňovat, v který denní čas došlo k užití zpoplatněné silnice nebo dálnice.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Pražský okruh, vrchol autosocialismu. Silnice kolem měst vůbec nic neřeší
A dost, zvyšování daní stačilo. Teď je čas škrtat ve výdajích
Jak na silniční daň v roce 2024. Kdo ji platí a kdy, jak je to se zálohami a přeplatky, kalkulačka
Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu
Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.
SPORTEM K BYZNYSU
Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem
BYZNYS JE HRA
„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu
Související témata
Související články