Předplatit časopis Finmag

Jak na silniční daň v roce 2024. Kdo ji platí a kdy, jak je to se zálohami a přeplatky, kalkulačka

Bohumír Žídek
Bohumír Žídek
3. 1. 2024
 15 413
silniční daň

V silniční dani se v posledních letech odehrály velké změny, pro řadu podnikatelů byla od roku 2022 zrušena. Vlivem setrvačnosti však mnozí z nich stále platí zálohy, i když nemusí. Koho se tedy silniční daň skutečně týká? Kdy musíte podávat daňové přiznání? A co když máte z minulých let přeplatek?

Kdo platí silniční daň

Novela zákona o silniční dani předloni zrušila povinnost platit tuto daň u vozidel do 12 tun. Daň tak musí platit provozovatelé zdanitelného vozu zapsaného v silničním registru nad tuto hmotnost. Netýká se například osobních vozů, autobusů nebo náklaďáků, které se do tohoto limitu vejdou.

Konkrétně se předmětem daně z pohledu finanční správy stávají silniční vozidla kategorie N2 nebo N3 a jejich přípojná vozidla kategorie O3 nebo O4, pokud jsou registrovaná v registru silničních vozidel v České republice.

Kategorie vozidla N2 – motorová vozidla s maximální hmotností převyšující 3,5 tuny, ale nepřevyšující 12 tun

Kategorie vozidla N3 – motorová vozidla s maximální hmotností převyšující 12 tun

Kategorie vozidla O3 – přípojná vozidla s maximální hmotností převyšující 3,5 tuny, ale nepřevyšující 10 tun

Kategorie vozidla O4 – přípojná vozidla s maximální hmotností převyšující 10 tun

Předmětem silniční daně dále nejsou vozidla:

a) s přidělenou zvláštní registrační značkou podle zákona upravujícího podmínky provozu vozidel na pozemních komunikacích,

b) kategorie N podkategorie vozidlo zvláštního určení nebo terénní vozidlo zvláštního určení nebo

c) kategorie O s kódem druhu karoserie DA.

Výše silniční daně 2023

Výše silniční daně se liší podle kategorie vozidla, druhu karoserie, počtu náprav a povolené hmotnosti. U vozidel kategorie N s karosérií BA nebo BB se sazby pohybují od 800 do 14 000 korun, u karosérií BC nebo BD pak od 400 do 24 200 korun. Kód karoserie BA přitom označuje nákladní vozidlo, BB skříňové vozidlo, BC tahač návěsů a BD silniční tahač.

U automobilů kategorie O (přípojná vozidla) s karosérií DB (přívěsy) nad 12 tun pak platí jednotná sazba 3 600 korun. Přípojná vozidla s karosérií DA (návěsy) předmětem silniční daně nejsou bez ohledu na hmotnost. Konkrétní výše daně ukazují následující tabulky.

Výše silniční daně pro zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BA nebo BB:

Počet náprav

Největší povolená hmotnost v tunách

Výše daně v Kč

nejméně

méně než

2

 

12

0

12

13

800

13

14

2 300

14

15

3 200

15

 

7 200

3

 

15

0

15

17

1 400

17

19

2 900

19

21

3 800

21

23

5 800

23

 

9 000

4 a více

 

23

0

23

25

3 800

25

27

6 000

27

29

9 400

29

 

14 000

Výše silniční daně pro zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BC nebo BD:

Počet náprav

Největší povolená hmotnost jízdní soupravy v tunách

Výše daně v Kč

nejméně

méně než

2

 

16

0

16

18

400

18

20

900

20

22

2 000

22

23

2 600

23

25

4 600

25

28

8 000

28

31

8 700

31

33

12 100

33

 

18 400

3 a více

 

36

0

36

38

11 800

38

40

16 300

40

 

24 200

Výše daně pro zdanitelné vozidlo kategorie O:

Největší povolená hmotnost v tunách

Výše daně v Kč

nejméně

méně než

 

12

0

12

 

3 600

Z výše uvedených tabulek vyplývá, že vymezená vozidla jsou sice předmětem daně, ale výše daně je nulová. Z takových vozidel se daň neplatí a neuvádějí se do daňového přiznání.

S výpočtem silniční daně vám pomůže naše kalkulačka silniční daně 2024.

Výpočet silniční daně 2025

ccm

Jak na přiznání silniční daně

S povinností platit se pojí i povinnost podat do 31. ledna následujícího roku přiznání k silniční dani. Do stejného data je také potřeba daň u příslušného finančního úřadu zaplatit. Žádné zálohy na daň se od roku 2022 neplatí.

V daňovém přiznání se uvádí pouze zdanitelné vozidlo, 

a) za které je dílčí daň vyšší než 0 Kč,

b) za které se uplatňuje sleva na dani nebo

c) které je osvobozeno, pokud by jinak dílčí daň za něj byla vyšší než 0 Kč

V praxi tak máte povinnost podávat přiznání i v případě, že je vozidlo předmětem daně a před jeho osvobozením by byla daň vyšší než 0 Kč. Příkladem takového vozidla může být podle Finanční správy například vozidlo kategorie O, pokud jeho provozovatel platí dílčí daň za zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BD (silniční tahač). Zde pak platí, že pokud poplatník tento tahač zdaňuje, nezdaňuje už jeho přípojné vozidlo. Takováto vozidla se ale v daňovém přiznání uvádí jako osvobozená.

TIP: Potřebujete pomoct s podáním silniční daně 2024? Odpovězte na jednoduché otázky a daňové přiznání budete mít hotové za 15 minut. (Cena služby je 189 Kč, provozuje společnost Neotax na portálu OnlinePriznani.cz)

Kdo je od silniční daně osvobozen

Zákon uvádí, že některá vozidla jsou od silniční daně osvobozena. Jde například o vymezená vozidla typu záchranářských vozidel, vozů diplomatické mise a vozy se zvláštním zvukovým výstražným zařízením společně s výstražným červeným nebo modrým světlem. Dále jsou osvobozena i přípojná vozidla kategorie O, pokud poplatník vedle nich provozuje i vozidla kategorie N3 nebo N4 s karoserií BD, tedy silniční tahače.

Konkrétně se od daně silniční osvobozuje zdanitelné vozidlo:

a) vybavené zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním výstražným světlem modré barvy nebo modré a červené barvy zapsaným v technickém průkazu vozidla,

b) určené jako státní hmotná rezerva, pokud není používáno k podnikání,

c) kategorie O, pokud je poplatníkem dílčí daně za něj poplatník dílčí daně za zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BD, nebo

d) poplatníka dílčí daně za toto vozidlo, pokud je tímto poplatníkem:

1. diplomatická mise nebo konzulární úřad, je-li zaručena vzájemnost,

2. poskytovatel zdravotních služeb, báňská záchranná služba nebo horská záchranná služba, je-li v technickém průkazu vozidla označeno jako sanitní nebo záchranářské,

3. Český červený kříž, a to v rozsahu osvobození podle zákona upravujícího Český červený kříž, nebo

4. vlastník pozemní komunikace, správce pozemní komunikace nebo jimi pověřená osoba, je-li používáno výlučně k zabezpečení sjízdnosti nebo schůdnosti pozemní komunikace.

Přeplatek silniční daně

Kromě nedoplatku můžete mít na silniční dani i přeplatek. To se týká ještě víc těch podnikatelů, kteří před novelou zákona platili zálohy na daň za vozidlo s hmotností pod 12 tun. Novela totiž sice ve sbírce zákonů vyšla až v červnu 2022, ale platila zpětně už od ledna.

Původně plátci silniční daně hradili pravidelné čtvrtletní zálohy. Termín splatnosti byl za první čtvrtletí 15. dubna, za druhé čtvrtletí 15. července, za třetí kvartál 15. října a za poslední období roku 15. prosince. V dubnu tak často poplatník ještě zaplatil zálohu na daň, kterou mu zpětně zrušili.

Ještě na podzim roku 2023 Finanční správa evidovala přeplatky v úhrnné výši 635 milionů korun. O vrácení přeplatků si ale musíte požádat. „Přeplatky na dani silniční mohou být vráceny pouze na základě žádosti o vrácení přeplatku podané u místně příslušného finančního úřadu. Zákonná lhůta pro vyřízení žádosti činí 30 dní,“ píše k tomu Finanční správa.

Pokud si nepožádáte ani za šest let, přeplatek propadne státu. Jestli máte přeplatek, zjistíte přihlášením do on-line finančního úřadu.

Změny v silniční dani od roku 2022

Kvůli novele zákona o silniční daně vznikají zmatky v informacích. Proto pro jistotu ještě shrňme, co se všechno změnilo:

  • silniční daň pro vozidla vážící méně než 12 tun se od předloňského roku zrušila
  • zrušila se povinnost platit každé čtvrtletí pravidelné zálohy na silniční daň
  • k dani se před podáním přiznání není potřeba registrovat

Pokud na internetu narazíte na protichůdné informace, jsou zastaralé.

Oficiální zdroje

Pokud jste snad v našem přehledu nenašli informaci, kterou hledáte, napište nám do diskuse pod článkem a rádi na tom zapracujeme. Případně se můžete obrátit na oficiální zdroje, ze kterých jsme sami do přehledu informace čerpali. Patří k nim především:

Pokud už hledáte jen formulář pro podání silniční daně, poslouží stránky ministerstva financí:

TIP: Potřebujete pomoct s podáním silniční daně 2024? Odpovězte na jednoduché otázky a daňové přiznání budete mít hotové za 15 minut. (Cena služby je 189 Kč, provozuje společnost Neotax na portálu OnlinePriznani.cz)

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

UMĚNÍ JE BYZNYS

Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?

BYZNYS JE HRA

Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Zdeňka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?

Ohodnoťte článek

-
1
+

Sdílejte

Diskutujte (1)

Vstoupit do diskuze
Bohumír Žídek

Bohumír Žídek

Ekonomický novinář. Spolupracuje s Forbes BrandVoice. Pět let působil jako ekonomický redaktor serveru Novinky, odkud odešel do týdeníku Ekonom. Absolvoval bakalářskou němčinu a religionistiku na Filosofické... Více

Související témata

byznysdaněDaně 2024dopravapodnikáníPodnikavé Českosilniční daňVše o...

Nejčtenější články

Co firma, to sprostý podezřelý. V Česku končí podnikání, jak jsme ho znali
Co firma, to sprostý podezřelý. V Česku končí podnikání, jak jsme ho znali
Od buřtguláše do bodu G: kavárna z autobusové zastávky dělá milionové obraty
Od buřtguláše do bodu G: kavárna z autobusové zastávky dělá milionové obraty
Nejbohatší Češi jsou na dovolených stále aktivnější
Nejbohatší Češi jsou na dovolených stále aktivnější
Čeká nás cesta do bezvýznamnosti? Temný scénář pro český průmysl se naplňuje
Čeká nás cesta do bezvýznamnosti? Temný scénář pro český průmysl se naplňuje
Český průmysl v tragické kondici: objem výroby klesá, lidí bez práce přibývá
Český průmysl v tragické kondici: objem výroby klesá, lidí bez práce přibývá

Zimní příběh

BAYLIS & HARDING

BAYLIS & HARDING

499 Kč

Více nabídek

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo