Instatní polévka je instantní polévka. Klient ocení hlavně upřímnost, říká expertka na značky
V minulosti český design pokulhával za západními trendy, dnes už to neplatí. Podle Any Maselli, generální ředitelky brandingové agentury Unity, si lidé už nenechají reklamou jen tak něco namluvit. Ve světě propagace mají stále silnější slovo otevřenost a čest. A aktuálně i retro vlna.

Česká brandingová agentura Unity, která stojí třeba za designem Budvaru, Kofoly, Alberta nebo Čedoku, má od loňského roku novou generální ředitelku. Ladislavu Lichtenbergovou, která firmu vedla 20 let, vystřídala zkušená designerka a manažerka Ana Maselli. Drobná, usměvavá Brazilka s italskými kořeny.
Ana vystudovala design na univerzitě v Riu, na postgraduál zamířila do Londýna. Při cestách po Evropě potkala v Praze budoucího manžela Tomáše a oproti původním plánům zakotvila v Česku, kde prý bylo pro mladou designerku víc pracovních příležitostí.
Do první české agentury nastoupila v roce 2003 a působila v ní 10 let. Vedla designerské týmy a projekty v Česku, Rusku a Rumunsku. Poté pracovala jako manažerka maloobchodního designu pro divizi L'Oréal Luxe. A v posledních šesti letech vedla projekty pro mezinárodní značky a klienty po celém světě.
Ana Maselli
Brazilka s italskými kořeny. V ČR pracuje od roku 2003. Vedla designérské týmy a projekty v Česku, Rusku a Rumunsku. Jako Client Service Director spolupracovala se společností P&G, Coca-Cola, Pernod Ricard, Molson Coors, Pepsico, Rohlik/Sezamo a dalšími. Pracovala jako manažerka maloobchodního designu pro divizi L’Oréal Luxe. Se svým manželem česko-finského původu vychovává syna (17) a dceru (12).
„Unity znám 20 let, vždy mi imponovalo, že ji po celou dobu vedla žena. Líbil se mi styl její práce. Když jsem dostala nabídku převzít odpovědnost za chod celé agentury, neváhala jsem,“ říká ke své současné pozici.
„Vedení společnosti není jen o vytváření byznysplánu, najímání lidí a získávání nových klientů. Je také o tom, jak působíte navenek, jak pečujete o značku, kterou vám klient svěří, jak svou práci klientům prezentujete. Ve vedení týmu i ve vztahu s klienty potřebujete být velmi empatičtí a věřím, že to je moje silná stránka,“ tvrdí Ana.
Nesedět v koutě
Jako cizinka v čele české agentury má možná výhodu při jednání se zahraničními klienty. Mohla by ale narazit na nedůvěru českých zákazníků. Teprve nyní, v pozici šéfky, si Ana uvědomila, jak je důležité umět zviditelnit svoji práci a vše, co má za sebou. Za dvě desetiletí na českém trhu se podílela na designu českých tradičních značek, jako jsou Deli, Becherovka, Fernet Stock, BonPari, Staropramen, Odol, Jar nebo Eta.
„Nejsem typ, co se staví dopředu a vykřikuje: Podívejte, to jsem všechno dělala já! Jenomže teď mi došlo, že jestli chci posunout Unity dál, nemůžu sedět někde v koutě. Musím stát nejen za firmou, ale i sama za sebou. To je pro mě velká osobní výzva,“ říká Ana.
Svět prodeje a s tím i reklamy a designu se podle ní proměnil. „Dříve byl tlak na to prodat zákazníkovi cokoliv. Dnešní zákazníci jsou jiní. Zamýšlejí se nad etikou a ekologií, řeší recyklovatelnost obalů. Mají spoustu informací, nenechají si jen tak něco namluvit.“
Ana sama připouští, že to může znít jako klišé, ale pro úspěch v oboru je podle ní stěžejní upřímnost. „Když prodáváte instantní polévku, nemůžete zákazníkům tvrdit, že má tu nejlepší chuť na světě. Můžete ale zdůraznit rychlost a jednoduchost přípravy. To samé by se mělo projevit v designu.“
Češi se nedají ošálit
Před dvaceti lety vypadal český design jinak než na Západě, dnes už se mu zcela vyrovná. Vkus zákazníků se může lišit v Česku, v USA, v Japonsku nebo v Brazílii, ale globální trendy se odrážejí všude, i na českém trhu. Vedle otevřenosti a upřímnosti je pro ně teď typická i velká retro vlna. „Návrat ke kořenům, k tomu, jak žily a vařily naše babičky. To je stejné tady jako v Brazílii.“
Ana nevidí Čechy jako příliš konzervativní, jak někdy slýchá od kolegů ze zahraničí. „Češi jsou velmi přímí, nedají se ošálit pohádkami. Když je za značkou nějaký příběh, musí to být pravdivý příběh. Nestojí o velká slova, chtějí vidět výsledky. Když to přenesu do designu, například Brazilci jsou dekorativnější, Češi střídmější. Zároveň mají respekt k historii a k úspěchům, kterých dosáhli.“
Právě respekt k tradici Ana na Unity vždy oceňovala. To je zvlášť důležité u zavedených značek, mezi kterými má agentura významné klienty. „Musíme vést dialog, dobře poznat klienta, naladit se s ním na stejnou vlnu a společně postupovat dopředu. Někdy klient není připraven na velkou změnu u své značky a ocení spíš drobné krůčky, kterými se posouváte. Je třeba dodávat mu ke změně odvahu, třeba postupně. Naším úkolem je představit klientovi vizi změny, na kterou je jeho značka připravená. A pak k ní směřovat.“
Ana ví, že výrobce nechce ztratit stávající zákazníky, ale zároveň potřebuje oslovovat nové. Je proto třeba oba přístupy citlivě kombinovat. Jako příklad uvádí Budvar. „Když jsme dělali nový design pro jednotlivé druhy piva, jako ležák, tmavý, nealkoholický – zachovali jsme u většiny vizuálů vazbu k originální značce, abychom drželi odkaz k tradici. Jinak to bylo s novou značkou Budvar 33. Vytvořili jsme úplně nový design. Byl to odvážný krok, ale přinesl úspěch.“
V Česku jsou podle Maselli kvalitní brandingové agentury, uspět může ale jen ten, kdo nabídne klientovi něco navíc. „Za hlavní zbraň Unity považuji naši empatii, vášeň a odhodlání. Proto je tak důležité, s kým spolupracujeme, musíme lidsky souznít.“ Výhodou Unity je i její spojení s mezinárodní sítí agentur Brandnew, díky které může využívat know-how partnerských firem nebo jejich kapacity.
„I když plně stojím za Unity, v očích mezinárodních klientů může naše členství v Brandnew znamenat větší důvěryhodnost a to je důležité.“
Finmag BrandVoice: Partnerem článku je Unity
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Designérka Eliška Kuchtová: Češi a móda? Bohužel vítězí uniformnost
Mění ulice, hospody i nádraží. Estetika má ekonomickou hodnotu, říká designérka
Sáhl si na dno, dnes vyrábí exkluzivní lampy. Život vás donutí, říká designér
Nový Finmag na cestě, poslední šance získat aktuální číslo
Umění je jistota, když všechno ostatní kolísá. Zdražování, politika, nejistoty posledních let – to všechno ovlivnilo i trh s uměním. Ale místo propadu přišla síla. A příběhy, které stojí za to znát.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Zdeňka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Aktuální číslo stále zakoupíte na e-shopu. Ve čtvrtek 24. dubna vychází nový tištěný Finmag. Na co se těšit? • Možná jste ho ještě neviděli, ale znáte jeho chleba: Ondřej Kuchař v pekárně Zrno zrnko. • Designová židle jako manifest? Mladí čeští tvůrci přetvářejí tradici po svém. • A k tomu kyberbezpečnost, která se už brzy dotkne tisíců českých firem – NIS2 je za rohem.
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Nový Finmag na cestě, poslední šance získat aktuální číslo