Články na téma: design
Design je multidisciplinární obor kombinující umění, vědu i techniku, aby tvořil praktická a efektivní řešení. Zabývá se plánováním, vytvářením a realizací produktů nebo služeb. Uplatňuje se v různých oblastech, od grafického designu, průmyslového designu, interiérového designu, webdesignu a v mnohém dalším.
Design spojuje funkčnost s estetickým vzhledem. Přitahuje pozornost a vytváří pozitivní emocionální reakce. Jeho prostřednictvím může značka komunikovat a ovlivňovat své zákazníky, uživatele i potencionální klienty.
Pro podnikatele je tedy design důležitým nástrojem, který může ovlivnit úspěch celého podnikání. Kromě získání klientů a budování vztahu se zákazníky může design ovlivnit prodej, inovovat produkty a přinést konkurenční výhodu.
Další články na téma design najdete na Peníze.cz.
Top architektura Evropy je udržitelná, flexibilní a z veřejných peněz, ukazuje výstava
Knihovna, v níž je čtení až na posledním místě, studijní pavilon jako neustále měnící se prostor i bývalá jatka jako galerie pro lidi. Takoví jsou finalisté ceny Mies van der Rohe, které vystavuje pražské Centrum architektury a městského plánování (CAMP). Co z vítěze dělá top evropskou stavbu a mají Češi šanci se v soutěži více prosadit? Nejen o tom jsme si povídali s vedoucím CAMPu Štěpánem Bärtlem.
Od studia jazyků k výstavní firmě. Zákazníků je dost pro všechny, věří podnikatelka
Majitelka a projektová manažerka firmy ArtenLux Lucie Strechová běžně tráví až deset měsíců v roce na cestách. Podnikání zaměřené na výstavbu stánků na veletrzích úspěšně rozšířila o navrhování a realizaci interiérů. Nápaditá podnikatelka, která mluví několika jazyky, razí heslo, že zákazníků je dost pro všechny.
Hlína v dobrých rukou. Českou keramiku zachraňují mladé tvůrkyně
Nebylo jim ještě třicet, většinou studují, ale už se formují do silné generace tvůrců, pro něž se hlína stává zásadním vyjadřovacím prostředkem. Česká keramika patřila společně se sklem kdysi k vyhledávaným komoditám po celém světě. Její sláva ale tak dlouho upadala, až se ocitla na pomyslném dně. Mladí výtvarníci se touží od něj odrazit – a daří se jim to, jak se dočtete v další ochutnávce tištěného čísla nového Finmagu.
Ikony jako Porsche nebo Absolut. Poznáte slavné výrobky jen podle siluety?
Vodka Absolut si nechala navrhnout tak geniální lahev, že jen na její siluetě může stavět reklamu desítky let. Poznáte ji na padesát metrů. Není sama – někdy je to díky tomu, že byl designer machr všech machrů, někdy je to proto, že samotný produkt byl geniální a všudypřítomný. Vyzkoušejte náš stínový kvíz.
Obří zakázka pro obchodní dům Máj byla zlom. Digitální truhláři z Rousínova míří za hranice
Na nové podobě pražského obchodního domu Máj má rousínovská firma Dřevodílo velký podíl. Dodala čtyři patra atypického nábytku. „Půl roku jsme nedělali nic jiného. Byla to nejnáročnější zakázka za deset let,“ říká majitel a CEO Michal Navrátil. Dynamický projekt pomohl firmě získat zkušenosti, díky kterým má šanci prorazit za hranice.
Pro drahé kameny jezdí po celém světě. V Česku nemám konkurenci, říká brněnský šperkař
České ženy se pořád bojí nosit šperky s barevnými kameny, raději je nechávají v šuplíku a schovávají si je na slavnostní příležitosti. Podle Luboše Korbičky je to škoda. „Smaragd je kámen na každý den,“ říká brněnský šperkař, který dle svých vlastních slov nemá v Česku v oblasti zakázkové výroby šperků s barevnými drahokamy konkurenci.
Divoký zevnějšek, duše dobrodruha. SsangYong Torres překvapí praktičností i ceníkem
Jméno Torres sice evokuje španělského toreadora, nicméně patří novému modelu od automobilky SsangYong z Jižní Koreje. Její název v Česku každý nezná, i když je mnohem starší než značky stejné národnosti Kia či Hyundai.
Instatní polévka je instantní polévka. Klient ocení hlavně upřímnost, říká expertka na značky
V minulosti český design pokulhával za západními trendy, dnes už to neplatí. Podle Any Maselli, generální ředitelky brandingové agentury Unity, si lidé už nenechají reklamou jen tak něco namluvit. Ve světě propagace mají stále silnější slovo otevřenost a čest. A aktuálně i retro vlna.
Jedna éra končí, nová začíná. Proč Finmag.cz převlékl kabát
Podnikání, peníze, inspirace. Tři slova, která definují nové pojetí Finmag.cz. Pojďme se seznámit.

Dělat tuctové věci je už nebavilo. Výrobci odvážných oken těží ze změny koncepce
Firma Janošík z Valašských Příkazů byla ještě před pár lety klasickým výrobcem oken. Než přišel nápad dělat věci jinak. Dnes tvoří velkoformátová okna sto procent byznysu firmy. „Nikoho z nás nenapadlo, že na tom nakonec bude celá naše práce stát a firmu to převrátí naruby," přiznává šéf inovací firmy Jakub Janošík. Na expanzi se ale (zatím) nechystají.

Zapomínáte? Nesoustředíte se? Věřte, že v tom nejste sami
Denně jsme vystavení tisícům zpráv, možná i úkolů: v práci, v rodině, ale i ve volném čase. Válka na Ukrajině, dění v KLDR, Jihočínském moři, Japonsku, USA… , jednání politických špiček v Evropě, Americe. Do toho Facebook, TikTok, Twitter, mail. Třídíte, odpovídáte, snažíte se vyhovět všem. Dostáváte se do stresu, zapomínáte, nesoustředíte se. Vítejte v době informačního zahlcení.

Cestou do Milána. Špička českého designu v novém Finmagu
Jarní číslo tištěného Finmagu míří na stánky. Kromě článků o úspěších českých designérů v něm najdete i rozhovor se spolumajitelkou Moseru Kateřinou Zapletalovou. A dozvíte se, co je bezkonkurenčně nejlepší vynález všech dob. Víc už v editorialu nové šéfredaktorky Ireny Jirků.

Energetická krize? Průšvih větší než covid, říká obchodní ředitel skláren
Žufánek, Rudolf Jelínek i Hendrick’s. Sklárny Moravia v odlehlém Úsobrně jsou nejmenší sklárnou svého typu na světě. Přesto zde vznikají lahve pro nejznámější světové i tuzemské destilérky. Ještě na podzim to ale vypadalo, že jednu z pecí kvůli vysokým cenám plynu odstaví z provozu. Podle obchodního ředitele Radima Bondyho však podnik podržela unikátnost výrobků i ochota zákazníků táhnout v krizi za jeden provaz.

Mění ulice, hospody i nádraží. Estetika má ekonomickou hodnotu, říká designérka
Napadlo vás někdy, kolik vizuálního nepořádku kolem sebe vídáte? Bannery, billboardy, reklamy, nevzhledné prodejny. Vás možná ne, ale Veronika Rút Fullerová s tím bojuje už několik let. „Celé je to o kultuře podnikání, vizuály jsou jenom důsledky,“ říká dlouhodobá bojovnice s vizuálním smogem.

Byznysplán: Dívka s vibrátorem
Sto padesát osm centimetrů vysoká blondýnka vyráží do Londýna jednat se zástupci největší britské společnosti vyrábějící erotické pomůcky. „Proti mně sedí tři chlapíci kolem padesáti, nad pivem. Chvíli dělají fórky. A pak se jeden zeptá, jestli už mi bylo osmnáct.“

Očima expertů: Jak najít díru na trhu?
Designérka erotických pomůcek, tvůrce dostupné 3D tiskárny, zakladatel jednoho z největších českých e-shopů a další úspěšní podnikatelé. Byli v pravý čas na pravém místě. Připraveni, s tím pravým nápadem. Našli díru na trhu. Ptáme se jich, jak na to.

Rektor VŠUP: Tahle ekonomika nemá na tolik studentů
Mívali jsme čtyři vysoké umělecké školy. Dávno tomu. Dnes chrlí absolventy těchto oborů řada regionálních univerzit. Uživí se? A je vůbec o jejich práci zájem, nebo spíš vítězí obecný nevkus? V dvojrozhovoru nám odpovídají dva profesoři Vysoké školy uměleckoprůmyslové.

Designérka Eliška Kuchtová: Češi a móda? Bohužel vítězí uniformnost
„Chtěla bych dělat boty, ve kterých člověk může chodit každý den po městě, a přitom ho nebudou bolet nohy. Musí být pěkné i pohodlné. To se tak často nevidí,“ říká Eliška Kuchtová, jedna z nejnadějnějších designérek své generace. Dnes pracuje pro španělskou obuvnickou firmu Camper, ale první boty si vyrobila na hodinách výtvarky – z těch, co se prodávaly, se jí prostě žádné nelíbily.

Anna Marešová: Neumíme si to tu udělat hezké
Pozornost si vydobyla, když získala cenu za studentský design. Samozřejmě k tomu přispělo to, že šlo o design erotickcých pomůcek. Že ale Anna Marešová nehraje na laciný efekt, to už víme z první části rozhovoru. V té druhé si budeme povídat obecněji o designu v zemi, kde je designérem každý, kdo vymaluje pokoj na růžovo.

Od tramvaje k vibrátoru: Cesta designerky Anny Marešové
Uznání odborníků sklidila už za svůj projekt Tramvaj pro Prahu. Mediálně známá ale začala být až díky vítězství v Národní ceně za studentský design s kolekcí erotických pomůcek Whoop de doo. I když mohla jít pracovat do zahraničí, rozhodla se nakonec zůstat v Česku a rozjet vlastní podnikání, které se netočí jen kolem Venušiných kuliček a vibrátorů.

Design není luxus. Jeho poslání je, aby bylo člověku líp
„Představa designu jako něčeho drahého a luxusního je mylná. Design je disciplína demokratická, ve všem a pro všechny. Každou věc musí přece někdo navrhnout,“ říká v exkluzivním rozhovoru Lenka Žižková, ředitelka Design Cabinetu CZ, která pomáhá studentům a absolventům uměleckých a průmyslových škol s prvními krůčky v nesmlouvavém světě profesionálního designu.