Cestou do Milána. Špička českého designu v novém Finmagu
Jarní číslo tištěného Finmagu míří na stánky. Kromě článků o úspěších českých designérů v něm najdete i rozhovor se spolumajitelkou Moseru Kateřinou Zapletalovou. A dozvíte se, co je bezkonkurenčně nejlepší vynález všech dob. Víc už v editorialu nové šéfredaktorky Ireny Jirků.

„Co kdybyste za mnou přijeli do Milána?“ Bořek Šípek se smál, ale myslel to vážně. A Michal Froněk a Jan Němeček zkoprněli. Fakt? Do Milána? Jako že to by šlo? Ještě včera by to brali jako totální úlet.
Vždyť jsou nezkušení, bez peněz, jak by se mohli odvážit na ten slavný veletrh! A kdyby se Bořek Šípek zeptal před pár měsíci? To ještě na Hradě úřadoval Gustáv Husák a Salone del Mobile.Milano byl pro dva pražské studenty reálný asi jako pěkně vybarvená fata morgána nad saharskou pouští.
Jarní Finmag je na stáncích. Co v něm najdete?
„Když měl jít pan Drobný do důchodu, zjistilo se, že grif, kterým dělal vázu Hruška, je nemožné předat dál. Unikátní řemeslný um s ním odešel,“ přiznala v rozhovoru Kateřina Zapletalová.
FIN. Jak investovat, když inflace pádí vzhůru • Česko a Slovensko slaví 30 let. Která země vzkvétá víc? • Kateřina Věra Holna provedla Vinograf covidovou krizí a připravila vstup investorů. Teď míří na šampaňské • Existují novodobí Baťové? • Ondřej Vicena vrací Česko na mapu brýlového designu • V hlavě viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy Radka Špicara
MAG. „Zjistit, kdo je chudý, je dost těžké a je tu spousta nejasností,“ říká sociolog Daniel Prokop • Mladá krev českých designérů umí zasáhnout srdce i peněženku zahraničních investorů • Trhák: Tenký červený proužek, který vám denně zachraňuje nervy, kdysi zachránil celý svět. Možná
Naštěstí časy se mění. Píše se rok 1990 a Bořek Šípek, který právě s Václavem Havlem větrá Husákovu zatuchlou pracovnu, vůbec nežertuje. A tak jeho talentovaní studenti sednou do starého auta a řítí se směr Itálie.
„Když jsme tam po dvaceti hodinách dorazili, byli jsme vyřízení, vyjukaní a šťastní,“ vzpomíná Michal Froněk v novém čísle Finmagu a je zřejmé, že co se týká štěstí, má to stále stejně nastavené. Za posledních třiatřicet let vynechal milánský veletrh jen jednou, z rodinných důvodů, a pak samozřejmě v roce 2020 kvůli covidu, ale to byly výjimky potvrzující pravidlo.
Spolumajitel ateliéru Olgoj Chorchoj přiznává, že Salone del Mobile je pro něj něco jako Mozartovy salcburské slavnosti pro špičkové muzikanty. A tak to, mimochodem, má většina návrhářů a výrobců nábytku, světel, skla či porcelánu.
Lasvit, Bomma, Dechem, Brokis, Preciosa, Todus a taky Lucie Koldová, Maxim Velčovský, Jiří Krejčiřík a další a další. České značky a designéři byli letos v Miláně velmi početní a nepřehlédnutelní. Jejich práce jste mohli obdivovat nebo je taky osobně potkat nejen na výstavišti Fiera, ale i v řadě dalších galerií. Že jste zrovna v dubnu vůbec nestíhali, natož abyste si našli čas na výlet? Stačí se začíst do nového Finmagu a máte špičku současného českého designu jako na dlani.
Než ale společně vyrazíme do Milána, zastavme se nejdřív v Karlových Varech. Ve sklárně Moser zažehli nedávno druhou pec a spolumajitelka Kateřina Zapletalová nepochybuje, že se firma, která patří k téhle zemi už 166 let, zase brzy dostane do černých čísel. A to je, řekla bych, moc dobrá zpráva. Přeji dobré počtení.
Kam dál? Tištěný Finmag na webu:
- Bioplynku krmí hnojem, krávy mlátem. „Cirkulární“ sedlák vaří i pivo
- Jak přežít nástup umělé inteligence? Poučme se od koček
- Čárový kód změnil svět, na české vychcánky je ale krátký
- Velké značky pod tlakem mileniálů. Brand aktivismus stále víc sílí
- Branky, body, startupy. České inovace pomáhají i hvězdám NHL
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu