Z nuly na 300 milionů za čtyři roky. Zažít si to může každý, nabádá šéf Kuliny
Od začátku minulého roku se potýkáme s problémy, které jsme si minimálně v Evropě neuměli představit. Válka, rapidně zdražující energie a dvojciferná míra inflace, spojená s vysokými úrokovými sazbami a významnou změnou spotřebitelského chování. Jednou z firem, která dokázala v tomto náročném období uspět, je Kulina Group. Tomu však předcházel velký pád.
Původní e-shop Kulina zkrachoval, ale značku Kulina od insolventního správce koupili Vladimír Komár a Marcel Vargaeštók. Psal se rok 2019… Vznikla tak nová skupina společností, která pod sebou sdružila nově založený internetový obchod s prémiovým kuchyňským vybavením pod zachráněnou značkou Kulina, a zároveň největší školu vaření v ČR Chefparade.
Právě tým, který se stará o školu vaření Chefparade a s ní spojený internetový obchod Chefshop, vytvořil jádro Kulina Group. Vedení celé skupiny se chopil Antonín Štětina, jemuž se předtím podařilo vzkřísit skomírající e-shop Feedo.
Antonín Štětina
Po vysokoškolském studiu ve Velké Británii se věnoval consultingu v rámci PwC. Jako CFO/COO a následně CEO dovedl po náročné restrukturalizaci půlmiliardový e-shop Feedo k zisku. Aktuálně řídí skupinu Kulina Group, která provozuje internetové obchody a prodejny Kulina v 27 zemích světa, největší českou školu vaření Chefparade a distribuci japonské keramiky Made in Japan. V roce 2022 spoluzaložil Pikito, koncept sdílených kamenných prodejen pro e-shopy.
„Spolumajitelé se rozhodli, že zkusí značku Kulina oživit, protože ve vztahu k zákazníkům nebylo její jméno poškozeno. Bylo na čem stavět – měli jsme e-mailovou databázi zákazníků a facebookové stránky s fanouškovskou základnou. Horší to bylo s pochroumanými vztahy s obchodními partnery, zejména dodavateli zboží, kteří značku Kulina měli spojenou s krachem a insolvenčním řízením,“ říká.
Dnes už je důvěra obchodních partnerů na vysoké úrovni. Společnost v roce 2022 získala i bankovní financování a má za sebou druhý rok v provozním zisku. Většina dodavatelů dnes už nemá obavu dodávat své zboží na fakturu, bez nutnosti platby předem. Ačkoli trh v této oblasti celkově klesá, e-shop Kulina vykazuje 60% meziroční nárůst tržeb a očekává obrat přes 300 milionů korun.
Hledáte výhodný firemní úvěr? Klikněte ZDE.
Technologický pokrok v internetovém obchodování jde nesmírně rychle kupředu a z mého pohledu se zmenšuje náskok velkých hráčů na trhu.
Malý český rybníček nestačí
Významným faktorem výrazného meziročního růstu internetového obchodu je zahraniční expanze. Od letošního září e-shop Kulina působí už ve všech 27 zemích EU.
Jak na podnikání
Máte chuť sami podnikat, nebo už na tomto poli něco činíte? Finmag.cz nabízí sérii textů nazvanou Jak na podnikání. Věnovat se v ní budeme tématům, které trápí současné podnikatele, od vývoje produktu, přes marketing až po byrokratické berličky typu ESG, NIS2 či dnes tolik potřebné CSR. Neopomineme samozřejmě ani daně, otázky na poli personalistiky či samotnému obchodu. A rozebereme například i možnosti expanze do zahraničí. A pokud snad ještě nepodnikáte, máme pro vás jinou sérii nazvanou Jak začít podnikat.
„Obchodování v zahraničí má dva velké benefity. Zásadně se nám zvětšil rybníček, na němž fungujeme, a také nám to umožňuje držet skladovou zásobu u okrajových typů zboží a barev. Velké konkurenční e-shopy nebo lokální specializovaní konkurenti drží skladem jen nejvíce prodávané položky, ale u těch výjimečných mají dlouhé dodací lhůty. Výrobek, kterého se v Česku normálně prodá jeden kus za rok, nabízíme ve 27 zemích a prodaných kusů je výrazně více. Vyšší obrátkovost u okrajového sortimentu nám umožňuje nabízet k okamžitému odeslání i luxusní, designové kousky,“ vysvětluje Antonín Štětina výhody.
Zároveň popisuje, jaké faktory umožňují i menším firmám rozšíření působnosti do zahraničí. „Technologický pokrok v internetovém obchodování jde nesmírně rychle kupředu a z mého pohledu se zmenšuje náskok velkých hráčů na trhu. Technologie, které například obchodníkům typu Alza dávaly před pár lety obrovskou výhodu, jsou dnes běžně dostupné a stojí pár tisíc. Třeba aplikace na sledování zásilky pro zákazníky nebo jazykové překladače.“
Dříve firma platila specialistu na překlady do polštiny nebo maďarštiny. Dnes není problém zadat popis výrobku do překladače Translado, získat během pár vteřin naformátované popisy ve třiadvaceti jazycích a začít prodávat do celé Evropy.
Pro malé a střední e-shopy jsou úvodní investice a riziko spojené s provozováním vlastní zahraniční kamenné pobočky příliš vysoké.
Hledání nových příležitostí
Vedle dlouhodobě prosperující školy vaření Chefparade a e-shopu Kulina spadají pod Kulina Group ještě dva projekty. Jeden z nich je distribuce značky Made in Japan, kterou získala Kulina Group v minulém roce . Jedná se o ručně vyráběnou japonskou keramiku, dováženou přímo z japonských kilnů (keramických dílen). Nádobí Made in Japan dnes najdete i v michelinských restauracích.
Druhým projektem ve startupové fázi je Pikito.eu. Jde o sdílené prodejny, které umožňují internetovým obchodům získat plnohodnotnou kamennou prodejnu bez vstupní investice, dlouhodobé nájemní smlouvy a bez jakýchkoliv provozních starostí.
Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!
Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.
Existence kamenné prodejny, kde si zákazníci mohou zboží prohlédnout, ale i vyzvednout či reklamovat, dodává e-shopům na důvěryhodnosti a má prokazatelně významný dopad na takzvaný konverzní poměr internetových obchodů. Otevření první kamenné prodejny zpravidla zvýší tržby e-shopu o 15 až 25 % v dané zemi.
Provoz prodejny se však pojí se spoustou investic a provozních nákladů. I velcí internetoví obchodníci tak musí hodně zvažovat, zda a za jakých podmínek vlastní kamenné prodejny v ČR či zahraničí otevírat. Pro malé a střední e-shopy jsou úvodní investice a riziko spojené s provozováním vlastní zahraniční kamenné pobočky tak vysoké, že si prodejnu jednoduše nemohou dovolit.
Pikito tedy umožňuje internetovým obchodům těžit z benefitů vlastní kamenné provozovny za měsíční poplatek. Koncept je podobný takzvaným SAAS aplikacím (Software as a Service = software jako služba, většinou formou pronájmu, pozn. red.), v tomto případě spíše o RAAS - Retail as a Service, neboli vlastní prodejna „jako služba“.
Čím více na východ, tím menší mají zákazníci důvěru k on-line obchodům. Fotografie prodejny, recenze zákazníků, to všechno zvyšuje důvěryhodnost...
Bez starostí
Pikito nabízí e-shopům vlastní prodejnu ve formě služby. Prodejny mohou zároveň fungovat jako showroom s profesionálním personálem, skladem a službami, které si běžně mohou dovolit jen velké společnosti.
„My postavíme celou prodejnu, zařídíme tam 12 až 16 obchůdků. E-shop nám jen doveze zboží, řekne, za kolik ho máme prodávat, a o nic dalšího se nemusí starat. Zkušený Pikito tým zboží naskladní, vystaví, ocení, zkrátka se postará o vše včetně přijetí reklamací nebo výdeje zásilek.“
Prodejny Pikito.eu jsou zatím tři. V Praze, Bratislavě a Bukurešti. V Praze a Bratislavě jsou už první Pikito prodejny plné, ale čekající zájemci se v první polovině příštího roku mohou těšit na další pobočky v Praze a Bratislavě, ale i menších městech, jako je Brno, nebo Ostrava.
Během pár let by šéf skupiny Kulina Group, který rozvojem Pikita pověřil nového výkonného ředitele Davida Vernera, rád viděl pobočky v hlavních městech všech zemí EU. Momentálně hledá vhodná místa pro vybudování poboček v Polsku, Chorvatsku, Maďarsku, Slovinsku, Rakousku, Bulharsku a Německu.
„Čím více na východ, tím menší mají zákazníci důvěru k on-line obchodům. Fotografie prodejny, recenze zákazníků, to všechno zvyšuje důvěryhodnost e-shopu. Když zákazník vidí, že existuje kamenná prodejna, kam v případě problémů muže dojít někomu nafackovat, nebojí se zboží on-line nakoupit,“ říká Antonín Štětina s úsměvem.
Zároveň lze prodejny Pikito využívat i jako menší mezisklady pro e-shop Kulina. Díky tomu bude firma schopna nabízet dodání zboží v dané zemi v den objednání.
Aplikace, do jejichž vývoje dávaly velké firmy před lety mnohamilionové investice, jsou dnes k mání za ceny v řádu desítek tisíc.
Jak na to?
A existuje podle Antonína Štětiny nějaký obecný návod, jak mohou ambiciózní podnikatelé rozšířit svou působnost za hranice? „Možností, jak posunout svůj on-line byznys, je v současnosti opravdu hodně. Dají se využít hotová e-shopová řešení jako například aplikace Shopsys nebo Shopify, které lze při zahraniční expanzi jednoduše replikovat,“ radí.
Podobně je to pak i s dalšími systémy, které jsou pro úspěšné podnikání nezbytné. „ERP systémy jako Money S5 nebo Pohoda usnadňují práci za rozumné peníze. Stačí si otevřít účet u banky, jež má i zahraniční pobočky, nebo využívat služby Pošty bez hranic, která doručuje na celém území EU.“
„Rovněž logistická řešení skladování a dopravy jako MailStep nebo ShipMonk jsou vcelku bez problémů dostupná,“ uzavírá Antonín Štětina s tím, že aplikace, do jejichž vývoje dávaly velké firmy před lety mnohamilionové investice, jsou dnes k mání za ceny v řádu desítek tisíc.
Text vyšel ve spolupráci s Kulina Group v rámci speciálního projektu magazínu Finmag a Finmag.cz Podnikavé Česko.
Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:
- Vymírající Česko v pasti. Žádní „levní“ Mongolové krizi pracovního trhu nevyřeší
- Opravdu zbohatnu na jednom nápadu? Pět nejčastějších podnikatelských mýtů
- Kniha jízd je přežitek, jen zatěžuje, spílají firmy vládě. Nabízejí vlastní řešení
- Dá sa, nedá sa, dá sa Pražákům? Tak to neexistuje, říká vinař z rodu Valihrachů
- Nová pravidla pro „dohodáře“ očima expertů. Jak zasáhnou podnikatele?
Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu
Je čas upravit slavný slogan Komenského. Alternativní formy vzdělávání v Česku bodují a soukromé školy často udávají směr i veřejným školám.
ŠKOLA JE BYZNYS
Do montessori škol Duhovka investovali manželé Janečkovi přes 300 milionů. • Jan Kala do škol Heuréka vložil zase peníze ze svého podílu v eBance. • Proč jsou přesvědčeni, že to bylo to nejlepší, co mohli udělat?
BYZNYS JE HRA
Kdy odejít? ptá se dnes celá generace podnikatelů. • Jak se povedlo Jaroslavě Valové předat SIKO dětem? • Kdy se Zbyněk Frolík rozhodl svěřit Linet manažerům? • A proč v Dino Toys převzali vedení vnuci zakladatele?
Finmag BrandVoice: Partnerem článku je Kulina Group
Související témata
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu