Opravdu zbohatnu na jednom nápadu? Pět nejčastějších podnikatelských mýtů
Čeká mě spousta peněz, volného času, seberealizace a skvělých zážitků. Stačí mít plán, vytrvat a jít si za svým snem, ale hlavně na to potřebuju spoustu peněz. Tak určitě... Právě tohle jsou v kostce nejčastější mýty a omyly spojené se začátky podnikání, které nakonec vedou ke zbytečnému rozčarování a krachům. Srovnejme si proto očekávání s realitou. Jak je to doopravdy?
Riziko podnikání
Žádné podnikání není bez rizika. Proto se konec konců říká „riziko podnikání“. Můžete mít sebelepší nápad, perfektní tržní analýzu, jedinečné know-how, spoustu peněz a vynikající kontakty, a přesto nic z toho nezaručuje, že se byznysu bude dařit.
Ono je k tomu všemu ještě potřeba štěstí. Některé události se nedají předem předvídat a nemůžete se na ně připravit. Říká se jim „černé labutě“ a spolehlivě zničí zárodek sebelepšího projektu. Pandemie covid-19, vpád Ruska na Ukrajinu, zemětřesení v Maroku, tornádo na Hodonínsku…
Tak jako je šťastná náhoda často hybatelem nového podnikání, nepříjemné náhody dokážou slibně se rozjíždějící byznys zlikvidovat.
Jak snížit riziko podnikání?
- neustále se dívejte okolo a analyzujte trh, zákazníky i vnější prostředí
- buďte flexibilní a okamžitě reagujte na změny, neutíkejte před problémy
- vzdejte nebo odložte rozjezd byznysu, pokud se podmínky změnily příliš
Začnu podnikat = začnu vydělávat
Oblíbenou a notně naivní představou začínajících podnikatelů je, že s rozjezdem podniku okamžitě začnou přitékat peníze. Bohužel to tak není.
Jak na podnikání
Finmag.cz vám přináší sérii textů nazvanou Jak na podnikání. Věnujeme se v ní tématům, které trápí současné podnikatele, od vývoje produktu, přes marketing až po byrokratické berličky typu ESG, NIS2 či dnes tolik potřebné CSR. Neopomineme samozřejmě ani daně, otázky na poli personalistiky či samotný obchod. A rozebereme například i možnosti expanze do zahraničí. A pokud snad ještě nepodnikáte, máme pro vás jinou sérii nazvanou Jak začít podnikat.
Čím složitější a investičně náročnější projekt, tím déle trvá, než se finální produkty dostanou k zákazníkům a ti za ně zaplatí. Problém je v tom, že spoustu nákladů je potřeba zaplatit hned – splátky úvěru, zálohy na energie, nájem, mzdy zaměstnancům, odvody na sociální a zdravotní pojištění, faktury za materiál, zálohy na DPH (o této zábavné pasti vytvořené státem si určitě ještě povíme)… A často dojdou peníze určené na rozjezd dřív, než dorazí platba od prvního zákazníka. Nebo těsně po tom, protože je rozjezd pomalejší, než se čekalo.
Jak snížit riziko krachu kvůli nedostatku peněz na účtu?
- počítejte s časovým odstupem mezi nutností hradit výdaje a získáním prvních platících zákazníků
- co nejpřesněji odhadněte náklady a přidejte k nim pro jistotu ještě 30–50 % jako rezervu
- pokud je to možné, předfinancujte zakázky formou zálohy, crowdfundingu nebo předplatného
Budu dělat, co mě baví
Ve skutečnosti budete dělat všechno, co je zrovna potřeba. Pokud vás baví péct dorty, neotvírejte si cukrárnu. Podnikání je především o komunikaci se zákazníky, dodavateli a zaměstnanci. O řešení problémů, o nových nápadech, o hledání příležitostí a jejich využívání.
Hledáte „práci snů“? Tady máte návod, jak jí docílit
Pro peníze? Kvůli nezávislosti? Motivací, proč začít podnikat, je hodně. V rámci seriálu Jak začít podnikat se podíváme na ty nejčastější. A řekneme si, v čem spočívá koncept IKIGAI (a proč je jeho vnímání na západě a v Japonsku jiné).
Samozřejmě jsou obory, kde se uživíte jako odborník na volné noze, ale i v tomto případě musíte spoustu času věnovat jednání se zákazníky, administrativě a marketingu. Odborná práce je jen jedna z mnoha aktivit spojených s podnikáním.
Jak předejít rozčarování z podnikání?
- vytvořte si myšlenkovou mapu, ze které bude vidět, co všechno budete muset udělat, zařídit a vyřešit
- pobavte se s někým, kdo už podniká, případně si aspoň přečtěte tematický blog nebo rozhovor
- pokud víte, že některé činnosti dělat prostě nechcete, najděte si na ně společníka nebo zaměstnance
Nejdůležitější pro rozjezd jsou peníze
Utratit spoustu peněz umí každý. Samozřejmě, že peníze jsou potřeba v podstatě na jakýkoliv podnikatelský záměr, ale ve skutečnosti jsou mnohem důležitější kontakty. A taky čas, protože čas jsou opravdu peníze.
Poměrně hodně činností spojených s rozjezdem nového byznysu je možné udělat svépomocí nebo nízkonákladově (jen trvají déle). Na ten zbytek je dobré mít síť kontaktů a lidí, na které se můžete obrátit. Ne všechno je navíc potřeba hned platit. Některé služby je možné získat bezplatně v různých akcelerátorech, inkubátorech, inovačních centrech a podpůrných programech, jiné se dají vyměnit za protislužbu nebo platbu v naturáliích.
Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!
Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.
Jak vykompenzovat nedostatek peněz v začátcích?
- vyhledávejte podpůrné programy na podporu začínajících podnikatelů ve svém okolí
- zapojujte se do komunit podobně smýšlejících lidí, se kterými můžete sdílet problémy a jejich řešení
- hledejte nadšence, kteří vám pomůžou hned, ale zaplatit jim stačí později nebo vůbec (obvykle patří do skupiny FFF – Family, Friends and Fools)
Zbohatnu na jednom nápadu
Zní to skvěle, ale takových případů je jenom pár. A i to, co zvenku vypadá jako jeden nápad, je ve skutečnosti řetězec vylepšení, zdokonalování, nových verzí a přidaných funkcí.
Šoková terapie volným trhem. Podnikání je plné brutálních nárazů, ale stojí za to
Doba přeje work-life balance. Režim zaměstnance už tolik ne. Máte-li pocit, že nazrál čas jít na volnou nohu, měli byste znát pravdu: svobody možná zakusíte tolik, že vám to nebude milé. V rámci speciálu Podnikavé Česko přinášíme pohled na podnikání od kovaného freelancera.
Spousta podnikatelů si myslí, že jeden nápad stačí na úspěšný byznys. Myslí si to dokonce ještě ve chvíli, kdy přicházejí první tržby, odcházejí spokojení zákazníci a zvoní telefon s nabídkami rozhovorů do časopisu. Jenomže prvotního úspěchu si obvykle velmi rychle všimne konkurence, a pokud firma nepřichází s novými nápady, vylepšeními a třeba i s novými produkty, rychle svou pozici ztratí.
Jak se nenechat převálcovat konkurencí?
- neustále získávejte zpětnou vazbu od zákazníků, reagujte na ni a tu negativní si neberte osobně
- inovujte, vylepšujte, přicházejte s novými nápady a podporujte k tomu i své spolupracovníky
- sledujte konkurenci a učte se od ní
Kam dál? Podnikatelský servis na Finmagu:
- Chcete rozjet podnikání? Výhody a nevýhody jednotlivých cest k byznysu
- Víc než jednu stránku číst nebudu... Co je Lean Canvas a k čemu se používá
- Z nezaměstnaných podnikateli. Recept, který funguje, ukazují studie
- Oškubal vás za covidu stát? Máte právo na odškodnění, zvrátil rozhodnutí soud
- Bez inovací si zákazníky neudržíte. Jak zajistit, aby neutekli ke konkurenci
Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu
Je čas upravit slavný slogan Komenského. Alternativní formy vzdělávání v Česku bodují a soukromé školy často udávají směr i veřejným školám.
ŠKOLA JE BYZNYS
Do montessori škol Duhovka investovali manželé Janečkovi přes 300 milionů. • Jan Kala do škol Heuréka vložil zase peníze ze svého podílu v eBance. • Proč jsou přesvědčeni, že to bylo to nejlepší, co mohli udělat?
BYZNYS JE HRA
Kdy odejít? ptá se dnes celá generace podnikatelů. • Jak se povedlo Jaroslavě Valové předat SIKO dětem? • Kdy se Zbyněk Frolík rozhodl svěřit Linet manažerům? • A proč v Dino Toys převzali vedení vnuci zakladatele?
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu