Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Jak zvládnout začátky podnikání? Neztraťte se v byrokracii a delegujte

Jakub Vondráček
Jakub Vondráček
17. 1. 2024
Jak začít podnikat

Kromě nadšení z budování vlastní značky a vývoje produktu provází start podnikání také spousta méně příjemných povinností. Ať už jde o ty legislativní, nebo administrativní. Zjistěte, na co se připravit a jak si začátky usnadnit.

Jak zvládnout začátky podnikání? Neztraťte se v byrokracii a delegujte
Začátky podnikání jsou spojeny s celou řadou byrokratických povinností. Vyznáte se v nich? (ilustrační foto) / Zdroj: Michal Hron / Midjourney

První krok na cestě k podnikání

Rozhodli jste se založit vlastní firmu? Mezi nejoblíbenější právní formy patří společnost s ručením omezeným. Nevyžaduje tak vysoký základní kapitál jako akciová společnost a je jednodušší i z administrativního hlediska. V s. r. o. navíc oproti podnikání na živnost neručíte vlastním majetkem.

Už před registrací si ujasněte název firmy – v obchodním rejstříku si ověřte, jestli je váš nápad ještě volný. Rozmyslete si také, s kým firmu založíte a na jakém sídle ji zaregistrujete. Pro založení firmy potřebujete souhlas vlastníka nemovitosti s tím, že na jeho adrese umístíte sídlo. Adresa se nemusí shodovat s místem, kde reálně podnikáte. Lze využít i takzvaná virtuální sídla, například když chcete chránit své soukromí.

Pokud chcete podnikat co nejdříve nebo si nevíte rady s formalitami, můžete se obrátit na poradenské společnosti, které se na zakládání firem specializují. Není výjimkou, že díky svým zkušenostem dokážou vše vyřídit i v řádu nižších jednotek dní.

Daňové povinnosti podnikatelů

Jedna z prvních věcí, kterou budete jako majitel nové firmy řešit, je registrace k daním. Vyřídíte je jednoduše on-line přes portál Moje daně. Věnujte pozornost zejména těmto:

  • Daň z příjmu právnických osob (DPPO) – musíte se k ní přihlásit do 15 dnů od vzniku společnosti

  • Daň z příjmu fyzických osob (DPFO) – týká se vás, pokud budete mít zaměstnance

  • Daň z přidané hodnoty (DPH) – jako nový podnikatel jste neplátcem DPH (pokud se nepřihlásíte dobrovolně). Plátcem DPH se stanete, když váš obrat za uplynulých 12 měsíců přesáhne dva miliony korun

V rámci průzkumu společnosti Jake&James jsme se na jaře loňského roku ptali zkušených podnikatelů, co jim nejvíce ztěžuje práci. Jednoznačně „vyhrály“ právě daně, které zmínilo 45 % dotazovaných. V závěsu se umístila komunikace s úřady a právní agenda. Není proto divu, že celých 60 % respondentů začínajícím podnikatelům doporučuje spolupráci s účetními a daňovými poradci.

Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Otazník
Shutterstock

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.

Pokud navíc sami přemýšlíte, do čeho se vrhnout, máme pro vás jedno milé překvapení: zkuste náš test osobnosti. Stačí vyplnit dvacet otázek a okamžitě zjistíte, jaký obor by vám sedl nejvíc. Tak směle do toho!

Účetnictví a administrativa

Daněmi byrokracie nekončí. Společností musí vést účetnictví a sestavovat účetní závěrku, která se zveřejňuje v obchodním rejstříku. Pokud se rozhodnete najmout zaměstnance, připravte se na to, že s podpisem pracovní smlouvy se roztáčí nový kolotoč administrativy.

Dalšími nezbytnostmi jsou například označení sídla a provozovny identifikačním číslem (IČO) a názvem společnosti, využívání datové schránky nebo každoroční svolání valné hromady (netýká se s. r. o. s jedním společníkem).

Kromě povinností platných pro všechny podnikatele se vás také budou týkat předpisy, které legislativa ukládá přímo pro podnikání ve vašem oboru (například hygienické předpisy pro gastroprovozy a podobně).

Co vám podnikání ulehčí?

Od začátku promýšlejte, co musíte nutně zvládnout vy sami a kde je naopak prostor pro přenechání práce druhým. Byrokracie vám může snadno přerůst přes hlavu – ale nejste v tom sami, trápí i zkušené podnikatele.

Jak začít podnikat

Finmag.cz přináší sérii textů nazvanou Jak začít podnikat. Věnuje se tématům předcházejícím rozjezdu úspěšného byznysu, nastavením jeho životaschopnosti i myšlenkovým postupům, které by u startu žádné firmy neměly chybět. Od nápadu samotného až třeba po to, jak ideálně najít a oslovit investory. A pokud už podnikáte, nezoufejte: paralelní série textů Jak na podnikání poradí i vám.

Abyste se v povinnostech neztratili a měli čas na to, co je pro váš byznys opravdu důležité, delegujte je na zaměstnance nebo firmy, které se na tyto služby specializují. Externí dodavatelé vás často vyjdou levněji než zaměstnanci, mají přehled o aktuální legislativě a používají nejmodernější technologie.

Ve výše zmíněném průzkumu jsme zjistili, se kterými externisty podnikatelé nejčastěji spolupracují:

  • Účetní/daňový poradce (58,9 %)

  • Právník (11 %)

  • Obchodní specialista (11 %)

  • Marketingový specialista (6,8 %)

  • Asistent (6,8 %)

Kromě delegování na odborníky vám práci zjednoduší také nástroje a technologie. Podnikatelé nejčastěji využívají účetní a fakturační systémy, cloudová úložiště a aplikace, které urychlují komunikaci napříč firmou.

Zní to jako klišé, ale důležité jsou také dobré vztahy, které vám ušetří čas a starosti. A to jak interní v rámci firmy, tak externí s dodavateli a samozřejmě zákazníky. Říkejte si zejména v začátcích o jejich zpětnou vazbu. Právě ta je neocenitelným zdrojem pro váš další rozvoj a odhalí, kde máte silné, a kde naopak slabé stránky.

Nezapomínejte na svou vizi

Pokud se nechcete ztratit v nepřeberném množství povinností, nezapomínejte na svou vizi a motivaci. Nebojte se plánovat ve velkém a být tak trochu vizionář. Právě vysoké cíle jsou tím, co vás požene dál a bude vás motivovat při řešení každodenních záležitostí.

Ptejte se sami sebe, jak si svou firmu představujete za pět nebo deset let a jakou v ní vidíte hodnotu pro sebe i zákazníky. A nakonec – myslete také na work-life balance, nejen v začátcích podnikání je snadné zapomenout na sebe a své blízké.

Jake&James
Jake&James

Jake&James Accounting s. r. o.

Rady pro začínající i stávající podnikatele přinášíme díky obsahové spolupráci s poradenskou společností Jake&James Accounting s. r. o., která na trhu působí přes 12 let. Pro začínající i stávající podnikatele zajišťuje komplexní servis od zakládání firem, výběr vhodného virtuálního sídla až po správu účetnictví.

Daňové přiznání online

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Přišla zima a s ní i nový Finmag. Co v něm najdete?

Kam kráčí nakladatelé? Český knižní trh je v dobré kondici. Nulová DPH na knížky ale cenovky na pultech nejspíš nezmění. Co bude s ušetřenými penězi?

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

KNIHY JSOU BYZNYS

• Jak zacloumal knižním trhem nástup komiksu? • Proč si za sebe slavné osobnosti nechávají psát knihy? • Investice do knih se vyplatí, ale pro byznys se to dělat nedá.

BYZNYS JE HRA

• Než úspěšní podnikatelé zestárnou, musí vyřešit, co bude dál. Kdo převezme Pradu? • Hřbitovy mají problém: Velká poptávka nepřináší víc peněz. • Kolik platů stojí byt?

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Jakub Vondráček

Jakub Vondráček

Majitel a jednatel společnosti Jake&James Accounting s.r.o. Ta se specializuje na zakládání a prodej společností, vedení účetnictví a daňové poradenství. Kromě toho pomáhá podnikatelům s byrokracií,... Více

Související témata

byrokraciebyznysdaněJak začít podnikatOSVČpodnikáníPodnikavé Česko
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo