Jak zvládnout začátky podnikání? Neztraťte se v byrokracii a delegujte
Kromě nadšení z budování vlastní značky a vývoje produktu provází start podnikání také spousta méně příjemných povinností. Ať už jde o ty legislativní, nebo administrativní. Zjistěte, na co se připravit a jak si začátky usnadnit.

První krok na cestě k podnikání
Rozhodli jste se založit vlastní firmu? Mezi nejoblíbenější právní formy patří společnost s ručením omezeným. Nevyžaduje tak vysoký základní kapitál jako akciová společnost a je jednodušší i z administrativního hlediska. V s. r. o. navíc oproti podnikání na živnost neručíte vlastním majetkem.
Už před registrací si ujasněte název firmy – v obchodním rejstříku si ověřte, jestli je váš nápad ještě volný. Rozmyslete si také, s kým firmu založíte a na jakém sídle ji zaregistrujete. Pro založení firmy potřebujete souhlas vlastníka nemovitosti s tím, že na jeho adrese umístíte sídlo. Adresa se nemusí shodovat s místem, kde reálně podnikáte. Lze využít i takzvaná virtuální sídla, například když chcete chránit své soukromí.
Pokud chcete podnikat co nejdříve nebo si nevíte rady s formalitami, můžete se obrátit na poradenské společnosti, které se na zakládání firem specializují. Není výjimkou, že díky svým zkušenostem dokážou vše vyřídit i v řádu nižších jednotek dní.
TIP: Jak založit s. r. o.? Poradíme!

Nevíte snad, jak s. r. o. založit? Posledně jsme si celý proces detailně popsali. Co se v textu dozvíte?
Daňové povinnosti podnikatelů
Jedna z prvních věcí, kterou budete jako majitel nové firmy řešit, je registrace k daním. Vyřídíte je jednoduše on-line přes portál Moje daně. Věnujte pozornost zejména těmto:
Daň z příjmu právnických osob (DPPO) – musíte se k ní přihlásit do 15 dnů od vzniku společnosti
Daň z příjmu fyzických osob (DPFO) – týká se vás, pokud budete mít zaměstnance
Daň z přidané hodnoty (DPH) – jako nový podnikatel jste neplátcem DPH (pokud se nepřihlásíte dobrovolně). Plátcem DPH se stanete, když váš obrat za uplynulých 12 měsíců přesáhne dva miliony korun
V rámci průzkumu společnosti Jake&James jsme se na jaře loňského roku ptali zkušených podnikatelů, co jim nejvíce ztěžuje práci. Jednoznačně „vyhrály“ právě daně, které zmínilo 45 % dotazovaných. V závěsu se umístila komunikace s úřady a právní agenda. Není proto divu, že celých 60 % respondentů začínajícím podnikatelům doporučuje spolupráci s účetními a daňovými poradci.
Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.
Účetnictví a administrativa
Daněmi byrokracie nekončí. Společností musí vést účetnictví a sestavovat účetní závěrku, která se zveřejňuje v obchodním rejstříku. Pokud se rozhodnete najmout zaměstnance, připravte se na to, že s podpisem pracovní smlouvy se roztáčí nový kolotoč administrativy.
Dalšími nezbytnostmi jsou například označení sídla a provozovny identifikačním číslem (IČO) a názvem společnosti, využívání datové schránky nebo každoroční svolání valné hromady (netýká se s. r. o. s jedním společníkem).
Kromě povinností platných pro všechny podnikatele se vás také budou týkat předpisy, které legislativa ukládá přímo pro podnikání ve vašem oboru (například hygienické předpisy pro gastroprovozy a podobně).
Co vám podnikání ulehčí?
Od začátku promýšlejte, co musíte nutně zvládnout vy sami a kde je naopak prostor pro přenechání práce druhým. Byrokracie vám může snadno přerůst přes hlavu – ale nejste v tom sami, trápí i zkušené podnikatele.
Jak začít podnikat
Finmag.cz přináší sérii textů nazvanou Jak začít podnikat. Věnuje se tématům předcházejícím rozjezdu úspěšného byznysu, nastavením jeho životaschopnosti i myšlenkovým postupům, které by u startu žádné firmy neměly chybět. Od nápadu samotného až třeba po to, jak ideálně najít a oslovit investory. A pokud už podnikáte, nezoufejte: paralelní série textů Jak na podnikání poradí i vám.
Abyste se v povinnostech neztratili a měli čas na to, co je pro váš byznys opravdu důležité, delegujte je na zaměstnance nebo firmy, které se na tyto služby specializují. Externí dodavatelé vás často vyjdou levněji než zaměstnanci, mají přehled o aktuální legislativě a používají nejmodernější technologie.
Ve výše zmíněném průzkumu jsme zjistili, se kterými externisty podnikatelé nejčastěji spolupracují:
Účetní/daňový poradce (58,9 %)
Právník (11 %)
Obchodní specialista (11 %)
Marketingový specialista (6,8 %)
Asistent (6,8 %)
Kromě delegování na odborníky vám práci zjednoduší také nástroje a technologie. Podnikatelé nejčastěji využívají účetní a fakturační systémy, cloudová úložiště a aplikace, které urychlují komunikaci napříč firmou.
Zní to jako klišé, ale důležité jsou také dobré vztahy, které vám ušetří čas a starosti. A to jak interní v rámci firmy, tak externí s dodavateli a samozřejmě zákazníky. Říkejte si zejména v začátcích o jejich zpětnou vazbu. Právě ta je neocenitelným zdrojem pro váš další rozvoj a odhalí, kde máte silné, a kde naopak slabé stránky.
Nezapomínejte na svou vizi
Pokud se nechcete ztratit v nepřeberném množství povinností, nezapomínejte na svou vizi a motivaci. Nebojte se plánovat ve velkém a být tak trochu vizionář. Právě vysoké cíle jsou tím, co vás požene dál a bude vás motivovat při řešení každodenních záležitostí.
Ptejte se sami sebe, jak si svou firmu představujete za pět nebo deset let a jakou v ní vidíte hodnotu pro sebe i zákazníky. A nakonec – myslete také na work-life balance, nejen v začátcích podnikání je snadné zapomenout na sebe a své blízké.

Jake&James Accounting s. r. o.
Rady pro začínající i stávající podnikatele přinášíme díky obsahové spolupráci s poradenskou společností Jake&James Accounting s. r. o., která na trhu působí přes 12 let. Pro začínající i stávající podnikatele zajišťuje komplexní servis od zakládání firem, výběr vhodného virtuálního sídla až po správu účetnictví.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Chcete rozjet podnikání? Výhody a nevýhody jednotlivých cest k byznysu
Hledáte „práci snů“? Tady máte návod, jak jí docílit
Od banky, od přátel, nebo přes crowdfunding? Kde vzít na rozjezd podnikání
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu