Předplatit časopis Finmag

Hledáte „práci snů“? Tady máte návod, jak jí docílit

Alena Šafrová Drášilová
Alena Šafrová Drášilová
4. 10. 2023
Jak začít podnikat
Součást projektu: Logo projektu Jak začít podnikat

Pro peníze? Kvůli nezávislosti? Motivací, proč začít podnikat, je hodně. V rámci seriálu Jak začít podnikat se podíváme na ty nejčastější. A řekneme si, v čem spočívá koncept IKIGAI (a proč je jeho vnímání na západě a v Japonsku jiné).

Hledáte „práci snů“? Tady máte návod, jak jí docílit
Podnikají lidé skutečně jen pro peníze? Ne, motivací může být víc. (ilustrace) / Zdroj: Shutterstock

„Kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku, je považován se zřetelem k této činnosti za podnikatele.“ (§ 420, ods. (1) zák. 89/2012 Sb.)

Vlastně je to úplně jednoduché – lidé prý podnikají pro peníze. Nebo ne? A čím vlastně můžeme měřit úspěch podnikání?

Peníze až na prvním místě

Peníze jsou samozřejmě jedním ze základních důvodů, proč lidé podnikají, ale nejsou peníze jako peníze. Někteří lidé podnikají hlavně proto, aby zbohatli. Je ale dost takových, pro které je podnikání příjemný přivýdělek, nebo jim stačí, když je bude jejich byznys přiměřeně živit.

Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Otazník
Shutterstock

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.

Pokud navíc sami přemýšlíte, do čeho se vrhnout, máme pro vás jedno milé překvapení: zkuste náš test osobnosti. Stačí vyplnit dvacet otázek a okamžitě zjistíte, jaký obor by vám sedl nejvíc. Tak směle do toho!

Zajímavou skupinou podnikatelů jsou ti, kteří investují peníze získané jiným způsobem (z jiného podnikání, dědictvím, investicemi, pronajímáním apod.). Takový Elon Musk nejdřív vydělal na prodeji společnosti PayPal, než se rozhodl cestovat do vesmíru.

Hledáte výhodný firemní úvěr? Klikněte ZDE.

Úspěšnost v oblasti financí můžeme určitě měřit ziskem, ale jeho výše bude pro každý typ podnikatele jiná.

Osobní zájmy

Problém je v tom, že aby bylo jakékoliv podnikání dlouhodobě udržitelné, nestačí jen chtít si vydělat. Velkým lákadlem – kromě spousty práce samozřejmě – jsou i velká nezávislost, samostatnost a možnost seberealizace.

Jak začít podnikat

Finmag.cz přináší novou sérii textů nazvanou Jak začít podnikat. Věnovat se v ní budeme tématům předcházejícím rozjezdu úspěšného byznysu, nastavením jeho životaschopnosti i myšlenkovým postupům, které by samotnému založení firmy či živnosti měly předcházet. Od nápadu samotného až třeba po to, jak ideálně najít a oslovit investory. A pokud už podnikáte, nezoufejte: série textů Jak na podnikání poradí i vám.

Pro některé profese je dokonce skoro nemyslitelné, že by mohly mít podobu zaměstnání, například překladatelé, copywriteři, konzultanti a podobně. Když se pro ně rozhodnete, stanete se současně s největší pravděpodobností podnikateli.

Nemůžeme zapomenout ani na to, že pro někoho může být rozjezd vlastního podnikání zábava, adrenalin, možnost využít produktivně volný čas, nebo může být dokonce zdrojem moci nad jinými lidmi. Tady už se úspěch vyčísluje penězi dost obtížně. Možná nebudete úplně bohatí, ale pokud vás bude podnikání slušně živit, a současně budete dělat něco, co vás opravdu baví, je to určitě jedna z možných definic úspěchu. Pro někoho naprosto dostatečná, pro někoho neuspokojivá.

Rodina

Přiznejme si, že rodinné vztahy jsou dost náročná disciplína a v podnikání to platí dvojnásobně. Na druhou stranu jsou rodinné podniky stabilnější v krizích, vytvářejí specifickou kulturu a zázemí pro rodinné příslušníky a v neposlední řadě představují hodnoty, které se předávají z generace na generaci.

Někteří následníci ale nemají moc na výběr – s jejich zapojením se jaksi odmalička počítá. Odmítnout, vzepřít se, nebo jít vlastní cestou může být v takovém případě hodně obtížné. Budovat rodinnou firmu pro další generace je skvělé, ale jen pokud o to ta další generace stojí.

Řešení problému

V pozadí každého podnikatelského záměru musí být řešení problému, jinak nemají zákazníci důvod produkt kupovat. Spousta podniků vznikla tak, že jejich zakladatelé měli původně nějaký problém, který se jim nepodařilo jednoduše vyřešit produkty dostupnými na trhu.

Na volné noze
Shutterstock

Šoková terapie volným trhem. Podnikání je plné brutálních nárazů, ale stojí za to

Doba přeje work-life balance. Režim zaměstnance už tolik ne. Máte-li pocit, že nazrál čas jít na volnou nohu, měli byste znát pravdu: svobody možná zakusíte tolik, že vám to nebude milé. V rámci speciálu Podnikavé Česko přinášíme pohled na podnikání od kovaného freelancera.

Příkladem je česká značka látkových plen Anavi. Její zakladatelka začala šít pleny na mateřské dovolené, protože jí nabídka na trhu nevyhovovala.

Podnikatelé ale nemusí nutně řešit jen vlastní problémy. Jsou lidé, kteří vidí v nedostatku příležitost a aktivně vyhledávají různé díry na trhu, které se snaží zaplnit. Podnikání ale dokáže někdy pomáhat i s řešením společenských problémů. Například společnost Pragulic řeší problém s pracovním uplatnění bezdomovců tím, že pro ni provádějí po Praze turisty. Úplně jinak, než jak to dělají cestovní kanceláře.

A dokonce i celosvětové problémy mají podnikatelský potenciál – od klimatických změn, přes znečištění planety plasty až po rovnoprávnost kohokoliv s kýmkoliv.

Propojte to dohromady – IKIGAI (nebo ne?)

Nejen v podnikání, ale i obecně v životě a práci, je užitečné různé motivace propojovat, protože se pak navzájem podporují a doplňují. Násobí se a někdy se dokonce umocňují.

Existuje celá řada přístupů, jak dosáhnout maximální spokojenosti a motivace, ale v posledních letech získal hodně pozornosti koncept IKIGAI, který popularizoval Marc Winn v roce 2014 na základě diagramu Andrese Zuzunaga z roku 2011. Nebo lépe řečeno jeho západní interpretace ušitá na míru koučům, konzultantům, mentorům a začínajícím i dlouholetým podnikatelům.

V knížkách zaměřených na koučink a management je IKIGAI vysvětlováno tak, že by měl člověk dělat to, v čem je dobrý, čím vydělá peníze, co má rád a v čem vidí smysl.

Většinou se IKIGAI znázorňuje jako diagram složený ze čtyř kruhů nebo oválů. Ovály jsou trochu praktičtější, protože se do průniků lépe vejde popis, a navíc dělají hezké symbolické srdíčko, jinak se ale obsahem neliší.

Profese: Vydělávám dost peněz, umím dobře svoji práci, ale nijak zvlášť mě nebaví a ani v ní nevidím hlubší smysl.

Dobrá práce: Baví mě to, co dělám a někdo mi za to platí, ale nejsem expert a ani nevidím ve své práci hlubší smysl.

Mise: Práce mě baví a vidím v ní velký smysl pro společnost, ale poslední týden před výplatou už jím jen suché rohlíky, a navíc se nedá říct, že jsem odborník ve své práci.

Poslání: Platí mě za to, že řeším společenský problém, ale nebaví mě to a ani se nedá říct, že jsem odborník nebo expert.

Vášeň: Práce mě baví a jsem v ní nejlepší, ale nemá žádný hlubší smysl, ani za ni nedostávám rozumně zaplaceno – je to vlastně koníček.

Příspěvek společnosti: Díky své odbornosti můžu dělat něco, čím pomáhám celé společnosti, ale nenaplňuje mě to a ani za to nedostávám dobře zaplaceno.

Hledání vyššího cíle: Práce je dobře placená, baví mě, umím ji, ale chybí mi hlubší smysl, nějaký přesah směrem ke společnosti.

Příležitost k růstu: Práce je dobře placená, smysluplná, baví mě, ale chtělo by to posunout se dál z hlediska odbornosti.

Hledání cesty: K úplné spokojenosti mi chybí, aby mě práce opravdu bavila, takže v dlouhodobém horizontu hrozí vyhoření.

Boj: Mám práci, kterou umím, baví mě, vidím v ní smysl, ale bohužel za ni nedostávám zaplaceno, takže se dostávám do existenčních problémů.

Tady by mohl text o motivaci skončit, ale pokud chceme být féroví, musíme si říct, že to, co prezentují západní autoři jako IKIGAI, má s japonským významem tohoto slova společné jen velmi málo.

Máte „práci snů“?

V podstatě jde o standardní motivační model schovaný za atraktivní značku, protože na západě jsou Japonsko a jeho manažerské metody velmi populární (už se ale moc nemluví o nulových právech zaměstnanců na soukromí, smrti z přepracování a abnormálním procentu sebevražd). V Japonsku je IKIGAI spíš ekvivalentem pohody, spokojeného života, malých radostí a každodenních rituálů. Toho, že se nehoníte za povrchností a zbytečnými cíli.

I přes uvedené výhrady je to ale ve výsledku praktický způsob, jak si uvědomit, co nám právě v práci chybí a díky čemu bychom mohli být spokojenější.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikatelský servis na Finmagu:

Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu

Je čas upravit slavný slogan Komenského. Alternativní formy vzdělávání v Česku bodují a soukromé školy často udávají směr i veřejným školám.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

ŠKOLA JE BYZNYS

Do montessori škol Duhovka investovali manželé Janečkovi přes 300 milionů. • Jan Kala do škol Heuréka vložil zase peníze ze svého podílu v eBance. • Proč jsou přesvědčeni, že to bylo to nejlepší, co mohli udělat?

BYZNYS JE HRA

Kdy odejít? ptá se dnes celá generace podnikatelů. • Jak se povedlo Jaroslavě Valové předat SIKO dětem? • Kdy se Zbyněk Frolík rozhodl svěřit Linet manažerům? • A proč v Dino Toys převzali vedení vnuci zakladatele?

Ohodnoťte článek

-
3
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Alena Šafrová Drášilová

Alena Šafrová Drášilová

Vystudovala podnikovou ekonomiku a management na Masarykově univerzitě v Brně (MU), kde si rovněž doplnila specializaci z oblasti mezinárodního práva. Na Ekonomicko-správní fakultě MU se věnuje problematice... Více

Související témata

byznysJak začít podnikatmotivacepenízepodnikáníPodnikavé Česko
Jak začít podnikat banner

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu

Koupit nejnovější číslo