Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Jak ustát růst? Krizím se nevyhnete, je ale dobré se na ně připravit

Alena Šafrová Drášilová
Alena Šafrová Drášilová
25. 10. 2023
Jak na podnikání

Všichni podnikatelé chtějí růst. Rostoucí tržby, rostoucí počet zákazníků, rostoucí množství zaměstnanců. Podle růstu se hodnotí úspěšnost před investory, růst umožňuje expandovat do zahraničí nebo získat úvěr, díky růstu máme nové podnikatelské možnosti. A taky nové problémy. Spoustu nových problémů. Podívejme se na ty nejčastější.

Jak ustát růst? Krizím se nevyhnete, je ale dobré se na ně připravit
Růst firmy s sebou zákonitě přináší problémy. Poradíme vám, jak je řešit. (ilustrační foto) / Zdroj: Shutterstock

Vývoj firem v čase se nejčastěji popisuje s pomocí modelu, který vytvořil na základě celé řady výzkumů harvardský profesor Larry Greiner v posledních dekádách 20. století. Popsal několik na sebe navazujících fází růstu (evoluce) předělených krizemi (revoluce), které je potřeba při expanzi překonat, jinak může podnik i zkrachovat.

Fáze firemního růstu a krize s ním spojené

Fáze firemního růstuAlena Šafrová Drášilová (podle Larryho Greinera)

Tvůrčí fáze

Většina podniků začíná s počtem zaměstnanců, který se vejde do středně velké zasedačky nebo větší kanceláře. Všichni jsou schopní si všechno sdělit během pravidelné pondělní dopolední porady, a když se na něco potřebujete zeptat majitele, stačí vstát od stolu, protože si zrovna dělá kafe v kuchyňce na konci chodby.

Jak na podnikání

Finmag.cz vám přináší sérii textů nazvanou Jak na podnikání. Věnujeme se v ní tématům, které trápí současné podnikatele, od vývoje produktu, přes marketing až po byrokratické berličky typu ESG, NIS2 či dnes tolik potřebné CSR. Neopomineme samozřejmě ani daně, otázky na poli personalistiky či samotný obchod. A rozebereme například i možnosti expanze do zahraničí. A pokud snad ještě nepodnikáte, máme pro vás jinou sérii nazvanou Jak začít podnikat.

Podnik se nachází v takzvané tvůrčí fázi nebo fázi nadšení – všechno je nové, zábavné, vzrušující. Všichni se dobře znají, mají společné cíle a dokážou se dohodnout. Ne, že by to šlo bez hádek a konfliktů, ale díky kreativním nápadům a nadšení se vždycky nějaké řešení nakonec najde. Podniku se daří, rostou tržby, postupně přibývá zákazníků i práce. Důležité je, že všechno funguje tak trochu „punkově“, neexistuje jasně daná struktura, nejsou nadefinované procesy a všichni dělají, co je zrovna potřeba.

Krize vedení

Postupně ale vzroste počet zaměstnanců natolik, že je stav neudržitelný a nastává krize vedení. I když nikdo nic nestíhá, přidáním dalšího pracovníka se jen zhorší už tak dost velký chaos. Je potřeba uklidit. Jasně stanovit pravomoci a kompetence, uspořádat procesy a popsat je, stanovit hierarchii a odpovědnost.

Své o tomto typu krize ví třeba Zoot, který velmi rychle vyrostl, dostal se do totálního chaosu, téměř zkrachoval a byl donucen sáhnout k extrémně náročné reorganizaci. 

Fáze řízení

Růst řízením se vyznačuje tím, že výrazně stoupá produktivita práce. Zaměstnanců i zakázek přibývá, ale díky procesnímu a organizačnímu úklidu všichni vědí, co mají dělat. Podnik může expandovat díky efektivní organizaci práce, úsporám z rozsahu, dobré koordinaci, šetření časem a rostoucím zkušenostem. Majitel stále může být u všeho, ale začíná toho být nějak moc. Všichni se na něj obracejí a chtějí rozhodnutí, schválení, souhlas nebo nesouhlas.

Krize autonomie

Podnik začíná stagnovat, protože přes horu operativních rozhodnutí není čas a prostor na strategické kroky. Některé oblasti už navíc majitel nemusí ani odborně zvládat. Složitější účetnictví, kyberbezpečnost, marketing… To jsou jen příklady oborů, na které je vhodné mít ve větší firmě odborníky a nechat je dělat jejich práci. Přichází krize autonomie.

Podnikatel nápad
Shutterstock

Opravdu zbohatnu na jednom nápadu? Pět nejčastějších mýtů

Čeká mě spousta peněz, volného času, seberealizace a skvělých zážitků. Stačí mít plán, vytrvat a jít si za svým snem, ale hlavně na to potřebuju spoustu peněz. Právě tohle jsou nejčastější mýty a omyly spojené se začátky podnikání. Srovnejme si proto očekávání s realitou.

Majitelé a zakladatelé, kteří se v tuto chvíli nesmíří s tím, že musí některé pravomoci předat svým zaměstnancům, končí na kapačkách v nemocnici, totálním vyčerpáním nebo vyhořením. Skvěle tuto fázi popsal například Vladimír Myslík, spoluzakladatel největšího českého e-shopu zaměřeného na hudební nástroje a příslušenství k nim Kytary.cz. S podobnou zkušeností se v otevřené zpovědi pro Finmag svěřil i vinař Roman Fabig.

V takové chvíli je potřeba přijmout střední management a delegovat běžné činnosti, aby se mohlo vrcholové vedení věnovat strategickému rozhodování. Řešením může být i zavedení mechanismů, které umožní autonomní rozhodování zaměstnanců, třeba s pomocí kvalitního informačního systému.

Fáze decentralizace

Fáze decentralizace je spojená s předáváním odpovědnosti a s budováním zkušených týmů, které dokážou relativně samostatně plnit své úkoly. Delegování pravomocí může být dost nepříjemné, zejména pro ego. Majitel se musí smířit s tím, že různí lidé mají různé styly práce. Zaměstnanci si potřebují najít vlastní cestu, což se často neobejde bez chyb, problémů a slepých uliček. Vydržet a nezasahovat je těžké, ale rozhodně se to vyplatí.

Právě fáze decentralizace umožňuje dynamický růst, protože podnik už není závislý na jediném člověku, znalosti se budují a předávají v týmech napříč firmou, není potřeba hlídat každou drobnost. A vedení má prostor na nové strategické projekty, které zvládnou zaměstnanci díky sdílení hodnot a správně nastavenému systému realizovat.

Krize kontroly

I když by se mohlo stát, že decentralizace je vlastně dlouhodobě optimální a udržitelný stav, bohužel tomu tak není a nastává krize kontroly. Samotné delegování totiž po čase vede k tomu, že se jednotlivé části podniku osamostatní až příliš. A co je horší, začnou často jednat protichůdně a nejsou navzájem koordinované. Místo naplňování společných cílů si stanovují a plní své vlastní cíle, navzájem nekomunikují a vrcholový management ztrácí kontrolu nad dílčími aktivitami.

Fáze koordinace

Pro překonání krize kontroly je potřeba zavést a cíleně koordinovat celopodnikovou strategii, ze které jsou následně odvozeny dílčí strategie a cíle pro jednotlivé části podniku.

Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Otazník
Shutterstock

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.

Pokud navíc sami přemýšlíte, do čeho se vrhnout, máme pro vás jedno milé překvapení: zkuste náš test osobnosti. Stačí vyplnit dvacet otázek a okamžitě zjistíte, jaký obor by vám sedl nejvíc. Tak směle do toho!

Je nutné implementovat nástroje pro kontrolu naplňování společných cílů, a také procesy, díky kterým je (teď už poměrně rozsáhlý) podnik možné řídit a usměrňovat. Často se jedná o schvalovací schémata, strukturování dokumentace a agend, evidenční a kontrolní systémy, pravidelné koordinační schůzky a standardizované postupy.

Díky nastolenému pořádku je v ideálním případě podnik schopný se dál rozvíjet. Bohužel obvykle jen dočasně.

Krize byrokracie

Formalizace a standardizace mají s časem a rostoucí velikostí firmy tendenci bobtnat. Na všechno je potřeba papír, všechno je ve směrnici, na všechno je standardní postup. A s počtem zaměstnanců roste byrokracie exponenciálně. Navíc má tendenci omezovat flexibilitu a inovativnost, protože zavedení čehokoliv nového je extrémně složité a časově náročné. Přichází krize byrokracie.

Jak se vaše firma vyrovnala s růstem?

Nutno říct, že v této krizi se zasekne spousta velkých podniků, které pak převálcuje menší a flexibilnější konkurence. Někdy končí tato krize dokonce rozpadem korporátu na několik menších firem nebo odštěpováním divizí, jako se to stalo třeba v případě IBM, od které se oddělila divize Kyndryl.

Fáze spolupráce

Pro překonání krize byrokracie je potřeba nabobtnalou organizaci a byrokracii aktivně pročistit. Zploštit organizační strukturu (což často vede k masivnímu propouštění na úrovni středního a vyššího managementu), vytvářet interdisciplinární týmy, zvýšit využívání informačních systémů a automatizace, nebo zavést flexibilnější postupy a metodiky, jako je třeba agilní řízení. To umožňuje lépe reagovat na změny, zaměřuje se na eliminaci zbytečných činností, posiluje autonomii jednotlivých týmů a upravuje výstupy podle průběžné zpětné vazby. Naprosto klíčová je v této fázi péče o sdílené hodnoty, mezilidské vztahy a týmovou spolupráci.

Na závěr je třeba říct, že není nezbytně nutné růst. Existuje spousta stabilních mikro-, malých i středních firem, které obsadily specifické trhy, situace jim vyhovuje a dlouhodobě prosperují. Pokud ale váš podnik roste, je dobré vědět, co vás čeká a jak se na to předem připravit.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikatelský servis na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
5
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Alena Šafrová Drášilová

Alena Šafrová Drášilová

Vystudovala podnikovou ekonomiku a management na Masarykově univerzitě v Brně (MU), kde si rovněž doplnila specializaci z oblasti mezinárodního práva. Na Ekonomicko-správní fakultě MU se věnuje problematice... Více

Související témata

byznysfirmyJak na podnikánípodnikáníPodnikavé Česko

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo