Jak ustát růst? Krizím se nevyhnete, je ale dobré se na ně připravit
Všichni podnikatelé chtějí růst. Rostoucí tržby, rostoucí počet zákazníků, rostoucí množství zaměstnanců. Podle růstu se hodnotí úspěšnost před investory, růst umožňuje expandovat do zahraničí nebo získat úvěr, díky růstu máme nové podnikatelské možnosti. A taky nové problémy. Spoustu nových problémů. Podívejme se na ty nejčastější.
Vývoj firem v čase se nejčastěji popisuje s pomocí modelu, který vytvořil na základě celé řady výzkumů harvardský profesor Larry Greiner v posledních dekádách 20. století. Popsal několik na sebe navazujících fází růstu (evoluce) předělených krizemi (revoluce), které je potřeba při expanzi překonat, jinak může podnik i zkrachovat.
Tvůrčí fáze
Většina podniků začíná s počtem zaměstnanců, který se vejde do středně velké zasedačky nebo větší kanceláře. Všichni jsou schopní si všechno sdělit během pravidelné pondělní dopolední porady, a když se na něco potřebujete zeptat majitele, stačí vstát od stolu, protože si zrovna dělá kafe v kuchyňce na konci chodby.
Jak na podnikání
Finmag.cz vám přináší sérii textů nazvanou Jak na podnikání. Věnujeme se v ní tématům, které trápí současné podnikatele, od vývoje produktu, přes marketing až po byrokratické berličky typu ESG, NIS2 či dnes tolik potřebné CSR. Neopomineme samozřejmě ani daně, otázky na poli personalistiky či samotný obchod. A rozebereme například i možnosti expanze do zahraničí. A pokud snad ještě nepodnikáte, máme pro vás jinou sérii nazvanou Jak začít podnikat.
Podnik se nachází v takzvané tvůrčí fázi nebo fázi nadšení – všechno je nové, zábavné, vzrušující. Všichni se dobře znají, mají společné cíle a dokážou se dohodnout. Ne, že by to šlo bez hádek a konfliktů, ale díky kreativním nápadům a nadšení se vždycky nějaké řešení nakonec najde. Podniku se daří, rostou tržby, postupně přibývá zákazníků i práce. Důležité je, že všechno funguje tak trochu „punkově“, neexistuje jasně daná struktura, nejsou nadefinované procesy a všichni dělají, co je zrovna potřeba.
Krize vedení
Postupně ale vzroste počet zaměstnanců natolik, že je stav neudržitelný a nastává krize vedení. I když nikdo nic nestíhá, přidáním dalšího pracovníka se jen zhorší už tak dost velký chaos. Je potřeba uklidit. Jasně stanovit pravomoci a kompetence, uspořádat procesy a popsat je, stanovit hierarchii a odpovědnost.
Své o tomto typu krize ví třeba Zoot, který velmi rychle vyrostl, dostal se do totálního chaosu, téměř zkrachoval a byl donucen sáhnout k extrémně náročné reorganizaci.
Fáze řízení
Růst řízením se vyznačuje tím, že výrazně stoupá produktivita práce. Zaměstnanců i zakázek přibývá, ale díky procesnímu a organizačnímu úklidu všichni vědí, co mají dělat. Podnik může expandovat díky efektivní organizaci práce, úsporám z rozsahu, dobré koordinaci, šetření časem a rostoucím zkušenostem. Majitel stále může být u všeho, ale začíná toho být nějak moc. Všichni se na něj obracejí a chtějí rozhodnutí, schválení, souhlas nebo nesouhlas.
Krize autonomie
Podnik začíná stagnovat, protože přes horu operativních rozhodnutí není čas a prostor na strategické kroky. Některé oblasti už navíc majitel nemusí ani odborně zvládat. Složitější účetnictví, kyberbezpečnost, marketing… To jsou jen příklady oborů, na které je vhodné mít ve větší firmě odborníky a nechat je dělat jejich práci. Přichází krize autonomie.
Opravdu zbohatnu na jednom nápadu? Pět nejčastějších mýtů
Čeká mě spousta peněz, volného času, seberealizace a skvělých zážitků. Stačí mít plán, vytrvat a jít si za svým snem, ale hlavně na to potřebuju spoustu peněz. Právě tohle jsou nejčastější mýty a omyly spojené se začátky podnikání. Srovnejme si proto očekávání s realitou.
Majitelé a zakladatelé, kteří se v tuto chvíli nesmíří s tím, že musí některé pravomoci předat svým zaměstnancům, končí na kapačkách v nemocnici, totálním vyčerpáním nebo vyhořením. Skvěle tuto fázi popsal například Vladimír Myslík, spoluzakladatel největšího českého e-shopu zaměřeného na hudební nástroje a příslušenství k nim Kytary.cz. S podobnou zkušeností se v otevřené zpovědi pro Finmag svěřil i vinař Roman Fabig.
V takové chvíli je potřeba přijmout střední management a delegovat běžné činnosti, aby se mohlo vrcholové vedení věnovat strategickému rozhodování. Řešením může být i zavedení mechanismů, které umožní autonomní rozhodování zaměstnanců, třeba s pomocí kvalitního informačního systému.
Fáze decentralizace
Fáze decentralizace je spojená s předáváním odpovědnosti a s budováním zkušených týmů, které dokážou relativně samostatně plnit své úkoly. Delegování pravomocí může být dost nepříjemné, zejména pro ego. Majitel se musí smířit s tím, že různí lidé mají různé styly práce. Zaměstnanci si potřebují najít vlastní cestu, což se často neobejde bez chyb, problémů a slepých uliček. Vydržet a nezasahovat je těžké, ale rozhodně se to vyplatí.
Právě fáze decentralizace umožňuje dynamický růst, protože podnik už není závislý na jediném člověku, znalosti se budují a předávají v týmech napříč firmou, není potřeba hlídat každou drobnost. A vedení má prostor na nové strategické projekty, které zvládnou zaměstnanci díky sdílení hodnot a správně nastavenému systému realizovat.
Krize kontroly
I když by se mohlo stát, že decentralizace je vlastně dlouhodobě optimální a udržitelný stav, bohužel tomu tak není a nastává krize kontroly. Samotné delegování totiž po čase vede k tomu, že se jednotlivé části podniku osamostatní až příliš. A co je horší, začnou často jednat protichůdně a nejsou navzájem koordinované. Místo naplňování společných cílů si stanovují a plní své vlastní cíle, navzájem nekomunikují a vrcholový management ztrácí kontrolu nad dílčími aktivitami.
Fáze koordinace
Pro překonání krize kontroly je potřeba zavést a cíleně koordinovat celopodnikovou strategii, ze které jsou následně odvozeny dílčí strategie a cíle pro jednotlivé části podniku.
Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!
Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.
Je nutné implementovat nástroje pro kontrolu naplňování společných cílů, a také procesy, díky kterým je (teď už poměrně rozsáhlý) podnik možné řídit a usměrňovat. Často se jedná o schvalovací schémata, strukturování dokumentace a agend, evidenční a kontrolní systémy, pravidelné koordinační schůzky a standardizované postupy.
Díky nastolenému pořádku je v ideálním případě podnik schopný se dál rozvíjet. Bohužel obvykle jen dočasně.
Krize byrokracie
Formalizace a standardizace mají s časem a rostoucí velikostí firmy tendenci bobtnat. Na všechno je potřeba papír, všechno je ve směrnici, na všechno je standardní postup. A s počtem zaměstnanců roste byrokracie exponenciálně. Navíc má tendenci omezovat flexibilitu a inovativnost, protože zavedení čehokoliv nového je extrémně složité a časově náročné. Přichází krize byrokracie.
Nutno říct, že v této krizi se zasekne spousta velkých podniků, které pak převálcuje menší a flexibilnější konkurence. Někdy končí tato krize dokonce rozpadem korporátu na několik menších firem nebo odštěpováním divizí, jako se to stalo třeba v případě IBM, od které se oddělila divize Kyndryl.
Fáze spolupráce
Pro překonání krize byrokracie je potřeba nabobtnalou organizaci a byrokracii aktivně pročistit. Zploštit organizační strukturu (což často vede k masivnímu propouštění na úrovni středního a vyššího managementu), vytvářet interdisciplinární týmy, zvýšit využívání informačních systémů a automatizace, nebo zavést flexibilnější postupy a metodiky, jako je třeba agilní řízení. To umožňuje lépe reagovat na změny, zaměřuje se na eliminaci zbytečných činností, posiluje autonomii jednotlivých týmů a upravuje výstupy podle průběžné zpětné vazby. Naprosto klíčová je v této fázi péče o sdílené hodnoty, mezilidské vztahy a týmovou spolupráci.
Na závěr je třeba říct, že není nezbytně nutné růst. Existuje spousta stabilních mikro-, malých i středních firem, které obsadily specifické trhy, situace jim vyhovuje a dlouhodobě prosperují. Pokud ale váš podnik roste, je dobré vědět, co vás čeká a jak se na to předem připravit.
Kam dál? Podnikatelský servis na Finmagu:
- Změna větší než GDPR. Koho se týká směrnice NIS2 a jaké hrozí sankce?
- Hledáte „práci snů“? Tady máte návod, jak jí docílit
- Chcete rozjet podnikání? Výhody a nevýhody jednotlivých cest k byznysu
- Víc než jednu stránku číst nebudu... Co je Lean Canvas a k čemu se používá
- Z nezaměstnaných podnikateli. Recept, který funguje, ukazují studie
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu