Předplatit časopis Finmag

Chcete rozjet podnikání? Výhody a nevýhody jednotlivých cest k byznysu

Alena Šafrová Drášilová
Alena Šafrová Drášilová
20. 9. 2023
Jak začít podnikat
Součást projektu: Logo projektu Jak začít podnikat

Uspět v byznysu neznamená jen mít dobrý nápad nebo produkt. Cest, jak začít podnikat a firmu dál úspěšně rozvíjet, je mnohem víc. Ať už se bavíme o převzetí už fungujícího podniku, podnikání na volné noze nebo třeba franšízy. Přinášíme přehled základních principů, jak začít podnikat.

Ze všech stran se na nás hrnou příběhy superinovativních projektů, geniálních nápadů a hi-tech výzkumů, ze kterých vznikají noví roboti řízení umělou inteligencí zachraňující lidské životy, nebo rovnou celý svět. Člověk by měl skoro pocit, že když není geniální nebo neobjevil perpetuum mobile, nemá ve světe byznysu žádnou šanci na úspěch. Nic ale není dál od pravdy.

Jistě, podnikatelé a vizionáři, kteří odhalili díru na trhu a přišli s něčím zcela přelomovým, pravidelně přitahují mediální pozornost. Ale je jich jen pár a docela často skončí celá sláva obrovským fiaskem.

Jak začít podnikat

Finmag.cz s přináší novou sérii textů nazvanou Jak začít podnikat. Věnovat se v ní budeme tématům předcházejícím rozjezdu úspěšného byznysu, nastavením jeho životaschopnosti i myšlenkovým postupům, které by samotnému založení firmy či živnosti měly předcházet. Od nápadu samotného až třeba po to, jak ideálně najít a oslovit investory. A pokud už podnikáte, nezoufejte: série textů Jak na podnikání poradí i vám.

Své by o tom mohla vyprávět například americká „podnikatelka“ Elizabeth Holmes. Ta svého času tvrdila, že má k dispozici převratnou technologii laboratorního testování z jediné kapky krve. Namísto ovládnutí světového trhu ovšem zakladatelka společnosti Theranos dnes sedí ve vězení. A dlouho bude. Nemluvě o náhradě škody ve výši skoro půl miliardy dolarů (11,28 miliardy Kč), ke které byla spolu se svým partnerem odsouzena.

Skutečná byznysová realita je mnohem prozaičtější. Přesto přináší pracovní místa, zajímavé příběhy, a v neposlední řadě zisky a uspokojení svým majitelům. Samozřejmě v kombinaci s podnikatelskými riziky, starostmi a problémy. To všechno ale k podnikání patří.

Pokud tedy chcete podnikat, ale zrovna nemáte nápad, který změní svět, není potřeba se vzdávat. Začít se dá i jinak, jen je potřeba se rozhlížet a cíleně vyhledávat zajímavé příležitosti.

Převzetí zavedeného podniku

Podniky, které vznikaly v 90. letech, v posledních letech procházejí generačními změnami. Jejich původní zakladatelé dospěli do důchodového věku a někteří nemají v rodině nikoho, komu by podnik předali. Často proto hledají kupce, což může být obrovská příležitost, jak začít podnikat.

Nutné je počítat s vysokým vstupním kapitálem, zejména pokud se podniku v minulosti dařilo. Na druhou stranu podniky, které už delší dobu stagnují nebo se dokonce nacházejí v problémech, mohou být dostupné za příznivé ceny. Často pak stačí jen trocha digitalizace, nových nápadů a modernizace.

Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Otazník
Shutterstock

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.

Pokud navíc sami přemýšlíte, do čeho se vrhnout, máme pro vás jedno milé překvapení: zkuste náš test osobnosti. Stačí vyplnit dvacet otázek a okamžitě zjistíte, jaký obor by vám sedl nejvíc. Tak směle do toho!

Výhodou jsou zavedené dodavatelsko-odběratelské vztahy, zkušení zaměstnanci a finanční historie, která může pomoci při shánění prostředků na modernizaci. Banky také obecně raději půjčí peníze zavedenému podniku na projekt restrukturalizace než úplně novému podnikatelskému záměru.

Potíže mohou souviset se zaměstnanci, kteří „to takhle přece dělají už dvacet let, tak proč by se učili něco nového“. Velký pozor je potřeba si dát i na skryté závazky a určitě se vyplatí tzv. due diligence, tedy kompletní audit přebírané firmy.

Musíte mít také jistotu, že oboru rozumíte a znáte své budoucí zákazníky. Není náhoda, že se z některých krachujících vesnických obchodů staly prosperující vietnamské večerky. Jejich provozovatelé obchod převzali a poskytují svým zákazníkům jednoduše lepší služby.


Plusy a minusy převzetí zavedené firmy:

+ snadnější přístup k financím
+ zavedené dodavatelsko-odběratelské vztahy

- chyby a zlozvyky z minulosti
- nebezpečí převzetí skrytých problémů („kostlivci ve skříni“)


Disrupce odvětví aneb Umím to líp

Přiznejme si, že je to trochu sebestředné tvrzení, často založené na neznalosti a nezkušenosti, ale na druhou stranu je v některých oborech natolik tristní nabídka, že „dělat to líp“ vlastně není až takový problém.

Namátkou můžeme zmínit ShipMonk Jana Bendáře, který ovládl během několika let zkostnatělý logistický trh v USA. Podobně Zásilkovna v podstatě obsadila moderními službami zaměřenými na zákaznickou spokojenost český trh s logistikou ke koncovým zákazníkům i mezi lidmi navzájem.

Patrik Duda, Atreon
Michal Hron, Finmag.cz

Od realit k hutnictví. Musím vydělat dardu, líčí Duda cestu za snem

Jméno pardubického podnikatele Patrika Dudy je pro mnohé spojené především s netradičním pražským erotickým klubem Naughty Harbor. Ti zasvěcenější ho znají i jako investora do bytů na Ústecku, které mu poskytly potřebný kapitál, či zakladatele serveru BezPasáka.cz. Dnes se Duda pouští do zcela jiného oboru: prodeje hutního materiálu. A věří, že konečně našel cestu za svým snem.

Nebo třeba Rohlík, který se obdobným přístupem dostal na špičku on-line obchodu s potravinami a dosáhl dokonce na status jednorožce (firmy s tržní valuací nad miliardu dolarů).

Tyto firmy nepřišly s ničím převratným – obdobná služba na trhu existovala nebo dokonce stále existuje. Důrazem na procesní inovace, efektivitu a potřeby zákazníků se ale na trhu dokázaly prosadit.

Pokud má být „okopírovaný“ koncept úspěšný, musí přijít s něčím lepším, než co mají aktuálně zákazníci k dispozici. Nabízí se vhodnější místo, lepší servis, rychlejší dodání, komplexnější nabídka, pohodlnější nákup, vyšší kvalita a podobně.

Samozřejmě je možné konkurovat zavedeným firmám i stejným produktem s nižší cenou, ale tady je na místě velká opatrnost – nízké ceny si konkurenti většinou nenechají líbit a snadno vznikne cenová válka. Zjednodušeně se dá říct, že čím nižší cena, tím nižší marže a tím větší riziko ztráty. A když je ztráta dlouhodobá, následuje většinou krach. Zavedené podniky ale mají přece jen větší výdrž a finanční sílu, takže pokud nejsou vysloveně v problémech, končí cenová válka likvidací nováčka, který přecenil své síly.


Plusy a minusy disrupce odvětví:

+ vyzkoušený koncept, který má na trhu zákazníky
+ nový pohled na nefunkční obory

- zkušení a zavedení konkurenti
- riziko cenové války


Franšízing

Nejdřív malé lingvistické okénko – podle Ústavu pro jazyk český jsou v pořádku podoby franchisa i franšíza, stejně tak franchising, franšízing, ba dokonce i franšízink, i příbuzné pojmy se dají psát jak s -chi-, tak s -ší-. Ale to je jen vnější podoba, podstatnější je co ta franchisa nebo franšíza znamená. Podle České asociace franchisingu to je „licence opravňující franchisanta k provozování odbytové koncepce franchisora vlastním jménem na vlastní účet“.

Jan Brejl, Partners
Tomáš Cetkovský

Finance jsou super, nikdy vám nedojde zboží na skladě, říká Brejl

Svět financí nejsou jen banky či pojišťovny, ale i pobočkové sítě finančních skupin. Svou pobočku pod známým jménem si může otevřít téměř každý, kdo si věří a kdo dokáže splnit potřebné nároky. O tom, jak fungují finanční fanšízy, vypráví ve Finmag podcastu obchodní ředitel Partners Jan Brejl.

Jinými slovy, při koupi franšízy dostáváte kompletní návod, jak podnik provozovat, známou značku, spoustu znalostí, podpory a kontaktů, ale také povinností, které musíte dodržovat. To vše nejčastěji za předem domluvený vstupní fixní poplatek a pravidelný odvod ze zisku, který – povětšinou na měsíční bázi – platíte franšízorovi za to, že s vámi sdílí své know-how. Stále však jako franšízant podnikáte vlastním jménem a na vlastní odpovědnost.

Je to ideální volba pro toho, kdo nemá vlastní nápad a třeba si ani netroufá na založení úplně nového podniku, ale na druhou stranu chce být vlastním pánem, provozovat svůj byznys a vidí kolem sebe cílové zákazníky. Finanční náročnost franšíz se přitom různí a pohybuje od statisíců až po desítky milionů. S jejich provozováním jsou spojena také různě přísná pravidla provozování.

Nejčastěji se s franšízami setkáváme v gastronomii (McDonalds, Bageterie Boulvard, Fruitisimo,…), prodeji oděvů (Coccodrillo, H&M, 5.10.15,…) , u čerpacích stanic (Orlen, OMW, Shell,…), lékáren (BENU, Pilulka...), prodejen s potravinami (Sklizeno, Můj obchod, Žabka,…) a ve spoustě dalších oborů. Vybere si tedy skoro každý.

Podle České asociace franchisingu jsou franšízy díky vychytanému byznysovému modelu až šestkrát úspěšnější než podniky založené od nuly. Na druhou stranu si přiznejme, že to může být pro kreativní osobnosti a vizionáře trochu nuda.


Plusy a minusy franšízingu:

+ vyšší úspěšnost
+ vyzkoušený byznys model pod zavedenou značkou

- málo kreativity
- závislost na poskytovateli franšízy


Podnikání na volné noze

Nakonec, možná ani není potřeba zakládat rovnou novou firmu, řešit najímání zaměstnanců a složitě hledat díru na trhu. Je totiž spousta profesí, které je možné provozovat takzvaně na volné noze. Na své jméno, odpovědnost, sám/sama za sebe.

Na volné noze
Shutterstock

Šoková terapie volným trhem. Podnikání je plné brutálních nárazů, ale stojí za to

Doba přeje work-life balance. Režim zaměstnance už tolik ne. Máte-li pocit, že nazrál čas jít na volnou nohu, měli byste znát pravdu: svobody možná zakusíte tolik, že vám to nebude milé. V rámci speciálu Podnikavé Česko přinášíme pohled na podnikání od kovaného freelancera.

Umíte něco líp než ostatní a existují lidé, kteří za to platí? Baví vás nějaký obor? Chcete se rekvalifikovat na novou profesi a změnit kariéru? Pak je podnikání na volné noze ideální volba. V některých případech se dá rozjet i při zaměstnání (třeba když si nejste jistí poptávkou nebo sami sebou) a často nízkonákladově, protože ze začátku úplně stačí bezplatné propagační nástroje a sociální sítě. Až následně se můžete rozhodnout, jestli je to příjemný přivýdělek, nebo práce na plný úvazek.

Nejčastěji pracují na volné noze nejrůznější specialisté (třeba programátoři, kouči, designéři, lektoři, poradci a konzultanti všeho druhu) nebo řemeslníci a živnostníci. Největším úskalím je velká konkurence a nutnost budovat a chránit reputaci. Poškozené dobré jméno totiž nejde napravit. Výhodou je naopak obrovská svoboda a volnost.


Plusy a minusy podnikání na volné noze:

+ velká svoboda a možnost seberealizace
+ možnost kombinování se zaměstnáním

- nutnost budovat a chránit dobré jméno
- velká konkurence


Podmínkou úspěšného podnikání tedy není skvělý a inovativní nápad. Mnohem důležitější je schopnost pracovat s příležitostí, převzít odpovědnost, akceptovat riziko a rozhodnout se. Podrobně si jednotlivé podnikatelské cesty včetně vybudování podniku úplně od nuly rozebereme v jednom z příštích dílů seriálu Jak začít podnikat.

A pokud snad nevíte, na co se hodíte, pomoct může náš test osobnosti.

Jak začít podnikat? Návody, rady, inspiraceFinmag.cz

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Ohodnoťte článek

-
11
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Alena Šafrová Drášilová

Alena Šafrová Drášilová

Vystudovala podnikovou ekonomiku a management na Masarykově univerzitě v Brně (MU), kde si rovněž doplnila specializaci z oblasti mezinárodního práva. Na Ekonomicko-správní fakultě MU se věnuje problematice... Více

Související témata

byznysdigitalizacefranšízaJak začít podnikatpodnikánípodnikateléPodnikavé Českoživnostenský rejstřík
Jak začít podnikat banner

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu

Koupit nejnovější číslo