Jak oslnit investora? Na plané řeči není čas, zaujmout musíte už ve výtahu
Máte úžasný nápad. Skvělou inovaci. Jedinečnou technologii. Akorát že na další krok směrem k úspěšnému byznysu jsou potřeba peníze. A ne zrovna málo. Problém je v tom, že nad budoucností projektu zatím visí hodně otazníků a vůbec není jasné, jestli to bude kolosální úspěch, nebo ještě kolosálnější průšvih. Přesně tak vypadá typická chvíle, kdy se začínající podnikatelé musí poohlédnout po vhodném investorovi rizikového kapitálu. Dnes si povíme, jak ho získat.
Kdo jsou investoři rizikového kapitálu
O investorech panuje spousta mýtů a polopravd, které se stále udržují v hlavách zakladatelů startupů. Proto je potřeba je hned na začátek uvést na pravou míru:
- Investici nemusíte vracet. Není to půjčka. Investice se nesplácí, ale spotřebovává. Hlavně v začátcích se peníze investorů používají na rozjezd výroby, mzdy, marketing a další činnosti, které souvisí s uvedením produktu na trh. Investor dostane své peníze zpátky až v případě, že se podniku bude dařit. Když ne, nic se neděje. Investoři jsou připraveni na to, že o své peníze ve značném procentu případů přijdou. Proto je to ostatně rizikový kapitál.
- Investor nechce vyvádět zisk firmy. Dostane za své peníze podíl na firmě, do které investuje. Konečný zisk je založený na tom, že pokud je firma úspěšná, prodá svůj podíl jinému investorovi (takzvaný exit). To znamená, že má zájem na tom, aby případný zisk v podniku zůstal a využil se k dalšímu růstu a rozvoji.
- Peníze jsou. Některé fondy mají dokonce závazný objem prostředků, které mají v daném období investovat, ale zoufale hledají nadějné možnosti. Problém je hlavně v úrovni prezentací a rozpracovanosti projektů, které se o investici ucházejí. Začínající podnikatelé neříkají to, co potřebují investoři slyšet, ale to, co je na jejich produktu zajímavé. Což bohužel není totéž.
- Slíbit růst v jednotkách procent nestačí. Dokonce ani výrazný růst třeba v desítkách procent ročně není dost. Potenciál projektu musí být v několikanásobném růstu a zhodnocení investice. Proč? Protože jeden úspěšný projekt musí investorovi vynahradit všechny neúspěchy.
Kromě Venture kapitálových fondů, které investují do rozjíždějících se podniků, se v investorském prostředí můžeme potkat i s takzvanými Business Angels. Ti mají peníze obvykle z předchozího úspěšného podnikání, mají odborné i manažerské znalosti, spoustu užitečných kontaktů a mohou pomoct podniku nejen s nedostatkem financí, ale i s dalšími kroky vedoucími k úspěchu. V Česku jsou známými BA investory třeba Karel Obluk, Jiří Hlavenka, Peter Ridder nebo sdružení Garage Angels.
Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.
Jak na validaci produktu
Než se budete ucházet o jakoukoliv investici, zeptejte se potenciálních zákazníků, co si o vašem produktu myslí. Zní to banálně, ale na zajímavou myšlenku investor peníze nedá. Vytvořte prototyp, klidně i jednoduchý. Udělejte předváděcí akci, domluvte se na schůzce s někým z cílové skupiny. Ptejte se, kolik by byli ochotní za produkt zaplatit a co by měl umět.
Jak začít podnikat
Finmag.cz přináší sérii textů nazvanou Jak začít podnikat. Věnuje se tématům předcházejícím rozjezdu úspěšného byznysu, nastavením jeho životaschopnosti i myšlenkovým postupům, které by u startu žádné firmy neměly chybět. Od nápadu samotného až třeba po to, jak ideálně najít a oslovit investory. A pokud už podnikáte, nezoufejte: paralelní série textů Jak na podnikání poradí i vám.
Není nic horšího než se zamilovat do vlastní vize, vyladit ji do posledního detailu a pak přijít na trh s něčím, o co zákazníci vůbec nestojí. Proto je potřeba mít před oslovením investorů jistotu, že:
- zákazníci na trhu existují, mají zájem o produkt a jsou ochotní za něj zaplatit
- prezentované řešení je lepší než možnosti, které jsou na trhu i mimo něj k dispozici teď
- existuje způsob, jak nastavit byznys tak, že bude růst a vydělávat
Teprve když existuje alespoň základní šance, že pro podnik budou platit všechny tři uvedené podmínky, má smysl se představit investorům formou krátké prezentace, které se obvykle říká elevator pitch nebo jen pitch.
Elevator Pitch a co na něm musí zaznít
Elevator Pitch je krátká prezentace, která má zaujmout investory a představit potenciál projektu. Elevator proto, že se obvykle přirovnává k rozhovoru během jízdy výtahem, takže je na ni vymezen velmi krátký čas. Často od několika desítek sekund po jednotky minut. Je tedy jasné, že množství informací, které se do prezentace vejde, je hodně omezené. Co tedy musí zaznít?
- Kdo jste a proč jste pro realizaci projektu důvěryhodnými partnery. Představte tým, své znalosti a zkušenosti. Předveďte, kolik úsilí už jste projektu věnovali a přesvědčte investora, že jste odhodlaní překonávat překážky.
- Inovativnost produktu. Dokažte, že nabízíte něco nového. Něco, o co mají zákazníci zájem. Připravte si stručnou analýzu cílového trhu a možností expanze.
- Nastavení byznys modelu. Řekněte investorům, jakým způsobem budete dostávat od zákazníků zaplaceno, jaké jsou náklady a potenciální návratnost.
- Vše podložte relevantními čísly a rámcovým plánem. Vysvětlete, jaké jsou další důležité kroky, a odůvodněte, kolik peněz potřebujete a na co.
Naopak se nesnažte vysvětlovat zbytečně podrobně detaily fungování technologie. Na to bude času dost při případných dalších setkáních. A hlavně nikdy nelžete. Zkušený investor na to velmi rychle přijde a ztratíte důvěryhodnost, což je z dlouhodobého hlediska zdaleka nejhorší výsledek.
Co dělat, když nechcete do rizika
Nechcete se spoléhat na své přesvědčovací schopnosti a investory rizikového kapitálu? Pak tu samozřejmě stále existuje „tradičnější“ cesta v podobě úvěru, se kterým se ovšem pojí mnohem přísnější pravidla a hodnocení rizikovosti. Pokud to přesto chcete zkusit, vyzkoušejte náš srovnávač firemních úvěrů; ty nejvýhodnější nabídky vám vybere už do jedné minuty.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Jak se rodí nápad za milion? Pomoci vám může třeba Superman
Velmi křehké vztahy. Jak na předání a převzetí (nejen) rodinné firmy?
Propisky s logem opravdu nestačí. Co je to marketing a jak ho správně dělat?
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu