Předplatit časopis Finmag

Bez inovací si zákazníky neudržíte. Jak zajistit, aby neutekli ke konkurenci

Alena Šafrová Drášilová
Alena Šafrová Drášilová
13. 9. 2023
Jak na podnikání

Konečně se podařilo dostat vysněný produkt na trh. První zákazníci zaplatili, vychytali jsme všechny potíže s dodavateli, podnik už si vydělá na svůj provoz a zdálo by se, že je čas na chvilku vydechnout. Vlastně to tak je, jen ta chvilka nesmí být moc dlouhá. Vítejte u nového seriálu Finmag.cz Jak na podnikání.

Bez inovací si zákazníky neudržíte. Jak zajistit, aby neutekli ke konkurenci
Dopad inovací na podnikání je zásadní (ilustrační foto) / Zdroj: Michal Hron / Midjourney

Dnes se blíže podíváme na situaci, kdy už firma svůj produkt uvedla na trh. Předpokládejme, že se skutečně jednalo o úžasný nápad, který odhalil mezeru na trhu a zaujal velké množství zákazníků. Podniku se daří, zákazníci přibývají a tržby rostou. Ale co dál?

Docela jednoduše popisuje vývoj na trhu životní cyklus produktu. Po fázi vývoje, která je velmi finančně náročná, vyžaduje investice a spoustu úsilí, přichází ono uvedení na trh. Produkt se konečně dostává k zákazníkovi, začíná generovat tržby a pomalu se zvyšuje zisk. Ten ale zatím nepokryje úplně všechny náklady.

Jak na podnikání

Finmag.cz startuje novou sérii textů nazvanou Jak na podnikání. Věnovat se v ní budeme tématům, které trápí současné podnikatele, od vývoje produktu, přes marketing až po byrokratické berličky typu ESG, NIS2 či dnes tolik potřebné CSR. Neopomineme samozřejmě ani daně, otázky na poli personalistiky či samotnému obchodu. A rozebereme například i možnosti expanze do zahraničí. A pokud snad ještě nepodnikáte, máme pro vás jinou sérii nazvanou Jak začít podnikat.

Pokud podnik překoná toto velmi rizikové období, někdy označované jako „údolí smrti“, dostává se postupně do zisku. A nastává růst.

Cesta k úspěchu

Ve fázi růstu tržby rostou, zisk také, na poradách se prezentují samé optimistické výhledy, pěkná čísla a sluncem zalitá budoucnost. Všichni se navzájem chválí, rozdávají se odměny, o podnik se zajímají investoři a management uvažuje o přijímání nových zaměstnanců, rozšiřování výroby a expanzi do zahraničí. Podnik je ve fázi růstu.

Má to ovšem drobný háček – úspěchu si všímají i konkurenti. A začínají nabízet napodobeniny nebo alternativní produkty. Stávající zákazníci jsou čím dál náročnější a noví už nepřibývají tak rychle. Někteří dokonce odcházejí ke konkurenci za lepší cenou nebo novým zážitkem.

Už nestačí nabídnout základní produkt, který řeší hlavní problém. Zákazníci chtějí nové funkce, lepší servis, příjemnější používání, zajímavý design a také atraktivnější cenu.

Dopad inovací na životní cyklus produktu

Dopad inovací na životní cyklus produktuAlena Šafrová Drášilová

I když tak tržby ještě rostou, prosadit se s původním produktem je stále náročnější. Zvyšují se náklady na marketing, zákazníky je potřeba zaujmout slevami a doplňkovými službami, a to stojí peníze. Zisky proto zdaleka nejsou takové jako ve fázi růstu a podnik se dostává do fáze zralosti.

Zákazníci pak postupně ztrácí zájem, protože na trhu jsou zajímavější alternativy. Důležitou otázkou je, kam zákazník odchází, když už původní produkt není dostatečně atraktivní.

Kam se ztratila Nokia

Teď je rozhodně na místě připomenout si osud finské společnosti Nokia. Ta byla svého času největším výrobcem a prodejcem mobilních telefonů. Se zdánlivě neotřesitelnou pozicí jedničky. Její konkurenti pokrývali jen zlomek trhu a vypadalo to, že se na tom nemůže nic změnit.

Problém byl v tom, že konkurence se s tím nesmířila. Ostatní výrobci mobilů inovovali, přicházeli s novými technologiemi, zajímavým designem a vyšším výkonem. Nokia mezitím spíš přešlapovala na místě a těžila z úspěchů dosažených v minulosti.

Netrvalo dlouho a Nokia neměla svým zákazníkům co nabídnout. A ti? Šli prostě pryč.

Jak Apple porazil Nokii na jejím vlastním hřišti (vývoj prodejů a příjmů mezi lety 2010 až 2012)

Nokia vs. AppleStatista.com

Prodeje společnosti se propadly natolik, že svou divizi mobilních telefonů nakonec v roce 2014 prodala americkému Microsoftu. Po zhruba dvouletém neúspěšném tažení pak byla odprodána zpět do Finska společnosti HMD Global, která se firmu, respektive značku samotnou, snaží reinkarnovat prakticky jen na vlně nostalgie: nabídkou inovovaných legendárních modelů Nokia.

Dopad inovací na růst byznysu

Jak tedy dosáhnout toho, aby zákazníci neodešli, když se dostane původní produkt do fáze úpadku? Odpovědí jsou inovace. To ale znamená, že už když dosáhneme zralosti s jedním produktem, musíme mít připravenou jeho inovaci nebo už zavádět na trh nový produkt, jinak zákazníky přeberou schopnější konkurenti.

Vývoj nového produktu je samozřejmě náročný proces a nové podniky často nemají finanční kapacity chrlit jeden produkt za druhým. Ale inovace stávajícího produktu jsou mnohem jednodušší a často stejně účinné. Vidíme to třeba na faceliftech automobilů nebo nových funkcích mobilních aplikací.

Už tedy víme, že pokud podnik neinovuje (ať už ve formě vylepšování stávajícího produktu nebo vývojem nových produktů), postupně ztratí zákazníky a v krajním případě zanikne. A jak na to? Pro začátek je vhodné dodržovat několik jednoduchých pravidel:

  • Nenechte se ukonejšit první výhrou – oslavit úspěch je potřeba, ale důležitější je vyhodnotit výsledky, poučit se z nich a posouvat byznys kupředu.
  • Neustále sbírejte zpětnou vazbu od zákazníků a vyhodnocujte jejich potřeby a spokojenost – není nic horšího, než plýtvat penězi a energií na inovace, o které nikdo nestojí (takže za ně nikdo nezaplatí).
  • Plánujte inovace – dobrý plán inovací umožňuje udržet zákazníky a současně správně načasovat uvedení nového produktu, aby nedocházelo zbytečně k „internímu kanibalismu“, kdy si produkty v rámci jednoho podniku přetahují zákazníky.
  • Inovujte produkty i sebe samotné – inovace by měly procházet celým podnikem a nemusí se týkat jen produktů, inovovat musíte i výrobní postupy, logistické procesy nebo marketing. Klíčovou roli hrají v inovacích procesů motivovaní a spokojení zaměstnanci.
  • Sledujte konkurenci – je to důležitý zdroj inspirace a nových nápadů.
Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu

Jsme stále štědřejší a objem dobročinných darů vytrvale roste. A když přijdou povodně, tornádo, nebo jiná humanitární krize? Rozdali bychom se.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

FILANTROPIE JE UMĚNÍ

Martin a Danka Kúšikovi směřují peníze z nadační činnosti do školních tříd. • Štěpánka a Karel Komárkovi podporují životní prostředí a kulturu, i vstupní lobby firemního sídla tak proměnili v neobvyklou galerii. • Kde všude pomáhají čeští miliardáři? A co jim vzkazuje magnát Jorge M. Pérez?

BYZNYS JE HRA

Ale když hackeři vyhrožují, že zveřejní vaše firemní data, jdou hrátky stranou. Ustojíte útok? • Ustojí také evropští zbrojaři lavinu objednávek? • ReArm Europe je ambiciózní plán, bude účinný?

Ohodnoťte článek

-
5
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Alena Šafrová Drášilová

Alena Šafrová Drášilová

Vystudovala podnikovou ekonomiku a management na Masarykově univerzitě v Brně (MU), kde si rovněž doplnila specializaci z oblasti mezinárodního práva. Na Ekonomicko-správní fakultě MU se věnuje problematice... Více

Související témata

byznysinovaceJak na podnikánípodnikáníPodnikavé Českoprodukt

Letní příběh

Bangkok: Město smyslů

Bangkok: Město smyslů

40949 Kč

Více nabídek

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Filantropie po česku… čtěte v novém Finmagu

Koupit nejnovější číslo