Články na téma: firmy
Firmy jsou ekonomické subjekty zabývající se obchodními aktivitami. Jejich cílem je dosahovat zisku. Firmy mohou mít různá zaměření a působit v různých oborech, přesto se jedná o klíčové součásti tržní ekonomiky, protože jejich role je zásadní při výrobě i distribuci zboží a služeb.
Nejčastější právní formy firem v ČR jsou:
- OSVČ, tedy podnikání fyzické osoby na základě živnostenského oprávnění, je oblíbeným způsobem zejména mezi jednotlivci. Živnostníci odpovídají za své závazky svým majetkem.
- Společnost s ručením omezeným (s. r. o.) je právní forma, při které společníci ručí za závazky jen do výše svého nesplaceného vkladu. K založení s. r. o. je třeba splnit některé administrativní a kapitálové požadavky, přesto se jedná o formu s větší právní jistotou a flexibilitou ve správě firmy.
- Akciová společnost (a. s.) je vhodnou formou spíš pro větší podniky, které získávají kapitál prodejem akcií. Akcionáři ručí pouze ve výši svého vkladu. Jedná se o složitější a nákladnější formu, přesto umožňuje širší možnosti financování a růstu.
Malé a střední podniky v ČR tvoří základ hospodářství, představují významný podíl při tvorbě HDP a také tvoří pracovní místa pro velkou část zaměstnanců. Také jsou flexibilní a umožňují rychle reagovat na změny v tržním prostředí.
Další články na téma firmy najdete na Peníze.cz.
Jak se ubránit hackerům? Žádná univerzální „krabička“ neexistuje, varuje expert
Firmy tvrdí, jak je pro ně kyberbezpečnost důležitá. V praxi to ale vypadá jinak. Mnohé teprve dohánějí, co zanedbaly, a nová pravidla z unijní směrnice NIS2 na ně teď dopadnou naplno. „K tomu přichází umělá inteligence (AI), která v kyberbezpečnosti zcela mění pravidla hry,“ říká Petr Špiřík, partner PwC pro kybernetickou bezpečnost.
Gastromapa Podnikavé Česko. Radíme, kam vyrazit o prázdninách
K létu patří vůně z grilu, ranní káva na zahrádce i dlouhé večery u vína. Ale také radost z objevování – nejen přírody a měst, ale i chutí a místních příběhů. Česká gastroscéna už dávno není jen o tradičních hospodách nebo bistrech v turisticky profláklých místech. Po celé republice vznikají podniky, které stojí na osobních příbězích, lokálních surovinách a touze dělat věci poctivě – a jinak. A právě takové mapuje i Podnikavé Česko, seriál o lidech, kteří se do svého podnikání pustili srdcem.
Sláva, ESG reporting se odkládá. Firmy se můžou udržitelnosti opravdu začít věnovat
Jak to dopadne s ESG a nefinančním reportingem? ptá se veřejnost a značná část byznysu, pro který se nakonec povinnost reportovat ESG na poslední chvíli odložila. Byť definitivně schválené není kromě odsunutí platnosti nových nároků na ESG ještě nic, lze už předpokládat několik pravděpodobných scénářů, co firmy v ESG čeká. Dokonalé to nebude, ale v porovnání s dosavadním vývojem jde o násobně lepší vyhlídky.
Nová povinnost – digitální pasy. Podnikatelé budou muset výrobkům vystavit průkazku
Vyrábíte, prodáváte, posíláte? Pak asi i balíte. A právě na obaly míří nová evropská legislativa. Ve jménu recyklace a nižších emisí zavádí nové povinnosti – digitální pasy výrobků, vyšší podíl recyklátu, plnou recyklovatelnost a větší transparentnost. Co to znamená a jak se připravit, vysvětluje expert na ekodesign a cirkulární ekonomiku Radek Přikryl z brněnského VUT.
Před přebráním firmy musíte nabrat zkušenosti, radí šéf Emca. Už myslí na třetí generaci
Martin Jahoda řídí firmu, kterou po něm otec kdysi pojmenoval: Em jako Martin a Co jako Company. Emco. Jak k jejímu předání došlo? Dočtete se v posledním díle našeho speciálu o nástupnictví v českých firmách.
Myslete dopředu, vyplatí se to. Co je potřeba udělat, aby dědictví nebylo zdrojem konfliktů?
Majetek může spojovat, ale také rozdělovat. Jak nejlépe zajistit, aby dědictví nebylo zdrojem vleklých soudních sporů a příčinou rozvratu rodinných vztahů, které se již nepodaří napravit? Je třeba myslet dopředu. Odemykáme pro vás právní poradnu z aktuálního čísla tištěného Finmagu.
Z právníka designérem tichého luxusu. Petr Bureš šije kožené doplňky na celý život
Vystudoval práva, ale místo paragrafů ho zlákala vůně kůže a práce rukama. Petr Bureš ve 27 letech navrhuje a ručně šije kožené doplňky, o které je mezi milovníky řemeslného luxusu stále větší zájem. „Cenovka mé práce přitahuje lidi s určitým smýšlením, kteří nemají potřebu se prezentovat drahými konfekčními značkami, ale jde jim o osobitost. Je to tichý luxus,“ říká podnikatel.
Děti si zvolily jinou cestu. Šéf Linetu předal firmu manažerům a rozjel projekt „moje žena“
V předchozích dílech ankety o nástupnictví jsme si představili firmy, které zvládly předávání mezi generacemi. Dnes vám ukážeme jiný příklad. Zbyněk Frolík předal v pětašedesáti firmu Linet manažerům. Dávno věděl, že děti ji nepřevezmou.
Aby zachránila firmu, musela vyhodit půlku lidí. Hlavní je razantnost, říká podnikatelka
Jak zvládnout, když vaše firma, kterou jste srdcem budovali přes 15 let, náhle stojí na pokraji krachu? Denisa Havrdová, spoluzakladatelka designové značky Papelote, v dalším dílu podcastu byznysové platformy DoToho! otevřeně popisuje bolestivý proces radikální transformace firmy. „Když do toho člověk jde upřímně, otevřeně, pravdivě a vztahy ve firmě jsou zdravě nastavené, tak to jde,“ radí podnikatelka.
Doprava pro budoucnost. Pět českých startupů, které slibují revoluci v přepravě
Díky chytrým algoritmům, ekologickým technologiím a digitalizaci procesů mění pětice českých startupů způsob dopravy. Jejich vize směřují k rychlejší, levnější a zelenější mobilitě. Přinášíme vám tradiční přehled zajímavých startupů z tištěného Finmagu.
Globální trh, lokální partner. Fidoo mění způsob, jak pracovat s penězi
„Tři čtvrtiny trhu potřebují řešit zahraniční platby,“ říká Petr Herzmann z Direct Group, kam mimo jiné spadá fintech Fidoo. Společnost, která malým a středním podnikům nabízí služby pro jednodušší správu firemních financí, digitalizuje řízení provozních výdajů a usnadňuje transakce v cizích měnách.
Česko, outdoorová velmoc. Tradici šití vlastní výbavy rozjel už Rakoncaj
Loga Tilak, Sir Joseph, Warmpeace, Ocún či Direct Alpine často zahlédnete na snímcích z nejdrsnějších horských expedic. Výbavu či oblečení těchto značek nosí horolezci z celého světa, ušito, anebo alespoň vymyšleno, přitom bylo v Česku. Přinášíme další ochutnávku z tištěného Finmagu.
Když jsou z narozenin byznysové porady aneb Proč v rodinné firmě založit rodinnou radu
Říká se, že rodina, která podniká, není rodina normální – do vztahů a záležitostí uvnitř ní se snadno vměšují i ty byznysové a manažerské. Aby rodina i firma dobře fungovaly, vyžadují specifické organizační struktury. Tou klíčovou je takzvaná rodinná rada, jejíž přínosy a účel si dnes popíšeme.
Z „trapného“ tématu velký byznys. Podnikatelka vymyslela balonek, který mění porodní příběhy
Když Renata Zichová čekala své první dítě, bála se porodu a hledala cestu, jak ho zvládnout bez bolesti a poranění. Osobní zkušenost ji dovedla až k vytvoření Aniballu – pomůcky, která za 11 let pomohla desetitisícům žen připravit se na porod fyzicky i psychicky. Za úspěchem stojí odvaha mluvit o tabu a překonat legislativní překážky i krize, které málem ukončily celý byznys.
Firmy chtějí inovovat, ale chybějí jim lidé. Startupy mohou být klíčem k řešení
Většina českých firem považuje inovace za klíčové, ale jejich zavádění brzdí nedostatek lidských a časových kapacit. Ukazuje to nový průzkum České startupové asociace, České inovační platformy a Svazu průmyslu a dopravy ČR. Jen necelá čtvrtina podniků má pro inovační agendu dedikovaný tým či pracovníka, téměř polovina k ní přistupuje bez dlouhodobé koncepce.
Aktivismus je nástroj, jak se odlišit na trhu. Musíte ale znát svůj kmen, říká reklamní stratég
Nástup Donalda Trumpa do Bílého domu neznamená jen nepředvídatelné celní války, ale i proměnu marketingové komunikace firem. Velcí globální hráči jako Google nebo Walmart utlumují své programy diverzity a méně se pouštějí do aktivistických kampaní k polarizujícím tématům. Je tedy brand aktivismus mrtvý? „Pokud máte loajální kmen zákazníků, měli byste nyní ve svém aktivismu ještě přitvrdit,“ oponuje v rozhovoru pro Finmag reklamní stratég Adam Ondráček ze studia Kontra.
Na předávání firmy měli v Siko mediátora. Nasměrujte a buďte vzorem, říká Valová
Společnost SIKO vybudovala Jaroslava Valová od nuly. Dnes patří k největším rodinným firmám v Česku a o její rozvoj se už starají tři zakladatelčiny děti. Přečtěte si další příběh z ankety o předávání firem z tištěného Finmagu.
Marketing musí jet jako mašina, jedno self promo nestačí, radí šéf kampaně Petra Pavla
Proč malým a středním firmám často nefunguje marketing? Co chybí, když se značky „neprodávají samy“? A dá se vybudovat silná značka i s malým rozpočtem? V dalším díle podcastu byznysové platformy DoToho! tato témata rozebírá Martin Klčo, zkušený marketér, který šéfoval kampani Petra Pavla a dnes spoluvlastní agenturu Unicorn Army. „Alfa a omega je mluvit s lidmi, kteří už váš produkt používají,“ říká.
Dobrý sluha, špatný pán. Jak na granty a dotace v podnikání
Vypadá to líbivě. Dáme vám peníze a nic za to nechceme. Dokonce je nemusíte ani vracet, natož platit třeba úroky. Žádný podíl, jen trochu toho papírování a závazek peníze použít v souladu s projektem. Zní to jako jasná volba. Jenže za každým „zdarma“ se vždycky skrývá řada povinností a komplikací, které vás mohou víc svazovat než podporovat. Dnes se podíváme na výhody i úskalí grantového financování v jednotlivých fázích podnikání.
Chystá se velký ekonomický restart Evropy. Nandáme to Trumpovi i Číňanům, zní z Bruselu
Evropská komise příští týden odhalí strategii, která má smělý cíl – udělat z Evropy vysněné místo pro podnikání. Bude to jen další plácnutí do vody, nebo se starý kontinent – a s ním i Česko – konečně pohne dopředu?
Rozumíte svým lidem? Otestujte si, jak dobře znáte potřeby českých zaměstnanců
Flexibilita, rovnováha mezi prací a životem, důvěra ve vedení, ale i touha po smysluplnosti – zaměstnanci v roce 2025 mají jasné priority. Víte, co od vás jako zaměstnavatele očekávají? Vyzkoušejte si náš kvíz inspirovaný aktuálními daty z průzkumů mezi zaměstnanci a zjistěte, jak moc (ne)rozumíte svým lidem.