Zpracovatelský průmysl pomalu nabírá dech. Brzdí ho ale slabá poptávka z Německa
Základní ukazatel ekonomické aktivity, index PMI, zůstal v březnu už dvacátý druhý měsíc v řadě pod 50 body. Pořád ještě ubývá nových zakázek a klesá výroba, ale firmy už vidí světlo na konci tunelu. I když poptávka, zejména ze zahraničí pořád ještě nepřichází.
Sezónně upravený index nákupních manažerů ve zpracovatelském průmyslu v březnu meziměsíčně vzrostl o 1,9 bodu na 46,2 bodu. Překonal tak výsledek z předchozího měsíce (44,3 bodu) i odhad trhu (44,8 bodu). V meziměsíčním srovnání dochází ke zlepšení čtvrtý měsíc v řadě, a to díky zpomalení tempa poklesu výroby.
Díky klesající inflaci v Evropě firmy pozitivně přistupují k výhledu na následující měsíce a očekávají, že pomyslné dno propadu výroby by mohlo být u konce. Zaměstnanost se stále mírně snižuje, ale firmy postupně očekávají zvýšené využití kapacit a snaží se zaměstnance si udržet. Druhý měsíc v řadě rostou ceny vstupů, nedochází ale ke zvyšování konečných cen výrobků, protože nízká poptávka a vysoká konkurence další růst cen neumožňují.
Inflace na začátku roku výrazně klesla a reálné příjmy domácností se začínají zvyšovat. ČNB v souladu s prognózou pokračuje ve snižování úrokových sazeb, což podporuje obnovu domácí poptávky.
Výrazným problémem ale zůstává slabá poptávka ze zahraničí, zejména z Německa. Očekává se, že německý HDP letos poroste o méně než jediné procento. V takovém případě ale nelze čekat ani výrazné oživení průmyslové výroby v Česku.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Český HDP skončil loni v minusu. Letos se čeká oživení, výroba ale zůstane v útlumu
Obrat! Podnikatelé konečně zas věří, že se ekonomika zvedne
Lidé se loni báli utrácet, ekonomice se i tak dařilo nad očekávání. Letos bude ještě líp
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu