Předplatit časopis Finmag

Obrat! Podnikatelé konečně zas věří, že se ekonomika zvedne

Redakce Finmag.cz
Redakce Finmag.cz
25. 3. 2024
aktuality

Indikátor tuzemské ekonomické důvěry v březnu vzrostl z únorových 90,6 na 94,2 bodu a je nejvýš od loňského května. Důvěra výrazněji rostla u spotřebitelů, ale i podnikatelé už vidí nejbližší budoucnost líp. Očekávají oživení poptávky a zlepšení ekonomické situace podniků.

Důvěra podnikatelů v ekonomiku se v březnu zvýšila v průmyslu (+ 3,7 bodu), v obchodě (+ 4,9 bodu) a ve vybraných službách (+ 3,1 bodu), vyplývá z údajů Českého statistického úřadu. Propad naopak nastal u stavebnictví, kde se důvěra v meziměsíčním srovnání snížila o 4,8 bodu. Celkově indikátor důvěry podnikatelů meziměsíčně vzrostl o 3,1 bodu na hodnotu 93.

Pod oživení podnikatelské nálady se tak nejvíce podepsalo očekávané mírné zlepšení poptávky a výrobní činnosti v průmyslu, dále pak celková ekonomická situace podniků v oblasti obchodu a služeb.

Podnikatelé jsou tak konečně optimističtější, navzdory tomu, že stále čelí velkým překážkám, mezi než patří například i problémy se získáním úvěrů na další rozvoj, způsobené kromě jiného vysokými úrokovými sazbami a opatrností bank.

Konjunkturální průzkum 03/24Český statistický úřad

Pro podnikatele je důležitá i nálada spotřebitelů, se kterou jde ruku v ruce jejich ochota utrácet. Březnová data v tomto ohledu přinášejí pozitivní výhled: indikátor důvěry se zvýšil o 5,9 bodu na hodnotu 99,9.

„Spotřebitelská nálada zůstávala na tuzemské poměry negativní po těžko uvěřitelných 28 měsíců v řadě – od října 2021 – a nyní se skokem vrátila na hodnoty, které v Česku historicky považujeme za ‚normální‘,“ upozorňuje Vít Hradil, hlavní ekonom Cyrrus.

„Domácnosti tak evidentně již zřetelně vidí světlo na konci tunelu, přestávají se obávat dalších cenových šoků, hrozby nezaměstnanosti, poklesu reálných výdělků či dopadů vládního konsolidačního balíčku,“ dodává Hradil s tím, že právě větší optimismus spotřebitelů je to, co česká ekonomika v uplynulých letech postrádala, a jejich slabá nákupní aktivita byla dosud hlavním důvodem, proč se nám návrat na předpandemické otáčky na rozdíl od celého zbytku Evropské unie stále nedařil.

Sentiment mezi spotřebiteli odrážejí i rostoucí tržby obchodníků, které v lednu vykázaly reálný růst o 2,4 procenta. Podle odborníků by měly růst po celý rok.

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2

V čase, kdy se se zdá, že nic už není tím, co bývalo, neztrácejí optimismus. Chuť vymýšlet a podnikat by mohli rozdávat. Příběhy, které určitě stojí za to znát.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

BYZNYS JE UMĚNÍ

Jan Nepomuk Langhans byl mladý a nezkušený venkovan, brzy ale vybudoval největší fotografický ateliér v Praze. • Ondřej Kuchař vedl největší jazykovou školu, dnes spoluvlastní pekárnu Zrno zrnko a 10 kaváren a bister v Praze. • Podnikatelské příběhy dělí 140 let, mají ale mnohé společné.

BYZNYS JE TAKY VĚDA

Žijeme v nové éře (kyber) bezpečnosti. • Jak se ubránit útokům hackerů? • Proč jsou malé firmy nejzranitelnější? • A jak se směrnice NIS2 zapíše do české legislativy i do podnikání tisíců firem?

Ohodnoťte článek

-
2
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Redakce Finmag.cz

Redakce Finmag.cz

O podnikání píšeme v souvislostech, inspirujeme, poukazujeme na klíčové problémy podnikatelů a živnostníků. Úspěch nechceme glorifikovat jen skrze peníze, ale i společenské dopady podnikání. Píšeme o lidech,... Více

Související témata

aktualityekonomikakonjunkturální průzkumpodnikánípodnikateléspotřebitel

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2

Koupit nejnovější číslo