Předplatit časopis Finmag

Obrat! Podnikatelé konečně zas věří, že se ekonomika zvedne

Redakce Finmag.cz
Redakce Finmag.cz
25. 3. 2024
aktuality

Indikátor tuzemské ekonomické důvěry v březnu vzrostl z únorových 90,6 na 94,2 bodu a je nejvýš od loňského května. Důvěra výrazněji rostla u spotřebitelů, ale i podnikatelé už vidí nejbližší budoucnost líp. Očekávají oživení poptávky a zlepšení ekonomické situace podniků.

Důvěra podnikatelů v ekonomiku se v březnu zvýšila v průmyslu (+ 3,7 bodu), v obchodě (+ 4,9 bodu) a ve vybraných službách (+ 3,1 bodu), vyplývá z údajů Českého statistického úřadu. Propad naopak nastal u stavebnictví, kde se důvěra v meziměsíčním srovnání snížila o 4,8 bodu. Celkově indikátor důvěry podnikatelů meziměsíčně vzrostl o 3,1 bodu na hodnotu 93.

Pod oživení podnikatelské nálady se tak nejvíce podepsalo očekávané mírné zlepšení poptávky a výrobní činnosti v průmyslu, dále pak celková ekonomická situace podniků v oblasti obchodu a služeb.

Podnikatelé jsou tak konečně optimističtější, navzdory tomu, že stále čelí velkým překážkám, mezi než patří například i problémy se získáním úvěrů na další rozvoj, způsobené kromě jiného vysokými úrokovými sazbami a opatrností bank.

Konjunkturální průzkum 03/24Český statistický úřad

Pro podnikatele je důležitá i nálada spotřebitelů, se kterou jde ruku v ruce jejich ochota utrácet. Březnová data v tomto ohledu přinášejí pozitivní výhled: indikátor důvěry se zvýšil o 5,9 bodu na hodnotu 99,9.

„Spotřebitelská nálada zůstávala na tuzemské poměry negativní po těžko uvěřitelných 28 měsíců v řadě – od října 2021 – a nyní se skokem vrátila na hodnoty, které v Česku historicky považujeme za ‚normální‘,“ upozorňuje Vít Hradil, hlavní ekonom Cyrrus.

„Domácnosti tak evidentně již zřetelně vidí světlo na konci tunelu, přestávají se obávat dalších cenových šoků, hrozby nezaměstnanosti, poklesu reálných výdělků či dopadů vládního konsolidačního balíčku,“ dodává Hradil s tím, že právě větší optimismus spotřebitelů je to, co česká ekonomika v uplynulých letech postrádala, a jejich slabá nákupní aktivita byla dosud hlavním důvodem, proč se nám návrat na předpandemické otáčky na rozdíl od celého zbytku Evropské unie stále nedařil.

Sentiment mezi spotřebiteli odrážejí i rostoucí tržby obchodníků, které v lednu vykázaly reálný růst o 2,4 procenta. Podle odborníků by měly růst po celý rok.

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu

Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

SPORTEM K BYZNYSU

Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem

BYZNYS JE HRA

„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu

Ohodnoťte článek

-
1
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Redakce Finmag.cz

Redakce Finmag.cz

O podnikání píšeme v souvislostech, inspirujeme, poukazujeme na klíčové problémy podnikatelů a živnostníků. Úspěch nechceme glorifikovat jen skrze peníze, ale i společenské dopady podnikání. Píšeme o lidech,... Více

Související témata

aktualityekonomikakonjunkturální průzkumpodnikánípodnikateléspotřebitel

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne?

Koupit nejnovější číslo