Malé a střední firmy vidí budoucnost v umělé inteligenci. Brzdí je ale dostupnost technologií
Nejslibnější technologie pro růst a konkurenceschopnost malých a středních podniků (SME) jsou robotika, automatizace a umělá inteligence, vyplývá z průzkumu agentury IPSOS pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR). Překážkou v jejich implementaci je nízká dostupnost. „Malé a střední podniky striktně investují jen do toho, co dává jasný smysl ruku v ruce s ekonomickou logikou,“ říká předseda AMSP Josef Jaroš.
Hlavním cílem výzkumu, který si nechala vypracovat AMSP, bylo zjistit názor malých a středních podniků na inovace týkající se efektivity, využívání obnovitelných zdrojů a investic do startupů.
Malé a střední podniky vidí jako nejdůležitější krok inovačně směřovat do oblasti výroby (nové technologie zmínilo 42 % respondentů) a do automatizace a robotizace (37 %), zatímco u větších firem – zejména těch výrobních – představuje ochota investovat do výroby a automatizace až 65 %. Firmy ze segmentu SME zároveň vnímají rostoucí význam umělé inteligence.

Umělá inteligence ve firmách? Cílem není nahradit lidi, ale pomoci jim, říkají experti
Umělá inteligence (AI) není jen zábavné klábosení s programem ChatGPT, začíná mít přesah i do běžného života. Včetně nastavení firemních procesů. „Lidé si často představují, že AI je nějaká černá skříňka, kam se nalije cokoliv a problém se bez chyby vyřeší,“ varují ale před přehnaným očekáváním v podcastu mentoringového programu DoToho! experti Václav Peterka a Matouš Jezerský.
„Bohužel se zde firmy dlouhodobě potýkají s nízkou dostupností implementace těchto technologií“, říká místopředsedkyně představenstva AMSP ČR Pavla Břečková. Důvodů je více: dodavatelé auto/robo systémů preferují větší zakázky, takže dávají přednost velkoprovozům. Dalším důvodem jsou zdroje: lidské a při současném úročení i finanční.
Předseda AMSP Josef Jaroš upozorňuje, že malé a střední podniky jsou v tomto ohledu většinou zodpovědné a investují jen striktně do toho, co dává jasný smysl v rámci ekonomické situace firmy. Navzdory tomu, že s tím ruku v ruce může jít pomalejší tempo růstu. Firmy totiž investují do rozvoje často až tehdy, když si na to z větší části vydělají.
Dvě třetiny firem financují technologické novinky z vlastních zdrojů. Ty, které mají 50 až 249 zaměstnanců, v polovině případů využívají dotace. „Financování technologických novinek z vlastních zdrojů je v segmentu SME už evergreenem, objevuje se v průzkumech napříč investičním spektrem“, říká Jaroš.
Dalším trendem, který firmy z oblasti SME zachytávají, je využití obnovitelných zdrojů. Pro svůj provoz je využívají (nebo jejich implementaci zvažují) dvě třetiny podniků. Ve větším měřítku pak firmy s 50 až 249 zaměstnanci a také firmy z oboru výroby či průmyslu. „Z výsledku je patrné, že investice do obnovitelné energie zajímají především podniky s větší energetickou náročností. Těm totiž investice například do solárních panelů může do budoucna ušetřit nemalé peníze,“ říká Jiří Doležal, Specialista Mobility Services trh ČR za Škoda Auto.
S nástupem nových technologií firmy zároveň řeší investice do kyberbezpečnosti. V tomto ohledu je ale ochota uvolnit prostředky na zlepšení bezpečnosti spíš nižší, v průměru se pohybuje okolo 25 %. Výraznou odchylku tvoří pouze obchodní firmy se 43 %, které kyberbezpečnost vnímají jako prioritní oblast inovačních investic. Cítí se totiž vzhledem k charakteru podnikání a jeho závislosti na kyberprostoru patrně zranitelnější.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
AI revoluce pro další generace. Masivní nástup umělou inteligenci teprve čeká
Jste pro přijetí eura? Podnikatelé v postoji ke společné měně překvapili
Od žhavého trendu k byznys hodnotě. AI musí být hlavně pochopitelná, říká šéf Kyndrylu
Budou startupy motorem české ekonomiky?
Když je byznys rodu ženského… čtěte v novém Finmagu
Podnikatelek a manažerek přibývá. Jenže pomalu. Na vině jsou stále předsudky. To potvrzují i ženy, jež se na špici světového byznysu přece jen prodraly.
BYZNYS JE VĚDA
Julia Sveet je šéfkou obří společnosti Accenture, ale o spolupráci s někdejšími kolegy - muži stále nevypráví ráda. • Ana Botín zase roky musela dokazovat, že v čele banky Santander není jen kvůli svému původu. • A Mary Barra? Předsudků okusila sama tolik, až v sídle General Motors rozjela projekt, který pomáhá ženám prosadit se v IT.
BYZNYS JE HRA
Když jste vědkyně a přihlásíte se do akcelerátoru pro začínající podnikatele, musíte mít fakt hodně kuráže. Aspoň jako Kateřina Komrsková. • Do smělé hry se pustila také Šárka Hayna Fuchsová, dnes řídí Volvo Czech Republic. • A kdo musí mít odvahy na rozdávání? Každý startupista, který to nezabalí po prvním nezdaru.
Související témata
Související články
Nejčtenější články
















